Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
#Ymke# schreef:Ik rij alebei mijn paarden met een dubbelgebroken watertrens. De K&K Conrad Ultra, om precies te zijn.

. Maar gebruik 'm eigenlijk niet zo veel...
Linde90 schreef:Verosjaak schreef:ik rij op een nogal drukke belg een liverpool stang op het 2e streepje anders gaat ze ervan door
![]()
Dus je kan niet gewoon met een ander bit rijden? je kan het altijd proberen, toch?
Huertecilla schreef:Bít????
Vandaag een extreme bergrit gemaakt waarvan ik me niet kan voorstellen dit met bit te kunnen doen; het paard heeft álle bewegingsvrjheid nodig die het met de ruiter als ballast maar kan krijgen.
). Ik rij dat vrijwel coninue met een losse teugel en hooguit licht contact; het paard moet immers bewegingsvrijheid hebben in de hals als hij over moeilijke stukken moet balanseren. Dan houdt ik dus NIET de teugels strak!!
Javayo schreef:Huertecilla schreef:Bít????
Vandaag een extreme bergrit gemaakt waarvan ik me niet kan voorstellen dit met bit te kunnen doen; het paard heeft álle bewegingsvrjheid nodig die het met de ruiter als ballast maar kan krijgen.
Wellicht ga ik in de toekomst ook wel eens zonder bit rijden, ik heb nog zo'n halsring liggen, dus dat wil ik wel eens gaan proberen, maar ik heb een jong paardje, dus het is er nog niet van gekomen. Prachtig als dat kan, met mijn vorige paard reed ik ook regelmatig bitloos.
Maar moet ik uit jou stukje opmaken dat je denkt dat ruiters die wél met bit rijden het paard op rotsachtige en steile hellingen geen bewegingsvrijheid geven?!?! Ik heb in de loop der jaren al aardig wat trektochten en dagtochten te paard door de alpen en pyreneen gemaakt. Een enkele keer met hackemore en meestal hadden die paarden gewoon een bit (ben er nog niet met mijn eigen 'polderpaard' geweest). Ik rij dat vrijwel coninue met een losse teugel en hooguit licht contact; het paard moet immers bewegingsvrijheid hebben in de hals als hij over moeilijke stukken moet balanseren. Dan houdt ik dus NIET de teugels strak!!