Altijd mes mee op buitenrit!?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 15:45

Bravura schreef:
SuperRoos, als het iemand anders betreft die dat mes meeneemt om zijn/haar paard de keel door te snijden, waarom probeer je dan zelf steeds goedkeuring te zoeken met het gegeven "maar als de botten eruit steken"??? Of lees ik het nou steeds verkeerd?


Dat vraag ik me eerlijk gezegt ook al constant af...

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:05

Ik zou nooit zelf proberen je paard uit z'n lijden te verlossen...punt 1 zou liever eerst mening dierenarts willen, punt 2 je moet al echt goed weten waar je mee bezig bent (en denk niet dat de doorsnee paardenliefhebber op dit vlak ervaring heeft Verward ) en je moet kalm zijn (wat me onmogelijk lijkt als't om je paardje gaat) anders bezorg je je paard alleen meer pijn..Dus ik waag me er niet aan..
Ik neem altijd een zakmes mee, voor moesten ze vast zitten in een draad ofzo, of tuig te kunnen doorsnijden, en ook omdat er een klein hoevenkrabbertje in zit, en da's dan weer handig moest er een steentje in de hoef zitten.
Verder neem ik ook steeds gsm (om dierenarts ofzo te kunnen bellen) en een comppact opvouwbaar touwhalstertje mee...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:06

Ik zou het niet kunnen, ookal had ik een mes meegahad. Zeker mijn eigen paard niet, ik durf niet eens een kip uit zijn lijden te verlossen als er iets ergs mee is gebeurd.
Ik zou ook niet weten waar te snijden, zou bang zijn dat het alleen maar erger wordt voor dat dier

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 16:28

Pervinco"]
[quote="Bravura schreef:
SuperRoos, als het iemand anders betreft die dat mes meeneemt om zijn/haar paard de keel door te snijden, waarom probeer je dan zelf steeds goedkeuring te zoeken met het gegeven "maar als de botten eruit steken"??? Of lees ik het nou steeds verkeerd?


Dat vraag ik me eerlijk gezegt ook al constant af...
[/quote]

sorry, ik begrijp niet helemaal wat jullie bedoelen Bloos

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:31

Je zei dat je gehoord had dat een meisje altijd een mes meenam om haar paard de keel door te snijden als er iets extreems zou gebeuren... Je zegt dat je haar verder helemaal niet kent of niets... Maar je neemt het wel, als enige volgens mij, voor haar op... Je komt met voorbeelden over uitstekende botten, ongelukken in de middle of nowhere etc... Waarom? Kan me haast niet voorstellen dat je haar echt gelijk geeft, zowel verstandelijk als gevoelsmatig...

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:38

Wij moeten als leiding ook eigenlijk altijd een zakmes meenemen, voor eventueel leer los te snijden!

Thuis neem ik eigenlijk nooit een mes mee.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 16:53

ow, ok, ik wil het niet voor haar opnemen ofzo maar ik probeer me gewoon een situatie voor te stellen waarbij je dus wel het idee zou kunnen krijgen om idd een noodslachting te doen,
en met die voorgestelde situatie vroeg ik dus jullie mening

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:55

Ik ben het eens met zowat heel de rest van dit topic Haha!
Ik zou een mes wel handig vinden om enventueel het tuig door te snijden, maar nooit of te nimmer mijn paard.
Ten eerste ben ik moreel gezien niet eens in staat om een kleine mus dood te maken, laat staan mijn eigen paard.
Ten tweede heb ik geen opleiding DA gehad, ik heb dus geen flauw idee waar ik zou moeten snijden om het zo kort mogelijk te maken (en ben er van overtuigd dat het grootste deel hier op bokt dat ook niet weet)
en ten derde zoals Runningkawa aangeeft, misschien denk ik dat de situatie hopeloos is en snij ik de strot door, en kom ik later te weten dat ze eigenlijk toch wel hadden kunnen verhelpen, ik zou mezelf ervoor nooit vergeven.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:19

Yessy schreef:
of gewoon niet buiten gaan rijden, lijkt me dan nog de beste oplossing...


Inderdaad; als je zó over een buitenrit moet na gaan denken, kan je misschien maar beter gewoon niet gaan...

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:27

Gossie zeg waar denkt dat mens wel niet aan!!!! potjedikkie . Dit gaat wel erg ver Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:35

Nee... ik zou het niet kunnen...

Als de situatie daar is dat zelfs een leek als ik kan zien dat het 'hopeloos' is, denk ik dat ik graag zou willen dat het paard niet meer zou lijden, maar het kunnen... Nee... ik denk dat een paard liever een kwartier wacht op een spuitje dan door mij geslacht te worden.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:06

Lindy Zegt

Als ik gewoon buiten ga rijden (dus onder het zadel) neem ik geen mes mee. Ik begrijp het standpunt van dat meisje wel, maar ik ga niet op pad met het idee dat er zoiets ergs kan gebeuren. Natuurlijk kan dat wel, dat snap ik wel, en ik zorg ook wel dat ik veilig op pad ga, maar zóveel denk ik er ook niet bij na. Bovendien, mocht het gebeuren, dan is het natuurlijk verschrikkelijk om ja paard te zijn lijden, maar ik zou het NOOIT kunnen om haar keel door te snijden.


llleoni zegt:

Hier ben ik het ook mee eens.. als der wat gebeurt heb ik nog altijd een mobieltje bij de hand..

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:07

Tja... ik weet het niet.

Dalijk blijkt dat het paard er niks van heeft gevoeld (de wond)
en gewoon makkelijk kon genezen dan noem je je zelf toch een moordenaar??
Zelf zou ik nooit in zo'n geval een paard of dier kunnen doodsnijden
ookal is het om te helpen.

Loeser

Berichten: 2578
Geregistreerd: 09-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:50

wat een topic zeg!
Wat voor gevoel heb je dan als je opstapt op je paard voor een buitenrit en je hebt een mes mee op hem mee dood te kunnen maken Verward

ik vind het echt zo'n verhaaltjevan: jah dat heb ik pasgeleden ook op tv gezien, zullen wij het dan ook maar doen?
Net als wat heel veel mensen zeggen: In Nederland is het moeilijk 'helemaal uit de bewoonde wereld ' te zijn. De DA kan er echt wel snel zijn hor! *LOL*

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:51

Bij ons in de bossen had je een tijd geleden zogenaamde 'paardenhaters' die op paden tussen twee boompjes touwtjes spanden... Kwam je aandraven, bleef je paard ineens achter zo'n touw hangen... In zo'n geval is een mes wel fijn.... Scheve mond Maar het is natuurlijk niet normaal....
Laatst bijgewerkt door Kliko op 12-04-04 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:52

En mes is in zo'n geval fijn om het touw los te snijden, ben je bent toch ziek als je vanwege een gescheurde pees oid zelfstandig je paard gaat slachten?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:20

Toen ik nog met manegeklanten buitenritten reed in groepen van 10 personen nam ik altijd een scherp mes mee. Eigenlijk altijd geleerd om dat mee te nemen.

Maar nu niet meer.

Kan het nog wel gruwelijker vertellen. Mijn moeder had vroeger een kennel en pension voor honden. Die had standaard altijd een heel scherp mes liggen (ook voor de pens te snijden). Ooit een hond gehad die een wesp had ingeslikt en daardoor de tong helemaal opzwol, ze heeft toen gelijk zijn luchtpijp doorgesneden zodat de hond kon blijven ademen.

Bij paarden kan je een mes voor andere dingen tijdens een buitenrit of op stal weleens heel hard nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-04 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:23

in die tijd had ik een klein heuptasje bij.
Met mes, extra teugel, beugelriem en touwtje.

geef ook toe dat ik dat nu nooit meer bij heb, dom. Toch maar weer eens gaan doen

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:27

Ik vind dit echt allemaal een beetje te raar voor woorden.
Ik denk dat de meeste mensen hun paard echt niet zelf de keel door kunnen snijden, en anders ben je toch echt ziek.
Is in iedergeval al raar dat je op zulke ideen komt. En dan nog denken dat je hem met een zakmesje de keel kan doorsnijden :S Daar heb je toch echt meer voor nodig, en waar laat ze zo'n groot slagers mes dan?

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:29

Ten tijde van het begeleiden van manegeritten had ik een beugelriem, touwtje en mes bij me. Later ook een mobiel Haha!.

Heb nu eigenlijk alleen nog een mobiel bij me, maar het zou idd geen kwaad kunnen om de andere attributen ook nog in mn zak te hebben.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:24

SuperRoos schreef:
iedereen zegt dat het heel lang duurt voordat het paard dood is, maar als je een slagaderlijke bloeding maakt is het zo gebeurd hoor



Citaat:
dierenartsen kunnen zowieso een slagader vinden want daar spuiten ze de spuit van de euthanasie in leeg en daar komt een flinke plas bloed bij uit



nee, superroos, daar spuiten ze die spuit niét in leeg . ze spuiten die in de ADER leeg, die ligt oppervlakkig, is makkelijk te bereiken, en verdraagt wel een prikje.

de SLAGader ligt héél diep in de nek/hals. weet je waarom? omdat die dan tenminste niet door een akkefietje zou geraakt worden, waarbij het dier idd zou leegbloeden.

je moet dus écht al met een behoorlijk slagersmes op pad om in de slagader te raken. een beetje zoals in de middeleeuwen dus Haha! !

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:41

Ik ben het zo'n beetje met het hele topic eens.
Ik vraag me alleen af hoe die persoon buitenrijdt? Want ze moet dus blijkbaar wel een flink mes meenemen.
Als ze die gezellig aan dr riem heeft hangen, snap ik meteen hoe ze in de middle of nowhere komt. Iedereen rent natuurlijk meteen weg als ze zo'n Hannibal zien rijden. Dan is het moeilijk hulp halen en kan zo'n mes wel handig zijn ja.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:19

Mijn vader heeft toch ook geen mes in de auto liggen voor het geval dat hij mij moet vermoorden omdat er iets ergs met mij is?

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:53

Ik heb altijd een zakmes bij me. Een Wenger Ranger met een kartellemmet van 10 cm om igv. nood snel tuig en touw etc. door te snijden.
En ook om een broodje te smeren onderweg.
Superscherp (en lang genoeg) om een ader mee door te snijden (denk ik) maar ik heb in al die jaren dat ik trailrijdt zelfs nog nooit een moment gedacht aan een noodslachting.
Ik denk dat als omstanders je zo bezig zien, je (terecht) wordt aangeklaagd voor dierenmishandeling.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 00:13

Feetje schreef:
Mijn vader heeft toch ook geen mes in de auto liggen voor het geval dat hij mij moet vermoorden omdat er iets ergs met mij is?


Kijk.. dit vind ik nou eens een antwoord op een topic-vraag die 99 % van alle antwoorden omvat in één klein zinnetje

Altijd handig om een mes bij de hand te hebben voor andere situaties, (zit standaard in mijn broekzak) maar ...... MAG het eigenlijk wel vlg. de wel?
Tegenwoordig is iets al heel snel verboden wapenbezit Lachen