[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 16:55

Fijn hoor deze vooruitgang, leuk om je verhalen te lezen *\o/*

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 17:29

Echt wat een super fijne update.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:10

Ik volg ook!
Over zadels, ik vind hrimnir zadels wel fijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 18:47

Dank jullie wel :D

Imaudy, Hrimnir is zeker een optie die openstaat! Momenteel gaat mijn gedachte naar een Karlslund of Tolt Saga. Moesten die ook niet passen, ga ik Atorka contacteren.

Ik sprak nog met de trainster toen ik er was maandag.
Ik: "volgens mij ben je even verliefd op Jona als ik"
Zij: "ja, maar dat kan ook niet anders met zo'n karakter. Mijn hart ontploft van trots als ik zie hoe ontzettend ze haar best doet, elke dag weer. Dat ze mensen nog steeds wil vertrouwen, ondanks dat er duidelijk iets gebeurd is met haar"

Dat vat het mooi samen vind ik <3

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:16

Narcissa schreef:
Dank jullie wel :D

Imaudy, Hrimnir is zeker een optie die openstaat! Momenteel gaat mijn gedachte naar een Karlslund of Tolt Saga. Moesten die ook niet passen, ga ik Atorka contacteren.

Ik sprak nog met de trainster toen ik er was maandag.
Ik: "volgens mij ben je even verliefd op Jona als ik"
Zij: "ja, maar dat kan ook niet anders met zo'n karakter. Mijn hart ontploft van trots als ik zie hoe ontzettend ze haar best doet, elke dag weer. Dat ze mensen nog steeds wil vertrouwen, ondanks dat er duidelijk iets gebeurd is met haar"

Dat vat het mooi samen vind ik <3

Denk dat je voor een zadel met ijslandersport beter wegkomt. Gebruik de zoekfunctie op bokt maar eens.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 06:43

Kitty van Kifrahorse verdeelt Karlslund en Tölt saga.
Ze was hier onlangs om zadels aan te passen en te controleren. Vooral de Tölt saga zadels vond ik heerlijk zitten, en een hele goede kwaliteit van leer. Kitty heeft ook erg veel kennis, ik zou haar zeker aanraden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 18:21

Kitty komt inderdaad langs met de Karlslund en Tolt Saga zadels :) Ik heb mijn hoop gezet op de TS Perfect, heel kort zadeltje, maar de boom moet natuurlijk ook passen.

Vandaag weer een update en ze gaat langzaam maar gestaag vooruit. Vandaag voor het eerst een zittende ruiter op haar rug :D Geen kik gegeven.
L. laat haar zelf nadenken hoe zich aan te bieden bij het krukje. Dat "spelletje" heeft ze nu helemaal door en ze biedt zichzelf al aan zodat de trainster over haar heen kan hangen (momenteel nog met een brokje ter beloning). Slimmerd!

Geoefend met beenhulp vanaf de grond, het achter de schouder meewandelen vond ze eerst erg eng. Daarin heeft ze al grote stappen gemaakt waardoor het overhangen/opstappen meteen ook minder eng is (als de mens naast je buik loopt en je wordt niet opgegeten, dan in stilstand zeker niet, aldus Jona).

Waarschijnlijk volgende week de eerste pasjes onder de man. Ik ben benieuwd!

1 juni komt ze weer naar huis, ik kijk ernaar uit :D Maar eerst in mei nog een intensieve lesweek zodat ik haar alvast beter kan leren kennen onder het toeziende oog van L. Heel erg fijn dat dat mogelijk is :) Dan kan ik ook even aanvoelen hoe ze is en kan de trainster beter uitleggen wat, waarom en hoe ze dingen heeft gedaan zodat ik de overgang zo klein mogelijk kan maken.

Afbeelding

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:49

Wat een leuk topic! Ik herken veel van je berichtjes, zowel in zon paard kopen, als het proces erna thuis en je goed beslissing om haar naar Lara te brengen.

Net zoals @Akshay heb ik mijn jonge paard er ook heen gebracht, ik zelf woon boven in friesland maar het was het reizen waard. Hij heeft een mooie basis opleiding gehad en sinds hij thuis heeft vakantie. Over een paar weken begin ik weer met hem dingetjes te doen. We beginnen gewoon weer helemaal bij het begin en kijken hoe hij er door heen komt. Tegen die tijd heb ik ook even contact met Lara over wat te doen

Ik blijf je volgen, ben super benieuwd naar jullie weg!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 16:06

Vixill, fijn dat jouw paard ook een goede opleiding van L. heeft gekregen!

Hier helaas minder goed nieuws :( Bij de eerste keer met ruiter stappen is ze geschrokken van de (ontspannen) beenbeweging van de ruiter. Ze is gaan rennen, gelukkig geen pas gebokt of lelijk gedaan, maar de ruiter is alsnog gevallen. Hele slechte ervaring voor de eerste keer...

L. wilt een paar maanden enkel grondwerken met Jóna. Omdat ik hier zelf de nodige ervaring mee heb, hebben we samen besloten dat Joon naar huis komt. Grondwerk is mijn sterk punt en zo kan ik haar verder beleren en beter leren kennen. Eindelijk met mijn paardje aan het werk :D

Eenmaal ze daar klaar voor is, zal ik het ruitermak maken zelf opnemen en haar zelf inrijden, met een handje hulp aan de zijlijn.

Op 16 mei krijgt ze eerst nog een zadelpassessie zodat we over een aantal weken/maanden? met een passend zadel kunnen beginnen. Daarna komt ze naar huis :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:21

Ach wat jammer van de tegenslag in (toch onverwachte) paniek!

Weet je wel zeker dat je nu al een zadel wil aanmeten als je nog een paar maanden vanaf de grond gaat werken? :) Ik heb ervoor gekozen om dat nog niet te doen omdat hij fysiek toch al gaat veranderen van het werk vanaf de grond, en ik wilde voorkomen dat het zadel al vermaakt moest worden voor ik er überhaupt in had gezeten :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 13:14

Ja, ik heb het zadel relatief snel nodig voor de oefeningen die ik wil doen. Gewoon grondwerk is geen probleem, dubbele longe doet ze perfect, schriktraining lacht ze om. Weinig te doen daaraan, dat heeft L. al zeer goed bevestigd :)

In eerste instantie zullen we dat gewone grondwerk opnemen zodat we elkaar (terug) wat leren kennen. Ze herkent en vertrouwt me gelukkig nog wel. Daarna wil ik specifiek gaan desensibiliseren met het zadel: plastic zakjes eraan, halfgevulde flessen, zeiltje eraan vastmaken, flapperende lintjes eraan... Gekkigheid rondom het zadel moet volkomen normaal worden. Daarna ga ik verder met beugels bewegen, ermee klapperen, op en naast het zadel kloppen, zadel heen en weer bewegen, stappen terwijl ik met de beugels speel, naast haar springen etcetera. Ook gekke dingen met het zadel als ik ernaast sta en loop moeten doodnormaal worden. Pas daarna gaan we weer beginnen met druk op de beugel en hangen. Veel in de planning dus dat tijd gaat vragen, maar voor het meeste heb ik wel een zadel nodig en op de gok iets kopen is bijna onmogelijk met haar erg kort ruggetje :(

Ik wil wel graag een semiboomloze of boomloze zodat het kan meegroeien naarmate ze meer bespiering krijgt. Ze wordt komende donderdag 6, qua bouw gaat ze niet meer veranderen, qua bespiering natuurlijk wel :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:22

Ah ik begrijp wat je bedoelt. Je kunt ook nog een hoop van deze dingen aan een longeersingel of een barebackpad maken, voor hetzelfde effect.

Ik dacht ook echt werk in zijgangen, verzameling, overgangen etc. Mijn gekleurde blik, want dat zijn dingen waar ik met mijn IJslandse man mee bezig ben nu. En dat noem ik zelf ook grondwerk :))

Fjölnir wordt in juni ook alweer 6, maar als ik bekijk hoe die nog steeds verandert qua houding en lichaamsgebruik zou een zadel over een half jaar niet persé meer passend zijn. Als ik er voor nu eens een zadel op wil leggen dan gebruik ik daarvoor mijn barebackpad of het ghost zadel (boomloos) van mijn Fjord.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:34

Ik vraag mij af, waarom nu niet weer opnieuw proberen met een ruiter?
Allerlei dingen vastmaken aan een zadel klinkt leuk, maar als ze daarvan schrikt en met zadel en flesje gaat rennen dan stopt ze niet zomaar. Probeer er dan maar weer een zadel op te leggen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 16:08

@Akshay: dat noem ik dan weer dressuur aan de hand :') Het is in ieder geval wel de bedoeling dat ze onder het zadel komt, dus ik wil mijn grondwerk daarop richten. Ik weet niet hoe lang ze nodig zal hebben daarvoor, maar ik hoop wel ergens in de zomer erop te zitten. Jóna is qua bouw wel vrij vormvast, ik heb haar nu een half jaar en ze is geen haar veranderd, tegenover andere paarden die op deze leeftijd nog wat uitzwaren (dat had van mij wel gemogen :') )

@Imaudy: sowieso moeten we elkaar weer even leren kennen na 4,5 maand elkaar amper gezien te hebben. Ik ben zelf ook wel wat in twijfel, als ik eerlijk ben. Joon haar eerste reactie is bevriezen, daarna rennen, maar ze staat al vrij snel uit zichzelf weer stil. Ze is vreselijk slim, iets dat ze eng vind of simpelweg helemaal niet kent, heeft ze na 3 trainingen door en dan doet ze het goed. Ik denk dat als de ruiter had kunnen blijven zitten, ze een paar rondjes gerend had (schrikreactie) en het daarna oke zou geweest zijn. Maar de ruiter is meteen gevallen, dus ik weet het niet zeker. De trainster raadt in ieder geval een paar maanden grondwerk aan en zij heeft echt een goede reputatie. Ik sta momenteel een beetje in dubio of ik haar gevoel volg of het mijne...

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:05

Wat een leuk topic! Zou een Edix zadel iets voor je zijn? Ik heb een vraag, waar is jou mooie hoofdstel van? Heel fijn ding lijkt me dat <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 22:54

Ik heb een Edix Tudor gehad op mijn oudere Skola, maar kon er mijn draai niet in vinden. Te diepe zit, ik reed mezelf helemaal open. Verder echt een heel goed zadel, Skola liep er heerlijk mee, maar voor mijn gebrekkige lichaam geen goede match. Ik heb een zo vlak mogelijke zit nodig.

Het hoofdstel is de Horsegear Styx van Epplejeck :D. Práchtig hoofdstel en veel vrijheid voor het paard. Ik heb hem helaas moeten verkopen omdat het toch te groot was voor mijn kleintje (was eerst van Skola en die had een heel groot hoofd, maar was ook 10cm hoger qua schoftmaat). Raad hem zeker aan!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:51

imaudy schreef:
Ik vraag mij af, waarom nu niet weer opnieuw proberen met een ruiter?
Allerlei dingen vastmaken aan een zadel klinkt leuk, maar als ze daarvan schrikt en met zadel en flesje gaat rennen dan stopt ze niet zomaar. Probeer er dan maar weer een zadel op te leggen.

Ik gok daarbij (als buitenstaander) dat het een risico-afweging is. Want als de ruiter er opnieuw zou afvallen omdat het paard error krijgt van het bewegende been van de ruiter bevestig je ook iets wat je niet wil gaan bevestigen. Als het dier gaat rennen door beweging langs het lijf, en de ruiter blijft zitten, dan gaat die beweging natuurlijk óók niet weg.

Op zich geeft het dier daarmee een duidelijk signaal dat dat stukje ''ruiter dragen'' nu nog teveel reactie oproept om ermee om te kunnen gaan. Dus het zorgen dat het paard geen error meer hoeft te krijgen als er wat beweegt, en dat dan te doen op een manier dat je jezelf ook niet in de vuurlinie zet.

@Narcissa, wat grappig dat Jóna al zo 'stabiel' is qua fysieke ontwikkeling! Mannen zijn dus toch echt later daarmee :)) Ik vond Fjölnir echt heel groot, maar heb er nu een bijna 2 jarige Fjord bij, en die is volgens mij al 1.45 dus nu zijn de andere 2 maar pukkies :))

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 11:42

Het lastige is dat ik er zelf niet bij was, dus ik moet afgaan op hetgene me verteld is. In combinatie met hoe ik haar ken en hoe ze door de training is gegaan, denk ik dat het een combinatie is geweest. Jóna is nog zeer wantrouwend naar mensen die ze niet kent. Ze laat handelingen daarvan toe, maar staat bijna stijf van de stress. De ruiter die erop is gegaan heeft ze wel vaak gezien, maar nooit iets mee gedaan. Ik denk persoonlijk dat dat niet geholpen heeft. De trainster heeft bij het gewicht leggen en opstappen oefenen wel degelijk goed bewogen, ook met haar benen, en toen vond ze het oke.

We gaan het zien, ik ga een veel beter beeld hebben als ze thuis is en ik zelf ermee aan het werk kan. Kan zien wat ze doet, waar ze op reageert, waar ze net niet op reageert, hoe ze zich erbij voelt. Eenmaal ik haar klaar acht voor een tweede poging, ga ik er zelf op. Dan is er in ieder geval geen wantrouwensprobleem en ik kan renners behoorlijk goed uitzitten (met dank aan Skola haha).

@Akshay: Jóna is wel vergeten in de lengte te groeien :') Ze is met haar 1m27 zelfs naar IJslandermaatstaven behoorlijk klein. Ik ben speciaal voor haar aan het diëten nu, zodat ze minder gewicht moet dragen onder het zadel. Doel is 7,5 kg eraf en ik zit nu in de helft daarvan :) Gelukkig ben ik zelf niet groot, anders had ik echt te lang en te zwaar geweest voor de kleine pruts

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:50

Wat is de reden geweest om haar terug te brengen? Denk je dat je nu zelf verder met haar kan en heb je degelijke kennis in de achterban?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 13:46

Omdat ik het grondwerk zelf kan. Ze is voornamelijk naar daar gegaan omdat ik niet wist hoe ik met haar halstertrauma moest dealen. Toen ik haar kocht, was ik van plan haar zelf op te leiden. Ik heb jaren dagelijks meegelopen en geholpen bij een professionele trainster en daar heel veel paarden in handen gehad en mee opgeleid, dus dat is niets nieuw voor me. Anders had ik sowieso nooit een onbeleerd paard gekocht ;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:40

Ik denk ook dat het mede komt door de relatief onbekende ruiter. Het was geen rare reactie van Jona. Een paard is een vluchtdier. IJslanders vertrouwen het meest op zichzelf :D

Misschien is het een idee om Jona naast Skola te laten lopen als je op Skola zit.

Askhay, ik begrijp je redenatie. Natuurlijk is er een risico dat het weer gebeurd, maar dat wil niet perse zeggen dat het dan bevestigd raakt. Ze kan ook denken, oke dat was eng, maar alles is oke.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:02

Voor mij is het ook geen gekke reactie om even te vluchten. Ze deed blijkbaar ook niet lelijk, het is zeker niet zo dat ze de ruiter probeerde af te gooien... De trainster is nadien zelf terug opgestapt (enkel in stilstand) en dat ging gewoon goed.

Naast Skola helaas niet meer :'( Ik heb haar in februari moeten laten inslapen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:00

Heftig van Skola! Snap wel dat je nu uitkijkt naar de komst van Jona :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 22:14

Ik heb gelukkig in de tussentijd een erg leuk bijrijdpaardje gehad (die ik terug onder het zadel mocht brengen na 2 jaar pauze, goede voorbereiding lol). Daar ben ik erg dankbaar voor :)

Maar het is toch niet hetzelfde als je eigen paard. Ik kijk heel erg uit naar de thuiskomst van Jona. Het verlies van Skola was, en is nog steeds, zwaar :( Zij was mijn once in a lifetimer die ik ook redelijk getraumatiseerd heb gekocht en weer vertrouwen heb kunnen geven in de mens. Haar weer zien opbloeien was een prachtig proces <3 Het vertrouwen werd ijzersterk tussen ons, we wisten wat we aan elkaar hadden. We hebben véél te weinig tijd samen gekregen, slechts 3 jaar...

Weer dagelijks naar mijn paardje kunnen gaan, zal voor mij goed zijn. Terug naar de toekomst kijken. Genieten van de vele speciale momenten die we ongetwijfeld nog zullen meemaken. Mijn hoofd leegmaken met een heerlijk lange poetsbeurt, wat Jona ook geweldig vind. Samen een team leren vormen, met de ups en downs die erbij horen. Ik kijk er heel erg naar uit :)

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:09

Ohjee wat is er gebeurd, ik heb volgensmij helemaal gemist wat er met skola is gebeurd. Ze is er niet meer begrijp ik?