Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
juniper schreef:Wat een prachtig dier!
zippora schreef:heerlijk om te zien. Vooral hoe ze haar ene oortje op het publiek houdt en het andere op jou. Duidelijk wel nieuwsgiering naar de toeloop, maar toch geconcentreerd op haar job ("letten op wat jij vraagt").
Taucha schreef:Oeh giga sensibel! Leuk bezig. Mooi dat we via film met je mee mogen kijken.
Let je wel op dat je de singel niet te ver naar voren legt? Deze mag zeker 3-5 cm naar achteren. Kan zijn dat ze dan anders gaat reageren.
Misschien zou je ook eens het verschil kunnen testen met een elastieke dekensingel?
Kimmie25501 schreef:Stille meelezer meldt zich! Ik heb de filmpjes bekeken en wil m’n licht er ook wel even op laten schijnen. Ik heb natuurlijk niet de wijsheid in pacht en iedereen mag me zeker corrigeren.
Het valt me in het eerste stukje grondwerk op dat je je energie heel laag hebt, ook als je iets van haar vraagt. Hoe reageert zij als je je energie ietsje omhoog brengt als je iets vraagt? Daar ben ik wel benieuwd naar, omdat ze soms wat traag reageert op jouw vraag, maar wat ik snap, door de lage energie van je vraag.
Verder zie ik dat ze eigenlijk nog niet helemaal comfortabel is met het dekje zelf. Als je het rond zwaait, doe je dat ook best snel, zonder haar de tijd te geven na te denken. Met mijn paard weet ik dat ik dingen juist daarom heel traag moet doen, maar dat is natuurlijk niet bij ieder paard. Weet je hoe dat bij haar is? Ik zou zelf denk ik nog een tijdje langer trainen met alleen het dekje, totdat ze daar 100% comfortabel mee is. Ik zie haar nu soms ook heel kwaad kijken en ik zou er niet voor kiezen om dan te gaan kriebelen. Je beloont dan eigenlijk voor de discomfort. Ik zou er denk ik voor kiezen om al eerder te kriebelen, als alles nog goed gaat en zo steeds een stapje verder te gaan.
Hetzelfde geldt voor het singeltje. Doordat ze vooral het opLeggen van het dekje nog niet zo chill vindt, snap ik dat ze het singeltje helemaal lastig vindt. Daarvoor zou ik denk ik ook kiezen om alles helemaal los te maken, dus eerst de bovenkant op haar leggen en dan pas de onderkant vastmaken en gaatje voor gaatje heel langzaam aansingelen. In mijn ogen zag het er nu namelijk ook weer wat onrustig uit.
En dit was natuurlijk op een dag met heel veel afleiding, maar daarom zou ik dan juist voor wat kleinere stappen kiezen. Op een dag waarop ze heel rustig is, kun je dan misschien wel weer sneller gaan.
Ik vind het echt supergoed dat je haar even laat lopen met de singel op! Ik denk dat dat echt super is voor het gevoel. Ik zie dat ze, zeker in het begin, heel vaak vraagt of ze naar jou toe mag komen. Jij geeft dan rustig de hulp om weer door te gaan. Ik vind dat je dat heel goed doet. Wel zou ik denk ik de keuze gemaakt hebben om haar nog even door te laten gaan en haar dan even naar binnen te vragen. Even samen staan en een rustmomentje en dan weer door. Dan kan ze misschien al wat meer gaan verwerken.
Ik vind het ook echt heel mooi om te zien hoe erg ze op jou gericht is. Hoe makkelijk ze je los volgt en graag bij je is. Ten slotte zou ik je nog de tip (waar je zelf mee mag weten wat je doet natuurlijk) Willen geven om haar wat rustmomenten te geven als ze kauwt. Dan is ze namelijk aan het verwerken en ik merk aan mijn paarden dat ze het heel fijn vinden om dan even een momentje voor zichzelf te hebben.
Dit was wat mij nu opviel, maar misschien heb je wel heel goede redenen voor je keuzes. Ik ben heel benieuwd en vind het sws superinteressant om jullie proces te volgen. Ook voor mij weer heel leerzaam
Kimmie25501 schreef:Bedankt voor je fijne reactie! Superinteressant! Dat stukje over energie had ik al wel een beetje verwacht bij zo’n paard. Later komt het wel om haar te leren omgaan met meer en hoger denk ik, maar dat is voor nu nog totaal niet aan de orde
VogeltjeM schreef:Wauw ik ben onder de indruk van je paard. Ze heeft echt een enorm intelligente en zelfbewuste uitstraling.