Instappen, gebeurt dat nog wel?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:15

Je ziet het idd best veel dat mensen zo wegrijden... Zelf stap ik wel even in, hoe lang dat is weet ik zo niet.

Ik ben op het moment aan het lezen in een boek over paardenmassage en daarin stond het volgende (in eigen woorden dan):

Tussen de gewrichten zit de gewrichtsvloeistof. Deze is bij een onopgewarmd paard nog koud en stijf. Door je paard goed los te werken warmt deze vloeistof op en wordt 'vloeibaarder'. Zo kan de vloeistof zich beter verspreiden in het gewricht, smeert het gewricht en maakt in feite de beweging makkelijker en soepeler. Door los te werken voorkom je dus blessures.

Ik las dat en had er iegenlijk nooit bij nagedacht dat het zo was....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:34

Jola"]
[quote="Sonja schreef:
Wat ik me wel afvraag is hoe mensen die altijd 20 minuten instappen en 20 minuten uitstappen dat doen als ze meerdere paarden te rijden hebben op 1 avond

Ik heb maar 1 paard dus kan daar alle tijd aan besteden, zou eerlijk gezegd geen tijd hebben voor een 2de.
[/quote]

Tijd heb je niet, tijd maak je Haha!
Bv door een ander te laten in- en/of uitstappen....

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:41

Sonja schreef:
Tijd heb je niet, tijd maak je
Bv door een ander te laten in- en/of uitstappen....

Zo zie je maar, ik heb geen ervaring met meerdere paarden Haha!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:23

Het is net als wegrijden met een koude motor! Als je dat te ruig doet, krijg je ook enome slijtage en rijd je je motor stuk... De olie moet ook eerst door de motor heen zijn. Pas als de olie warm is, en dus vloeibaar genoeg, kun je topprestaties vragen!...

Als het met machines al voor normaal wordt aangenomen, waarom zou het voor mens en dier dan anders zijn? Rust roest...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:40

Sonja schreef:
Wat ik me wel afvraag is hoe mensen die altijd 20 minuten instappen en 20 minuten uitstappen dat doen als ze meerdere paarden te rijden hebben op 1 avond Verward

Gewoon, de tijd ervoor nemen. Ik ben 15 min. aan het instappen, rijden, 15 min. uitstappen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:20

Ik lonegeer altijd los. Zo gekomen door een rugblessure van mij om vast de frisheid eraf te halen, maar ze blijkt het zelf erg prettig te vinden en ik haar losse rug daarna ook. Is er zo ingegroeid kun je dus zeggen.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 19:45

Het hangt d'r een beetje van af hoe lang ik instap. Ik heb 's winters geen mogelijkheid tot binnen rijden dus ga dan al vlot draven zodat hij het niet koud krijgt. Maar zodra het warm genoeg is vind ik het zelf gewoon heerlijk om een heel stuk te stappen. Ik rijd bijna altijd langs de weg en zit dus niet 'vast' aan die(vind ik) saaie bak. In de bak hebben Dennis en ik het allebei al snel bekeken en willen we wat gaan doen.

gomir

Berichten: 25578
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:32

Mijn paard komt meestal net van buiten en dan stap ik een paar rondjes. Als hij ergens van de trailer komt dan stap ik meestal wel 10-15 minuten Behalve als het 's winters heel koud is, dan rijdt ik aan een lange teugel in een rustige draf los.
Op wedstrijd zet ik hem ook meestal wel vlot aan het werk, omdat hij dan veel te opgefokt is om rustig te stappen...Bloos Dan kan ik hem beter in een drafje ontspannen rijden dan geforceerd te proberen om normaal te gaan stappen Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 21:40

Jurga schreef:
Je ziet het idd best veel dat mensen zo wegrijden... Zelf stap ik wel even in, hoe lang dat is weet ik zo niet.

Ik ben op het moment aan het lezen in een boek over paardenmassage en daarin stond het volgende (in eigen woorden dan):

Tussen de gewrichten zit de gewrichtsvloeistof. Deze is bij een onopgewarmd paard nog koud en stijf. Door je paard goed los te werken warmt deze vloeistof op en wordt 'vloeibaarder'. Zo kan de vloeistof zich beter verspreiden in het gewricht, smeert het gewricht en maakt in feite de beweging makkelijker en soepeler. Door los te werken voorkom je dus blessures.

Ik las dat en had er iegenlijk nooit bij nagedacht dat het zo was....


Dit is nou precies waarom ik zo goed instap. Dit is ons ook verteld door een arts en Magic is ingespoten om de gewrichtsvloeistof weer te vermeerderen Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:53

Ik stap wel altijd in.. vrij lang! tenzij het koud is, dan draaf ik al vrij snel aan omdat we anders alleen het tegenovergestelde bereiken. Spieren van zowel mijn paard als van mijzelf zijn dan stijf van de kou
Maar normaal stap ik eerst wat rond, niet aan een lange teugel, maar vraag ook niks van haar. daarna pak ik haar op, rijd wat figuren, overgangen naar het halthouden begin te kneden etc. in mijn handen, Als ze redelijk los is, ga ik wat moeilijkere figuren vragen, wijken, schouderbinnenwaarts etc. dan ga ik pas draven.

Nu ik er zo overnadenk...
Uitstappen vergeet ik nog weleens lang genoeg te doen Schijnheilig
Dan ben ik na 5 minuten de bak al uit.
In het vervolg moet ik daar toch wat beter opletten want 5 minuten is niet echt lang genoeg.

Ik was vandaag aan het rijden in de bak, komen er 2 meisjes binnen op hun pony's stappen nog niet eens een rondje, springen aan in galop, galopperen een rondje nemen een hindernis Lips are sealed
Sorry maar dan ben je wel echt heel fout bezig! en dan boos worden op die pony's omdat ze bijna hun nek breken over die hindernis
Laatst bijgewerkt door Anne op 01-05-03 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:53

Ik stap ook altijd zo goed mogelijk in en uit. We gaan er voor de les ongeveer 10 minuten op en dan alleen stap. Al we binnen rijden dan rijden we eerst een paar rondjes stap, paar figuren en dan zit ik er toch wel 15-20 minuten op.

Ik vind persoonlijk dat wij te abrupt stoppen met de les. Hebben veel gedraaft en dan gaan we even adempauze houden vlak voor het einde en dan draven we weer 1 rondje en eindigen we met de les. Dat gaat altijd zo maar dat vind ik eigenlijk niet goed. Daarom stap ik altijd na de les nog wat in de bak, met of zonder zadel. Ook laat ik haar altijd wel rollen als ze wil.

Met vrijrijden rijd ik de eerste 10 minuten zeker in stap en daarna drafje aan de langere teugel. Na het vrijrijden stap ik ook wel langere tijd, meestal zonderzadel en zoals maandag ga ik dan gewoon beetje stappen en dan kun je goed zien wanneer ze beetje opdrogen en ze niet meer al te warm zijn. Dan blijf ik normaal gesproken alleen stappen alleen maandag toen kwam ingrid achter me aan met dunday en die had allemaal slijm aan zijn mond en toen moest ik wel weg sukkelen om dat slijm te ontwijken. Ik had er toen al wel een tijdje stappen opzitten en vond het eigenlijk heel erg slecht. Toen ben ik ernaast gaan staan, heb haar laten rollen en nog een paar extra rondjes gestapt.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:04

Ik zit vaak ook met verbazing te kijken hoe sommigen gaan rijden.
Ik ken iemand die komt maanden niet. Komt dan ineens weer opdagen plukt haar paard uit de stal zadlet hem op. Klimt op haar paard trekt hem meteen in de krul en gaat een les rijden. Als die les af is gelopen, loopt ze hooguit één rondje met haar paard en gooit hem dan weer in de stal om vervolgens zich weer enkele weken of maanden niet te laten zien.
Iemand die van dezelfde instructrice les krijgt zie ik nu ook steeds vaker haar paard meteen in de krul zetten en haast niet loswerken en uitstappen. Ik vind dat zo zonde van het paard. "Nee het paard moet vanaf het moment dat je er op zit werken en weten dat hij moet werken is hun motto".

Wat ben ik dan blij dat ik mijn paard eerst helemaal los laat stappen, na een tijdje de teugels oppak en hem op een lange teugel voorwaarts neerwaarts ga rijden en zo steeds een beetje verder opgericht.
Als ik klaar ben gaat alles weer lang en kuieren we toch zeker nog een minuut of tien door de bak of even in het bosje bij de stal.
Bij het longeren laat ik hem ook eerst lekker lang stappen zonder een hulpteugel en ga pas na een tijdje de hulpteugel bevestigen en zo bouw ik het ook weer af. Of ik neem hem aan de hand en we gaan een stukje kuieren of ik ga er zonder zadel op om hem uit te stappen.
Als er verder niemand in de bak hoeft te rijden laat ik hem meestal ook nog even los lopen en loopt hij vrij door de bak, komt als ik hem roep (als er niet iets te eten ligt, want dan is het een ander verhaal Knipoog ) en geef hem de mogelijkheid om ook nog even heerlijk te rollen. Want hij ook dan 9 van de tien keer doet.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:53

Zo iemand hadden we ook op stal... Komt weken niet, plukt paard van stal... Begint gelijk fanatiek te draven en galoperen met de slof er strak aan, klaagt vervolgens over het paard dat het niet meer op M-niveau loopt, verkoopt het uiteindelijk en begint met een nieuw paard eerst geregeld maar vervalt al snel weer in het oude patroon...

Tja... Even terug naar dat losrijden: wat zullen die paarden elke keer een spierpijn hebben!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:41

Het is per paard heel erg verschillend of het nodig is ja of nee. Ik zeg niet dat je gelijk volop aan de bak moet. Je moet wel degelijk je paard goed losrijden. Maar er zijn ook paarden die erbij gebaat zijn om na een paar minuutjes stappen even een "los" drafje of galopje nodig hebben.

Bovendien maakt het ook heel veel verschil of een paard uit de wei of paddock komt of op stal staat. Paarden die veel buiten staan, zijn vaak al "losser".

Wat het uitstappen betreft is er ook een heel verschil. Hoe en hoelang is er gewerkt, in verhouding met de conditie. Gaat het paard terug naar stal of naar de wei. Hoe zijn de weersomstandigheden. En hebben (vooral stalpaarden) de mogelijkheid om nog even te rollen.

Zo zie je maar weer er is geen pasklaar antwoord op. Het ligt er vaak aan wat je gewend bent, en waar jij maar vooral je paard/pony zich goed bij voelt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30684
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:22

Het ligt aan het weer bij mij. Is het echt slecht weer, dan stap ik korter in en uit. Dit omdat hij anders te koude spieren krijgt.
Ik stap zowiezo een minuut of 5 in. Maar ook vaak meer. Dan ga ik rustig draven (nog met een vrij lang teugeltje) en rijd ongeveer 15-30 minuten met een vrij lang teugeltje los. Dan even stappen en dan pak ik hem op.
Aan het eind aan een lang teugeltje even in draf en soms galop en dan uitstappen een minuut of 5 of langer.
Mijn verzorgpony stap ik naar de bak (5-10min) en dan in de bak nog even lekker los stappen. Maar ook die rijd ik met een lange teugel tot ikw eer ga stappen. En dan pas oppakken. En dan ligt het weer aan het weer, is het erg koud en/of regenachtig dan stap ik niet uit in de bak, alleen het stukje over de weg. En dan thuis een deken op.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:26

Ik stap ook ruim 10 minuten voordat ik begin met rijden. Na het rijden ook weer ruim 10 minuutjes...

Ik zie het hier vaak ook genoeg hoor (wij hebben dan wel geen bak, maar een stuk laan)
Paard doet 1 stap uit de stal en dan moet hij alweer draven en dan draaft dat meisje ook nog eens bijna letterlijk de stal in.

Meestal erger ik me hier dood aan, want als hij dan bezweet is krijgt hij geen dekentje op en dan staat dat kind raar te kijken als hij ziek is Verward

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:55

Ik stap een roindje links om en een rondje rechtsom aan een lange teugel daarna vraag ik 'm wat dieper en ronder en dan ga ik figuren stappen en linksom en rechtsom ver inbuigen pakt hij die oefeningen los aan dan draaf ik weg.Ligt dus helemaal aan het paard sommige stap ik zo een 15 min los en anderen 5 min.
Het is niet zozeer het losstappen maar vooral het loswerken wat zo belangrijk is.
Paarden die een nacht op stal hebben gestaan kunnen 's morgens ook de wei in galloperen.zelfde met uitstappen.Ik werk 'm weer lang en laag af zodat de gespanne spieren weer goed ontspannen.tijdens dat 'uitdraven'komt lodewijk vaak al een eind op adem en droogt hij ook op.
vervolgens stap ik nog even aan een lang teugeltje tot hij goed op adem is.
dat kan soms met 3 rondjes klaar zijn en soms met 10 min.
ligt er helemaal aan wat ik gedaan heb

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:50

eerst een rondje lange teugel (20-60 bak) dan oppakken en een rondje op de ene hand, dan van hand veranderen, ee rondje op de andere hand. nog wat zijwaarts voor het been en dan aandraven.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:36

Ik stap meesta; een km of 4in.
Heb namelijk geen bak bij huis, en naar de bak is dus 4 km en tetug ook 4 km.
Nou dan stap ik ongeveer 3 kwart van de heenweg, en terug stap ik helemaak zodat ze weer lekker op adem kan komen, en dus oo kweer lekker droog is voor in de wei.

Instappen is toch nodig lijkt me:? het is beter voor je paard, en ook fijner.
Jij zelf ga toch ook niet meteen sporten zonder je spieren warm te maken ??

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 01:20

Ik stap altijd 10 min los en 10 min uit.
Los en uit stappen is het belangrijkste van je training, ik doe wel wat oefeningen in de stap.
En draaf ook altijd een tijdje na de galop om de spieren weer lang te maken en spierpijn te voorkomen.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:22

Ik stap meestal 10 tot 20 minuten in en uit. Als het 's winters heel koud is, stap ik in met een deken op. Verder stap ik tussendoor ook veel.

Ben dus altijd meer dan 30 minuten aan het stappen Haha! maar dan rij ik wel langer dan een uur vaak. Ik stap zoveel omdat Jerai een peesblessure gehad heeft en ook omdat ze eerst ontspannen en kalm moet zijn in stap voordat ik uberhaupt fijn kan gaan draven.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:30

Uit onderzoek (poeh) is gebleken dat je (mens en paard) minder last krijgt van spierpijn als je aan het einde van je training, dus voor je uitstapt een paar rondjes een soort sukkeldrafje doet. Dan koelen de spieren ook langzamer af. Tegelijkertijd komt je paard op adem en hoef je dus minder lang uit te stappen. Scheelt vooral in de winter. *LOL*

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:59

Ik doe als ik niet in de les rijd, 10 minuutjes in stappen. In die 10 minuten stappen we lekker de bak door en zorg ik ervoor dat alles goed zit en we allebei wat losser worden. Dan pak ik haar op en meestal nog 5 min in stap figuurtjes rijden en stelling vragen ed. En daarna los werken in draf en zorgen dat ze het goed doet in draf en dan pas over naar de galop.
Ik doe meestal 3 tot 5 min (niet met alle paarden) in draf met lange teugel rijden en dan nog lekker 10 minuten uitstappen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 07:12

amanda2 schreef:
Uit onderzoek (poeh) is gebleken dat je (mens en paard) minder last krijgt van spierpijn als je aan het einde van je training, dus voor je uitstapt een paar rondjes een soort sukkeldrafje doet. Dan koelen de spieren ook langzamer af. Tegelijkertijd komt je paard op adem en hoef je dus minder lang uit te stappen. Scheelt vooral in de winter. *LOL*


Het is idd beter om al in draf te beginnen, want als je vanuit galop ofzo opeens heel langzaam gaat stappen helpt het natuurlijk niet echt.
Als wij in het bos aan het trainen zijn doen wij een hele lange Coolingdown (zo`n 3 kwartier, dan gaan we langzamer draven en de laatste 20 min stappen we en het laatste stukje wandelen we er zelfs naast.)

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 07:53

Als ik soms vrij rij op de manege, en dus ook geen les heb, stap ik sowieso al 10 minuten om het paard op te warmen, dat vind ik wel belangrijk. Met de les ligt er aan of we dan ook figuren in stap gaan doen, maar toch wel iets minder dan 10 minuten. En nadat de les weer afgelopen is, stap ik ook 5 a 10 minuten uit. Lachen