Herinner jij je het 1e moment toen je paard reed?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:54

Ik ben begonnen met rijden op mijn 12de op de Capelse Manege. Door een paardengekke vriendin met het paardenvirus besmet Haha! . Maar helaas wachtlijst, ik wel iedere keer met vriendin mee. Poetsen, zadelen, mesten, voeren, meelopen in de kleuterles. En ondertussen een verzorgpony Seffie (schimmelmerrrietje van in de twintig) bemachtigd, oh wat was ik trots Haha! . Maar nog niet echt gereden, alleen maar uitgestapt.
En toen was daar eindelijk het moment mijn eerste echte les op (uiteraard) Seffie. In 1 smiley OK dan! . Dat is ook het enige wat ik nog van die les weet het was echt SUPER.

Inmiddels al weer een aantal jaartjes verder en heel veel lesjes verder, maar die eerste heb ik toch wel onthouden, samen met uiteraard nog veel meer mooie herinneringen.

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:56

nee, maar ik zal ook zeker heel erg jong zijn geweest. Ik mocht als heel kleinn kind op het paard van mijn moeder zitten nl.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:02

Ik ben begonnen met mee te gaan met een vriendin naar een verzorgpony. Daar mocht ik later ook een keer op. Maar ze liet me al snel los en dat beest rende iedere keer kei hard naar het hek. Vallen dus!

Na een tijd mocht ik naar een manege in Heumen voor mij eerste les. Daar herinner ik me meer van. Ik mocht op Mieke, maar we gingen gelijk met een hele groep naar buiten. De instructrice rende als we gingen draven mee en riep maar steeds: Staan - zit! Haha!
Het was een braaf beestje, zette geen stap verkeerd.

Lieke

Berichten: 11354
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:36

De eerste keer dat ik echt les kreeg weet ik nog goed.
Ik was als de dood voor paarden mar wou toch paardrijden, ik zat op een fjordje; Fiesta, ontzettend braaf beestje, beugels en teugel op maar, en in een sukkedrafje ging ze naar de hoefslag (en dat vond ik veel te snel).

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:42

Op mijn 9e met vriendinnetje mee naar de maanège.
Ze reden allemaal al een paar maanden, en daar kwam ik dan tussen ...

Ik had daarvoor altijd wel op het full-automaatje van vrienden van ons "gezeten", maar die deed alles op commando, het enige wat ik daar moest doen was zitten en vasthouden Haha!. Maar ik snapte dus geen hol van sturen.
Bleef er wel op in stap, draf en galop.

Omdat ze verwachtte dat ik toch al kon zitten mocht ik meerijden op Mozartje, toen voor mij reusachtig vos ruintje (hij was echt groot hoor, als je zelf maar 1.30 bent).

De hele les heeft de dochter van de lesgever meneer vastgehouden om mij het sturen e.d. uit te leggen, waardoor het voor mij best wel leuk was. Voor haar iets minder Schijnheilig .

De week erop mocht ik in de les niet meerijden, omdat de dochter er niet was en mijn stuurcapaciteit toch nog niet voldoende zou zijn. Toen heb ik na de geplande les een half uurtje "privé stuurles" gekregen en sindsdien mocht ik meerijden met de groep van mijn vriendinnetje Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:56

Ik kan me de eerste echte paardrijles niet meer herinneren, maar heb wel veel herinneringen uit die tijd. Ik heb een jaar op een soort manege gereden voordat ik een eigen pony kreeg. Het was een boerderij met een bakje, wat land en oude stalletjes, een echte manege was het niet eens. Ik kan me ook nog een paar pony's herinneren, Blacky; een shetlander, Swifty, een schimmeltje die alleen voor gevorderden was. Ik weet nog dat ik heel bang was en ook van mijn eerste eigen pony, die veel te heet voor me was. Iedereen zei tegen mijn ouders dat ik moest stoppen maar ik ging iedere dag opnieuw trouw op mijn fietsje naar de manege (was een andere manege dan waar ik ben begonnen). Het heeft heel wat jaren geduurd voor ik over mijn angst heen was, mede dankzij een pony van de familie van Death_Squad, waar ik ook wedstrijden mee heb gereden. Ik ben heel blij dat ik toen doorgezet heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:17

Kan ik me niet meer herinneren, omdat er in mijn familie veel werd gereden zat ik er heel vroeg op.
Toen m´n moeder zwanger van mij was kocht m´n opa al een pony.
In m´n gedachten heb ik gewoon altijd gereden Haha!

Weet nog wel dat toen ik 5 werd ik naar de ponyclub mocht, vond ik heel erg leuk en voelde me echt groot omdat ik eindelijk met m´n nichtjes mee mocht los door het dorp naar de ponyclub.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:20

Ja, dat moment kan ik me nog heel goed herinneren. Dat is nu zo'n 8 jaar geleden. Toen kreeg ik mijn eerste privéles op de manegepony Robin. Ik vond het heel spannend en maakte het op dat moment niet voor 100% mee. Ik was volgens mij in een soort roes. Maar ik vond het uiteindelijk helemaal te gek en ben vanaf toen helemaal gek geworden van pony's en paarden!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:08

De eerste keer dat ik op een pony zat was in Duinrell. Ik was 7 of 8 jaar geloof ik. Het was een witte pony en ik zat op een soort dekentje met een metalen beugel om me vast te houden. Ik weet igelijk alleen nog dat we in draf gingen en mijnmoeder enmijn tante vreselijk moesten lachen om mijn twee staartjes die zo op en neer zwiepten.
Ik was meteen verkocht.
Een jaar (of langer) later mocht ik dus bij de plaatselijke manege op les.
Ook dat weet ik nog goed.
Ik had geen rijlaarzen maar regeboog-laarsjes. En ik reed op Raddy. Die pony had ik aangewezen omdat in de les voor mij een jongen uit onze straat er ook op reed.
Dus dat voelde wel vertrouwd, hahaa.

juval

Berichten: 13361
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:59

mijn eerste ponyles was op de Utrechtse manege, vrijdagmiddag 21 april 1982 om 16.00 uur. Ik mocht op een bruine merrie: Lady.
De manege was eigenlijk een paardenmanege en was nog niet zo lang begonnen met ponylessen, de pony's liepen dus alleen op zaterdag, woensdag en vrijdagmiddag. Meestal waren ze vrij fris, ik ben er wel een aantal keer afgestuiterd.
De pony's die ik me van het begin kan herinneren, Pucky, Muisje, Rapide, Jolly, Lady, Peppertje, Vosje en Fleurtje, LadyLoretta.
Een prachtige tijd gehad daar!

Yessy

Berichten: 23046
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:04

de eerste keer was ik 1,5 dus dat weet ik niet meer.
de eerste les was toen ik net 6 was, op de goudse hout, ik was echt superblij dat ik eindelijk op les mocht

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:10

ja die weetik nog,ik was drie,en ik mocht eindelijk op een manege paard....zelfs toen al was ik zó verwaand dat ik per sé op het paard van de eigenaresse wou Bloos hehe het is ook nog gelukt...ik had trouwes lila kaplaarsjes aan Haha!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:34

Het is alweer 26 jaar geleden maar ik kan het me goed herinneren, dan praat ik over mijn eerste les,
Mijn eerste les was ook gefilmd, waar het was weet ik niet meer, samen met een vriendinnetje, wat een meelzak was ik, zo te stuiteren op het zadel haha. En trots dat ik was, het paardje was blind aan 1 oog. Herinner ik me ook nog en het was een schimmel.

ponyrijden deed ik vanaf mijn 4de altijd op vakanties in slagharen, daar kan ik me van herinneren dat een pony mij eraf wilde hebben en hij scheurde tegen het houten hekwerk, ik met mijn blote benen wel 50 splinters (nou ja, mijn zus vond het wel leuk om het met pincet eruit te halen)
ik 'vond' de paarden altijd in de straten en nam ze mee naar huis, per huisje mocht je geloof ik 2 ponies hebben (op een gegeven moment had ik er 7 haha)

Saar4
Berichten: 2356
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:59

Het is ruim 14 jaar geleden maar ik weet het nog precies! Ik reed op een palomino kleurig welshje, Beauty. Beauty besloot zonder mijn toestemming lekker te galopperen en een rij tonnen te springen....

Ik heb het overleefd, maar ik zal het nooit vergeten. Haha!
Later is ze overigens wel mijn lievelingspony geworden.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:08

ik kan me er niets meer van herinneren is al 8 jaar geleden

Gulpje

Berichten: 8081
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:16

ik als klein meisje van ong. 5 liep altijd weg, en ik was altijd terug te vinden in het naburige weiland waar koeien en paarden stonden. Mijn ouders hebben me een paar keer gevonden in dat weiland toen ik op een van de paarden zat, en zelfs een keer toen ik op een koe zat..
Dat was dus m'n eerste aantrekkingskracht met koeien, eeeh paarden Lachen

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:16

Mijn eerste les herriner ik me nog zeker. Ik kon er geen kont van Haha!
We moesten in draf en ik kreeg dat sta-zit gebeuren maar niet door. Ik heb daarna echt last van m'n rug gehad(paard waarschijnlijk ook Clown )Maar dat heeft me er niet van weerhouden om ermee door te gaan Lachen

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:11

Mijn eerste les weet ik ook nog precies. Het was op 24 augustus 1996 om half 11. Ik reed op een witte fjord, een langezame pony die een beetje erachteraan hobbeld. Toen ik erop zat was het eerst wat ik dacht: Hellup waar moet ik me aan vasthouden??!! Ik had het gevoel dat ik er zo voorover af kon pleuren.
Ook had ik gympies aan en later een hele wond op mijn been van die beugels en ik hoefde die les geen cap op Verward Mijn enige les ooit dat ik zonder cap op een pony zat.
De 3e les zat ik daar ook op maar hij wilde telkens niet op de hoefslag lopen en dat vond ik niet leuk en daarna mocht ik op een andere en dat werd mijn lievelings pony toen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:38

Nou en of. Mijn eerste ervaring was in de Efteling, jaja daar hadden ze vroeger ook pony's (28 jaar geleden) en daar ben ik toen voor het eerst opgezet, althans mn pa en ma konden me niet tegenhouden was met mn 4 jaar te snel, hihihii.
Vondt het machtig grote dieren (formaat A pony) en voelde me de koning te rijk toen ik er een rondje op mocht zitten.
Maar schijnt dat ik met mn 2e jaar al een onzichtbaar verzorgpaard had, vertelde mn oma, ik wist toen al presies hoe je zo'n dier moest verzorgen enzo, hihihii Leuk om te horen die verhalen van je oma, hihihihi

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:45

Pff das echt lang geleden ergens in 1973, maar ik weet het nog...
Ik was 6 jaar en had mijn A&B diploma zwemmen gehaald, daarna mocht ik eindelijk op paardrijles, dat wilde ik al veel eerder maar toen mocht het nog niet.
Daar ging ik met mijn zwarte rubberen laarsjes op naar manege Bakker in Noordwijkerhout.. enorm zenuwachtig natuurlijk en opgetogen, ik moest op Emy-grant een van de pony's die ze daar hadden en ik vond het machtig mooi, heel stoer sturen bij elke hoek van de bak Haha! met het licht rijden had ik meer problemen en ik kan me ook herinneren dat ik niet meer kon lopen van de spierpijn de dag(en) erna.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:17

De eerste keer dat ik op een paard zat, hebben we nog op film staan. (Van die oude filmbanden uit de jaren 70 Haha! )
Ik was 2,5 en we waren op vakantie op Gran Canaria. We gingen naar een cowboy dorp, waar western films werden opgenomen. Ik zag zo'n stoere cowboy op een paard en ik wilde ook op een paard. Ik vond het schitterend toen ik op het paard getilt werd, en voor de cowboy mocht zitten, totdat ik doorhad dat mijn moeder niet ook nog eens op het paard getilt werd, toen vond ik het inene niet zo leuk meer. Bloos

Mijn eertste manegeles, ruim 17 jaar geleden, kan ik me nog een beetje herinneren. Maar wat ik me nog beter kan herinneren, was het moment dat we op de manege gingen kijken om me op te geven voor de manegelessen. Ik had al een tasje met m'n rubber laarzen in de auto gelegd. Ik had verwacht dat ik meteen bij binnenkomst op een pony werd gezet. Wat een teleurstelling was het om te horen dat er een wachtlijst was van 3 maanden. Maar het is toch allemaal goedgekomen. Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:26

Mhh voor het eerst OP een paard of voor het eerst op je EIGEN paard.

Nou toen ik voor het eerst op leys zat voelde ik me alsof ik hem al jaren had. Hij zag er niet uit lange manen vieze vacht en staart. Alsof je een 3 jarige uit het land had gehaald. Op stal kon ik hem bijna niet opzadelen (kreeg hem via mijn stal) iemand moest hem vasthouden. Durfde zijn achterhoeven niet eens uit te krabben.

Maar toen ik hem uit zijn stal had was het al over. Vrolijk en ondeugend keek hij rond. Mensen zeiden al dat hij wel pittig zou zijn. Dat viel dus wel mee. Ik voelde me thuis op hem ondanks alle spanning die hij en ook ik hadden bleef hij super braaf. Galop kon hij niet (5 jaar oud Verward ).
Ik had die afgelopen maanden heel wat paarden gereden en dit was de eerste waar ik me op thuis en veilig voelde. Tja ik was verkocht heb hem erna nog 4 dagen gereden en verzorgt maar ik was verkocht op zijn karakter (uitdagend) en zijn wil om te werken en het plezier wat hij erin had. Nu 5 jaar later kan ik zeggen dat hij nog nooit gebokt heeft onder het zadel nooit ben ik bang geweest op hem (behalve een keer op de openbare weg toen hij in paniek raakte en begon te slaan).

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:10

Ik heb geen idee meer... Ik was toen 4, en mijn moeder zei dat ik alles durfde op de pony waar ik altijd op reed, galloperen enzo.. (hij ging al in galop als je galop zei, dus zo moeilijk was dat niet) Jammer genoeg ben ik nog steeds op datzelfde niveau blijven hangen, bijna 13 jaar verder alweer. Cool

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:12

Bericht hierboven is van mij, zat op de naam van mijn zus, per ongeluk.. Scheve mond

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:01

Oud topic, maar goed..

Ik kan het me ook nog goed herinneren. Op de manege. Ik moest en wou op Dimmie, echt zo'n eigenwijs maar onwijs lief beest! En ik had het ook voor mekaar gekregen. Ik bakte er echt niks van Schijnheilig Telkens ging die van de hoefslag af en draven ging al helemaal niet Schijnheilig Maar leuk dat ik het vond Haha! En aan het einde zei ik ook nog tegen me ouders "Ging goed he?" Ik moest is weten Tong uitsteken Schijnheilig Me vader heel voorzichtig: "Nou er valt nog veel te leren hoor" Ach gut Knipoog