Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:47

Anneke schreef:
Ik vind het idd ook wat moeilijker, omdat deze pony pas 3 is.
Dan is elke dag rijden niet helemaal gezond lijkt me.

Je moet anders een werkschema in elkaar 'flansen'met je instructrice.
En je kunt gerust een dag of 2, 3 inlassen met longeren.
Longeren is ook een erg goede oefening om je paard perfect te laten gehoorzamen.



Elke dag rijden inderdaad misschien niet, maar iedere dag komen en laten lopen is een must, is het niet onder het zadel dan is het wel aan de longe. Op de wei kan ze duidelijk haar ei niet kwijt, dan met het maar op een andere manier. (maar misschien is het ook beter voor de jonge pony als ze 24/24 7/7 op de wei staat ipv een paar uurtjes?)
Ze heeft trouwens gewoon nog een boel te leren volgens mij (niet enkel de pony) dan moet er gewoon ook iedere dag iets mee gedaan worden.

Ik vindt het overigens nogal tegenstrijdig, is er zoveel verschil tussen iedere dag rijden of longeren? Longeren is constant op een volte, dan lijkt rijden me beter voor een jong paard want daar kun je tenminste nog rechte stukken in lassen.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:54

`Het is inderdaad wel moeilijk hoor, iedereen heeft wel tips natuurlijk.
Gister reed ik in de les en de pony deed af en toe etteren maar niet bijzonder, tot de galop, man, ik was gelukkig niet bang omdat het een smalle c-pony was maar wat ging ze tekeer.
Bokken, rug bol, stijgeren en ik maar voorwaarts met mijn benen en zweep, niet willen luisteren, hoofd omhoog proberen te houden enz.
Iedereen gegalopeerd en ik was nog aan het jumpen.
Tot iedereen in het midden moest stappen en ik het alsnog met veel ruimte kon proberen.

Wat denk je? Niet om uit te staan maar die pony zette ik zo weg in een rustige galop.
Niks geen bokken of stijgeren en raar doen.
Linksom en rechtsom alles ging goed.
Misschien is het bij jou in de bak ook altijd erg druk en houd ze daar niet van?

Sterkte met je rug

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 13:58

Ik ga straks maar rijden denk ik, als het tenminste gaat met mijn rug.
Ik heb ook vaak gedacht van "wat moet ik met haar, ik kan haar beter weg doen" Maar onze band is inprincipe echt ontzettend goed, ik geef heel veel om haar en zij is de eerste pony die me echt laat voelen wat houden van een pony is..
Iig bedankt voor de tips, ik ga het straks maar even proberen. En dan ga ik ook gelijk regelen dat ze minder brok krijgt. Ze krijgt nu 2 kg basisbrok per dag, hoeveel moet het worden dan?

Samantha_

Berichten: 10848
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:59

is een bijrijder niks? en dan een die ervaring heeft met jonge paarden?

Miran

Berichten: 4478
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:10

Nathalie, ik zou iig naar 1,5 en liefst naar 1 minderen, natuurlijk op voorwaarde dat ze niet mager wordt. Vraag dan ook meteen of ze eventueel wat meer hooi kan krijgen. Succes!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:12

Miran schreef:
Nathalie, ik zou iig naar 1,5 en liefst naar 1 minderen, natuurlijk op voorwaarde dat ze niet mager wordt. Vraag dan ook meteen of ze eventueel wat meer hooi kan krijgen. Succes!


Inderdaad, meer hooi minder brok.
En hou ze verder goed in het oog wat betreft eventueel afvallen, goed aanvullen met hooi.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:16

2 kg brok vind ik best veel voor een pony die nou ook weer niet zo heel hard werkt en blijkbaar energie zat heeft!
Ik zou haar 1 kg geven, ze heeft ook wel wat nodig voor de vitamines etc., en dan wel zorgen voor veel ruwvoer, buikvulling. Geen eiwitrijk kuil, maar voorkeur wat ouder hooi. Er bestaan ook wel mueslis die energie-arm zijn als je toch wat extra's wil geven.
Voeren doe je uiteindelijk met je ogen en je gevoel, kijken hoe ze het er op doet.
Het merk voer wil ook nog wel eens wat uitmaken, net iets andere samenstelling, het kan ook de moeite lonen om daar eens wat mee te experimenteren.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:19

KIJK GOED OF JE ZADEL WEL PAST>
DE MEESTE PONY~S DOEN RAAR AL PAST HET ZADEL NIET !!!!!!!!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 14:21

Ze is nu al best mager, het begint nu wat beter te worden sinds ze maismeel krijgt en snijmais.. maar in die snijmais zit dus weer teveel eiwitten, dus dat moet ook geminderd..
Dan maar meer hooi dus?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 14:21

mrnino schreef:
KIJK GOED OF JE ZADEL WEL PAST>
DE MEESTE PONY~S DOEN RAAR AL PAST HET ZADEL NIET !!!!!!!!!!



Zoals ik eerder al zei, heb ik vorige week nog helemaal na laten kijken...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:21

Eventueel aanvullen met zemelen met alleen een beetje maismeel. Dit heeft verder geen voedingswaarde dan wel buikvulling en een beetje een dikmaker. De rest van de voedingswaarde halen ze wel uit het hooi en de overige brok.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:26

Kun je in plaats van mais niet iets eiwitarmer geven?
Pavo Stibro of Stimix is heel eiwitarm, maakt paarden niet fel (zit geen haver in) en zo krijgen ze toch alles binnen.
Ik zou in ieder geval geen maismeel of dergelijke geven maar gewoon een onderhoudsbrok zodat ze vitamines binnen krijgt maar niet fel wordt ofzo.

En verder meer hooi. (niet enkel kuil als het kan, want dat is ook weer ontzettend eiwitrijk)
Goed droog hooi, desnoods kun je wat ouder hooi mengen met nieuwer.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:46

Barbiano krijgt 2 kg brok per dag en moet bijna elke dag drie kwartier tot een uur flink werken. Ik denk dat die brok echt wat teveel is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:11

2 KG Brok is inderdaad flink. Minderen...en eventueel basisbrok geven en geen sportbrok...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:31

Staat ze alleen in de wei of met anderen, die van mij kan ik 2 weken lang met zn maatje de hele dag los in de bak zetten en dan kan ik er nog met een gerust hart zonder zadel of whatever opstappen, die verspilt zn energie aan het spelen. Moet ik er wel bij zeggen dat hij van zichzelf gewoon al heel koel is.
Ik snap heel goed dat je dr niet kwijt wilt, maar als jij bang voor dr word dan houd het op. Zodra jij op haar stapt dan heeft zij dat al door dat jij die bokpartijen op zit te wachten. Als jij niet elke dag kan rijden, wat zij blijkbaar wel nodig heeft, zoek dan iemand die verstand van jonge vervelende paarden heeft en zet die dr op.
Succes verder!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:36

2 kg is niet veel voor camilla ze is hartstikke mager!
Enne er heeft wel degelijk iemand anders op gereden en dat ben IK! Ik was zelfs de eerste die er ooit opzat en ze heeft toch een maand bij me in training gestaan.
Je mag dr van mij terug komen brengen dan corrigeer ik haar wel, maar nath eerlijk gezegd ben je altijd al een beetje een pieperd geweest dus je moet jezelf ff een schop onder je kont geven aan die pony aan het werk zetten. Ze is nu ook 4 en geen 3 meer dus je kan zo langzaam aan wel wat meer gaan verlangen!
Succes en als het niet gaat dan breng dr maar weer hierheen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:41

Als Camilla zoveel energie heeft kan Nath toch beter bix minderen en meer hooi geven lijkt mij.
Ik denk dat Jessica ook wel gelijk heeft, red je het niet, breng je haar toch naar haar!

Miran

Berichten: 4478
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:45

Camilla is toch een zomer-veulen? Volgens de 1 januari regeling is ze dan 4, maar daar heeft dat dier niets aan.

Verder vind ik 2 kilo voor een pony die niet heel hard aan het werk is veel. Dat wordt toch ook wel bewezen door die eiwitbultjes en door het drukke gedrag. Als ze nu zoveel energie teveel heeft, heeft ze duidelijk teveel voer.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:59

brok minderen. Veel pony's kunnen toe met alleen ruwvoer. Daar worden ze dikker van dan van die ene kg energie.
Dus goed hooi geven, daar zit eigenlijk alles wel in. Anders kun je nog lucerne overwegen of kuil (Lucerne vind ik zelf veel te duur voor wt je ervoor krijgt)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 16:15

Poeh wat een lang topic zeg! Kore was afgelopen week ook zo heet Nathalie, alleen bokt ze gelukkig niet. Wel als een wandelende plank proberen onder je uit te rennen, dat wel, maar niets gemeens. Ik weet toevallig dat ze gisteren niet op de wei zijn geweest ivm gladheid op de plaats enzo, dus hou er rekening mee...
Maar ik wist niet dat jij zo`n pieperd was, hihi! Knipoog Je gaat toch ook wel eens op die pony van Monica enzo, zo bang ben je volgens mij niet...
En nog even over de zweep kwestie, als Kore bokt, krijgt ze als respons een lel terug, en zo door tot ze stopt. Wie het laatst lacht, lacht het best! De ruiter is de baas, niet het paardje. Denk er goed aan. Doe desnoods je beugels wat gaten korter, je rijdt nogal lang. Zo kan je in verlichte zit gaan zitten/staan als ze weer bokt, en zo bespaar je je rug. Let er dan wel op dat je niet voorover duikt, anders ben je alsnog de pineut!
Succes ermee!!!!!! See u!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 16:26

Anneke schreef:
Ik vind het idd ook wat moeilijker, omdat deze pony pas 3 is.
Dan is elke dag rijden niet helemaal gezond lijkt me.
Je moet anders een werkschema in elkaar 'flansen'met je instructrice.
En je kunt gerust een dag of 2, 3 inlassen met longeren.
Longeren is ook een erg goede oefening om je paard perfect te laten gehoorzamen.
Ik heb er zóveel profijt van. En anders mijn instructrice wel. Knipoog
Pompidou is heel alert op mijn stemhulpen, en dat is berehandig tijdens het rijden.
Ik denk dat het hier toch ook wel om een dominantieprobleem gaat.
Want dit is al een tijdje aan de gang niet?
Deze pony weet dondersgoed wat ze aan het doen is, en weet dat ze ver kan gaan bij jou.
En dat gaat alleen maar van kwaad tot erger als er geen verandering in komt.

Het is echt ontzettend belangrijk dat het paard weét dat jij altijd de baas bent.
Pompidou is ook erg gevoelig op de zweep.
Als ze loopt te klieren, hoef ik hem alleen maar te laten zien...
In de staakperiode, dus ook vooral bokken bokken bokken, en niet voorwaarts willen, hield mijn instructrice een longeerzweep in haar handen, en hoefde hem dan alleen maar iets te heffen... en hoppa Pompidou liep weer voorwaarts.
Ze moest echt toen door een bepaald moment heen, en door alleen maar voorwaarts voorwaarts voorwaart te denken en te rijden, ben ik daar doorheen gekomen.

Voorwaarts is echt de remedie met 'etters'.
Langzaam en ingehouden rijden is vrágen om spanning en ge-etter.
Voorwaarts en lekker bezig houden, dan heb ik een wereldpaard onder me. Knipoog
En ik heb te kampen gehad met behoorlijke angst, en rijdt nu toch maar een ongelooflijke moeilijke merrie.
Het is écht doorbijten, ik heb vaak huilend op mijn paard gezeten, vaak afgevraagt 'zal ik haar toch maar wegdoen'?
Toch ben ik zó blij dat ik haar nog heb...


Dit nog een keer lezen, ik ga hier helemaal in mee.
Verder:
als je gaat rijden en ze heeft de dag ervoor niks gedaan: eerst f longeren, ff 'het geknetter eruit halen'.
Daarna kun je, als ze zich wat warm heeft gelopen, erop stappen en haar dan ook wel aan 't werk zetten.
Dus niet eerst gaan stappen, nee, lekker in draf en hup moe maken die handel haha.

Ik herken een heleboel, iemand bij ons op de vereniging heeft exact hetzelfde gehad met een jong paard.
Bij haar werkte het bovenste erg goed.

Ook is terugzetten in brok een idee, eventueel 1 schep i.p.v. 2 en dan een halve schep muesli zonder haver van 't merk Havens. Das niet zo duur en ze wordt er niet heet van.
Of gewoon meer hooi, maar als ze in pension staat weet ik niet of dat zo gemakkelijk gaat.

Veel sterkte en zodra je kan, ga haar eerst eens een aantal keren weer longeren, en daarna zodra het kan ook weer rijden. Eventueel tien min. longeren in draf en galop van tevoren...
Je kunt het best hoor! Gewoon ff doorzetten!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 16:53

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben het wel een met de meesten hier.
En natuurlijk moet je haar straffen onder het bokken.
Als een pon bij mij bokt blijf ik zolang en hard mogelijk met de zweep slaan tot ze stoppen, zelfs bijna elke manege pony heeft het na 2x proberen door!
Niet zuinig doen, beter een paar keer flinke klappen met de zweep dan de hele tijd maar dat geschop.

Als ze ertussenuit naait zou ik een flinke tik geven en haar 10 minuten door laten galoperen.

Het lijkt nu misschien alsof ik alleen met de zweep werk, maar ik gebruk liever in het begin hard de zweep en het straks niet meer nodig is dan maar door blijven klooien.

Voer verminderen zou ik ook doen, dat lost misschien al heel veel op! Lachen

succes!!

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 17:16

Bij ons is hetzelfde aan de hand geweest. Alleen was onze toen eigen pony Peggy 9 jaar oud (nu 12 jaar) en in het begin heel erg braaf en viel supergoed mee te werken. Peggy kreeg kuren tijdens het rijden. Onverwachts bokken tijdens de lessen etc; heel erg vervelend. Mijn zus begon haar van tevoren altijd te longeren; een half uur lang zodat ze al moe was voor het rijden en dat ze zich niet hoefde uit te leven tijdens het rijden.
Mijn zus vloog er verschillende malen af, hoe hard je ook met de zweep ging knallen, het hielp niks en zelfs de vriend van de instructrice destijds is er op gaan zitten nadat mijn zus er weer vanaf was gevallen. Peggy mocht absoluut niks van die man hebben die heel goed kan rijden en zelfs bij een bekende ruiter lest en hij was er ook vanaf gevallen en had ditmaal een arm gebroken. Uiteindelijk hebben we Peggy een paar maanden laten staan en is er niks mee gebeurd omdat er niemand op wilde rijden en is ze uiteindelijk verkocht aan goede kennis. Eerst is ze voor de kar gezet en heeft ze een paar menwedstrijden meegelopen, maar dit bleek al gauw niks te zijn voor haar. Daarna is ze weer verkocht aan een meisje van inmiddels 15 jaar en die is er ook vaak vanaf gevallen en daar staat Peggy waarschijnlijk ook nu weer stil. Ik wil hiermee een voorbeeld geven dat je goed op moet passen en je pony goed aan moet pakken en niet elke keer opgeven als ze begint te bokken maar laat er ook iemand anders eens oprijden en kijk eens hoe dat gaat en hoe je pony zich daarbij gedraagt. Veel succes.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 17:28

Cassidy schreef:
2 KG Brok is inderdaad flink. Minderen...en eventueel basisbrok geven en geen sportbrok...


Als ze sportbrok krijgt kan het best zijn dat dit de reden is waarom ze zo mager en pittig is.
Ze barst van de energie, staat zich vervolgens op te vreten in de stal als een tikkende tijdbom en ontploft vervolgens wanneer ze de kans heeft om haar energie kwijt te geraken.

Ik weet dus niet of ze sportbrok krijgt, maar als dat zo is stap dan toch maar over op gewone recreatie/onderhoudsbrok. Daar heeft ze meer dan genoeg aan en dat zal ze volgens mij ook veel beter doen en dikker van worden.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 17:35

Ze krijgt al basisbrok, dat heeft Nathalie volgens mij al 2× getypt Knipoog
Probeer idd wat minder brok te geven en haar echt dagelijks beweging te geven.
Valt er niet iets te regelen, dat iemand anders op stal 's middags met haar longeert?
Bij longeren ook niet alleen maar een beetje rondslingeren, maar zet er eens een bijzetteugel aan, zodat ze meer haar energie moet gebruiken in haar spieren.