Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12317
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:40

Citaat:
Wonvenconsulent Wesselink; beschermen vee is wettelijke plicht.
https://www.boerderij.nl/wolvenconsulen ... jke-plicht

Rond de Veluwe neemt het aantal aanvallen van de wolf toe. In de eerste drie maanden zijn in Gelderland evenveel landbouwhuisdieren gedood als in heel 2023. Wolvenconsulent Johan Wesselink gelooft niet in ongebreidelde groei van de wolvenpopulatie. Hij adviseert dierhouders over mogelijk te nemen wolfwerende maatregelen. “Dat vraagt om maatwerk, elk bedrijf is anders.”

Johan Wesselink weet de datum nog precies: 7 maart 2015. Dat was de dag dat het eerste schaap in Nederland werd doodgebeten door een wolf. Plaats van handeling: Nieuw-Amsterdam (Dr.). Sinds die gedenkwaardige dag is hij doorlopend bezig met het roofdier.

Wesselink was in 2015 werkzaam bij BIJ12, de uitvoeringsorganisatie van de twaalf provincies, en kreeg van zijn chef de opdracht een schaderegeling te bedenken en na te denken over wolfwerende maatregelen. “Ik had thuis schapen en geiten als hobby. Mijn leidinggevende veronderstelde dat ik met die ervaring dit dossier wel onder handen kon nemen. Nu, negen jaar later, durf ik wel te zeggen dat ik in dit land de meeste kennis heb over maatregelen om dieren te beschermen tegen de wolf. Als een rasterfabrikant een vraag heeft, kan ik hem advies geven.”

Sloten, toegangshekken, heggen, kuilen in het maaiveld, een wolf weet snel de kleine ruimte te vinden om er doorheen te komen
Wolvenconsulent steeds vaker gevraagd
Hij dacht mee over verschillende wolvenbeleidsplannen, ontwikkelde de schaderegeling, was jarenlang DNA-monsternemer op bedrijven waar (mogelijk) de wolf dieren had aangevallen en is tegenwoordig parttime wolvenconsulent in Gelderland. Hij geeft dierhouders advies over te nemen maatregelen op hun bedrijf om schade te voorkomen.

Steeds meer dierhouders vragen hem (of een van zijn twee collega-wolvenconsulenten) om langs te komen. Met inmiddels zo’n zeven roedels op de Veluwe neemt het aantal schadegevallen snel toe. In de eerste drie maanden van 2024 zijn in Gelderland al even veel dieren gedood door een wolf als in heel 2023. “Wij hebben folders met mogelijke maatregelen, waaronder wolfwerende hekwerken. De installatie vraagt om maatwerk, de situatie is op elk bedrijf anders. Sloten, toegangshekken, heggen, kuilen in het maaiveld, een wolf weet snel de kleine ruimte te vinden om er doorheen te komen. Kortom, een folder is lang niet voldoende.”

Veel weilanden vormen een makkelijke snackbar voor de wolf. Zo leren jonge wolven dat het makkelijker is om een schaap of een pony te pakken dan een wild zwijn
Veel weilanden een snackbar voor de wolf
Na een aanval wordt hij gebeld. “Professionele en hobbydierhouders houden van hun dieren. Ze willen hun dieren niet kwijt. De eerste vraag aan mij is vrijwel altijd: ‘Waarom moet ik in actie komen?’ En vervolgens: ‘De overheid moet ingrijpen.’ Dat zijn geen makkelijke gesprekken. Feit is dat de wolf in Nederland aanwezig is en dat hij waarschijnlijk nooit meer weggaat. Dierhouders hebben de wettelijke taak om hun dieren te beschermen. Dat staat in de Wet dieren. Bij dierhouders die met de wolf zijn geconfronteerd, begint langzamerhand het besef in te dalen dat ze zelf ook in actie kunnen komen.”

Erg veel zijn dat er trouwens nog niet. “Vorig jaar is door Wageningen UR onderzocht hoeveel hekwerken rond de Veluwe wolfwerend zijn geïnstalleerd. Gaat om nog geen 4%. Veel weilanden vormen dus een makkelijke snackbar voor de wolf. Zo leren jonge wolven dat het makkelijker is om een schaap of een pony te pakken dan een wild zwijn. Dierhouders moeten dus echt in actie komen.”

Maximum qua aantal wolven wel bereikt
Inmiddels lopen volgens de jongste schatting zo’n tachtig wolven rond op de Veluwe. Wesselink verwacht dat hiermee het maximum ongeveer is bereikt. Een roedel heeft zijn eigen territorium, nieuwkomers van buiten worden niet geaccepteerd. Hij denkt wel dat er op de Utrechtse Heuvelrug en in de boswachterijen van Drenthe enkele roedels kunnen bijkomen. “Dan is Nederland echt vol wat wolven betreft. Allemaal doodschieten helpt niet, als dat al zou lukken. Een leeg territorium wordt snel weer gevonden door jonge wolven uit Duitsland. We moeten dus leren leven met de wolf.”

De wolvenconsulent wordt moe van de berichten op de sociale media. “Dan zie je filmpjes waarin wolven uit een veekar, zogenaamd aan de grens van Nederland, worden vrijgelaten. De boodschap is dat natuurfanaten de wolf hebben geïmporteerd. Dat filmpje komt echter uit Italië. Het gaat om een aangereden wolf die is opgeknapt en weer wordt vrijgelaten in de natuur. Daar word ik dus erg moe van. Met verzenders van zulke berichten is geen discussie mogelijk.”


Bron: de Boerderij

Elisa2

Berichten: 38014
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:17

Afbeelding

Ik kwam deze tegen met wandelen net. +:)+

Popstra
Berichten: 13965
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:46

Dit schreef ik in 2020 in het eerste topic.
Het is zowaar uitgekomen. Overigens zowiezo wel geinig als je dat topic terug leest. Waar veel je voor wappie uitmaakte zijn die dingen nu uitgekomen.

"▼Popstra
Geplaatst: 15-11-20 11:37

Ik heb veel Duitse en Italiaanse vrinden op FB uit de paardensport en het valt mij op dat de berichten over aanvallen van wolven in vlagen komen. Zo zie je een tijd niks en zo is het weer heel heftig. Feit is het daar erg uit de hand loopt kwa aanvallen. Iets wat hier ook nog wel gaat komen"

Wintu

Berichten: 3454
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:51

Popstra schreef:
Dit schreef ik in 2020 in het eerste topic.
Het is zowaar uitgekomen. Overigens zowiezo wel geinig als je dat topic terug leest. Waar veel je voor wappie uitmaakte zijn die dingen nu uitgekomen.

"▼Popstra
Geplaatst: 15-11-20 11:37

Ik heb veel Duitse en Italiaanse vrinden op FB uit de paardensport en het valt mij op dat de berichten over aanvallen van wolven in vlagen komen. Zo zie je een tijd niks en zo is het weer heel heftig. Feit is het daar erg uit de hand loopt kwa aanvallen. Iets wat hier ook nog wel gaat komen"


Ik lees het mijne maar niet terug, kan ook niet meer trouwens. Maar ben erg van standpunt veranderd zeg maar :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34860
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:23

Ik dacht in 2018 nog wat mooi. Maar daar ben ook wel van terug gekomen.

Anne_GTI

Berichten: 18211
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:32

Ik werd voor gek verklaard toen ik het over een omheining van minstens 1.50 met elke 30 cm een stroomdraad had..

Elisa2

Berichten: 38014
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:58

Ik dacht allemaal dat het wel mee zou vallen en zag in eerste instantie alleen de romantische kant van de wolf.

Ben inmiddels een stuk realistischer geworden.

Sanet

Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:14

Ik heb waarschijnlijk in 2018 een wolf zien rennen. Er was iets wat dwars door het weiland ging en super snel. Maar toen was hij nog op doorreis, dus nooit bij stil gestaan dat ze misschien zouden blijven, want deze wilde in ieder geval zo snel mogelijk wegkomen. En omdat ik dacht dat ze niet zouden blijven (Nederland immers hartstikke vol), had ik ook nooit gedacht dat het een bedreiging zou kunnen zijn voor mijn honden of paarden. En ik weet nu heel zeker dat ze dat wel zijn en dat vind ik heel verdrietig dat die op hun eigen erf niet veilig zijn :( en dat ik behalve ze in een hok zetten ook niets kan doen om ze echt veilig te houden.

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:25

Ik dacht ook dat het wel mee zo vallen. Dat het zeldzaam zou zijn om een wolf te spotten. Dat er best wel eens een schaap gepakt zou worden, maar dat er voornamelijk op wild gejaagd zou worden. Ik heb nooit nagedacht over de snelheid waarmee er steeds meer wolven zijn gekomen. Dat grotere weidedieren ook ten prooi konden vallen, of huisdieren als kat en hond.

Ik had ook nooit kunnen bedenken er nu dagelijks in meer of mindere dagen mee bezig te zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30495
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:33

Snap ik best Jessix

Maar dat komt ook omdat we steeds zijn voorgelogen door de zelfbenoemde experts.
En dat doen ze nog steeds.

Als je de info over de wolf alleen van de landelijke media moet hebben snap ik best dat mensen zeggen de wolf is mooi.

Hekje om je weiland en beestjes staan veilig.
Want ja zo word het toch beschreven....

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:22

Hoeveel wolvendeskundigen hebben Nederland en Belgie inmiddels?

Onali

Berichten: 18532
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:46

Iig een flink aantal zit op Bokt.

rien10
Berichten: 14929
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:03

Miran schreef:
Hoeveel wolvendeskundigen hebben Nederland en Belgie inmiddels?

Nederland denk ik 17 miljoen.

tienus63

Berichten: 12317
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:25


Elisa2

Berichten: 38014
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:28

Dat zat er wel aan te komen natuurlijk..

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:30

Wat een verdriete foto, Tienus. De volwassen koeien komen kijken bij het gedode kalfje. :(

Kendra

Berichten: 8770
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:20

Je hart breekt. Soms vraag ik me af of de 'pro-wolvers' wel echt kijken naar zo'n foto...
Hoe kun je accepteren dat dit gebeurt?

DuoPenotti

Berichten: 30495
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:54

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-24 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:55

Hoe oud waren die ??

DuoPenotti

Berichten: 30495
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:56

die waren een jaar oud

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:58

Ik ken wel een bericht van 16/9/23 van een SH-koe uit Bussum, dat was -meen ik- een volwassen dier.

DuoPenotti

Berichten: 30495
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:00

Klopt uit brunssum was een volwassen koe.

Maar someren heeft ook al een volwassen koe gehad in 2022
https://ep-map.com/report/14018

Maar die is als vermoedelijk wolf geclassificeerd ondanks dat diezelfde wolf hier al veel leed veroorzaakte

DuoPenotti

Berichten: 30495
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:45


pien_2010

Berichten: 43977
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:54

Kendra schreef:
Je hart breekt. Soms vraag ik me af of de 'pro-wolvers' wel echt kijken naar zo'n foto...
Hoe kun je accepteren dat dit gebeurt?



Of je het wel of niet kunt accepteren verandert niets aan de realiteit daar niemand er op dit moment iets aan kan veranderen. Dat ligt op een hoger niveau.

In het begin van de komst van de wolf heb ik voorspeld wat er nu gebeurt. Ik heb filmpjes geplaatst van het wolvenpark hier in de buurt met het immens hoog hekwerk waar een flinke klap stroom op staat. Daarbij opgemerkt dat te gemakkelijk gedacht wordt over hekwerken want dat het een enorme investering is.

Ik heb voorspeld dat de beschermde status het risico in zich draagt dat de wolf de mens niet meer erkend als predetar die bovenaan de voedselketen staat. Met alle gevaren van dien voor huisdieren en kwetsbare mensen (zover als het om kinderen gaat is het gelukkig nog niet).
De wolf is ongekend intelligent. Een prachtig roofdier. Schieten als hij in de buurt van mensen komt en karkas laten liggen zal hem uiteindelijk echt beschermen daar hij dan uit de buurt van mensen zal blijven (enorm leervermogen heeft de wolf) want zijn roedel zal dit weten dat dit gebeurt is en de mens blijven mijden of weer gaan mijden.

Een roedel wolven staat bovenaan de voedselketen in Europa en is echt killing. Een individuele wolf zien kan een mooie ervaring zijn, maar een roedel hoop ik echt nooit mee te maken. Ja in het park, daar voelde ik me veilig.

Sanet

Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:23

In een park, elk aan een eigen kant van een daadwerkelijke wolfwerende omheining vind ik ze ook prachtig.