Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:47

Kaja schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164025 ... en-beheren

Citaat:
Een infographic bij de petitie maakt melding van 1.085 gedode schapen/geiten, 28 runderen en 7 paarden in Drenthe. In totaal is in Drenthe 1,6 miljoen euro aan subsidie verstrekt voor wolfwerende rasters. In 2022 stond 83 procent van de dieren in het leefgebied van de roedel in het Drents Friese Wold onbeschermd en in 2021 was dat 92 procent. Het meest recente cijfer is nog niet openbaar.

Ik ben prettig verbaasd dat er gevraagd wordt om een wolfvrij Drenthe. Ben erg benieuwd hoe ze dat willen verwezenlijken, maar het wordt nu in ieder geval hardop gezegd. Dat is al iets.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:54

Monique1963 schreef:
Ik ben prettig verbaasd dat er gevraagd wordt om een wolfvrij Drenthe. Ben erg benieuwd hoe ze dat willen verwezenlijken, maar het wordt nu in ieder geval hardop gezegd. Dat is al iets.

Ze houden het ook vrij van zwijnen, damherten en edelherten, op een enkele uitzondering na.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:03

Al eeuwen lang worden dieren beheerd / bejaagd om een kunstmatig evenwicht - maar wel een evenwicht - in stand te houden of tot stand te brengen. Dat kun je met wolven dus ook.

Over het stuk van RTV Drenthe:
Graus voelt zich in het nauw gedreven en moet nu ook gewoon kiezen.
Want dat is natuurlijk de ellende in Nederland: iedereen wil gewoon alles.
Er wordt zo weinig nagedacht over de consequenties van een keus....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:29

Kendra schreef:
Al eeuwen lang worden dieren beheerd / bejaagd om een kunstmatig evenwicht - maar wel een evenwicht - in stand te houden of tot stand te brengen. Dat kun je met wolven dus ook.

Over het stuk van RTV Drenthe:
Graus voelt zich in het nauw gedreven en moet nu ook gewoon kiezen.
Want dat is natuurlijk de ellende in Nederland: iedereen wil gewoon alles.
Er wordt zo weinig nagedacht over de consequenties van een keus....

Precies, dat iedereen alles wil, is wat mij betreft prima. Maar volgens mij krijg je (hopelijk) als kind al mee dat je niet alles kunt krijgen. Bovendien is het leuk om iets te willen, maar aan alles wat je wilt zit vaak een keerzijde. Het schort hem nogal vaak in het inlevingsvermogen. Verplaats je eens in een ander. In diegene die kleine dwerggeitjes of Ouessant schaapjes heeft lopen, gewoon als hobby. En die worden bedreigd of erger nog verscheurd door een wolf. Ben je dan nog zo enthousiast over de terugkeer van de wolf?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:08

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:09

Ik vind het jammer dat het nu wordt ingestoken op Drenthe, het probleem is veel groter dan Drenthe alleen. Ook in de provincie Utrecht en grote delen van Gelderland (zoals de Betuwe) is geen plek voor de wolf en ook geen ander eten dan schapen. En op de Veluwe zou je ook liefst probleemwolven die herhaaldelijk vee aanvallen willen kunnen beheren. Brabant, Limburg, Friesland, ook daar veel aanvallen op vee.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:19

Zichtmelding Erica
Citaat:
Erica Drenthe
03-04-2024
05.45 uur.

Een wolf gezien op de Peelstraat in Erica.
Tussen nummer 36 en nummer 50 liggen 2 grote weilanden, hier staan geen huizen.
Hij kwam vanaf de richting Beekweg en stak hier de straat over richting de open vlakte.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:26

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:30

SusanH schreef:
Ik vind het jammer dat het nu wordt ingestoken op Drenthe, het probleem is veel groter dan Drenthe alleen. Ook in de provincie Utrecht en grote delen van Gelderland (zoals de Betuwe) is geen plek voor de wolf en ook geen ander eten dan schapen. En op de Veluwe zou je ook liefst probleemwolven die herhaaldelijk vee aanvallen willen kunnen beheren. Brabant, Limburg, Friesland, ook daar veel aanvallen op vee.

Als ik het goed begrepen heb waren zowel Drenthe als Gelderland daar gisteren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:32

SusanH schreef:

Brabant en Limburg hoor je idd weinig over.

De wolf in Westerveld zit in grensgebied Drenthe/Friesland en omgeving bij het DFW. Dus alles over het DFW gaat veelal over dat gebied. Ik woon in Drenthe, maar op 1 km van de Friese grens.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:23

Zichtmelding Weiteveen Dr

Citaat:
Weiteveen Drente
03-04-2024
08.00 uur

Zichtmelding wolf liep aan slootkant tegenover Bargerweg 25 Weiteveen

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:15

De meldingen van erica en weiteveen zijn hier vlakbij. Maak mij vooral zorgen om mijn buitenkatten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:40

Wintu schreef:
SusanH schreef:

Brabant en Limburg hoor je idd weinig over.

De wolf in Westerveld zit in grensgebied Drenthe/Friesland en omgeving bij het DFW. Dus alles over het DFW gaat veelal over dat gebied. Ik woon in Drenthe, maar op 1 km van de Friese grens.

Een vriend van mij woont in Oosterstreek, dus ik ben een beetje bekend daar. Idd net op de grens tussen Friesland en Drenthe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:46

Brabant/Limburg aldus de grens waar ik woon is het *afkloppen * nu ook rustig.
Gw1625m heeft hier flink tekeer gegaan met alleen achter zijn naam 172 dna bewezen dode dieren. Ook achter 150 hoog stroomdraad enz.
Volwassen koeien die als vermoedelijk wolf te boek staan.
Dus geen schatje.

Maar hij is weg. Waar naartoe. Geen idee.
Toen was men bang dat het Belgische roedel wel hierheen zou komen want dat is ook maar net over de grens. Maar dat zijn er ook nog maar 3.

Dus hier is de rust voor nu terug gekeerd. Hopelijk blijft dat. Maar dat zal wel niet. Want die uit Drenthe gaan ook trekken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:07

Ik word hier nu toch ook echt wat onrustig. Vorige week 3x in een week tijd een zichtmelding (Schoonebeek) waarbij die kat gegrepen is. Vandaag is hij 2x gespot, Erica en Weiteveen. Dit is dus duidelijk geen doorreizende wolf meer. Vreemd genoeg of eigenlijk gelukkig maar hoor je helemaal niets over aanvallen. Er lopen hier wel reeen maar zoveel nu ook weer niet. Vrees dat het dus niet bij die ene kat is gebleven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:16

Zichtmelding Dronten Fl
Citaat:
Dronten Flevoland
03-04-2024
Rond 14.50 uur

Wolf gezien in het Wilhelmina bos in Dronten

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:38

tienus63 schreef:
Zichtmelding Weiteveen Dr

Citaat:
Weiteveen Drente
03-04-2024
08.00 uur

Zichtmelding wolf liep aan slootkant tegenover Bargerweg 25 Weiteveen

#geenwolf

Bron geen wolf

Die liep achter de wei langs waar een pony die ik gehad heb staat.
Gelukkig stonden ze nog op stal.
Eigenaresse durft ze niet onbeheerd op de wei te laten nu,vanaf huis heeft ze er net geen zicht meer op.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:39

Dreamboy schreef:
Ik word hier nu toch ook echt wat onrustig. Vorige week 3x in een week tijd een zichtmelding (Schoonebeek) waarbij die kat gegrepen is. Vandaag is hij 2x gespot, Erica en Weiteveen. Dit is dus duidelijk geen doorreizende wolf meer. Vreemd genoeg of eigenlijk gelukkig maar hoor je helemaal niets over aanvallen. Er lopen hier wel reeen maar zoveel nu ook weer niet. Vrees dat het dus niet bij die ene kat is gebleven.

Nog niet,binnen enkele weken lopen de schapen met lammeren weer buiten.
Makkelijke prooi voor de wolven

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:48

Eilinora schreef:
Dreamboy schreef:

Nog niet,binnen enkele weken lopen de schapen met lammeren weer buiten.
Makkelijke prooi voor de wolven

Laten we hopen van niet. Hier (net over de grens) lopen wel een paar schapen maar die gaan 's-nachts naar binnen blijkbaar want vanochtend zag ik ze niet en toen ik vanmiddag terug kwam liepen ze er weer. Wel lopen er koeien buiten die straks ook weer kalfjes krijgen. Hopelijk blijft het hun bespaard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:52

En dan is het nog geen garantie dat ze eerder een schaap pakken dan een paard.
Jaar geleden is er een Friese merrie gewond geraakt door een wolf.
200 meter verderop liep een koppel schapen achter wat voor de komst van de wolf een normaal en veilig schapenraster was. Twee draadjes hoog, op wisselweide.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:56

tienus63 schreef:
En dan is het nog geen garantie dat ze eerder een schaap pakken dan een paard.
Jaar geleden is er een Friese merrie gewond geraakt door een wolf.
200 meter verderop liep een koppel schapen achter wat voor de komst van de wolf een normaal en veilig schapenraster was. Twee draadjes hoog, op wisselweide.

Ja, het is echt drama. Het weide seizoen komt er weer aan maar je durft ze gewoon niet meer buiten te zetten zonder enig toezicht. Maar ja, er zal ook gewerkt moeten worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:31

Zichtmelding Putten

Citaat:
Putten/Ermelo Gelderland
03-04-2024
15.20 uur

Wolf gezien rond 15.20 op de putterweg. Tussen Ermelo en Putten in. Liep richting Garderen.

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:55

Zichtmelding Ermelo

Citaat:
Ermelo
03-04-2024

Vanochtend een wolf gezien door wandelaars op de volenbekerweg, tijd helaas niet bekend. Gisteravond in het veld nabij de Volenbekerweg ook een wolf gezien op de nachtkijker, dit was rond 22.00 uur.

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:23

SusanH schreef:
Een vriend van mij woont in Oosterstreek, dus ik ben een beetje bekend daar. Idd net op de grens tussen Friesland en Drenthe.

Boijl en Oosterstreek waar je eerst veel aanvallen zag, is nu erg stil, moet ook zeggen dat ik amper dieren heb gezien buiten en als er al schapen staan, dan op kleine stukken naast of achter de boerderij.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:26

Maar ook met toezicht blijft gevaarlijk. Want wat doe je of kun je doen wanneer je een wolvenaanval ziet? En zoals op een filmpje met de schaapherder, zie je een geslaagde jacht bijna niet gebeuren. Zo snel kan het voorbij zijn. En wat als je het toevallig wel ziet? Wat kun je in hemelsnaam doen bij zo'n jacht?