Hoe gaan jullie het bos in?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:35

paard, hoofdstel en zadel uiteraard,...
hoofdstel met ongebroken trens
cap heb ik altijd op, dus dan ook, netzoals me sporen en zweep

Voor een lange rit eventueel bidonhouder met fles mee...
en uiteraard mobiel mee

Ben al een tijd niet meer in het bos geweest, aangezien Tos daar vaak super druk is...
ben benieuwd hoe het zondag gaat... eerste keer met trens... Scheve mond

Dus ik neem maar een dubbele dosis lef mee!
En ik neem dan Veerle met Imker mee Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:52

Meestal niet anders dan als ik in de bak rijd. Telefoon heb ik altijd bij me, ook in de bak Haha! Af en toe hang ik er buiten een martingaal of voortuig aan, maar alleen als ik in een grote groep of in een vreemde omgeving ga rijden.

Nimber

Berichten: 26557
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:11

gewoon met een normaal trensje waarmee ik in de bak rijd en met mijn dressuurzadel.
Mijn sporen en zweep laat ik thuis.
alleen als ik alleen ga rijden of in het donker neem ik een zweep mee voor enge mannen.

Soms ga ik ook zonder zadel en/of met alleen een halstertje.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 18:52

Soms ga ik alleen naar buiten op Melano. Melano is zoo braaf, eerlijk waar! Ik doe gewoon m'n cappie op, soms ook wel niet als een een klein stukje ga, sporen, zweep, peesbeschermers en verder gewoon mijn zadel en hoofdstel! Niks aan de hand verder. Vroeger nam ik altijd een mobiel mee maar omdat die nu kapot is...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 19:39

Mijn lijstje..

Een klein zadeltasje, met daar wat brokkies in, een Sultana, hoevenkrabber en mijn mobiel.
Zadel uiteraard, meestal mijn gewone hoofdstel, voor de langere ritten mijn Endurancehoofdstel.
Thuis gewoon een dubbelgrboken trensje, op wedstrijd vaak mijn pessoa.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:13

ik ga normaal ook naar buiten met hetgeen dat ik in de bak ook gebruik, dat is:
Cap, mobiel, paard Haha! zadel en hoofdstel, en peesbeschermers (hij vangt zichzelf )
Sinds een tijdje is meneer alleen een beetje drammerig, en ik weet dat je dat rijtechnisch op moet lossen Gaaaap . In de bak gaaat dat goed, dan pak ik hem aan, en los ik het voorwaarts op, maar dat kan hier buiten niet. daarom hang ik er, al ik langer ga buitenrijden, en harder ga (dus niet uitstappen) er een slof aan, die overigens bijna de hele tijd los hangt Knipoog , behalve als ie gaat drammen, en de rem weer eens zoek is Boos!

Rivendell

Berichten: 6851
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:13

Ik rijd mijn appie merrie altijd zonder zadel en met een westernhoofdstelletje met snaffle (trensje). Mijn NF rijd ik met zadel en een hackamore. Verder nooit hulpteugels, sporen of zweep. Eh, ook eigenlijk nooit een cap (weet ik, is fout). Mijn verzorger rijd ook vaak zonder zadel op mijn shetties, maar wel met cap.
Ik gebruik ook geen beenbeschermers. Alleen als ik met mijn welsh a ruin voor de kar rijd wel, want die strijkt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:22

Met paard, zadel, hoofdstel (dubbelgebroken bit) en martingaal omdat ze zich sterk kan maken schijnt het Haha! Denk dat ik die er binnenkort ook afhaal.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:54

Heyy,

mijn pony is wel fit maar ik heb er geen last van.
Soms heb ik sporen aan soms niet.
Gewoon normaal hoofdstel, wel altijd zweepje(hij schrikt weleens en draait dan om)
EN NATUURLIJK CAP OP, en telefoon heb ik altijd mee.
Soms ga ik met een paar kinderen uit de buurt rijden, en met m'n moeder.
Nie alleen, alleen in het superkleine bosje met NONO (niet met benneton!!) rijd ik wel eens alleen maar dat ligt naast onze oprit duzz ja

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:57

Even kijken:

Bos hebben we niet, dus het is strand.
Niet het mooie dressuurzadel, maar een oud veelzijdigheidszadeltje.
Verder wel springteugels en een losse martingaal (meer voor ons dan voor het paard).
Verder nog mee: extra beugelriem, mobieltje, strotouwtje (om eventueel een hoofdstel mee te repareren).

Verder gewoon hetzelfde als normaal (dubbelgebroken bitje, peesbeschermers, strijklappen, cap).

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:05

Ik neem mijn vriendje mee met de fiets want hij durft zelf niet zo goed te rijden. Dan fietst hij lekker met me mee en dan voel ik me ook veiliger. Ben nl al eens bijna een paar keer van mijn paard gereden in het bos door een stel associale idioten!
Ik durf dus echt niet meer alleen he!
Verder gooi ik geen extra hulpstukken er omheen, gewoon zadel en hoofdstel en gas!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:59

Niets anders dan normaal. Ik denk dat je eerst normaal in de bak moet kunnen rijden voor je met het paard het bos ingaat. Ik vind dat het niet nodig moet zijn om een slof oid om te hangen wanneer je eens iets naders doet. Bij mij komt het er op neer:

- een maatje met paard, alleen ga ik niet voor het geval er wel iets gebeurt
- telefoon
- cap + tuigje, normaal alleen cap, maar je weet maar nooit
- halstertouw kan altijd handig zijn
- zakmes
- en gewoon nog het zade, hoofdstel en peesbeschermers

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:10

Piaffe schreef:
Ik denk dat je eerst normaal in de bak moet kunnen rijden voor je met het paard het bos ingaat. Ik vind dat het niet nodig moet zijn om een slof oid om te hangen wanneer je eens iets naders doet.


Wat het eerste betreft ben ik het met je eens, wat het tweede betreft niet helemaal. Ameretto is in de bak in principe altijd onder controle, maar buiten kan hij wel eens net wat te heet worden. 't Is en blijft tenslotte een bloedpaardje. Hij kan dan in z'n enthousiasme met z'n hoofd gaat zwaaien, neus omhoog en weer vooruit en gaan met die banaan. Hij wordt in het bos nu eenmaal veel op snelheid getraind (cross, endurance), maar in vechten heb ik niet altijd zin en soms wil ik ook wel eens gewoon een relaxed ritje maken, dus vandaar buiten die martingaal erbij.

Moet wel zeggen dat het steeds beter gaat naarmate de tijd vordert en ik denk dat het inmiddels zonder martingaal ook best zou kunnen, maar stel dat hij toch nog te heet wordt, dan heb ik liever iets achter de hand. Overigens vind ik een martingaal ook een vrij onschuldige hulpteugel, minder scherp inwerkend dan bijvoorbeeld een slof, maar dat is mijn mening.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:39

Wij gaan gewoon zo naar het strand, zadel, hoofdstel en that's it.
Ik heb een behoorlijk fel en vurig paard maar hoe minder ik erom hang hoe beter het gaat.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:19

Ik met zadel hoofdstel, peesbeschermertjes naar het strand of duinen! Verder niks! Bij mij geldt ook hoe minder ik erom hang hoe braver Flair is!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:21

Gewoon zadel + hoofdstel verder niets. Geen cap, maar dat ligt eraan op welk paard ik rijd. En mijn gsm natuurlijk in geval van nood

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:01

Imposante schreef:
Wij proberen het ook al heel lang, we hebben ook veel geoefend. Maar het is en blijft een engels volbloed en ze zal dat altijd blijven doen. Dat krijg je er niet uit. Maar het liefst zou ik ook zonder zooi het bos in gaan......

hoeft niet perse aan het ras te liggen hoor
mijn oom heeft n engelse volbloed, een ex-racer, en in het begin dacht ze wel eens dat ze terug op de renbaan was, maar die is heel goed te houden met een gewone simpele gebroken trens en gewone teugels en niet eens een neusriem
ze is met de jaren rustiger geworden, en op een lang stukje gras ofzo wil ze nog wel ns gaan racen, maar mijn oom heeft geen problemen met haar
ze is een uitstekend recreatiepaardje geworden, en we gaan er alleen maar mee in de bossen ed rijden

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 22:53

Fasel schreef:
Poeh, heb je een uur? Tong uitsteken

Ik ga het bos in met:

- paard
- heuptas met telefoon, sleutels, twee bidons en neusdruppels (ben verslaafd aan otrivin)
- twee bidonhouders met bidons aan de voorkant van mijn zadel
- speed distance system (horloge om en kastje aan mijn arm)
- hartslagmeter (band om maaraak en horloge aan zadel)
- cap

Verder geen ander soort teugels. Integendeel, extra zacht dubbelgebroken K&K bit aurigan argentaan, gewone teugeltjes, meestal mijn endurancehoofdstel zonder neusriem etc. Dus basic. Raak heeft wel peesbeschermers om.

Verslaafd aan otrivin, das niet zo best, je neus blijft lopen en dan spuit jij er weer otrivin in............over een tijdje heb je dus geen neusslijmvlies meer. Doe er iets aan
!

Jessica24

Berichten: 1304
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 23:00

als ik het bos inga doe ik dat gewoon met zadel en hoofdstel.
oh en niet te vergeten mijn super paardje.
ze schrikt nog regelmatig van alles en nog wat maar dat vind ik geen reden om er allerlei hulpteugels aan te gaan hangen.
eerlijk gezegd is ze ook nog eens een volle engels volbloed maar ik vind dat je met opvoeding gewoon heel veel bereikt.
en ik neem altijd mijn mobiel mee voor het geval dat er iets gebeurt onderweg.
en het allerbelangrijkste is dat ik verkeersmak ben.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 23:07

Zowel bij Dikke als bij Beer: Gewoon hoofdstel en VZ-zadel. In het begin deed ik Dikke een martingaal om, nu niet meer (leek me gewoon een goed idee, is niet nodig bij hem Lachen !)
Verder een cap op m´n kop en een inklapbare hoevenkrabber in m´n zak, net zoals m´n GSM. In de zomer neem ik altijd een zweep mee, die is zo handig om al die dazen te verjagen Haha! !!
Als we een dag-rit maken, neem ik ook altijd een halster met -touw mee.

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:09

Een slof erom kan heus geen kwaad, zeker niet als je 'm los hebt hangen. En als 'ie dan aan de kletter gaat, zie ik liever dat iemand de sloftuegel erbij kan pakken dan dat er ongelukken gebeuren omdat de ruiter niets meer te vertellen heeft. Knipoog
Maar: je kunt ook met iemand met een rustig paard meegaan, heeft vaak kalmerende werking. Zo kun je je paard misschien leren dat hij in het bos ook kan relaxen.
Succes!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 20:31

Piaffe schreef:
Niets anders dan normaal. Ik denk dat je eerst normaal in de bak moet kunnen rijden voor je met het paard het bos ingaat. Ik vind dat het niet nodig moet zijn om een slof oid om te hangen wanneer je eens iets naders doet.


In de bak is Impo wel onder controle, ik rijd haar gewoon zonder hulpteugel gaat prima, maar in het bos is het ineens een heel ander paard.

Bedankt Noek!

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 22:40

Gewoon lekker ontspannen in het bos rijden, in het bos zijn ze veel rustiger en braver dan thuis. Ga nooit alleen naar het bos. Dan gewoon een zadeltje, hoofdstel, mobiel en cap en de haflingers natuurlijk! en dan lekker genieten van de rit!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:50

Gewoon met trensje en africhtingsneusriem. Geen hulpteugels ofzo. En rondom in de bandages met wollen onderlappen. En aan de voorvoeten een springschoentje.

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:54

Aranka schreef:
Gewoon lekker ontspannen in het bos rijden, in het bos zijn ze veel rustiger en braver dan thuis.


Dat kan dat ze in het bos rustiger zijn, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval!
En ik blijf erbij: dan toch beter een slof erom. Je HOEFT er namelijk niet aan te zitten Knipoog , maar als het nodig is KAN het dus wel.