cappen keus!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:30

Ik vind niet dat het verplicht moet zijn.. Als iemand het niet op wilt zetten dan niet, het is toch zijn hoofd niet de mijne.
Vind ik eigenlijk ook zo met gordels, als jij je gordel niet om wil doe je het toch niet. Ieder ze eigen keus.

Zelf rij ik wel altijd wel met cap. Is eigenlijk een gewoonte geworden.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:50

als je je gordel niet draagt krijg je ook een boete..........maarja goed als iemand graag het risico wil lopen om een gat in zn botte kop te krijgen..........prima hoor,niemand kan je er natuurlijk toe verplichten om een cap te dragen.
en dan dat gezwets van: ik vertrouw hem/haar 100% en ik ken echt alle bewegingen.........ik vertrouw het paard waar ik altijd op rij ook voor 100%,alleen draag ik wel altijd mijn cap,omdat ook hij kan struikelen of per ongeluk eens kan schrikken.

een paar jaar geleden was ik erg blij met mijn cap,want toen ben ik met mijn hoofd tegen de bakrand gegooid,en mooi dat er een barst in de cap zat.

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:56

als iemand les heeft moet hij/zij een cap op bij ons... op eigen paarden als je aan het vrijrijden bent en je bent ouider dan 18 mag je het zelf weten.. maar met lessen altijd cap op;.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:19

ohjah. een ged passende veilegheis cap is natuurlijk veel handiger dan zo´n oud stofig ding..

Esther_Ziezo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:47

Ik heb altijd cap op..

Veiligheid voor alles

Kuss esther

Yokie

Re: cappen keus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:11

bud_gloor schreef:
bud_gloor schreef:
hey hey

volgens mij ben je niet verzekerd!!!

als je geen cap om heb dan!!!

Dit is onzin in het kwadraat. Waarom? Zoek het maar op. Deze discussie is al zooo vaak gevoerd

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:15

Cap of geen cap..
Wat dacht je van rug/nekletsel, gebroken ledematen en ga zo nog maar even door.

Edit: Typo

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:18

Volgens mij is dat een verkoopspraatje of geldt het voor maneges. Werd mij een half jaar geleden ook verteld toen ik eindelijk de stap nam om zo'n veiligheidscap nam. Ik vond het risico met zo'n dun oud dingetje toch te groot. Gisteren was ik helemaal blij dat ik een cap op had: we gingen zulke steile hellingen op en af, dat de paarden af en toe weggleden. Ook raakte 1tje er een beetje door in de stress en die gaf een rotbok, bijna tegen mijn paard, dus in zo'n geval ben ik toch blij dat ik een cap op heb!!

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:20

Dat verhaal van: "het is toch je eigen botte hoofd" enzo ben ik het niet helemaal mee eens: denk eens aan wat je anderen aandoet! Stel dat jij overlijdt omdat je paard schrok van een vrachtwagen ofzo, daar komt die vrachtwagenchauffeur niet snel overheen! En wat dacht je van je ouders, vrienden en familie enz? Als het had voorkomen kunnen worden door een cap?

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:27

MaiMai schreef:
Dat verhaal van: "het is toch je eigen botte hoofd" enzo ben ik het niet helemaal mee eens: denk eens aan wat je anderen aandoet! Stel dat jij overlijdt omdat je paard schrok van een vrachtwagen ofzo, daar komt die vrachtwagenchauffeur niet snel overheen! En wat dacht je van je ouders, vrienden en familie enz? Als het had voorkomen kunnen worden door een cap?

In dit kader wil ik het volgende verhaal kwijt..
2 weken geleden is een volwassen vrouw met haar paard achterovergeklapt tijdens een prijsuitreiking. Ze had, daar het een springwedstrijd betrof, een veiligheidshelm op. De helm is in 1000 stukken geknapt. De vrouw ligt nu in een zware coma met de verwachting dat ze er niet meer uitkomt... Wat is erger. De familie de rest van hun en haar leven ‘opzadelen’ met de verzorging van een vrouw die nooit meer hetzelfde zal zijn, vegeteert zelfs, óf geconfronteerd worden met een tragisch fataal ongeluk. Evenzo triest, maar sneller te verwerken.

Zwart wit gesteld he? Maar dat is het veroordelen van het niet dragen van een cap vaak ook.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:29

euh, Yokie............... ik snap niet echt wat je zegt....

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:32

Als je buiten rijd zonder cap en je wordt gesnapt dan word je daar voor bekeurd is een regel die al langere tijd bestaat, waarom ik MET cap rij dat is omdat ik maar èen hoofd heb en het hoeft ook maar eèn keer flink mis te gaan.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:35

KiWiKo schreef:
euh, Yokie............... ik snap niet echt wat je zegt....

Het lijkt me toch duidelijk maar zal het nog eens verwoorden. Als een argument voor het dragen van een cap moet zijn ‘het voorkomen van leed voor je familie’, laat mijn anekdote hopelijk blijken dat de familie altijd kan worden geconfronteerd met leed. Daar doet het wel of niet dragen van een helm vaak niets aan af.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:37

marleen_usar schreef:
Als je buiten rijd zonder cap en je wordt gesnapt dan word je daar voor bekeurd is een regel die al langere tijd bestaat, ..

Ben toch erg benieuwd waarin die regel is opgenomen en welke grondslag die bekeuring dus heeft. Tot die tijd valt ook dit argument bij mij onder het motto: onzin

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:38

yokie schreef:
marleen_usar schreef:
Als je buiten rijd zonder cap en je wordt gesnapt dan word je daar voor bekeurd is een regel die al langere tijd bestaat, ..

Ben toch erg benieuwd waarin die regel is opgenomen en welke grondslag die bekeuring dus heeft. Tot die tijd valt ook dit argument bij mij onder het motto: onzin

Deze heb ik ook nog nooit gehoord...
Wat een onzin!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:40

Bij mijn weten is het niet verplicht hoor maar ik zou er niet rouwig om zijn als ze t wel verplichten.
Ik draag hem iig en latig vind ik t niet. Tegenwoordig zijn ze van zulk goed materiaal gemaakt...

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:41

Jellie schreef:
Tegenwoordig zijn ze van zulk goed materiaal gemaakt...

Yep. Zie mijn anekdote. Supermateriaal...

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:43

Het is al langere tijd verplicht maar goed jullie weten dat nu dus.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:44

marleen_usar schreef:
Het is al langere tijd verplicht maar goed jullie weten dat nu dus.

Laat me maar even zien waar dat staat dan...

Succes met zoeken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:45

Ik doe dapper mijn best om aan dat k**-ding te wennen. Het is nu verplicht om met helm te rijden in de rijbaan van de vereniging waar ik altijd rij. Als ik buitenrij en ik denk er aan zet ik hem op. Het moet gewoonte worden maar het gebeurd me nog wel dat ik in het bos ben en denk, oh... oeps vergeten...

Het zit gewoon niet lekker niet, ik krijg een zweetkop en kriebels en als ik hem langer dan een uur op heb krijg ik er ook nog es hoofdpijn van. Maar goed, alles went op den duur waarschijnlijk wel.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:48

Als je een flinke klapper hebt gemaakt en het draait uit op ziektekosten, dan vragen de meeste verzekeraars zeker of je wel of niet een cap op had ten tijde van de val.

Ook als je paarden voor derden rijdt (of simpel een verzorgpony van iemand rijdt), kun je maar beter een cap dragen. want als het dan op ziektekosten uitdraait als gevolg van een val van dat paard, dan is tegenwoordig de eigenaar van het paard verantwoordelijk.
Dus de eigenaar moet dan (als deze tenminste verstandig is) je verplichten een cap te dragen.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:51

reeskees schreef:
Als je een flinke klapper hebt gemaakt en het draait uit op ziektekosten, dan vragen de meeste verzekeraars zeker of je wel of niet een cap op had ten tijde van de val.

Ook als je paarden voor derden rijdt (of simpel een verzorgpony van iemand rijdt), kun je maar beter een cap dragen. want als het dan op ziektekosten uitdraait als gevolg van een val van dat paard, dan is tegenwoordig de eigenaar van het paard verantwoordelijk.
Dus de eigenaar moet dan (als deze tenminste verstandig is) je verplichten een cap te dragen.

En nú ga ik echt verwijzen naar de eerdere discussies. Al deze argumenten zijn echt niet de absolute waarheid, en dus te ontkrachten. Hetgeen dus ook is gebeurd.

Ik voel me echt zo'n Don Quichote af en toe. Mijn windmolens zijn de helmen

[edit]Nee. Eigenlijk niet de helmen. Mensen die anderen willen verplichten (al dan niet op sociaal of juridisch vlak) zo'n ding op te zetten. Dát is de windmolen.
Laatst bijgewerkt door Yokie op 14-03-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:52

Ir111 schreef:

Het zit gewoon niet lekker niet, ik krijg een zweetkop en kriebels en als ik hem langer dan een uur op heb krijg ik er ook nog es hoofdpijn van. Maar goed, alles went op den duur waarschijnlijk wel.

Dan past je cap niet zo goed. Ik kreeg op den duur ook koppijn van mijn cap en heb toen een nieuwe aangeschaft (ik draag momenteel een snowboard-helm met rijden en die zit erg lekker. Aangezien je voor endurance-wedstrijden een CE1384-helm moet hebben, ga ik komend weekend op zoek naar een nieuwe helm, want mijn snowboard-helm heeft een ander CE-nummer).

Ik draag altijd een cap, kwestie van gewenning en na 2 flinke vallen ook wel een bevestiging van veiligheid. Neemt niet weg dat er altijd iets tragisch kan gebeuren, maar 'don't mess with it', voor mijn gevoel. Ik voel me naakt zonder cap in elk geval.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:57

Tja, ik heb zo'n Casco helm met luchtsleuven. Je kunt hem dmv een draaiknop achterop pas maken. Ik heb hem nooit superstrak zitten. Heb eerlijk gezegd het idee dat het aan mij ligt want ik krijg ook last van een baseball petje...

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:44

ik vind het niet verkeerd om dit te verplichten. Hoe je het ook wendt of keert, het is toch een stuk veiligheid, niet zaligmakend, maar het kan wel degelijk verschil maken. Ik vind het ook niet geweldig, zo'n pot op mijn kop, maar sinds ik mijn HH Pro Plus heb is het helemaal niet meer erg om hem te dragen... dus ik vind het geen slechte ontwikkeling.