Een goed paard heeft geen geslacht??

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:05

Mijn pony's zijn merries en met beide heb ik nooit problemen gehad wbt hengstigheid. In de wei lieten ze het wel zien hoor, maar met rijden of met poetsen merkte ik er nooit iets van. Zelfs als ik op wedtsrijd moest losrijden met een hengst lieten ze het niet merken.

Fedde is een ruin, die heel lang heeft gedacht dat hij hengst was. En dus ook gewoon de Shetlander dekte. Hij is qua karakter echt super, met rijden wel eigenwijs maar ik denk dat dat eerder aan zijn ras ligt dan aan zijn geslacht.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:23

Ik wil dus echt geen merrie.
Op een of andere manier botst het vaak.
Natuurlijk is dit niet bij iedere merrie zo maar ik ben qua gevoel toch meer een mannenmens Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:53

Opzich maakt het me niet zoveel uit, merrie, ruin of hengst.
Alleen spelen er bij bepaling of een geslacht geschikt voor je is meerdere dingen mee:
stalling (vele willen geen hengst op stal), evt fokkerijplannen naast de sport of al dat soort dingen meer.

Maar in beginsel maakt het me dus niks uit, rij overal mee weg..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:03

Wat betreft sport heeft een goed paard geen geslacht en geen kleur nee.

Voor de fok wel echter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:06

Vind je een fok ruin dan niet goed Verward
Balen zeg, daarom heb ik Kawa juist gekocht
Zat goed papier bij, leuk voor de fok dacht ik Lachen Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:13

Voor mij is het antwoord simpel. Ja ik laat het paard staan Haha! Maar dat is om de simpele reden dat als ik weer een paard zou kopen het een fokmerrie moet zijn Haha! En dan is een ruin/hengst gewoon niet zo handig, word zo'n moeilijk verhaal hahaha

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:24

Ik heb liever een ruin dan een merrie i.m.v hengstigheid, mogelijk wisselend gedrag en meerdere merrie trekjes. Ik heb nu een ruin en die is super en ik zal niet zo heel snel op een merrie overstappen.. Hoewel er bij ons op stal een merrie staat waar ik wel helemaal weg van ben Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:33

runningkawa schreef:
Vind je een fok ruin dan niet goed Verward
Balen zeg, daarom heb ik Kawa juist gekocht
Zat goed papier bij, leuk voor de fok dacht ik Lachen Tong uitsteken

Sja, bij mij speelt dat een rol. Dat is voor mij de reden dat ik alleen een merrie wil. Maar dat is dan ook de enige reden. Voor de rest maakt het me niet zoveel uit.

Sja, ik heb wel een ECHTE merrie, echt een taart, hengstig of niet hengstig maakt niet uit want ze is altijd een taart. Maar ik ken zat merries die helemaal niet zo zijn hoor.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:01

half paardenwereld wil een ruin/hengst. want dan hebben ze niet zo'n geklooi met Pismerrie's en hengstigheid enzo.

Ik vind ook dat goeie paarden geen geslacht/kleur hebben.

Waarom keek iedereen zo raar op toen Poetin won, omdat ze een merrie was. (Tja, het lijkt een hengst)
Maarja, daar kun je dan toch lekker mee doorfokken.

En van fokkers begrijp ik wel dat die geen ruinen op stal willen hebbe, want daar kun je wel iets in stoppen, maar er komt toch geen veulen uit gerolt. Ik wou ook liever een ruin, omdat dan heb ik geen geklooi met hengstigheid, want ik wil toch geen veulen, en een hengst, dat zijn vaak niet de braafsten.

En ja, het extrieur kan af en toe anders zijn tussen merrie of hengst/ruin.
Als je een hengst langer hengst laat, krijgt ie meer uitstraling, en word het meer massa, als je hem dan op zn 3 castreerd, heb je ook nog kans dat ie de hoogte in gaat. Maar om daarvoor nou een hengst te kopen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:35

ik wilde ook eigenlijk een merrie,
maar toch heb ik een ruin gekocht,gewoon omdat deze verder zo braaf wasen dat staat voor mij op de eerste plaats !

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:54

Laatste keer was ik op zoek naar een merrie wegens fokmogelijkheden, kwam thuis met een hengstenveulen ...

Geslacht maakt me eigenlijk niets uit, als het klikt dan klikt het.
Al was ie hermafrodiet. Cool

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:21

Als het een pony is waar ik helemaal weg van ben en mee overweg kan, laat ik hem daar niet om staan. Een hengst zal alleen wel wat mannelijkheid verliezen Haha!
Maar als ik opzoek ga naar een pony kijk ik toch vooral naar merries. En tja, waar ik dan mee thuis kom is altijd de vraag Haha!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:50

Voorheen wou ik altijd een ruin,maar toen ik ninla voor de eerste keer zag vond ik dat 'merrie' helemaal niet zo erg!Ik kan goed met haar opschieten ze is nu gewoon mijn beste maatje,en ruin of een merrie zou me niks schelen.alleen af en toe als ze hengstig is!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:09

Ik zou een hengst zowiezo laten staan, omdat ik verder geen tot weinig ervaring heb met hengsten (verder dan uitstappen komt het niet Bloos ).
En castreren vind ik dan ook weer zo zonde.

Ruin of merrie maakt me echt niks uit, het klikt met mij alleen eigenlijk vaker/sneller met merrie's. Maar ik heb net zo lief een ruin.

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:52

Ik heb geen speciale voorkeur.

Als ik voor een paard zou gaan kijken vind ik de uitstraling van een paard toch wel belangrijk en het moet klikken. Belangrijk vind ik dat het vertrouwen er gelijk moet wezen en het gevoel dat je met je paard tot een team kan groeien. Een karakter is veelzeggend. Als het een hengst blijkt te zijn waar het mee klikt zou ik hem daarom niet laten staan. Ook heb ik niks tegen op merries of ruinen...

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:03

Ik denk niet dat het me echt uit zou maken. Heb wel alleen nog maar merries als bijrijdpaarden gehad (en die ik nu rijd is een echte pismerrie af en toe).
Ik zou alleen er wel wat extra over nadenken als het een hengst zou zijn. Ik heb geen ervaring met hengsten (ja, een manegepaard die eigenlijk klophengst was, maar dat kan je amper ervaring noemen), dus dan zou hij waarschijnlijk toch geruind worden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:06

Een ruin ligt mij gewoon beter dan een merrie, ik heb wel een merrie gehad en dat ging ook best goed, maar ik klik beter met een ruin.
( net als IRL Haha! )
Ik zei ook altijd dat ik een hengst zou laten staan, maar de laatste keer heb ik dus wel een hengst gekocht. Daar is wel zsm het mes ingegaan, ook al was hij toen als hengst ook superlief, wil ik dat gewoon niet hebben.
Ik denk trouwens dat als ik hem wel hengst had gelaten, hem nu alsnog had moeten castreren. Hij wordt sterker en volwassener en dat was zeker niet meer verantwoord geweest.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:18

Ach als je paard een ander geslacht is dan dat je hem wilt hebben laat je hem toch lekker ombouwen *LOL* Kan met mensen ook, dus zal met dieren ook vast wel kunnen.

Toen ik een paard mocht ging ik kijken voor een fjorden of haflinger ruin, en kwam thuis met een draver merrie, dusseh, dat zegt genoeg lijkt me Haha!

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:54

Tja... ik was er ook zo een die DACHT dat ze nooit een merrie zou willen, een vosruintje had ik altijd in mijn hoofd.
En ook ik kwam thuis met een schimmelmerrie... Haha!
Absoluut geen spijt van; toen ik haar zag wist ik dat zij het moest worden en geen ander en aldus geschiedde...

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:02

Grappig dat er meer mensen zijn die beter 'matchen' met ruinen (of hengsten) dan met merries. Ik voelde me altijd zo'n 'zeikmerrie' als ik daarvoor uitkwam, maar ik weet nu dat ik niet de enige ben. Ik ben sowieso beter met mannetjesbeesten: mijn kat (poes) en ik liggen elkaar ook niet altijd even goed, ik had gewoon een kater uit het asiel moeten plukken. Haha!

Voor een eventueel volgende paard zal ik daarom ook eerder op zoek gaan naar een ruin dan naar een merrie. Maar mocht ik tegen een merrie aan lopen waarmee het klikt en ze voldoet verder aan mijn eisen (ik heb er niet veel, maar toch) dan zal ik haar niet laten staan. Wat dat betreft heeft een goed paard dus voor mij idd geen geslacht, ik match alleen wat beter met ruinen. Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 09:24

Ik geloof dat ik inmiddels wel redelijk 'om' ben. Mocht ik een merrie tegen het lijf lopen, waar het mee klikt (zo op het eerste gezicht) dan stap ik over naar een merrie.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, zometeen wordt het ook nog een schimmel of een vos *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:26

Fitzroy schreef:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, zometeen wordt het ook nog een schimmel of een vos *LOL*

Oeh, straks nog met een Nederlands papier Schijnheilig .

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:38

Ik heb zelf meer met merries, dan met ruinen.

Maar ja; toen mijn merrie vorig jaar op de kliniek stond, dacht de co-assistente die haar verzorgde, dat ze een hengst was!

Dus misschien zou het met een hengst ook wel klikken??

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:57

De zoektocht naar een kween?????

Nee, zou mij niet uitmaken!

Nimmy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:10

hmm, merries zijn hengstig, maar heb nu al 2 ruinen gehad (1 gehad en heb er nu 1)die ook last van stemmingswisselingen hebben en bij merries vergaten dat ze gecastreed zijn.
maar het maakt mij verder niks uit hengst/merrie/ruin, heeft allebei zn voors en tegens.
en ik ben ook wel eens op zoek geweest naar een haf en kwam thuis met een arabiertje en nu wou mn pa een merrie en hebben we toch weer een heel leuk ruintje (wat niet aan het moment met de da wil denken en zich nog heel mannelijk voelt)