paardrijden gevaarlijke sport?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:12

Heb ik ergens beweert dat het niet zo is? Zeg alleen dat IK dat nog nooit gezien heb. En wel al vaak mensen heb zien vallen. Dus dat jou voorbeelden incidenteel (= onprettige voorvallen, dus komen zelden voor in verhouding) zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:15

En ook bij een rotsituatie, moet je gewoon zoveel ruiter zijn dat je nog wel iets over je paard te zeggen hebt.
Noem maar eens eens een paar eenden die ineens uit de sloot, recht voor je neus door vliegen.
ken genoeg ruiters die dan al meteen vallen of hun paard niet meer kunnen houden.
Dat wil niet zeggen dat een ruiter die beter rijd, altijd zijn paard onder controle heeft, maar vaak wel veel beter.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:15

Paardrijden is gevaarlijk.

Dat paardrijden gevaarlijk gemaakt wordt vind ik een beetje onzin. Je weet op voorhand dat je met een paard situaties kan meemaken waar het paard op kan reageren. Je weet dat een paard een vluchtdier is.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:20

Dat is ook zo Rk, dat is ook zo. Iemand leert door veel rijden zitten. En een paard moet dan wel wat meer uit de kast halen dan gewoon wegspringen of een bok (of zelfs meerdere bokken) om diegene eraf te laten vallen. Ook is een meer doorgewinterde ruiter niet zo snel onder de indruk als ze een keer wegsprinten, in de regel is dat bij een doorgewinterde ruiter 3 passen en dan is die weer terug........ Maargoed er zijn natuurlijk ook situaties die zelfs een doorgewinterde ruiter niet uit kan zitten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:24

idd Kim

Daarom denk ik ook dat teveel ruiters de situaties overschatten, of beter gezegd hun zelf en het paard.
en zich daardoor onnodig in gevaarlijke stuaties brengen.
Zowel in de bak als op de weg.

en natuurlijk, wat ik ook al zei, iedereen kan eraf lazeren.
Maar het kan zeker beperkt worden.

En gewoon weten dat je meer risico loopt.
Ik weet dat ik met jonge paarden inrijden een groter risico heb dan met een paard wat een ruiter gewend is.
vandaar dan ook een cap op mijn kop en veiligheidsbeugels, om het risico van letsel bij een val weer iets te verkleinen.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:27

Maar we werken er zelf ook flink aan mee om de paarden sport een gevaarlijk tintje te geven.

Ik heb op stallen gestaan waar mensen wel even de bink uit gingen hangen met hun 3 jarige Ferro .(ik noem even wat).
Het dier is dus uitgezocht op zijn papier en om te pronken bij anderen paardenbezitters maar er wordt vergeten te kijken of de eigenaars wel met het dier overweg kunnen.

Dan het dragen van een cap , wordt volgens mij ook veels te weinig gedaan.(wordt bij mij gelukkig al beter Bloos! zet hem steeds vaker op) )

Je gedragen op de openbare weg wordt ook veels te weinig gedaan. En dit even bekijken vanuit de ruiter. Hoe vaak zie ik ze wel niet in volle galop langs een gevaarlijke weg rijden. met zijn 3en naast elkaar op het fietspad. Dat fietsers tussen de paarden door moeten, aan de verkeerde kant van de weg oversteken.
Helaas moet ik me hier ook wel eens schuldig aan maken als anderen weer eens niet willen luisteren .

Koters die zomaar een paard van hun ouders krijgen zonder dat die ook maar enig besef hebben wat het allemaal inhoud en hoe de kinderen soms als idioten rondscheuren en hun ponies niet meer kunnen houden.

Opstappen in de stal Frusty gang.

Zonder zadel langs de weg.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, nee ik vind het niet raar dat er zoveel ongelukken gebeuren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:29

ben ik het mee eens cowgirl...

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:33

Citaat:
Mijn vader zei me laatst dat als hij een nieuwe werknemer zocht en diegene deed aan paardrijden dat dat voor hem een reden zou zijn diegene niet aan te nemen!


als mijn baas kan kiezen uit 2 gelijkwaardige kandidaten, zal hij degene nemen die niet paardrijdt. Mijn baas heeft vreoger zelf paard gereden en zijn dochter heeft paard gereden (heeft hij haar nu verboden, omdat ze examen moet doen dit jaar) dus hij weet de risico's.

Ik rijd al 35 jaar paard, dus ik weet de risico's ook. In al die jaren en talloze blessures heb ik nog nooit voor een blessure t.g.v. het paardrijden mijn werk verzuimd. Ben wel eens met gips en krukken verschenen, maar ik was er wel en kon gewoon mijn werk doen!

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:34

ojeeee van dat soort potentiele gevaren kan er ook wel 6000 verzinnen....... man de dingen die mensen soms met paarden uithalen....... en weet je wat het ergste is, meestal hebben die mensen nog gewoon geluk ook.

net zoals die knul wiens paard laatst vast zat in de vangrail van de a13, nu drie weken geleden...... het paard loopt alweer...... maar het achterliggende verhaal is dat die dag dat paard gekocht was en op die nieuwe stal gebracht en het jochie van 14 gaat met zijn zusje van 8 (die op het paard zat) even buiten rijden........

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:38

Ik heb wel eens door blessure werk moeten verzuimen.

1x door een gekneusde vinger, veroorzaakt door zo'n onopgevoede rotbok van een ander Boos!

en een keer toen ik dus zonder zadel langs de weg reed en er toch wel zo ontieglijk hard ben afgeflikkert. Ik heb toen 3 dagen gekneusd op bed gelegen.

Van beide dingen heb ik geleerd, ik neem geen onopgevoede paarden meer in handen(ik mijd ze echt) en zonder zadel doe ik eigenijk niet meer. Is ook niet nodig wat ik heb de barefoot Tong uitsteken

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:40

gijsenkim schreef:
net zoals die knul wiens paard laatst vast zat in de vangrail van de a13, nu drie weken geleden...... het paard loopt alweer...... maar het achterliggende verhaal is dat die dag dat paard gekocht was en op die nieuwe stal gebracht en het jochie van 14 gaat met zijn zusje van 8 (die op het paard zat) even buiten rijden........


Het was de a20 en het zusje was 18 Knipoog maar wel een beginner, had misschien ooit eens 2x op een paard gezeten...
Het was superfout...wat een mazzel heeft het gozertje álweer gehad...het zelfde ventje is namelijk ook al een keer voluit in zijn buik getrapt door zijn vorige paard...

verootjoo
Berichten: 35691
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:41

Yessy schreef:
nee, wandelen, echt waar, bij dammen en schaken gebeuren nog meer ongelukken dan bij wandelen (2 ipv 1 ofzo Tong uitsteken)


Wat voor ongeluk kun je nou weer krijgen bij dammen. Het enigste wat ik kan bedenken is dat je een schaakbord in je gezicht krijgt van iemand die niet tegen zn verlies kan. Haha!

Maar nu weer ontopic:
Ik vind paardrijden wel degelijk een risico sport. Je houdt je toch bezig met levende dieren, die ook wel eens een eigen wil hebben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:42

ja...maar als je daar rekening mee houd...gebeurt er veel minder, tuurlijk kan je dit nooit 100% zeker weten, veel kans dat ik morgen ook met een gebroken poot in het ziekenhuis lig...maar het is vooral door zij die stoer willen doen,en die willen laten zien dat ze 'kunnen' rijden, dat 3/4 van de ongelukken gebeurt...

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:43

Ineke2"]
[quote="gijsenkim schreef:
net zoals die knul wiens paard laatst vast zat in de vangrail van de a13, nu drie weken geleden...... het paard loopt alweer...... maar het achterliggende verhaal is dat die dag dat paard gekocht was en op die nieuwe stal gebracht en het jochie van 14 gaat met zijn zusje van 8 (die op het paard zat) even buiten rijden........


Het was de a20 en het zusje was 18 Knipoog maar wel een beginner, had misschien ooit eens 2x op een paard gezeten...
Het was superfout...wat een mazzel heeft het gozertje álweer gehad...het zelfde ventje is namelijk ook al een keer voluit in zijn buik getrapt door zijn vorige paard...
[/quote]


duidelijk geval van klepel zoek Knipoog Haha! Haha!

sorrie

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:43

verootjoo schreef:
[Wat voor ongeluk kun je nou weer krijgen bij dammen. Het enigste wat ik kan bedenken is dat je een schaakbord in je gezicht krijgt van iemand die niet tegen zn verlies kan. Haha!
[/quote]

Ehm door je stoel heenzakken Schijnheilig Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:43

klepel zoek?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:44

verootjoo"]
[quote="Yessy schreef:
nee, wandelen, echt waar, bij dammen en schaken gebeuren nog meer ongelukken dan bij wandelen (2 ipv 1 ofzo Tong uitsteken)


Wat voor ongeluk kun je nou weer krijgen bij dammen. Het enigste wat ik kan bedenken is dat je een schaakbord in je gezicht krijgt van iemand die niet tegen zn verlies kan. Haha!

[/quote]

of zo'n steen in je oog Haha!

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:44

Ja de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt Haha!

verootjoo
Berichten: 35691
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:47

Ineke2"]
[quote="verootjoo schreef:
[Wat voor ongeluk kun je nou weer krijgen bij dammen. Het enigste wat ik kan bedenken is dat je een schaakbord in je gezicht krijgt van iemand die niet tegen zn verlies kan. Haha!
[/quote]
Ehm door je stoel heenzakken Schijnheilig Tong uitsteken


oh ja dat kan ook nog. Of van je stoel afglijden om een stuk te pakken die op de grond is gevallen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:50

en van je stoel vallen kan rare gevolgen hebben...vraag maar aan amethyst en xxxkathleentjexxx Knipoog

verootjoo
Berichten: 35691
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:53

woei, vertel vertel

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:00

Hoezo oftopic he..... Knipoog Wandelen is ook best gevaarlijk Je kan aangereden worden door een auto, struikelen door een kuil...... Haha!
Of een combi van alles met dammen en schaken.... Schijnheilig Haha!

ontopic: Je gaat om met een onvoorspelbaar dier, een vluchtdier. Dat eigenlijk in alles een potentieel roofdier kan zien. Als je het zo bekijkt is het eigenlijk een wonder dat het zo vaak goed gaat.......................

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:01

verootjoo: zie topic in het jeugdhonk, Amethyst en ik in een melige bui Haha!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:01

tja...ja en nee...
met een ervaren ruiter is natuurlijk minder gevaarlijk. het kan nu eenmaal wel altijd gebeuren, dat het paard om een reden een plotselinge beweging of wat dan ook maakt zodat je eraf valt, en als je valt kun je nog wel eens lelijk terecht komen.
maargoed, dit kan ook al met fietsen gebeuren...

Yellowfreaky

Berichten: 111
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:59

Okkie1 schreef:
Hahahaha sorry moet stiekem lachen om dit topic Bloos Lips are sealed


Ik ben er nog nooit afgevallen omdat er blikjes gegooid waren of er rare mensen waren die achter mijn paard aanjoegen Clown


Ja sorry.. Ik moet ook stiekem lachen om dit topic.. (Moet ik eigenlijk altijd om de topics/reacties van Pharagirlke..Pennymeisje op en top )

Heb ik ook nog nooit meegemaakt dat er mensen blikjes naar mn paard gooiden. Dat komt meestal voor bij voetbal rellen, daar gaan dan politie agenten naar toe op een paard

Maar paardrijden is ook gevaarlijk. Je gaat om met levende beesten, paarden in dit geval zijn vluchtdieren. En dat kan soms best gevaarlijk zijn.... Scheve mond




Citaat:
verootjoo schreef:
Yessy schreef:
nee, wandelen, echt waar, bij dammen en schaken gebeuren nog meer ongelukken dan bij wandelen (2 ipv 1 ofzo )


Wat voor ongeluk kun je nou weer krijgen bij dammen. Het enigste wat ik kan bedenken is dat je een schaakbord in je gezicht krijgt van iemand die niet tegen zn verlies kan.




of zo'n steen in je oog


Ja dammen en schaken... Ze zouden eigenlijk beschermpakken moeten verplichten.. Dammen.. echt gevaarlijk.. Haha!

Citaat:
iemand die we kennen is verongelukt (hij was niet dood)


Als je bent verongelukt ben je toch dood?