Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 15:05

Interessant MallyBelly, het kan dus wel maar dan moet er wel iemand zijn die het ook wil doen...

Zeker een flinke hoeveelheid stress Lukasje! Vanwege het extreem natte weer moesten we onze plannen helemaal omgooien om het ook voor de rest van de kudde goed te houden. Daardoor uiteindelijk maar een stal erbij gebouwd. Maar ik vind haar uitloop nu nog wat aan de krappe kant,het plan was eerst dat ze overdag nog bij de rest zou staan en 's nachts apart maar dat lukt niet meer met mevrouwtje terror... Dus binnenkort wil ik nog een stuk met zand en/of rubbertegels erbij voor haar. Hopelijk gaat ze dan ook niet meer op de bestrating liggen, snap zo'n pony echt niet een mega stal met dikke rubbertegels en een mega laag stro is een leuk toilet en de koude, natte bestrating een fijn bed :? Zo blijf je altijd bezig!
Skyla heeft zeker genoeg stress gehad dus we doen ons best om dat nu zoveel mogelijk te voorkomen zodat ze ook vertrouwen in ons blijft houden.

Er zit zeker een groot verschil tussen ophalen en nu Christine! Maar bij het ophalen was ze natuurlijk ook erg gestresst en had ze kwalitatief slecht voer gehad. De voorbereidingen zijn volgens mij ook goed in orde dus daar zal het in iedergeval niet aan liggen.

Via urine testen had ik ook al op gezocht Pien63, ooit was er wel een test maar die is nu niet meer verkrijgbaar. Blijkbaar werkte het toch niet optimaal...

Leuk dat je mee volgt Kabayo! En goed om te horen dat jij haar er, met jouw geoefende oog, ook drachtig uit vindt zien!

paars

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:07

paars schreef:
Wanneer is ze voor het laatst ingeënt tegen tetanus en influenza? Dat is ook nog iets om te checken.
waarom ik deze opmerking maak; dit zou je dan nu moeten gaan doen…dan krijgt het veulen de antistoffen mee.

Jintexx

Berichten: 469
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:10

Spannend ts! Wel echt sneu dat ze in zn situatie heeft gezeten..

Hier is (in 2008/2009) ook een shet met +- 8 maanden dracht uitwendig gescand (ook in de winter), hierop was toen wel zichtbaar dat er een veulen in zat. Het beeld is niet geweldig, maar geeft wel uitsluitsel of er een dracht is of niet. Wij hebben toen een beentje en ribben gezien want voor de rest was het echo apparaat niet krachtig genoeg om verder in de diepte te kijken.

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:43

Wat fijn dat je jou gevoel volgt, en haar zo weinig mogelijk stress geeft. Wens jou veel geduld en een gezond veulen (als het erin zit). Het houd je in ieder geval lekker bezig. :D
En, ik volg ook.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 18:26

Entingen verschillen de meningen wat over lees ik, ik zal eens overleggen met de dierenarts.

Wat fijn dat het scannen bij jullie wel lukte Jintexx! Is dat bij jullie toen door de dierenarts gedaan?

Geduld is niet mijn sterkste kant marga1 maar het houdt ons zeker bezig! Mijn gevoel volgen ben ik dan wel weer goed in en ik vind het ook heel belangrijk om rekening te houden met Skyla.

Ik heb nu een filmpje waarop naar mijn idee wel eens een schopje te zien zou kunnen zijn! Ik heb alleen geen idee hoe ik dat hier kan plaatsen, als er iemand is die het wel weet hoor ik het graag!

Melzazu
Berichten: 1855
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:44

Ik volg ook. Vind het een mooi verhaal en dan toch een veulentje zou ik nog wel een mooi verloop van dit verhaal ook vinden. Dat ze toch nog iets heel moois en liefs heeft overgehouden van de narigheid hiervoor.

imaudy
Berichten: 5123
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:02

Swift schreef:
Entingen verschillen de meningen wat over lees ik, ik zal eens overleggen met de dierenarts.

Wat fijn dat het scannen bij jullie wel lukte Jintexx! Is dat bij jullie toen door de dierenarts gedaan?

Geduld is niet mijn sterkste kant marga1 maar het houdt ons zeker bezig! Mijn gevoel volgen ben ik dan wel weer goed in en ik vind het ook heel belangrijk om rekening te houden met Skyla.

Ik heb nu een filmpje waarop naar mijn idee wel eens een schopje te zien zou kunnen zijn! Ik heb alleen geen idee hoe ik dat hier kan plaatsen, als er iemand is die het wel weet hoor ik het graag!


Ik volg mee. Het filmpje even naar iemand sturen die er verstand van heeft? Het moet echt een plopje zijn geloof ik.

Kijken naar de dikte van de buik zegt niet zoveel. Dat ze eerder slanker was kan te maken hebben gehad dat ze eerst minder/ander voer kreeg.
Ik moet zeggen dat het op de foto met de hengst een beetje lijkt alsof hij aan haar ruikt of ze al hengstig is. Wel mooi hengstje.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 21:17

Ik zou een veulentje stiekem ook wel leuk vinden hoor Melzazu! Maar ook wel spannend zo in de winter...

Ik zou het filmpje ook wel hier willen plaatsen maar dat lukt in iedergeval niet via de bokt upload.
Nee je hebt nooit echte zekerheid door te kijken inderdaad imaudy. Er zouden ook andere verklaringen kunnen zijn voor de veranderingen die we zien.

tamary

Berichten: 29309
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:09

Tot een veulen draait richting uitgang kan je vaak zien dat de vorm van hoe breed de merrie is verschilt tussen links en rechts. Rug/lijf neemt meer plek dan beentjes. Dus ongelijk breed = drachtig. Maar dat is lastiger te zien in een klein ding als een shet en zeker samen met wintervacht.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:21

Swift schreef:
Ik zou een veulentje stiekem ook wel leuk vinden hoor Melzazu! Maar ook wel spannend zo in de winter...

Ik zou het filmpje ook wel hier willen plaatsen maar dat lukt in iedergeval niet via de bokt upload.
Nee je hebt nooit echte zekerheid door te kijken inderdaad imaudy. Er zouden ook andere verklaringen kunnen zijn voor de veranderingen die we zien.

Filmpjes kan als je ze upload op YouTube en dan tussen de [Video] tags zet als je een nieuwe post maakt in dit topic.

Of openbaar op fb en de link hier posten. Maar dan moet je wel willen dat iedereen je fb kent

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 23:33



Ik hoop dat dit zo werkt! Meteen aan het begin van het filmpje bij 2 seconden zie je iets wat een schopje zou kunnen zijn.

Bedankt voor de tips Art_Ificious!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110937
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:37

Kabayo schreef:
Pien63 schreef:
Misschien zeg ik iets heel stoms maar kun je geen urine opvangen en een zwangerschapstest doen ?

Dat werkt volgens mij niet met dieren

Ik volg mee TS! Lijkt mij duidelijk drachtig


Jawel hoor. Dat heet de WeeFoal test.

Celebi
Berichten: 3906
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:38

Ik vind die buik wel behoorlijk wiebelen hoor. <3

Hoe later in de dracht, hoe minder ze gaan bewegen of is dat niet zo bij paarden? Vanwege het ruimtegebrek in de baarmoeder in de laatste periode.

Hevonen

Berichten: 5655
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:47

Ik weet niet veel van drachtige merries, maar is er in de urine geen verhoogde waarde van eoa hormoon te meten als ze drachtig is? Moet je die natuurlijk wel kunnen opvangen...

lies

Berichten: 9668
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:08

Ik ga ook volgen, ze ziet er zo rond uit als mijn shet (en dat is een man, dus zeker niet zwanger :+ ), ben daarom nog niet 100% overtuigd. Maar de beweging in het filmpje lijkt idd wel een wiebelend veulen. Ben benieuwd!

Hoe dan ook een schattig beest en fijn dat ze bij jou een veilig thuis heeft gevonden.

imaudy
Berichten: 5123
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:18

lies schreef:
Ik ga ook volgen, ze ziet er zo rond uit als mijn shet (en dat is een man, dus zeker niet zwanger :+ ), ben daarom nog niet 100% overtuigd. Maar de beweging in het filmpje lijkt idd wel een wiebelend veulen. Ben benieuwd!

Hoe dan ook een schattig beest en fijn dat ze bij jou een veilig thuis heeft gevonden.


Ja hihi hier hetzelfde. Heb het vergeleken met mijn kleine speklap ruin. Heb wel het idee dat het buikje van Skyla wel iets meer een hangbuikje is.
Het is denk ik wachten op een duidelijker schopje. Nog niet helemaal overtuigend.

Melzazu
Berichten: 1855
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:40

Oohh ik zie wel van alles bewegen in die buik en ik moet zeggen dat ik dat bij mijn paard (ruin, totaaaaaaal ander ras en niks te zwaar) nog nooit zo heb gezien. Er kan natuurlijk best van alles bewegen in zo’n buik maar ik kan me heel goed voorstellen dat je je afvraagt of er een veulen in zit.

Zou toch mooi zijn als je via dan misschien zo’n echo van buitenaf erachter kan komen al.

kiki1976

Berichten: 16940
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:22

Volgens mij kan dar via de urine tot 100 dagen dracht.

Beweging in buik blijft lastig. Wel eens een filmpje gezien waarbij je zou zeggen daar zit echt wel een veulen in (paard was wel in zomervacht). Maar die was 1000% niet drachtig, was nl een ruin :D

Wat bij mijn merrie opviel en zeker met haar laatste dracht, je ziet op veel meer plekken beweging naar het einde toe. Bij haar zag je het zelfs bij haar billen bewegen

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 10:26

Ze heeft wel regelmatig een hele scheve buik inderdaad tamara, wel vaak aan dezelfde kant...

Die Weefoal test is helaas nergens meer te krijgen Cayenne. Dat leek mij anders ook een ideale oplossing.

De buik beweegt inderdaad behoorlijk maar dat vind ik nog geen uitsluitsel geven, maar helemaal in het begin van het filmpje (op 2 seconden) zie je één keer een hele andere beweging in haar flank. Dat doet mij wel aan een schopje denken.

Skyla is opzich niet echt mega dik (vandaar ook mijn twijfel) maar ze heeft inderdaad wel een hang buikje. Ik heb wel het idee dat ze nu ook met de dag dikker wordt terwijl ze niet heel veel eet (ze is meer bezig met haar speciaal aangeschafte dure hooi over de vlakte te verspreiden :\). Een aantal van mijn andere pony's worden ook snel te dik maar hun vorm is dan wel heel anders.

Mijn Haflinger ruin kan inderdaad ook mega actieve darmen hebben daar zie je soms ook de meest vreemde bewegingen... Maar die felle korte beweging aan het begin van het filmpje vind ik wel opvallend.

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:05

Als je bloed laat trekken, kan je ook laten testen op hCG (= zwangerschapshormoon).

tienus63

Berichten: 12301
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:14

Een voordeel als ze in februari bij dat hengstje is weg gehaald, dan mocht ze drachtig zijn, het veulen er al had kunnen zijn.
Die kleintjes dragen meestal veel korter. Ik meen rond de 300 dagen of zelfs nog korter.

Als de dieren toen in slechte omstandigheden stonden is de kans klein dat de merrie al zo vroeg in het jaar hengstig zou worden.
Bij onze kwpn merrie zag ik soms eerste hengstigheid in januari/ februari.
Ik heb weleens laten scannen op eitje en schone baarmoeder februari, maar eitjes waren nooit zo mooi als bij een goede hengstigheid.
De eerste hengstigheid na 15 maart gebruikte ik om te insemineren.

Sommige veehouders kunnen een kalf in de laatste fase van de dracht ‘stoten’.
Ze zetten dan een vuist op een bepaalde plek en als er een kalf in zit, drukt die de vuist terug.
Lang niet iedereen kan dit trucje.

imaudy
Berichten: 5123
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:32

Ik vind de pony (en ook de hengst) kwa dikte oke bij aankoop. Veel kleintjes zijn gewoon te dik (die van mij ook).
Dracht bij shetlander is idd wat korter.

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:37

Swift schreef:
Hopelijk gaat ze dan ook niet meer op de bestrating liggen, snap zo'n pony echt niet een mega stal met dikke rubbertegels en een mega laag stro is een leuk toilet en de koude, natte bestrating een fijn bed :? Zo blijf je altijd bezig!


Je hebt best kans dat ze het opgeslotene van een stal nog wil vermijden, naar aanleiding van wat ze heeft meegemaakt. Ik zou daarom wel kijken voor iets waar ze buiten ook comfortabel kan liggen, zeker als er ook een risico is dat ze anders op de tegels gaat bevallen :)

Monique1963

Berichten: 8757
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:55

Nou ik vind dat echt wel een voetje hoor dat in haar zij prikt op 2 seconden van je filmpje. Ik heb nog nooit een borreling van een scheet bij een paard dit zien doen, ik denk eerder dat er een scheetje in zit ;-) Het is een veel te puntig bubbeltje om iets anders te kunnen zijn. Als het iets anders is, dan heeft je pony een heel groot probleem ;-)
Dus als ze in de laatste week van januari gedekt is, kun je op zijn vroegst met kerst iets verwachten tussen eind januari. Dus het kan nog een heel lang volgtopic worden ;-)

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 12:11

Skyla stond in die zin slecht omdat ze heel klein stond en constant samen met de hengst maar ze kreeg wel genoeg te eten. Niet de kwaliteit voer die ik zou kiezen (koeienkuil) maar wel genoeg. Ze was ook niet te mager toen ze bij ons kwam. De kans op zo'n vroege hengstigheid leek mij ook klein, ik had er ook niet veel verwachting bij tot de recente veranderingen. Ik heb haar verder ook niet hengstig gezien maar goed sommige merries tonen nauwelijks natuurlijk.
Ik las dat de duur van de dracht ook bij Shetlanders kan variëren maar dat een veulen inderdaad wel eerder veilig is om geboren te worden.

Mochten er aanwijzingen zijn dat ze gaat bevallen gaan we wel proberen of het lukt om haar 's nachts binnen te houden. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat opgesloten staan spannend voor haar is Lijsken daarom hebben we een hele grote en lichte stal gemaakt dus ik hoop dat ze daar haar rust uiteindelijk wel kan vinden. Maar we gaan inderdaad ook buiten nog zachte lig plekken maken.

Ik vind dat dus inderdaad ook wel echt op een schopje lijken Monique1963. Dat is in iedergeval iets wat ik nooit bij de anderen heb gezien en wel bij onze drachtige Tinker. Tot ik dat zag neigde ik zelf eerder naar leeg maar nu begin ik toch wel heel serieus te twijfelen... Ja het kan zeker nog lang wachten worden en ook nog eens zonder garantie :')