Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34788
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:20

Natuurmonumenten is heel erg pro wolf en de natuur alles zelf op laten ruimen. Zij hebben grote gebieden op de Veluwe, waar roedels wolven leven. Die gaan echt niet zomaar afstappen van dat principe.

Kaja

Berichten: 3886
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:26

SusanH schreef:
Natuurmonumenten is heel erg pro wolf en de natuur alles zelf op laten ruimen. Zij hebben grote gebieden op de Veluwe, waar roedels wolven leven. Die gaan echt niet zomaar afstappen van dat principe.

De wolf is geherintroduceerd voor de biodiversiteit. Lijkt me meer dan duidelijk dat valwild, wat overleden is, terug gegeven wordt aan de natuur. Overigens is dat nog een hele wet op zich, rondom valwild.

anca

Berichten: 1808
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:42

balance schreef:
Mod meldt zich, met bloem Y;( , :9k èn Y)(^) voor de liefhebber.
:j , ik had het beter kunnen afhandelen.
Excuses



Aanvaard *\o/*

Tinkermuts

Berichten: 9397
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:06

Ook ik heb het topic gevonden gelukkig.
Wat ern boel aanvallen en wat een heftig bericht op fb van die dierenarts, waar is dat bericht te vinden?

anjali
Berichten: 15237
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:18

Ik ben dolblij dat ik mijn lidmaatschap van de PvdD heb opgezegd (na 20 jaar) omdat zij nog steeds pro-wolf zijn. Volkomen onbegrijpelijk.Ik heb hen ook gezegd waarom. Die interne ruzie van hen heeft er voor zover ik weet niets mee te maken al kan ik me niet voorstellen dat andere leden blind zijn voor het door wolven veroorzaakte dierenleed.Ik ga nu stemmen op een partij die echt iets aan die wolven willen gaan doen en degenen die me dat (telefonisch) hebben toegezegd zijn van de SGP. Die vinden nl. dat landbouwhuisdieren veilig buiten moeten kunnen lopen.

anjali
Berichten: 15237
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:26

tienus63 schreef:
Er schijnt een piek in de aanvallen te zijn vanaf september tot oktober/november.
De jongen trekken erop uit en leren jagen.
Dus dit gaat ieder jaar alleen maar slimmer worden omdat er meer roedels in Nederland en omringende landen komen.

Vraag me af wanneer de oudjes van De Paardenkamp aan de beurt zijn.
Ik gun het de paarden en verzorgers aldaar absoluut niet, maar dan komt het wel in de media.

Edit: te snel getypt

De Paardenkamp adviseert als je om stemadvies vraagt om BBB te stemmen. Die zijn ook voor het aanpakken van overlastgevende wolven.

tienus63

Berichten: 12225
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:42

Citaat:
Weer een mail terug van de KNHS. Ze nemen geen standpunt in, ze zijn er voor de sport.Ze volgen de sector raad paardenhouderij. Hoewel ik dat begrijp, vind ik het een slappe hap. Ze komen immers ook met leuzen als "paarden moeten buiten." en "kijk uit met gras" en dat soort kreten. Heeft ook geen reet met sport te maken.
En een klein blundertje van de KNHS. Mijn mail was intern doorgestuurd. Dat mailtje stond nog onder mijn mail die ik als antwoord kreeg "kunnen we nog wat antwoorden" of zoiets stond er in. Dom.



Ze hebben de zaken daar bij de KNHS niet op orde:
De KNHS heeft de position paper ondertekend.
De KNHS is formeel voor het beheren van wolven!
Zie link hieronder.

Is alleen de vraag of dat nog hun actuele mening is,
omdat de UIT de sectorraad zijn gestapt afgelopen maand.
Staan ze, KNHS en het bestuurd nog steeds achter hun mening dat ze voor beheer van de wolf zijn.

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 155055196/

Het is de vraag of KNHS- administratie dit hierboven ook weet. Ze heeft in ieder geval niet al te veel moeite gedaan, om de vraag serieus na te vragen alvorens te beantwoorden... Anders had ze dat van die position paper geweten....

Hier is meer te vinden over de position papers

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 155055196/

Dreamboy

Berichten: 2486
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:44


Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:57

Dreamboy schreef:
Liep er laatst ook een midden in Harderwijk. Daar is ook geen bos. Dat is dus ook geen garantie.


Is het al bevestigd dat dat echt een wolf was dan? Dat is op basis van 1 filmpje (tenminste, ik heb er maar 1 gezien) lastig te beoordelen. In een hondenfb groep zie ik weleens een hond voorbij komen die voor 98% wolf is. Is een Amerikaans hondenras, ben de naam even kwijt, iets met Indian ofzo, maar die lijkt nog veel meer op een wolf dan bijv een Saarloos wolfhond of zo'n Tjechische wolfhond. Die loopt, met baas, ook wel op de Veluwe (aangelijnd dan wel). Als het om zo'n hond gaat, die misschien ergens weg is geglipt, is de verwarring helemaal compleet natuurlijk.

Sanet

Berichten: 8008
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:04

Het bericht van december 2022 van de sectorraad heeft al een andere toon, dacht ik, tot ik bij de laatste alinea kwam:

Daarnaast blijven we als SRP benadrukken dat als de maatschappij ervoor kiest om wolven een plek in Nederland te geven, diezelfde maatschappij ook de partijen moet ondersteunen die schade ondervinden van de wolf. Dat betekent dat preventie tegen én schade door wolven, waaronder indirecte schade, volledig en snel moet worden vergoed.

https://sectorraadpaarden.nl/de-wolf-en ... densector/

Dreamboy

Berichten: 2486
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:10

Sandra_H schreef:
Dreamboy schreef:
Liep er laatst ook een midden in Harderwijk. Daar is ook geen bos. Dat is dus ook geen garantie.


Is het al bevestigd dat dat echt een wolf was dan? Dat is op basis van 1 filmpje (tenminste, ik heb er maar 1 gezien) lastig te beoordelen. In een hondenfb groep zie ik weleens een hond voorbij komen die voor 98% wolf is. Is een Amerikaans hondenras, ben de naam even kwijt, iets met Indian ofzo, maar die lijkt nog veel meer op een wolf dan bijv een Saarloos wolfhond of zo'n Tjechische wolfhond. Die loopt, met baas, ook wel op de Veluwe (aangelijnd dan wel). Als het om zo'n hond gaat, die misschien ergens weg is geglipt, is de verwarring helemaal compleet natuurlijk.


Dat durf ik niet te zeggen maar dat paard in Friesland staat wel degelijk op de lijst van Bij12 dus dat daar geen bos is is dus geen garantie dat er geen wolf komt.

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:20


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34788
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:30

Kaja schreef:
SusanH schreef:
Natuurmonumenten is heel erg pro wolf en de natuur alles zelf op laten ruimen. Zij hebben grote gebieden op de Veluwe, waar roedels wolven leven. Die gaan echt niet zomaar afstappen van dat principe.

De wolf is geherintroduceerd voor de biodiversiteit. Lijkt me meer dan duidelijk dat valwild, wat overleden is, terug gegeven wordt aan de natuur. Overigens is dat nog een hele wet op zich, rondom valwild.


Klopt je kan dat niet zomaar besluiten om dat anders te doen. Wolven herintroduceren...volgens mij zijn ze zelf deze kant op gekomen omdat het in Duitsland te druk werd ( groei van de populatie daar). Maar ben redelijk bekend met valwild en de regels die daarmee samenhangen.

Voor mensen die trouwens echt wat willen doen aan de beschermde status van de wolf:
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... TfquxpZNWI

Het hoe en wat precies snap ik ook niet precies maar blijkbaar kunnen houders van vee tot 22 september meldingen doorgeven van aanvallen op vee? Dat is wat ik er uit haal.

tienus63

Berichten: 12225
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:41

Sanet schreef:
Het bericht van december 2022 van de sectorraad heeft al een andere toon, dacht ik, tot ik bij de laatste alinea kwam:

Daarnaast blijven we als SRP benadrukken dat als de maatschappij ervoor kiest om wolven een plek in Nederland te geven, diezelfde maatschappij ook de partijen moet ondersteunen die schade ondervinden van de wolf. Dat betekent dat preventie tegen én schade door wolven, waaronder indirecte schade, volledig en snel moet worden vergoed.

https://sectorraadpaarden.nl/de-wolf-en ... densector/

Dezelfde tekst die de KNHS afgelopen december gebruikte.

https://www.knhs.nl/nieuws/2022/de-wolf ... densector/

Dus waarom Rien10 dan zo’n ontwijkend en afschuivend antwoord heeft ontvangen…..

Loretta
Berichten: 8830
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:03


DuoPenotti

Berichten: 30225
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:40

Die hebben geen afslagen, alleen hun eigen eenzijdige weg.

Deze las ik net
Citaat:
STEL, stel je eens voor...
Ik wil graag een roedel Duitse Herders.
Ik vind ze zo mooi en indrukwekkend en vroeger had iedereen erfhonden gewoon altijd buiten los op het erf en vingen ze de ratten en muizen.
Ik besluit om een compleet nestje te kopen, 4 teefjes en 2 reutjes en dan heb ik al snel mijn roedel.
Inteelt boeit me niet want dat was vroeger ook geen probleem.

Dat ze ook de kippen, konijnen en katten in de buurt opvreten en zich vermaken met de schapen van de buurman is niet mijn probleem dus de buurman moet niet zeuren. Dan moet iedereen ze maar ophokken want mijn roedel doet nou eenmaal wat hun natuurlijke instinct is en ze moeten toch eten.

De buurt komt in opstand en wil van mijn honden af maar daar heb ik een slim truckje voor bedacht en niemand mag ze een haartje krenken en alleen als ze echt kunnen bewijzen dat het mijn honden waren dan geef ik ze een kleine tegemoetkoming in hun schade maar ik ga echt niet betalen voor de beesten die nog leven en de kosten van de dierenarts betaal ik natuurlijk ook niet want dan hadden ze hun dieren maar binnen moeten houden en die schapen in de schuur.
Oh ze hebben geen schuur?
Tja, dan moeten ze die maar bouwen of ze hadden nooit schapen, konijnen en katten moeten nemen toch?!

Wat kunnen mijn honden eraan doen dat ze zich vervelen en dat die kippen en katten nou eenmaal lekkerder en makkelijker te vangen zijn dan die ratten en muizen? Honger hebben mijn honden niet, er is genoeg te vangen in de buurt maar ze moeten toch iets te doen hebben nietwaar.
Die mensen moeten gewoon niet zeuren en beter voor hun dieren zorgen.

Dat geld dat ik moet betalen voor de door mijn honden gedode dieren wil ik natuurlijk wel terug en het liefst nog wat meer dus ik organiseer een voettocht door het dorp zodat iedereen de echte Duitse Herder in het wild kan zien. Met een groep betalende sukkels loop ik door de omgeving in de hoop mijn honden ergens te zien want zeg nou zelf het zijn toch schitterende dieren en hoe mooi zou het zijn als we de teefjes met hun puppy's zien lopen?
Zo kom ik mooi uit de kosten, en als de honden flink door fokken hou ik er misschien nog wel iets aan over en die verrekte katten van de buren schijten niet meer op mijn erf.
Ik heb mijn zo gewenste roedel en hoef ze niet te voeden, heb geen enkele zorgplicht en hoef geen hondenbelasting te betalen.

Vraag: Mag dat in Nederland?

tienus63

Berichten: 12225
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:45

Heel scherp!

Geen probleem als je DH maar wolvenbloed heeft.
Anders wordt ie afgemaakt.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:08

Ik vind het wel apart dat ze die wolf in Utrecht willen zenderen en volgen. Waarom die wel?

sterregoud
Berichten: 1887
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:12

Loretta schreef:
Natuurorganisaties schrijven ursula von der Leyen een brief dat de wolf niet gevaarlijk is voor vee.

https://www.hln.be/buitenland/natuurorg ... ~adee48a2/

Dan heb je ook wel ergens een afslag gemist als je dat nog aan Ursula von der Leyen durft te schrijven.


Ongekend, die natuurorganisaties. ‘ Wolven zijn ongevaarlijk voor mens en vee’, nog durven beweren na talloze aanvallen op schapen, alpaca’s, pony’s, paarden , kalveren, pinken en koeien. En dan allle schapen en geitjes niet vergeten.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 12-09-23 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30225
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:13

Bang voor de 3 Duitse S-en?

Kaja

Berichten: 3886
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:31

SusanH schreef:
Klopt je kan dat niet zomaar besluiten om dat anders te doen. Wolven herintroduceren...volgens mij zijn ze zelf deze kant op gekomen omdat het in Duitsland te druk werd ( groei van de populatie daar). Maar ben redelijk bekend met valwild en de regels die daarmee samenhangen.


Sinds de jaren ‘70 wordt de terugkeer van de wolf gestimuleerd. Op het moment dat de wolf hier niet welkom zou zijn, kunnen ze deze kant op komen omdat het in DLD te druk werd, maar dan was er geen toekomst hier voor de wolf. Ik noem dat dus herintroduceren.

SusanH schreef:
Voor mensen die trouwens echt wat willen doen aan de beschermde status van de wolf:
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... TfquxpZNWI

Het hoe en wat precies snap ik ook niet precies maar blijkbaar kunnen houders van vee tot 22 september meldingen doorgeven van aanvallen op vee? Dat is wat ik er uit haal.


Ik vind dit erg onduidelijk, maar wel het onderzoeken waard of het enkel om aanvallen gaat of ook om onder andere overlast aan te kaarten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34788
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:37

Anne_GTI schreef:
Ik vind het wel apart dat ze die wolf in Utrecht willen zenderen en volgen. Waarom die wel?


Die is extra speciaal :j nee serieus geen idee. Maar het zijn er meer dan 1, dat is zeker. Een koeienboer hier vlakbij heeft er 2 zien lopen, dat was een paar weken terug gemeente Utrechtse Heuvelrug.

pillow
Berichten: 7861
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:14

SusanH schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik vind het wel apart dat ze die wolf in Utrecht willen zenderen en volgen. Waarom die wel?


Die is extra speciaal :j nee serieus geen idee. Maar het zijn er meer dan 1, dat is zeker. Een koeienboer hier vlakbij heeft er 2 zien lopen, dat was een paar weken terug gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Omdat die nu richting de randstad gaat en dat moet natuurlijk niet. Met een zender kunnen ze dus zien waar hij uithangt. En als hij teveel in druk bevolkte gebieden gaat struinen zullen ze hem wel stoppen . Op het platteland mag hij alles uit cq opvreten , maar dat kan niet in het Gooi en zo.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:17

Evil gedachte... hoe moeilijk zou het zijn om er eentje te vangen en weer los te laten in de waterleidingduinen?

Hertjes zat....

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:20

Zet daar een roedel en je bent zo van de hertjes af. En wat over blijft verhuisd dan permanent naar de tuinen van de omliggende dorpen. Wolfje er achter aan ...