Gevangenis

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:43

Ik vind het ook niet fijn om mijn paard de hele dag binnen te hebben,maar ja soms kan het niet anders,Nu gaan ze elke dag lekker los en daarnaast worden ze gereden,mijn Dressuur paard laat ik nu 2x per dag lopen althans dat probeer ik zo vaak mogelijk! het is natuurlijk niet eerlijk dat een paard uit stal getrokken wordt en even in 3 kwartier al zijn kunsten moet vertonen,dus bij haar probeer ik in de ochtend te longeren en smiddags te rijden,en dan als het lukt ook nog los.Je merkt met rijden duidelijk dat ze veel sneller los is! Nu heb ik het geluk natuurlijk dta ik de hele dag op stal loop anders is dit natuurlijk niet te doen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15489
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:47

Gulpje"]
[quote="Coby schreef:

Kistkalveren en paarden hebben veel gemeen. Beide dieren worden opgesloten in een hokje. Oke het paard mag nog 1 uur per dag sporten, het kistkalf niet. Dat is in mijn ogen toch ook het enigste verschil wat ik kan bedenken....hoe triest ook.


Ga je ajb eerst even wat meer in de leefomstandigheden van kistkalveren verdiepen voor je zulke domme vergelijkingen trekt. Heb je er wel eens bij stilgestaan dat het kalf direct vanaf z'n geboorte in een hokje van 75 tot 90 cd breed en zo'n 1.70 lang wordt gestopt, waarin hij zich als ie klein is nog 'redelijk' in kan bewegen, maar als ie groter wordt z'n kont niet meer in kan keren? Dat is nog niet alles; het kalf wordt ijzerarme kunstmelk gevoerd, ze doen er weinig ijzer in zodat het kalfje bloedarmoede krijgt en het vlees 'mooi wit' is, want dat willen de consumenten graag. Met andere woorden; ze maken het kalf expres ziek. Dan, als het beestje 6 maanden oud is, wordt het geslacht. Dit beest heeft dus geen enkele kans gehad op een echt leven, het was gefokt als 'vleesvoorwerp' om te eindigen bij de slager in de vitrine. Misschien zie je dan nu wel wat 'meer verschillen'... Scheve mond
[/quote]

Ik heb wel degelijk ervaring met kistkalveren, heb zelf meerdere jaren bij een boer geholpen. Ik weet ook dat kistkalveren niet zonder hulp de vrachtwagen in kunnen lopen, ze krijgen in veel gevallen zuurstof toegediend om ze niet te laten stikken.
Toch blijf ik bij mijn standpunt, een paard van 1.70 past blijkbaar gewoon in een stal van 3 bij 3. Die kan zijn kont ook echt niet keren.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:37

Zeker heel zwart-wit, maar ik denk dat je het met sommige paarden best kunt vergelijken.
Helaas hebben ze het niet allemaal even goed...

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:35

Gelukkig hoef ik me niet aangesproken te voelen aangezien niks van dit verhaaltje het zelfde is als hoe mijn pony leeft
Op het lopen na dan, maar naar mijn weten doet ze altijd alles met plezier, want zodra ze dat niet heeft, heb ik dat ook niet..

Gulpje

Berichten: 8081
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:00

Coby schreef:

Toch blijf ik bij mijn standpunt, een paard van 1.70 past blijkbaar gewoon in een stal van 3 bij 3. Die kan zijn kont ook echt niet keren.


Dat ben ik wel met je eens, dat kan ook niet! Maar die vergelijking met kistkalveren vond ik niet helemaal terecht Lachen

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:57

Coby schreef:

Ik heb wel degelijk ervaring met kistkalveren, heb zelf meerdere jaren bij een boer geholpen. Ik weet ook dat kistkalveren niet zonder hulp de vrachtwagen in kunnen lopen, ze krijgen in veel gevallen zuurstof toegediend om ze niet te laten stikken.
Toch blijf ik bij mijn standpunt, een paard van 1.70 past blijkbaar gewoon in een stal van 3 bij 3. Die kan zijn kont ook echt niet keren.

ga jij je eens even flink schamen! Mijn paarden zijn ver boven de 1.70m en stonden tot een jaar geleden ook in 3 bij 3 meter boxen. Reken maar dat die hun kont konden keren. Sterker nog, ze lagen vaak uitgebreid te slapen, plat op de grond. Ga jij eens een kistkalf zoeken die lekker plat op de grond IN HET STRO ligt te slapen!
Ook het voer verschilt dus, en niet alleen dat ze expres ziek gemaakt worden, maar een koe is een herkauwer. Weinig aan te herkauwen hoor die melk..... En gras of kuil krijgen ze ook niet echt. Ja echt een super goede vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:08

Ik heb die stalpaarden al veel vaker hier op bokt vergeleken met de bio industrie
Alleen heeft een bio- dier na enkele maanden nog een uit weg en een paard levenslang...

Alleen vonden vele mij toen niet lief Scheve mond

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:12

staan jou paarden dan niet op stal????
En hebben ze dan ook geen stro in de box? Maak jij je paard expres ziek door slecht te voeren? Of krijgt jou paard elk jaar een veulentje wat bij de geboorte wordt weggehaald om je merrie te melken. (nu heb je vast een ruin....hahaha)
Nee ik vind het geen vergelijking. Tenzij je het hebt over manege paarden op stands. Kunnen idd de kont niet keren, en worden niet echt super gevoerd meestal. Maar dat is dan ook de enige een beetje lijkende vergelijking die ik kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:16

De mijne staat elke dag in de wei, ook in de winter.
De meeste stallen hier in de buurt hebben die mogelijkheid niet, heb daarom speciaal deze stal gekozen.
Buiten staan ze ook in groepjes voor sociaal contact.

Ze krijgen een paar keer per dag hooi en op andere tijden hun brok.

Ik heb idd een ruin Lachen

En ik denk dat mening manege paard het juist beter heeft.
Die komen tenminste vaker dan 1 uurtje uit hun stal.
Een paard is en bijft een beweginsdier, wat je hem wel heel erg ontneemt met 1 uur werk (als ze dat al krijgen)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:20

de meeste paarden komen wel meer dan 1 uurtje per dag in beweging. Kijk nou naar je eigen paard. Die is toch ook niet te vergelijken met een bio beest? Zo geld dat voor het gros van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:22

Genoeg stallen waar ze alleen met rijden eruit komen.
En dat vergelijk ik met een bio beest, misschien dat die het zelfs beter heeft.
Want een bokje uit te veel energie word al snel in de kiem gesmoord door maar slof ed te gebruiken.
Vind jij dat nou een eerlijke manier van dieren houden?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:24

En die koeien die dag en nacht op stal staan. Lijkt me heel wat zieliger. Volgens mij hebben we deze discussie al erg vaak gehad. Tja het is oliebol maar het kan nog altijd erger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:28

Wie zegt dat ik die koeien niet zielig vind.
Maar uiteindelijk gaat dat dan nog wel om je dagelijks brood verdienen ipv een hobbie hebben.
Niet minder erg voor het dier, maar toch wel een verschil.

En idd deze discussie is helaas al te vaak geweest.
Jammer dat er geen duidelijk regels zijn voor de paardenhouderij.
Daar zou ik zeker groot voorstander van zijn.

En ik ga dus ook kappen in dit topic, heb mijn zegje weer gedaan, helaas kun je mensen toch niet tot andere gedachten brengen als ze alleen maar kijken wel dier het nog slechter heeft, ipv kijken hoe het nog beter kan...

Gulpje

Berichten: 8081
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:32

runningkawa schreef:
Genoeg stallen waar ze alleen met rijden eruit komen.
En dat vergelijk ik met een bio beest, misschien dat die het zelfs beter heeft.


Zou je denken joh? Rolleyes


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Genoeg?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:32

Ik ben het met je eens hoor, heb alleen gereageerd op het eerste bericht wat ik las. Je kan er lang of kort over praten helaas verander je er niks aan. Op mijn stal mag een paard ook niet meer los want zijn deken wordt elke keer gemold. Dan denk ik koop een keer een echt stevige deken en gun je paard zijn lol. (Beestje loopt M2 en moet elke keer al zijn trucjes laten zien als hij gereden wordt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:32

runningkawa schreef:
Alleen heeft een bio- dier na enkele maanden nog een uit weg en een paard levenslang...



Laatste reactie

Gulpje

Berichten: 8081
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:35

Nog even ter verduidelijking; een stal waar je paard elke dag naar buiten kan heeft voor mij de eerste prioriteit, maar zeggen dat een bio-dier het 'goed' heeft?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:36

CGJ12 schreef:
Aan deze topic gaat een psycholoog weer geld verdienen.............
Als je zó diep over het leven gaat nadenken zitten we zelf allmaal in een gevangenis. Zeker van 8.30 tot 16.30.................

Wie van ons is er nu echt vrij?
Niemand toch?



Vind jij dit al diep nadenken?? Over oppervlakkigheid gesproken Verward

Dat je moet werken is logisch, dat doet het paard ook. Jij krijgt daarvoor een zekere vrijheid terug, dat krijgt het paard niet. Algehele vrijheid heeft niemand, behalve misschien een zwerver. Dat is ook niet wat hier bedoeld wordt. Wel zijn dit voor jou handige argumenten zodat je geweten weer gesust is....het is immers maar lastig om er over na te moeten denken.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 00:23

Hmm ik wilde niet bokkers gaan wijzen op slechte huishouding. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste vor heeft met zijn paard en dus ook eraan doet wat men kan.

Karan staat ook soms 23 uur op stal. Iets wat ik liever niet heb, maar soms kan het niet. maakt mij dit tot dierenbeul. Nee ik denk het niet.

Het is meer om de ogen open te doen. Er zijn mensen die hun paard met een gerust hart 23 uur op stal laat staan en dan denken dat ze het paard een plezier doen om een uurtje te rijden. Ik zit ermee dat er dus mensen zijn die het heel gewoon vinden.

Bij ons op stal is het eens voorgekomen dat een paard enkele dagen op stal stond. het was kerst en de eigenaar had geen tijd. dat vind ik niet kunnen. Als ik een dag niet kan zorg ik toch voor Karan door iemand anders te vragen. (paard is inmiddels verhuist)

Nog zoiets. Een pony op stal. kwam er maar zelden uit. Ik had aangeboden om de pony dan maar buiten te zetten of om te longeren en te poetsen. maar dat vonden ze niet nodig. Paard ontsnapte wel eens uit stal om onverklaarbare wijze en we kregen hem maar niet te pakken Schijnheilig Ook dat paard is inmiddels verhuist waat hij hele dagen op de wei staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:48

Coby schreef:
Toch blijf ik bij mijn standpunt, een paard van 1.70 past blijkbaar gewoon in een stal van 3 bij 3. Die kan zijn kont ook echt niet keren.


Die van mij kan dat gelukkig wel en nog heel makkelijk ook. Hij is zelfs nog iets groter dan 1.73m... En zijn stal is ietsje kleiner dan 3 x 3. Hij staat er alleen niet 23/7 in en loopt overdag enkele uren buiten.

Letizia

Berichten: 12156
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:22

Als het aan mij zou liggen zou Darmoor ook elke dag buiten staan, helaas hebben we deze mogelijkheid niet op stal, dus probeer ik het zo prettig mogelijk op stal te maken voor m'n paard, ze heeft een voer bal waar dagelijks wat uurtjes in gaan zitten om hem leeg te maken, ik ga, als het even kan lekker op buitenrit, dus niet hard aan het werk maar lekker ontspannen (athans dat is de bedoeling er van Knipoog ) en na het rijden nog even een poosje grazen, ik zet Dar ook weleens in de bak, maar het enigste wat ze daar leuk aan vind is rollen, we staan boven aan de lijst voor een buitenstal, dus dat is dan ook een verbetering, maar Dar heeft het nog niet zo slecht er zijn paarden bij ons op stal, die niet verder dan de peots plaats komen en dan weer heel de dag op stal mogen blijven staan. Ik zou het wel weten als ik m'n paarden aan huis had: padock aan de stal, ruime stallen, weide gang als het even kan, ik kan niet wachten op het weide seizoen, iemand zei eens 'n keer tegen mij toen de paarden op wei stonden: ik zou het leuk vinden als de paarden weer lekker met z'n alle op stal staan, ik kon de opmerking niet begrijpen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:28

Citaat:
Kom een beetje relativeren. Als het regent gaan ze naar binnen, als het mooi weer is staan ze buiten. Paarden die werkelijk 23/7 binnen staan, en jaar in jaar uit, zijn IMO echt wel wat zielig. Maar paarden die 23/7 buiten staan jaar in jaar uit, zonder schuilhok of wat dan ook zijn IMO net zo zielig. Dus de gulden middenweg. Net als bij mensen. Je zit niet de hele dag binnen en ook niet de hele dag buiten. En niemand vind dat zielig voor een ander.

Paarden vinden het helemaal niet zo erg om in weer en wind buiten te staan, liever dat dan binnen . Mensen hebben er van die watjes van gemaakt. Zie die van mij maar eens binnen te krijgen Schijnheilig , juist als het storm kunnen ze hun eigen aard kwijt, zich aanstellen rennen, crossen, zitten etteren door de wei Cool . Mijn paarden hebben een enorme schuilstal met een lekkere laag vlas op de vloer en ze staan er NOOIT in alleen als ze voor de stal eten krijgen gaan ze erin om te mesten en plassen Boos!

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:19


Heyyy..!! Haha!

Ik dacht ook dat het voor een echte gevangenis was..!!
Dan vond ik het wel heel erg goed..!!

Het is niet zo vergelijkbaar.!! Tuurlijk zijn er paarden waarbij het wel zo is...de eigenaren komen bijv niet met slechtweer enz..!! Boos!

Maar er zijn zat paarden met goeie eigenaren, die de wei opgaan, worden losggegooit, en echt er zijn paarden die het absoluut niet erg vinden om bereden te worden, ( dus dat de eigenaar bepaald hoe en wat ze moeten doen) sommige paarden hebben er ook lol in...zoals spring paarden, die vinden dat echt niet erg hor....als een paard het echt niet wilt...doet ie het echt niet hor!
Lovers
Dit was mijn mening..maar vind dat er ook veel goeie eigenaren zijn die zorgen dat hun paard er niet maar 1 uur uitkomt!!
Ik heb geen eigenpaard...verzorg een volbloedje..peggy!! als ik er ben komt tie echt wel lekker lang zen stal uit!!! om te lopen of bereden te worden...recreatief bij de haven op het gras!!!!!!!!!!

groetjes serena Vingers aflikken I LOVE PEGGY Haha! Haha! Haha! Haha! *LOL* *LOL* Pling Pling Ach gut

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:57

Ik vind dat elk paard gewoon elke dag de weide op moet kunnen, het liefst dag en nacht met een grote groep andere paarden.
Ik vind het oko erg vervelend dat het van gemeentes enz. niet mag dta je je paarden in de winter buiten zetten op de weide Stoom uit je oren ik zie de theorie ervan niet in, tis toch land dat jij hebt opgekocht?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:58

paarden weten niet beter dat ze 22 uur per dag op stal staan...
En ja, ze worden te veel vermenselijkt. Maar goed, als je daar al druk om maakt, moet je ook niet op ze rijden en ze vrij laten in de vrije natuur...

Ik heb het beste met Mirk voor Party!!. Hij staat in een ruime box, veel variatie op stal, radio staat aan, kan naar buiten kijken. Geen denken aan dat ik hem in de winter los laat naar buiten, hij is dan zo druk, en breekt geheid wat..