De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:05

Nu dat zal komende jaren echt wel gaan gebeuren.Trouwens een pony van is vorig jaar op een wedstrijd gecontroleerd op de chip.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:14

Ik stuur je even een pb'tje Sonja.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:18

Waar een wil is is een weg...wijs Nederlands gezegde.
Maw dieven weten heus wel hoe ze om de chip/paspoort e.d. heen moeten om hun praktijken te kunnen voortzetten.
DNA daarentegen is een vaststaand iets waar niet mee gesjoemeld kan worden.
En als je een paard koopt waarbij het interessant is om mee te sjoemelen, dan is de prijs daarvan ook hoog genoeg om de kosten voor een extra DNA-check voor lief te nemen, samen met de klinische en rontgonologische keuring en het 'bloedje voor het geval dat...'

Dus voor 'de shet om de hoek' zou ik me niet druk maken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:34

als ik ervan uit kan gaan dat dat DNA ook in het paspoort vermeld wordt....als gesjoemel rendabel is..hebben ze ook wel tijd...nieuw paspoort aanvragen en voila
Is het trouwens met een chip moeilijker omdat de schetser kijkt of er gechipt is....maar niet aan het paard kan zien of er DNA bekend is...

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:39

Bij aanvragen van DNA moet er natuurlijk wel en check zijn of dit DNA al voorkomt. Maar als er geen kontrole is is elke herkenningsmethode op voorhand al mislukt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:37

Sugarmiss schreef:
Bij aanvragen van DNA moet er natuurlijk wel en check zijn of dit DNA al voorkomt. Maar als er geen kontrole is is elke herkenningsmethode op voorhand al mislukt.


dat bedoelde ik niet....
als het DNA bekend is, staat dat vermeld in het paspoort..echter aan het paard is dat niet te zien...
als een paard gechipt is is dit (normaal gesproken) te controleren met of zonder paspoort...
En je had hetzelf over sjoemelen...dan is met DNA makkelijker te sjoemelen als met een chip...paspoort kwijt. nieuw paspoort aanvragen en de PPC controleert beide paarden op chip....
De DNA genoteerde krijgt ook een chip en geen haan die kraait naar het DNA.....
Ik ga immers geen geld uitgeven voor iets wat zou kunnen zijn gebeurd.....gechipt of niet is zo bekeken...

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:58

Als er geen paspoort bij het paard is kun je nog aan het dna nog aan een chip eenvoudig achterhalen met welk paard je te maken hebt en wie de eigenaar dan wel mag zijn er bestaat niet een grote data bank waar al deze gegevens verzameld worden.
DNA heeft als groot voordeel dat het altijd bij het paard blijft en chips kan vanalles mis mee gaan.
Laatst nog een paardje verkocht nieuwe eigenaar had haar laten chippen,
de boel raakt vreselijk ontstoken en de chip zweert er uit.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:12

Steaming"]
Als er geen paspoort bij het paard is kun je nog aan het dna nog aan een chip eenvoudig achterhalen met welk paard je te maken hebt en wie de eigenaar dan wel mag zijn er bestaat niet een grote data bank waar al deze gegevens verzameld worden.
[/quote]

Zo'n databank bestaat wel... Ik heb mijn merrie destijds laten registreren bij de nationale databank gezelschapsdieren o.i.d. weet niet meer precies hoe het heet, maar daar wordt de chip code (en dat zou dus ook met een DNA code kunnen) en de persoons en adres gegevens van de eigenaar opgeslagen. kostte toen 2.50 eenmalige kosten...

[quote="Alane schreef:
En je had hetzelf over sjoemelen...dan is met DNA makkelijker te sjoemelen als met een chip...paspoort kwijt. nieuw paspoort aanvragen en de PPC controleert beide paarden op chip....


Zodra er een (nieuw) paspoort aangevraagd wordt zou het DNA gecontroleerd moeten worden. Dat hoeft niet meer te kosten dan één telefoontje. Ligt het DNA eenmaal vast, dan valt daar niet meer mee te sjoemelen... dit in tegenstelling tot chips, door bijv. extra chippen of chip 'hacken'.
Maar zoals SM al aan gaf... geen enkel systeem zal werken met een gedegen controle systeem...

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:38

Francis"]
[quote="Steaming"]Als er geen paspoort bij het paard is kun je nog aan het dna nog aan een chip eenvoudig achterhalen met welk paard je te maken hebt en wie de eigenaar dan wel mag zijn er bestaat niet een grote data bank waar al deze gegevens verzameld worden.
[/quote]

Zo'n databank bestaat wel... Ik heb mijn merrie destijds laten registreren bij de nationale databank gezelschapsdieren o.i.d. weet niet meer precies hoe het heet, maar daar wordt de chip code (en dat zou dus ook met een DNA code kunnen) en de persoons en adres gegevens van de eigenaar opgeslagen. kostte toen 2.50 eenmalige kosten...

[quote="Alane schreef:
En je had hetzelf over sjoemelen...dan is met DNA makkelijker te sjoemelen als met een chip...paspoort kwijt. nieuw paspoort aanvragen en de PPC controleert beide paarden op chip....


Zodra er een (nieuw) paspoort aangevraagd wordt zou het DNA gecontroleerd moeten worden. Dat hoeft niet meer te kosten dan één telefoontje. Ligt het DNA eenmaal vast, dan valt daar niet meer mee te sjoemelen... dit in tegenstelling tot chips, door bijv. extra chippen of chip 'hacken'.
Maar zoals SM al aan gaf... geen enkel systeem zal werken met een gedegen controle systeem...
[/quote]

Je hebt je paard daar dan aangemeld maar dat doet niet iedereen en een hoop paarden wisselen nogal eens van eigenaar dus om aan de hand van een chip een eigenaar te zoeken is bepaald niet eenvoudig

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:55

Op de site staat dat je dus als persoon bezwaren hebt tegen chippen om bepaalde redenen en dan staat er ook als je paard niet verzekerd is omdat het te duur is dan kan dat ook een reden tot niet chippen, Waarom?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:03

http://www.horse-passport.nl/
de database waar tzt alle gechipte paardjes worden geregistreerd....kan je zelf op termijn een chipnummer ingeven en dan zie je de naam van het paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:48

illy schreef:
Sonja,
Waarom begin je trouwens nu pas de actie terwijl het toch al jaren bekend is dat dit er aan ging komen.


Illy, nogmaals: is niet mijn actie en mijn eigen paarden zijn al jaren gechipt. Ik plaats dit voor een ander (nadere info zie onderaan de tekst, is dus ook niet mijn tekst) en ondersteun hun actie, omdat er onwaarheden verspreid worden. Chippen is NIET verplicht, ondanks dat het wel als feit gebracht wordt.

Maar voor jou geldt hetzelde als voor Alane, van mij hoef je niks te ondersteunen, en eerlijk gezegd laat de rest van jullie discussie me ook volkomen koud. Ik ga geen argumenten verdedigen of discussies aan,heb wel wat beters te doen met zulk mooi weer, maar ik geef anderen info waar ze wat mee kunnen. Of niet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:22

Klaaske schreef:
Op de site staat dat je dus als persoon bezwaren hebt tegen chippen om bepaalde redenen en dan staat er ook als je paard niet verzekerd is omdat het te duur is dan kan dat ook een reden tot niet chippen, Waarom?


Omdat ook de deskundigen er niet helemaal zeker van zijn dat het geen schade kan doen... (er is nog steeds geen onderzoek gedaan naar het lange termijn effect. Ze hebben niet langer als een jaar of 5 getest, bij koeien en schapen, maar met testen had men er geen rekingen gehouden dat de 'gebruiksduur' van een paard een stuk langer is).
Als zo'n duur paard komt te overlijden door een chip, zouden ze wel hele dure schadevergoedingen moeten betalen... dus jouw 'hobbypaardje' mag het risico wel lopen, maar Ankie's Bonfire (of welk duur paard dan ook) niet...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:29

Steaming schreef:
Je hebt je paard daar dan aangemeld maar dat doet niet iedereen en een hoop paarden wisselen nogal eens van eigenaar dus om aan de hand van een chip een eigenaar te zoeken is bepaald niet eenvoudig


Als je nu een chip in je paard krijgt wordt het ook geregistreerd, dat kan met DNA ook automatisch... nogmaals, met DNA is dat nu nog niet zo, maar we waren hier alternativen aan't bespreken voor de chip, en als DNA op dezelfde manier geregistreerd wordt ís het dus een goed alternatief voor de chip. Het gaat er niet om hoe zaken nu zijn (ook nu is een paard via chip niet terug te vinden, dat is al gebleken), maar om hoe het zou kunnen of moeten zijn... daar hadden we het volgens mij over.

En nog even over waarom nu wel aktie...
Zolang er sprake is van chippen, wordt er al aktie gevoerd. En juist nu, vlak voordat dit onderwerp op Europees niveau bekeken gaat worden zou er dus juist aandacht aan besteed moeten worden. Nu is het nog tegen te houden, als Nederland eenmaal toestemming heeft om het door te voeren wordt het een stuk moeilijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:08

Overigens komt deze actie van dezelfde mensen als die de grote actie gevoerd hebben toen het op dressuurwedstrijden verplicht werd om je paard gechipt te hebben.
Maar omdat het nu ook recreatieruiters en bv enduranceruiters aangaat, leek het een goed idee om e.e.a. nogmaals onder de aandacht te brengen. En gezien het enorme aantal reacties en aanvragen voor de standaardbrief, was het ook een goed idee.... Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:22

Sonja"]
[quote="illy schreef:
Sonja,
Waarom begin je trouwens nu pas de actie terwijl het toch al jaren bekend is dat dit er aan ging komen.


Illy, nogmaals: is niet mijn actie en mijn eigen paarden zijn al jaren gechipt. Ik plaats dit voor een ander (nadere info zie onderaan de tekst, is dus ook niet mijn tekst) en ondersteun hun actie, omdat er onwaarheden verspreid worden. Chippen is NIET verplicht, ondanks dat het wel als feit gebracht wordt.

Maar voor jou geldt hetzelde als voor Alane, van mij hoef je niks te ondersteunen, en eerlijk gezegd laat de rest van jullie discussie me ook volkomen koud. Ik ga geen argumenten verdedigen of discussies aan,heb wel wat beters te doen met zulk mooi weer, maar ik geef anderen info waar ze wat mee kunnen. Of niet.
[/quote]

op die site staan meer onwaarheden dan in de folder van de PVV....
en waarom actie voeren tegen iets dat niet verplicht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:24

Wacht jij ook met naar de tandarts gaan tot je kiezen verrot zijn?

Maar nogmaals Alane, je hoeft niks te steunen, ik dring je niks op, ik voer geen actie maar ondersteun slechts.
Wordt het niet eens tijd om weer te gaan roken? Bloos! Tong uitsteken Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:40

nee. ga niet weer roken...en tja dan moet je wat te doen hebben heAfbeelding
daarbij is de titel van je topic: de leugens.....
had beter hoe kun je leugens leugens laten overtreffenAfbeelding
waarom een actie tegen iets dat niet hoeft steunen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:46

Alane, ik begin echt heeeeel erg moe van je te worden, dus als je 't niet erg vind ga ik vanaf nu je aanwezigheid negeren....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:58

dacht dat ik een simpele vraag stelde?????
daarbij dacht ik dat het niet nodig was of is dat men eerst de topicstarter om toestemming moet vragen om te mogen posten in een onderwerp.... en dat het nog steeds niet verboden is om het niet met iets eens te zijn....

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:48

Maar na 1x weten we het wel Knipoog

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:57

Alana,
Heb jij een aandeel in de chip ofzo? Knipoog

Ik denk (hoop) dat Nederland dit er Europees niet door gaat krijgen. Het is al van de gekken dat ze het uberhaubt proberen.

Sonja bedankt voor het plaatsen.

Wat mij nog het meest opviel was feit 7. een paard dat meer kost dan 250.000 euro (niet verzekerbaar) is vrijgesproken van een chip. Dit zet je toch echt aan het denken.

Dat we DNA mogen vast leggen was volgens mij toch wel al aardig bekend (met dank aan Anky en Jeroen Dubbeldam). Maar waar ik me over blijf verbazen is dat wanneer je gecontroleerd wordt de kosten voor jou zijn.

Als ik zeg dat het het paard is die ik zeg dat het is, en jij gelooft me niet dus jij wil dat controleren. Dan moeten de kosten toch voor jou zijn vind ik. Mocht het zo zijn dat uit de controle blijkt dat het paard niet is die ik zeg dat het is (volgen we het nog?) dan mag je de kosten + een boete bij mij neerleggen.

Oef wat ben ik blij dat mijn paard niet meer in Nederland staat maar lekker in het zonnetje Cool op Tenerife. Niks geen chips hier, zelfs geen DNA. Een paspoort heeft hij wel, maar ja die heb ik ook Haha!

.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:37

Oohh... Tenerife! Kwijl Nog op zoek naar een stalhulp?? Haha!

Maar even on-topic... Ik vroeg me het zelfde af: waarom zo pro-chip Alana? Ik heb nog nergens één góede rede gehoord waarom de chip beter is dan de alternatieven die bekend zijn. Of je moet de overmatige controledrang van de Nederlandse overheid een goede rede willen noemen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:30

Sonja schreef:
Alane, lees de folder van het Nationaal Paarden Paspoort eens, dan zul je zien dat nationaal verspreid is dat chippen VERPLICHT is.

Overigens start ik geen actie, ik ondersteun de actie door dit bericht ook op Bokt te gooien.

En als je het echt weten wilt: mijn paarden zijn allebei al jaren gechipt.


Oke chippen is inderdaad nog niet verplicht. Ik wil voor mijn paarden ook wachten tot de Eu heeft beslist. Maaaaaaaaaaaaaaaaar wat hebben die kl#@$ bij het rijk gedaan. Ze hebben de verenigingen verplicht geen paspoort af te geven zonder chip! Dus ben je verplicht te chippen! Ik vind het een schandaal dat dat zo maar kan.

Ik hoor pas in januari dat dit een pas verplicht is, wil er een aanvragen om geen gezeik te krijgen als ik mijn paard vervoer en wat krijg ik ..... geen pas zonder chip, hoe zo is chippen dus NIET verplicht!?!?!? Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:37

Overigens is hier vorige week ook transportcontrole gehouden. Alle veewagens en trailers moesten open, controle op paspoorten en chip. Klopt dus ook niets van.

Bovendien moet ik geen vreemden op m'n veewagen. Hoe hadden ze dat gedacht te gaan doen? Dat ik op de openbare weg de laadklep naar beneden ga laten en ook nog even het voorste paard van de wagen haal zodat ze bij de achterste kunnen om te controleren? Opzouten! Geen vreemden op m'n wagen. Bovendien, als zij de hele dag dergelijke controles uitvoeren, wat brengen ze voor ziektes en aandoeningen met zich mee? Voor hetzelfde geld staat er in de wagen voor je eentje met droes of rhino, en krijg je dat als cadeautje mee naar huis......
Ben benieuwd hoe ze e.e.a. willen gaan aanpakken, want ik weiger dus pertinent om een vreemde op m'n wagen en bij m'n paarden te laten. Als ze mijn paarden willen controleren, kunnen ze mee naar mijn stal, alwaar mijn veearts ze mag controleren....