Springen? Paardenbeul?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:34

Annegti had het idd tegen Yellowfish.... Maar je mag wel komen kijken hoor. Dan zet ik er nadien ook nog wel een meisje van 13 op wat zo'n parcours op haar slofjes rijdt met de desbetreffende heethoofd.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:22

Grappig om te lezen hoe iemand van 11 een aantal volwassenen (?) keurig op hun plaats weet te zetten (en daarbij ook niet te benauwd is om een leuk profiel in te vullen maar dit terzijde).

Go rodeo go .. laat je niet kisten. Lachen

On topic: als niet springruiter was ik deze week getuige van een puissance gebeuren. Paarden worden over een muur gejaagd van uiteindelijk meer dan 2 meter. Deze paarden moeten een blind vertrouwen hebben in de ruiter, immers, ze wagen uiteindelijk een sprong terwijl ze zelf voelen dat het niet kan. Dat vertrouwen komt niet uit de lucht vallen, dus op een of andere manier zal er best goed met de paarden gewerkt zijn.
Hoewel het (merendeels onkundige) publiek het allemaal prachtig vindt heb ik hier toch mijn vraagtekens bij. Ik kon op een gegeven moment dan ook niets anders meer dan op de reakties van de paarden letten en was blij dat het afgelopen was.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:34

lageveld schreef:
Grappig om te lezen hoe iemand van 11 een aantal volwassenen (?) keurig op hun plaats weet te zetten (en daarbij ook niet te benauwd is om een leuk profiel in te vullen maar dit terzijde).



licht me even toe waar je dat leest?

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 21:11

lageveld schreef:
Grappig om te lezen hoe iemand van 11 een aantal volwassenen (?) keurig op hun plaats weet te zetten (en daarbij ook niet te benauwd is om een leuk profiel in te vullen maar dit terzijde).

Go rodeo go .. laat je niet kisten. Lachen

On topic: als niet springruiter was ik deze week getuige van een puissance gebeuren. Paarden worden over een muur gejaagd van uiteindelijk meer dan 2 meter. Deze paarden moeten een blind vertrouwen hebben in de ruiter, immers, ze wagen uiteindelijk een sprong terwijl ze zelf voelen dat het niet kan. Dat vertrouwen komt niet uit de lucht vallen, dus op een of andere manier zal er best goed met de paarden gewerkt zijn.
Hoewel het (merendeels onkundige) publiek het allemaal prachtig vindt heb ik hier toch mijn vraagtekens bij. Ik kon op een gegeven moment dan ook niets anders meer dan op de reakties van de paarden letten en was blij dat het afgelopen was.


Zie dat bedoel ik...Dat woord beul was nogal hard gezegd want dat klopt niet maar dat die paarden de hindernis niet zien omdat ze hun hoofd helemaal omhoog hebben...Ben altijd doodbang dat ze er tegenaan knallen of op de hindernis terecht komen ofzo...Kijk dus ook niet zo vaak naar springen...Vind ik eng om te zien..Hier bedoel ik dan ook niet alle springruiters mee...Zijn ook genoeg die ik goed vind rijden dan maar bij Indoor Zuidlaren Verlag op tv viel het me extra op..

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:17

RodeoGirl"]
[quote="runningkawa schreef:
Want zoals de 11 jarige topic starter neem ik idd niet heel serieus wat betreft ervaringen en weten wat nu goed is voor een paard of niet.


Hardstikke bedankt!...
Dat krijg ik in bijna elk topic te horen...Omdat ik 11 ben word ik niet serieus genomen...Fijn hoor.... Boos!

[/quote]

Dit is heel erg offtopic, maar ben het echt heel erg met Rodeogirl eens.
Alleen maar omdat je jonger zou zijn, zou je er minder vanaf weten?!
Heb er tot nu toe nog nooit wat over gezegt in een topic, maar vind het nou wel eens tijd.
Jullie (om het zo maar te noemen) "oudere" hebben dan wel meer ervaring, maar hoeven nog niet van alles meer verstand te hebben...
Dank "u" voor de aandacht...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:24

Sommige springpaarden worden duidelijk overvraagd in dat geval vind ik het niet juist om aan het gevraagde nivo deel te nemen.
(dat geld voor alle takken van de paardensport trouwens).
De paarden die al staartzwiepend en chagerijnig te ring binnen komen, daar heb ik bijvoorbaad al medelijden mee, soms is het ook pure spanning, maar ik weet helaas wat er aan vooraf gegaan is (bij sommige) en deze trainingen zoals men dat noemt wil je niet bijwonen, dan is het parcours nog een verademing voor het paard.
nu lijkt het net of ik de springsport naar beneden wil halen, maar dat is absoluut niet mijn bedoeling, het is mijn mening op de topic en niet op de springsport in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 09-11-03 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:24

Ervaring komt met de jaren Lachen
En ook door te luisteren kijken, ipv eigenwijs zijn, wat ik tegenwoordig zoveel om me heen zie (algemene opmerking)

En ff over dat hoofd omhoog brengen en zien.
Een paard ziet van dichtbij nooit de sprong, ook niet als het rustig gaat.
Staan zijn oogjes verkeerd voor in zijn hoofd.
Dus daar weer een misvatting.

En mensen die niet goed trainen heb je altijd.
Zels, of nog wel meer, bij beginners.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:29

Ik sluit me aan bij Kawa.
Zoals de meeste mensen weten ziet een paard recht voor zich niets.
Dus...

Als je jong bent dan denk je alle waarheid en kennis in je te hebben, je vindt jezelf heel wat. Maar dan wordt je ouder, weet je meer en dan denk je "wat weet ik nog veel niet".

Je kan niet alles weten en oplossen, vooral niet op paardengebied.
Dus ja, het klinkt heel banketstaaf, ik neem jonge mensen op paardengebied ook vaak minder serieus als een volwassen persoon. Puur omdat die vaak meer ervaring hebben. Wil niet zeggen dat er helemaal geen jonge mensen zijn die het niet weten hoor.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 21:34

runningkawa schreef:
Ervaring komt met de jaren Lachen
En ook door te luisteren kijken, ipv eigenwijs zijn, wat ik tegenwoordig zoveel om me heen zie (algemene opmerking)

En ff over dat hoofd omhoog brengen en zien.
Een paard ziet van dichtbij nooit de sprong, ook niet als het rustig gaat.
Staan zijn oogjes verkeerd voor in zijn hoofd.
Dus daar weer een misvatting.

En mensen die niet goed trainen heb je altijd.
Zels, of nog wel meer, bij beginners.


Ja maar ik hoef ook niet altijd naar jullie te luisteren..Mag mijn eigen mening toch ook hebben???

Waarom moet je eigenlijks dan als je een hoge sprong hebt meer dan 1 balk gebruiken. Omdat je paard anders de hindernis niet in kan schatten toch???...Maar als ie hem van dichtbij niet ziet? Of schat ie van veraf in ofzo zodat ie bij de hindernis weet hoe hoog die moet springen???...Snap ik niet helemaal...Weten jullie hoe dat zit?

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 21:36

Kleintje schreef:
Als je jong bent dan denk je alle waarheid en kennis in je te hebben, je vindt jezelf heel wat. Maar dan wordt je ouder, weet je meer en dan denk je "wat weet ik nog veel niet".


*ahum*
Ik denk echt niet dat ik alle waarheid en kennis in me heb hoor!!!
Misschien komt dat zo over maar ik weet echt nog heel veel niet..(daarvoor was ik trouwens ook op bokt gekomen...om meer over paarden te leren maar zit er nu dagelijks op en niet alleen om dingen over paarden te leren enzo...is een beetje uitgelopen Haha! )
Misschien komt het zo over...Sorry dan maar dat is absoluut niet zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:37

Tuurijk mag je mening hebben

En idd een paard schat dat van te voren al in.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:42

Door de hoofdhouding te veranderen kan een paard de sprong taxeren. Op die manier ziet een paard diepte. Dat komt idd zoals kawa al zei: Staan zijn oogjes verkeerd voor in zijn hoofd. Ook iets om rekening mee te houden dus. Een paard wat met de kop op de borst wordt getrokken KAN een sprong niet eens taxeren. Laat een paard maar eens vrij-springen en kijk eens wat ie met zijn hoofd uithaalt voor de sprong.... Dan snap je wat ik bedoel. Een goede springruiter doet alles op een dusdanige manier zodat het paard het beste een sprong kan maken. Als een paard dus het beste springt als je er achterstevoren op gaat zitten... tja, dan moet dat maar. Als ie niet terugkomt op een kleine hulp omdat ie dusdanig opgefokt is... tja, dan moet je wel eens hard inkomen om te voorkomen dat je met paard en al plat tussen de balken ligt. (weet waar ik over praat, rijdt sindsdien toch ene paard met een pessoabit ook al is dit geen streven maar je moet wat voor je eigen veiligheid en van het paard)

Nog even een kleine kanttekening over dat puissance. Je moet een paard hebben met heel veel lef, vermogen en vertrouwen om daar aan deel te kunnen nemen. Met slaan red je het nooit. Overigens werd Milton destijds ook nog wel eens gebruikt voor een puissance, die is er echt niet minder van geworden hoor. Je paard gebruiken als een oude bromfiets, daar wordt ie pas slechter van.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:19

Welk pard had Jan Dolfing bij zich op het NIC? Jarouska misschien? Maar ik vind dat in elk geval John Withaker het geweldig doet.!!!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:36

Mystica schreef:
Welk pard had Jan Dolfing bij zich op het NIC? Jarouska misschien?


Ik heb het niet gezien, maar ik denk het wel.

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:19

Ben vorige week (samen met lageveld) elke dag naar Indoor Wierden geweest. Ik let altijd op de bitten en de rijstijl van de ruiters.
Ik heb me ook een paar keer aardig verbaasd over het geruk en gepluk in de monden van de paarden. In sommige gevallen was het nodig, maar in veel gevallen ook niet (en maakten ze daardoor JUIST springfouten).

Heb ook staan kijken bij het puissance en vond het ook niet erg diervriendelijk. De paarden springen (en wie heeft het over zweepslagen ??? Verward ) op vertrouwen in de ruiter over een hindernis waar ze eigenlijk niet overheen kunnen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:44

runningkawa schreef:
Tuurijk mag je mening hebben



Respecteer haar mening dan ook...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:06

tja, je hebt van die mensen die geen respect voor de paarden hebben, maar aan de andere kant die paarden die heel hoog springen zijn heel druk en hebben er heel veel zin in, je moet ze egt tegenhouden, want anders gaan ze veel te hard, maar wees ook eerlijk: ik zie heel veel paarden die helemaal met hun hoofd omhoog lopen en soms ff de mond open doen, maar die hebben allemaal lekker hun oortjes naar voren
als die paarden piijn hebben ofsow, dan zullen ze heus niet gaan springen hoor!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:56

Ilkkah"]
[quote="runningkawa schreef:
Tuurijk mag je mening hebben



Respecteer haar mening dan ook...
[/quote]
Doe ik ook, maar niet als ze gewoon niet weten waar ze over praten.
Kijk maar naar het voorbeeld van het zien.
Dan zie je dat de ervaring en kennis gemist word.
Misschien kunnen we het dan beter omdraaien en de jeugd eens in laten zien dat ze op die leeftijd de kennis nog niet hebben, itt een ouder iemand.
Want een grote bek tegen een ouder en ervaren iemand laat ik ook uit mijn kop.
Van die mensen kun je leren.
Geef dan je ogen en oren de kost en je hebt weer bij geleerd.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:01

runningkawa"]
[quote="Ilkkah"][quote="runningkawa schreef:
Tuurijk mag je mening hebben



Respecteer haar mening dan ook...
[/quote]
Doe ik ook, maar niet als ze gewoon niet weten waar ze over praten.
Kijk maar naar het voorbeeld van het zien.
Dan zie je dat de ervaring en kennis gemist word.
Misschien kunnen we het dan beter omdraaien en de jeugd eens in laten zien dat ze op die leeftijd de kennis nog niet hebben, itt een ouder iemand.
Want een grote bek tegen een ouder en ervaren iemand laat ik ook uit mijn kop.
Van die mensen kun je leren.
Geef dan je ogen en oren de kost en je hebt weer bij geleerd.
[/quote]

Ze geeft haar oren en ogen ook de kost, en zij vind dat getrek en gerag in die mond (wat ik ook vind) zielig...
Natuurlijk, een ouder iemand heeft meer ervaring en soms meer kennis, maar vind dat absoluut geen rede om te denken (bedoel jou hier niet mee) dat meisjes van mijn en haar leeftijd er minder van zouden kunnen weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:06

Ik vind het getrek ook niet leuk om te zien, maar ik weet wel dat deze paarden zo verdomde heet zijn, daar blijven wij nog geen ronje op zitten.
En ik vind het dan minder leuk om te zien dat hij midden in de sprong beland, want dat is het andere alternatief.

En ik vind het nog minder leuk om te zien dat 13 jarige met slof trekken of met een pessoa bit, maar daar hoor je ze dan niet over, want ze kunnen al goed rijden. Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:10

RodeoGirl schreef:
En dan niet het sprongetje wat je over een balkje maakt maar het springen wat op tv komt...Laatst bij Indoor Zuidlaren verslag op tv heb ik het ook gezien en eigenlijk vond ik het best zielig.....

Misschien moet die ruiter in het vervolg inderdaad maar niet zo trekken en het paard niet terug laten komen voor de sprong.

Zodat het midden in de balken belandt en misschien zijn benen breekt.

Relativeren s.v.p. he! Die paarden zijn super heet en die springen echt heel graag! In hun enthousiasme gaan ze vaak echter te hard en dat kan ze nekken. Ze MOETEN gewoon terugkomen voor de hindernis anders wordt het te link.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:11

ik heb nog meegelopen op internationale parcours en die paarden kun je niet vergelijken met andere paarden van andere takken van de sport, vind ik!!!
toen ik eraan meedeed stond die van mijn ook flink vlijtig en had ik met losse handjes moeten rijden dan zag ik elke hoek van de bak denk ik wel en alle hindernissen lagen om en mijn paard kon recta versa de slacht in van alle blessures>
ok sommige mensen trekken daar wel hard aan die teugels maar voor de definitieve sprong is het meestal van wikken en wegen hoor< kom ik goed uit< kan ie gemaakt worden>>>zo gaat het er aantoe en wees maar gerust na het parcour worden die paarden als heilig behandeld< dus dat maakt veel goed>

krachtproeven ben ik ook vaan bij geweest< niet zelf gereden< ging me net iets te hoog Knipoog maar wel een ruiter die ik ken die ze reed< nou je paard gaat echt niet blindelings over een muur van 2 meter hoor, daar komt wat meer bij kijken!!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:26

runningkawa schreef:

En ik vind het nog minder leuk om te zien dat 13 jarige met slof trekken of met een pessoa bit, maar daar hoor je ze dan niet over, want ze kunnen al goed rijden. Verward



Ik vind een paard met slof rijden sowieso zo super gemeen.
Daar zal ik ook nooit meer rijden.
Ken iemand ie met pessoa bit rijd, en om te zeggen dat ze echt goed rijd....
Heb ook wel eens op dat paard gezeten, het is helemaal kopschuw, en bang voor het hoofdstel... snap niet wat je daarmee berijkt... aandacht krijgen op de manege als je paard bang vor je is

Ikzelf reed vroeger op mijn verzorgfjord met stang, omdat Iris zo verschrikelijk sterk was, en alleen maar hard draafde en galloppeerde en ik nog maar een licht meisje.
Ik heb er gewoon goed mee gereden (anders had de eigenaresse waar ik altijd mee reed er wel wat van gezegt)
Na tijdje hoefde het niet meer omdat Iris zich gewoon had over gegeven.
Ze loopt nu gewoon weer op een gebroken bitje, en gaat super.
Maar om zo`n scherp bit te nemen alleen maar om je paard in de krul te laten lopen... daar benk tegen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:31

Ilkkah"]
[
Ik vind een paard met slof rijden sowieso zo super gemeen.
Daar zal ik ook nooit meer rijden....
[/quote]
Nee, jij trekt liever met een stang, getuige het volgende wat je zegt:

[quote="Ilkkah schreef:
[
Ikzelf reed vroeger op mijn verzorgfjord met stang, omdat Iris zo verschrikelijk sterk was, en alleen maar hard draafde en galloppeerde en ik nog maar een licht meisje.
[/quote]

je had hier ook een slof kunnen gebruiken. Dat was niet meer of minder gemeen geweest.

Mensen gaan heel erg wrikken met handen en benen als hun paard totaal niet nageeflijk is. Dat is ontzettend storend. Met een slof wordt dat vaak juist minder (bij mij wel, die enkele keer dat ik er mee gereden heb). En dan lijkt me een slof toch prettiger voor een paard dan al dat gestamp en gewrik.

en ik vind springen met een pessoabit nog altijd minder gemeen dan een paard niet kunnen houden zodat het zijn benen breekt bij het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:34

Maar desiree, 9 van de 10 keer als er een ervaren ruiter op gaat zitten is helemaal niks van bovenstaande nodig.
Maar lessen hoeft tegenwoordig niet meer, kopen liever een scherp bit of knopen de slof er onkundig aan.
Geen van beide zie ik graag.

Alleen pas in goed gebruik en dat is niet bij een on/minder-ervaren ruiter.