Meisje die haar pony onredelijk staft..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:08

@smousje schreef:
Sorry maar ik vind je hierin toch echt iets te ver gaan met je betweterige opmerkingen Sonja!

** He wat naar.

Ten eerste ben ik geen lafbek met stoere praat tenmidden van een groep mensen Boos! .

** Zo staat 't er wel.

Ten tweede,ze loopt langs een ringmeester,ze loopt tussen de jury van de dressuur en de jury van het springen door en ze loopt langs nog meerdere mensen van het wedstrijd gebeuren die allen hun mond(zo kun je het ook noemen!)houden.
Moet ik als onbekende bezoeker dan nog meer stennis gaan lopen maken verder,dacht het niet he!

** Je hoeft niet vloekend en tierend naar hen toe, maar gewoon beschaafd aanspreken is voldoende. Als iedereen er maar vanuit gaat dat een ander het wel doet, gebeurt er nooit wat.

Wie weet is ze achteraf ook wel toegesproken of iets dergelijks Verward .

** Misschien wel. Waarschijnlijk niet.

Dan zie ik het op dat moment niet als zijnde mijn taak om in te grijpen.(ook al zou ik dat op mijn manier graag gedaan hebben maar ik denk niet dat dit gewaardeerd zou zijn geworden)

** Dan is het ook niet je taak om er achteraf over te mauwen.
En dat het niet gewaardeerd zal worden, ja dat snap ik. Maar dat paard waardeert het ook niet dat 'ie met de zweep op z'n hoofd wordt geslagen...

Ik weet niet of jij jezelf echt zo geweldig vind en altijd de juiste beslissingen op de juiste momenten maakt maar zo kom je op mij wel over omdat je zulke belachelijke botte opmerkingen over andere durf te maken die je niet eens kent

** Klopt, ik durf m'n nek uit te steken. Zou niet weten waarom niet. Degene die op z'n paard loopt in te hakken zit fout, niet degene die het op dat moment voor het dier opneemt. Dus ja, inderdaad, ik zal op zo'n moment inderdaad m'n mond opentrekken tegen de juiste persoon. Ik ben niet de aangewezen persoon om een ruiter aan te spreken, maar een official wel. Dus spreek ik die aan, en die mag dan naar de ruiter om in te grijpen. Waarom niet? Als iedereen z'n kop in het zand blijft steken, hadden we beter veertjes kunnen krijgen van onze lieve heer, waren we een mooi stel struisvogels geworden met z'n allen.

Hart voor paarden(dieren) heb ik zeker en groter dan jij zal denken,geloof dat maar!
Dus oordeel daar niet over,oke.

** Je voelt je wel heeeeeel erg aangesproken he? Waarom zou dat zijn?

Kijk eerst maar eens in een spiegel en oordeel dan pas over een ander,dat lijkt me in jouw geval erg verstandig om te doen!

** Heb ik gedaan, en nogmaals: wie niet de juiste persoon erop aan durft te spreken is een lafbek. Blijf ik bij. Arrogant of niet, boeit me voor geen meter. Het gaat om het paard, niet om je ego.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:58

Pff ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met wat voor paard je hebt. Ik heb bijvoorbeeld een supergevoelig dier, in alle opzichten, ik hoef alleen een schreeuwtje te geven als ze iets doet wat ze niet mag. Een ruk of klap is gewoon niet nodig.

Heb je een paard dat doordramt, eentje die hapt, trapt, en absoluut nergens anders op reageert dan een knal of een ruk in zijn bek, so be it, dan gebruik ik die manier ook.

Waarom zou je slaan of rukken als je paard ook op minder reageert Sonja?

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:07

OoMyriaMoO"]
[quote="Marjolein schreef:
Ik stel bepaalde grenzen en als ze zich daar niet aanhouden kunnen ze een knal krijgen. simpel als wat.


Nou ik vind het echt onbeschoft hoe jij dan met paarden omgaat.. Verward

Okee ze kunnen dan verwachten dat ze op een hun donder krijgen maar hoe jij het hier zo neer zet..
[/quote]
Hoe had je dan gewild dat ik t neer had gezet? Het is misschien hard gesteld maar ik vind mn eigen veiligheid toch een stuk belangrijker dan of ik een paard een knal geef of niet.
Citaat:
Je moet paarden altijd maar vergelijken met kleine kinderen vind ik.. (en die geef je ook geen 'knal') en daar moet je ook veel geduld mee hebben hetzelfde als met paarden dus.. Lachen


kleine kinderen hoef je ook geen knal te verkopen, die kan je door middel van het uit te leggen nog een heleboel leren. Een paard kan je niets uitleggen. die kan je alleen maar belonen en afstraffen. Maar kleine kinderen kunnen niet hard van zich afslaan, zullen niet zomaar hun tanden in jou zetten.
Citaat:
Ook wil ik even kwijt als je dit met een kind zag gebeuren maar dan gaf de moeder een gigantische klap in dat kind zijn/haar gezicht.. Zou je er iets van zeggen? Nou ik wel hoor! Ik vind gewoon niet dat je dingen met je handen kunt oplossen.. Kijk ik geef ook wel eens een klapje op zijn borst of bil als hij na 3x waarschuwen gewoon rustig door gaat maar toch blijf ik het rustig doorvragen en ook dat.. En het werkt altijd..

Maar goed dat is dan weer mijn mening en manier van omgaan.. Knipoog

Ik vindt toch dat er een groot verschil is tussen kinderen en paarden. En zeker ook in de opvoeding. Je zal mij ook nooit een kind zien slaan (en ik ben nog veels te jong om ze van mezelf te hebben), ook zal ik ook nooit iemand anders slaan zo ben ik niet opgevoed. Maar bij de paarden staat mijn eigen veiligheid voorop en ik verwacht gewoon van ze dat ze niet bijten, trappen, stijgeren, dribbelen aan de hand etc. gewoon voor je eigen veiligheid. Mijn tinker is ook niet super opgevoed, maar ze is niet gevaarlijk kleine kinderen kunnen er gewoon bij gelaten worden. Beter het paard een knal teveel dan ik een knal.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:15

Waarschijnlijk ben ik dan een heeeele slechte moeder want mijn Sanne heeft toch echt wel eens een tik gehad.......Om precies te zijn wel 4 keer dus we zitten op een gemiddelde van eens per jaar........

Mariska_28

Berichten: 10532
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 10:19

Lekkere discussie hier zeg.. was niet helemaal mijn bedoeling maar okey..

Mijn paarden mogen ook niet grazen als ze een bit in hebben. Als ze dat wel doen dat trek in haar hoofd omhoog. Maar er is een verschil tussen dat of gewoon 3 - 4 keer snoeien (zal het zo maar noemen). Ik heb ook Tinkers, en die krijgen echt wel een klap of schop als ze niet luisteren. Dus tuurlijk straf ik mijn paarden ook. Maar onredelijk straffen, zoals in dit geval vind ik (okey val in herhaling) nooit goed te praten..

Vraagje aan Sonja:
Waarom vind jij met een zweep op het hoofd slaan erger dan aan aantal keren heel hard aan het bit snoeien (terwijl je ernaast staat)? Voor het paard is beide denk in net zo pijnlijk..

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:25

Zowel met zweep slaan als aan het bit rukken, zijn niet mijn manieren van straffen. Ik wil graag kunnen blijven rijden, zonder dat mijn paard hard in z'n mond is geworden van al het snoeien. (Hoewel ik soms een uitzondering maak als hij het echt te bont maakt) Liever geef ik een klap (niet op het hoofd) of met de VLAKKE voet (dus niet de punt van de voet) een flinke trap. Zo straffen paarden in een kudde elkaar ook, dat vind ik altijd nog natuurlijker dan een paard af te gaan ranselen met zweep.

En hoe vaak je moet straffen? Dat ligt aan je paard, de een is gevoeliger dan de ander. Ook karakter verschilt. Maar als je je paard/pony goed kent, zul je zelf toch wel weten wat jou paard/pony nodig heeft aan straf en waarschuwing?

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:55

marjolein,
ik bedoel ook niet hoe jij het zegt.. maar meer hoe ze denken en doen als kleine kinderen en ze proberen altijd hun zin door te drammen nou dan speel je het spelletje mee en jij probeert jou zin door te drijven en de meeste geven supersnel op en zo heb jij toch eerlijk 'gewonnen' en zal hij het ook niet snel meer doen... Knipoog

zo ga ik altijd met ze om en het lukt prima zo zonder klap of ruk en als hij onbeschoft doet kan hij natuurlijk ook onbeschoft gedrag terugverwachten.. Schijnheilig maar geen 'klap' of 'ruk' eerder een trap in zen boeg zo gaan pony's zelf ook met elkaar om en zal hij het ook eerder berijpen denk ik

maar misschien moet je je is afvragen waarom je een trap kan verwachten of hap of wat dan ook.. Verward

maarja ik kan hier wel uren over door l u llen dus ik hou het er maar op dat iedereen zijn eigen manier heeft.. Haha!

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:15

OoMyriaMoO schreef:


maar misschien moet je je is afvragen waarom je een trap kan verwachten of hap of wat dan ook.. Verward



Omdat ik veel met (jonge) hengsten in aanraking kom?
Denk dat t heel erg afhangt met wat voor paarden je omgaat, sommige hebben gewoon een hardere aanpak nodig dan andere.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:27

Ik ga met marjolein mee........Het ligt totaal aan het soort paarden waar je mee omgaat..........

prompter

Berichten: 11374
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:09

gijsenkim schreef:
Ik ga met marjolein mee........Het ligt totaal aan het soort paarden waar je mee omgaat..........


Ik niet Haha! - het ligt eraan hoe je zelf met allerlei soorten paarden omgaat.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:34

promptertje"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ik ga met marjolein mee........Het ligt totaal aan het soort paarden waar je mee omgaat..........


Ik niet Haha! - het ligt eraan hoe je zelf met allerlei soorten paarden omgaat.
[/quote]

jij weer!! Knipoog

Wat ik daarmee bedoel is dat een koudbloedig paard nou eenmaal een andere benadering nodig heeft dan een warmbloedig paard. Netzoals een 23 jarige ruin een andere benadering nodig heeft als een jaarling hengst

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:08

Iedereen weet het hier beter.

Nou een paard op stal die heeft laatst ook een klap met de zweep tussen haar oren gehad! Zielig?! Nee helemaal niet. Elke keer was het hetzelfde verhaal steigeren, bokken, achteruit lopen, omdraaien, wegrennen enzo. Als ze de weg op moest (stukkie van 100 meter deed half uur ofzo) Het waren gewoon vuile streken die bovendien gevaarlijk waren met de autos die daar rijden.
Nou kreeg ze laatst dus met de zweep en mep tussen dr oren (kont en alles hielp niet) En nu loopt ze heel braaf net alsof ze niet anders gewend is.
Dit zou echt niet met lieve woordjes gelukt zijn hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:27

Mariska_28 schreef:
Waarom vind jij met een zweep op het hoofd slaan erger dan aan aantal keren heel hard aan het bit snoeien (terwijl je ernaast staat)? Voor het paard is beide denk in net zo pijnlijk..


Beter lezen, ik zeg juist dat een aantal keren hard aan het bit 'snoeien' zoals jij dat noemt ook niet goed is. Liever 1 keer een duidelijke tik, dan maar blijven zeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:29

flair schreef:
Waarom zou je slaan of rukken als je paard ook op minder reageert Sonja?


Flair, ik zeg juist nog: Zo hard als het moet, maar zo vriendelijk als het kan.

Dus waaruit leidt jij in vredesnaam af dat ik vind dat je een paard een ruk of mep moet geven als het ook zachter kan?
Dat is (voor de 100ste keer Boos! ) per paard afhankelijk. Milena (koudbloed) heeft een beste mep nodig om onder de indruk te komen, terwijl Leonardo (volbloed) al denkt dat hij geslacht gaat worden als je boos tegen hem praat.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:46

Sonja"]
[quote="@smousje schreef:
Sorry maar ik vind je hierin toch echt iets te ver gaan met je betweterige opmerkingen Sonja!

** He wat naar.

@ Je bent toch 32,gedraag je dan ook zo.

Ten eerste ben ik geen lafbek met stoere praat tenmidden van een groep mensen Boos! .

** Zo staat 't er wel.

@ nee,dat is wat jij er van maak met je botte opmerkingen.

Ten tweede,ze loopt langs een ringmeester,ze loopt tussen de jury van de dressuur en de jury van het springen door en ze loopt langs nog meerdere mensen van het wedstrijd gebeuren die allen hun mond(zo kun je het ook noemen!)houden.
Moet ik als onbekende bezoeker dan nog meer stennis gaan lopen maken verder,dacht het niet he!

** Je hoeft niet vloekend en tierend naar hen toe, maar gewoon beschaafd aanspreken is voldoende. Als iedereen er maar vanuit gaat dat een ander het wel doet, gebeurt er nooit wat.

@ Ik had toch al geschreven dat ik daar op dat moment niet aan gedacht heb,leer voor de volgende keer,die ik hopelijk niet zal meemaken.
Bedankt voor tip die je me zeer vriendelijk heb duidelijk gemaakt
Echter over beschaafd aanspreken terug te komen,ik vraag me echt af of jij dat zou kunnen(als ik je reacties hier op dit topic lees Verward )
Begin dan eerst hier maar eens vriendelijker te antwoorden,zonder mensen naar beneden te halen.
Misschien dat je dan ook duidelijker overkomt wat je stanpunt betreft en worden je adviezen wat gemoedelijker opgevolgt,waar meer mee bereikt wordt dan mensen tegen je in het harnas jagen met wat je nu aan het doen bent.

Wie weet is ze achteraf ook wel toegesproken of iets dergelijks Verward .

** Misschien wel. Waarschijnlijk niet.

@ Ik hoop het dan maar.

Dan zie ik het op dat moment niet als zijnde mijn taak om in te grijpen.(ook al zou ik dat op mijn manier graag gedaan hebben maar ik denk niet dat dit gewaardeerd zou zijn geworden)

** Dan is het ook niet je taak om er achteraf over te mauwen.
En dat het niet gewaardeerd zal worden, ja dat snap ik. Maar dat paard waardeert het ook niet dat 'ie met de zweep op z'n hoofd wordt geslagen...

@ Ik mauw er niet over,dat maak jij ervan.
Ik reageer in een topic,mag dat van jou Verward .
Ik begrijp dat het voor dat paard niet fijn zal zijn en achteraf had ik inderdaad naar iemand toe moeten stappen maar nogmaals op dat moment kwam dit niet in mij op.
Heb dit ook nooit eerder zo meegemaakt.

Ik weet niet of jij jezelf echt zo geweldig vind en altijd de juiste beslissingen op de juiste momenten maakt maar zo kom je op mij wel over omdat je zulke belachelijke botte opmerkingen over andere durf te maken die je niet eens kent

** Klopt, ik durf m'n nek uit te steken. Zou niet weten waarom niet. Degene die op z'n paard loopt in te hakken zit fout, niet degene die het op dat moment voor het dier opneemt. Dus ja, inderdaad, ik zal op zo'n moment inderdaad m'n mond opentrekken tegen de juiste persoon. Ik ben niet de aangewezen persoon om een ruiter aan te spreken, maar een official wel. Dus spreek ik die aan, en die mag dan naar de ruiter om in te grijpen. Waarom niet? Als iedereen z'n kop in het zand blijft steken, hadden we beter veertjes kunnen krijgen van onze lieve heer, waren we een mooi stel struisvogels geworden met z'n allen.

@ Dus jij neemt altijd de juiste beslissingen op de juiste momenten,knap hoor Sonja.
Dus anderen op dit forum die jij met bepaalde opmerkingen naar beneden probeerd te halen,noem jij durf hebben(daar had ik het voornamelijk over)
Dit heeft echter niets met durf te maken in het echte leven,iedereen kan hier wel mooi vertellen wat je allemaal zal doen om dingen op te lossen enz maar als het meemaakt is het maar de vraag of je de juiste dingen die je zou moeten doen in gedachten krijgt.
Ik gaf haar een opmerking(diegene die fout zat),misschien niet de juiste beslissing maar dat kwam op dat moment in mij op en dat is dus niet mijn kop wegdrukken in het zand.

Hart voor paarden(dieren) heb ik zeker en groter dan jij zal denken,geloof dat maar!
Dus oordeel daar niet over,oke.

** Je voelt je wel heeeeeel erg aangesproken he? Waarom zou dat zijn?

@ Op zo een kinderachtig opmerking reageer ik verder niet.

Kijk eerst maar eens in een spiegel en oordeel dan pas over een ander,dat lijkt me in jouw geval erg verstandig om te doen!

** Heb ik gedaan, en nogmaals: wie niet de juiste persoon erop aan durft te spreken is een lafbek. Blijf ik bij. Arrogant of niet, boeit me voor geen meter. Het gaat om het paard, niet om je ego.

[/quote]

@ De juiste persoon(de persoon die fout zat)kreeg van mij een opmerking en dat is al meer dan de andere deden,helaas dacht ik er niet aan om dit te melden anders had ik dit zeker gedaan.(ging er ook echt vanuit dat dit gezien moet zijn,kan niet anders.)

Dit heeft totaal niets met ego te maken maar ik denk wel dat jij daar een probleem mee heb,sorry dat ik het zeg.
Ik kan me vergissen(ik ken je verder niet) maar je komt wel zo over.
Ik zou daar eerst maar eens aan gaan werken en nadenken voordat je sommige opmerkingen plaats in een topic.
Ik weet niet of je er bewust van bent maar de meeste mensen hier op bokt hebben gevoelens en gevoelens kan je kwetsen door bepaalde dingen te zeggen in een reactie op iemand.
Ik neem aan dat dit misschien niet geheel je bedoeling zal zijn maar zo kom je in dit topic wel over.

Verbeter de wereld maar begin bij jezelf!!!!

Groetjes Smousje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 15:51

Heb er over nagedacht, sta er nog steeds 100% achter en dat zal waarschijnlijk ook niet meer veranderen.
Stel voor om elkaar verder met rust te laten. Ik vind dat jij niet juist (lees laf) gehandeld hebt, jij vind dat ik arrogant ben en een egoprobleem heb.
Lijkt me een schitterende eindstand op een topic waarbij het eigenlijk ging om een pony aan de kant van de weg die op z'n donder kreeg omdat hij gras wilde eten Haha! *LOL*

prompter

Berichten: 11374
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:39

Hmm, jammer dat een discussie zo moet eindigen. Ik ben het nooooooit eens met 2 dames hier lijkt het wel, toch kunnen we prima met elkaar blijven discussieren en we kunnen ook vriendelijke PB's met elkaar uitwisselen. Dat moet in een topic als dit toch ook kunnen?

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:56

Wat een gedoe allemaal.. Vingers aflikken

Whahahahaha

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:12

Sonja schreef:
Wat vindt jij eerlijker dan? Tegen een koudbloed zeggen "foei hoor, dat mag niet!" en dan over een paar maanden net zo'n vervelend en onopgevoed varken hebben als meerdere koudbloeden die ik ken?
Nu heb ik een prettig, welgemanierd paard, dat weet wat er van haar verwacht wordt en dat ik daardoor bijna nooit hoef te corrigeren.


Ik vind dat er nog een heel groot verschil zit tussen "foei dat mag niet" en je paard keihard in z'n mond rukken of trappen. Ik heb zelf ook een koudbloed, goed opgevoed, loopt niet over me heen, bijt niet, trapt niet etc. Maar ik heb mijn paard nog nooit geschopt, geslagen tussen z'n ogen of in z'n mond gerukt met bit. Er zijn nog meer wegen die naar Rome leiden.

Ik ben het dus eens met Mariska, dit is niet normaal. Ook al heeft dat paard weet ik veel wat gedaan, dan nog doe je dit niet en bewijst het maar weer dat je je paard uberhaupt niet hebt opgevoed en alleen met brute kracht en hulpmiddelen je mening kan overbrengen.

Een paard wat bang van je is kan je van alles laten doen, dat is niet zo moeilijk, het is veel moeilijk een paard iets voor je te laten doen omdat hij dat wilt, te moeilijk voor de meeste mensen helaas..

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:38

Als je naar een kudde kijkt, is het onzekerste paard het dier wat het eerste slaat...

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:46

Ik snap ook niet waar we allemaal moeilijk om doen. Okay een ruk aan de teugel geven ben ik ook geen voorstander van, geef ik mijn paard eerder een schop onder zijn kont.
Zal niet zeggen dat ik nooit eens een ruk aan de teugels heb gegeven want dat is wel eens gebeurd.

Daarnaast snap ik ook niet dat mensen zo moeilijk doen als je paard vervelend is een schop geven. In de wei worden ze meer geschopt dan wij doen hoor en vaak nog 100x harder ook. Heb al 4x gedacht dat Felix Danno een gebroken kaak had getrapt. 1x is er ook iets fout gegaan en het resultaat is te zien.

Die Fjord van mij heeft echt dagen dat ie alles probeert, dan kan ie echt op zijn flikker krijgen. Dan weet ie gelijk zijn plaats en voor 99% is een keer een schop genoeg.
Paarden zijn niet van domino steentjes gebouwd dus ze vallen heus niet uit elkaar.

Verder ga ik 99% met Sonja mee.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:07

Je hebt gelijk Sonja,we laten het hierbij.
Even goede bokkers Knipoog .

Echter om op het onderwerp terug te komen,vaak is een eigenaar ook niet geheel duidelijk ten opzichte van een paard.
Ik vind dat je zo min mogelijk met harde hand een paard hoort te straffen,alleen als het paard dit ook echt verdient(door zelf uit te slaan of te bijten of ander gevaarlijk gedrag zonder gegronde reden)
Gras is voor een paard een natuurlijk iets en ze eten het graag.
Als je niet wil dat het dier daarvan eet met bit in zal je dit het dier duidelijk moeten maken op een begrijpbare manier voor het paard.
Hoe vaak komt het voor dat het dier eerst niet mag en later na gedane arbeid wel of andersom,dit begrijpt een paard niet.

Mijn paarden mogen met bit in niet eten,echter zonder bit wel(als ik wandel of met halster rij of hackemore)en dan alleen de wilgentakjes.
Dit doen ze prima maar soms proberen ze het toch ook met bit in.
Ik ruk ze dan niet in de mond maar drijf ze weg van de takken,zeg een keer uh en het is weer goed.
Ze weten het verschil,ik ben daar heel duidelijk in en het werkt.
Ik vind het heerlijk als ik dan zie hoe mijn paardjes van de wilgen staan te genieten en als ik weer verder wil dan gaan ze ook,zonder dat ik boos hoef te worden.
Ik maak het ze duidellijk als ze mogen knabelen door een kleine streling op de hals en soms stuur ik ze erheen maar meestal is de streling al genoeg Haha! .

Het is dus puur een kwestie van opvoeden en duidelijkheid ten opzichte van je paard.
Iemand zei het al,het zijn net kinderen en ze zullen het blijven proberen maar als je zelf duidelijk bent en 1 lijn trekt dan kan je zonder geweld je paard doen gehoorzamen,al hebben ze soms een standje nodig.
Echter tussen straffen en straffen kan een wereld van verschil zitten.

Ikzelf heb reuma en kan dus zowieso op kracht niet veel presteren,doe dus heel veel op stem en zeer resoluut handelen en ze ten alle tijden proberen voor te zijn zodra ik merk dat er 1 echt ondeugend wil zijn.
Ik ben eerlijk naar mijn paarden,behandel ze met respect en verwacht dus eerlijkheid en respect terug.
Wat 9 van de 10 keer ook zo is Lovers .
Wordt er 1 wat moeilijker dan doe ik wat freestyle oefeningen aan de lange lijn of een join-up om de puntjes op de i te zetten en vaak gaat het dan weer lange tijd goed en begrijpen we elkaar ook weer helemaal.

Ik vind het ook een soort van onmacht van de ruiter om een paard op die manier te behandelen,welke reden er ook voor mag zijn.
1 keer resoluut optreden om iets duidelijk te maken(mits je verder ook altijd 1 lijn trekt,oke)maar om in de mond van het dier te gaan lopen raggen Verward .
Je moet je grenzen kennen,straffen op het juiste moment maar zeker stoppen op het juiste moment en vooral eerlijk blijven!

Ik kende mensen die zodra hun maandelijkse periode was aangebroken ze heel onredelijk tegen hun paarden gingen doen.
Pubers(sorry)kunnen ook heel onredelijk worden op bepaalde momenten omdat ze met zichzelf in de knoei zitten.
Machtsbeluste mensen die een paard als onderdaan beschouwen en dat laten voelen ook aan het dier.
Zo kan je nog wel even doorgaan helaas.

Gelukkig zijn er ook vele goede eigenaren,al maken we allemaal wel eens fouten maar zolang we van die fouten blijven leren is er nog hoop Knipoog .

Groetjes Smousje.

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:38

Esme_27 zei:

Ik vind dat er nog een heel groot verschil zit tussen "foei dat mag niet" en je paard keihard in z'n mond rukken of trappen.

iK:

Myrddin zei:

Als je naar een kudde kijkt, is het onzekerste paard het dier wat het eerste slaat...

iK:


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:18

Esme_27 schreef:
Ik vind dat er nog een heel groot verschil zit tussen "foei dat mag niet" en je paard keihard in z'n mond rukken of trappen

** Waar lees jij dat het over "keihard" gaat? Ik heb het over een tik op de teugel of bijvoorbeeld een schop voor z'n kont. Wat vindt jij keihard? Ik heb het niet over zo hard dat er bloed komt hoor Haha! M'n paard is toevallig nog steeds wel het liefste wat ik heb.....

Ik ben het dus eens met Mariska, dit is niet normaal.

** Definieer "dit" eens? Is me inmiddels een beetje onduidelijk geworden Haha!

Een paard wat bang van je is kan je van alles laten doen, dat is niet zo moeilijk

** Als dit nog steeds een antwoord is op mijn quote boven je stukje moet ik nu heel hard *LOL* Ik denk dat je die gekke gele merrie van mij nog nooit gezien hebt dan.... Onze relatie is bepaald niet gebaseerd op angst *LOL*

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:36

Eerlijk gezegd ga ik er nooit mee akkoord als mensen zoiets doen. En ik ben echt geen zo'n pennygeval waarover velen hier praten, maar ik straf mn paarden nooit op die manier. als hij gras eet dan haal ik gewoon zen hoofd omhoog zonder er aan te rukken of te trekken (of zoals men hier omschrijft 'in zen bek rukken' ofzo, ok zo spreek je dus echt niet over een paard, maar kom hier gaat het nou niet over.) Een paard op het hoofd slaan al zeker niet. als een paard bijt dan geef ik hem wel eens een tik of een klopje op zn nek ofzo of trap hij mij dan trap ik terug maar aan het hoofd in het algemeen daar kom ik nooit aan. akkoord loop ik met een hengst voorbij een merrie pak ik hem even stevig vast en zeg 'stil', maar rukken is dus echt niet nodig. eigelijk ben ik nog nooit een paard tegengekomen dat ik moest slaan en kloppen en hem in zn mond trekken omdat ik er niets mee kon aanvangen. het ligt hem gewoon aan de manier waarop je een paard iets leert en behandelt denk ik. En idd sommige mensen zijn echt slecht bezig. laatst zag ik op een paardenmarkt zo een oud boertje voor bij een paard komen dat daar stond met een vuelen. Iemand had het paard vast en op dat moment verzet het paard eventjes een stap begint die boer op dat beest te kloppen met een houten stok echt keihard op zn kont. Dat vond ik echt wel belachelijk. ok dat iemand doet met zn eigen paard wat hij wil maar op het paard van iemand anders kloppen en dan nog onterecht dat vind ik echt schandalig. en het was heel zeker onterecht want ik stond er dus echt op te kijken.
Maar ontopic terug wat dat meisje deed met haar pony zat dus goed fout vind ik. hoe moeilijk dat beest ook is een rukje kan mss al volstaan maar dat komt echt veel voor. Ik ken ook een meisje die bv 3 uur in de felle zon op haar pony zat te kijken. als we dan vroegen of ze niet beter hem op stal ofzo zou zetten of wat stappen want dan was hij niet uitgestapt ofzo dan antwoorde ze gewoon 'als deze niet meer gaat dan kopen mijnouders een nieuwe'. en veel valt er nit aan te doen aan zo'n mensen denk ik. hoe meer je zegt hoe minder ze luisteren denk ik. dus veel zou het niet uitgehaald hebbendenk ik of je nu iets zou gezegd hebben of niet.