Instappen, gebeurt dat nog wel?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:37

Ik stap niet echt "in", maar ik stap ongeveer 2 rondjes aan de lange teugel, en daarna een beetje in stofzuigerhouding Nerd 5 minuten, en dan lekker voorwaarts neerwaarts een kwartier. Niet zo zeer om het "losstappen" maar eigenlijk omdat hij dan zijn ergste energie kwijt kan, anders kan ik niks met hem beginnen ! Klinkt raar, maar als ik snel aandraaf is hij zo snel & remloos dat ik niets mee kan ... Uitstappen doe ik meestal gewoon tot ie droog is, of als ie heel nat is tot ie een beetje is opgedroogt. Haha!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:08

Ik weet het niet precies omdat ik buitenrijd hoeveel rondje's, maar ik denk dat ik 10 minuten stap. Meestal op een bepaalt punt ga ik draven. Uitstappen ook iets van 5 minuten, maar tussen door stap ik ook vrij veel.

Meestal na het crossen een flink stuk op adem laten stappen. Dan is ze ook veel soeper merk ik wel Lachen

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:13

meestal als ik naar het bos ga stap ik wel een meter of 300 daarna draaf ik even en dan weer een heel stuk stappen.
en dan op de terugweg stappen we altijd.

Teletubbie

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:01

IK STAP ALTIJD 10 MINUTEN IN ! Party!!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:38

Ik stap wat korter in zie ik, 5 tot 10 minuten in de winter 5(vanwege de kou)
en uitstappen tot hij op adem is maar minimaal 5 minuten. Maar als ik zijn stal nog moet doen of nog veel moet doen dan 2 rondjses stappen en dan de molen in, daar loopt hij dan zo´n 5-10-15 minuutjes in, ligt aan mijn tempo:)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:39

Ligt er helemaal aan hoe druk hij is. Als ik opstap en hij na 2 a 3 rondjes nog steeds niet normaal kan lopen maar alleen maar aan het dribbelen is dan ga ik eerst even lekker een paar rondjes draven, niets vragen gewoon lekker draven, meestal wordt hij daar wat rustiger van.
Dan ga ik weer stappen en ga wat loswerk oefeningen met hem doen, lekker lager ingesteld en wendingen en voltes enz.
Dan ben ik toch al snel een 15 minuten verder eer ik hem echt een beetje aan het werk ga zetten.
Uitstappen... ik heb nog niet de tijd bijgehouden, maar meestal bij lekker weer ga ik even langs de weg, en anders stap ik eraf, haal ik het zadel eraf en loop ik lekker naast hem een minuut of 5 a 10.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:45

In de winter doe ik het ook weleens wat minder, dat heb ik van mijn instructeur geleert. Hij zei dat ik dan gewoon moest gaan draven als Vol op exploderen staat zodat hij zijn energie kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:47

Ik denk met rijden niet in tijd. Ik lummel niet in het zadel, ga gelijk functioneel aan het werk. Dat betekent niet dat ik meteen verzameling ga vragen (dan vraag je om blessures en bovendien KAN een koud paard dat niet aan) maar ik vraag meteen rustig wat stelling, rijd grote (!) figuren en zorg dat m'n paard los blijft van het bit.
LosRIJDEN is voor mij overigens niet per se losSTAPPEN. Ik stap wel eerst even (kan 3 minuten zijn kan 20 minuten zijn) maar ook als ik aandraaf of aangaloppeer ben ik nog rustig aan het opwarmen. Rustig de spieren opwarmen, en daarna rustig aan oppakken.
Als ik les heb dan zit ik er doorgaans 20 tot 15 minuten op voor de les begint en hoe lang ik uitstap is afhankelijk van hoe hard we gewerkt hebben, wat voor weer het is (kouwe kledderregen op je warme spieren is ook niet tof) en hoe nat ze is.

PS mag dan wel een westernruiter zijn, maar ik rij dus ook gewoon licht tijdens de warming-up. Ik vind niks zo'n onzin als dat een westernruiter niet licht zou mogen rijden....

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:16

Ik stap soms 20 min in(door ons bosje) en soms een paar toertjes met lange teugel, en dan opnemen en nog 5-10 minuutjes loswerken.
Dan werk ik in draf, en dan galop, dus lang genoeg tijd om op te warmen Lachen. Wel stap ik meestal heel lang uit, als het regent iets minder, maar met goed weer doen we eerst nog een galopje in het bos met heel lichte contactteugel(voor onstspanning of nog een lekker crosgalopje Haha!) en daarna nog eens 10-20 minuten uitstappen.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:57

Ik stapte de paarden die ik reed normaal gezien minstens 10 minuten in, waarvan eerst een paar maal de hoefslag rond op beide handen met gewoon vrije teugel, zeker als ze net van stal kwamen. Vaak werd het ook een kwartier stappen, zeker als ik geen les had. Na het rondstappen met vrije teugel tijd om ook wat figuurtjes te rijden en helemaal op het einde enkele overgang van stap naar halt en omgekeerd(zeker bij de tuiger die ik gereden heb, dan werd hij een beetje wakker voor het been). Pas dan aandraven en nog een hele tijd loswerken tijdens lichtrijden. Pas dan gaan doorzitten en overgangen, galop, nieuwe dingen oefenen etc etc (dus écht aan het werk, op ons niveau dan Knipoog) en om te eindigen terug een langere teugel tijdens lichtrijden in draf zodanig ze terug voorwaarts-neerwaarts lipen(of soms poging tot) en daarna minstens 10 minuten stappen en als er kans was nog eens laten rollen. Ik geef ook wel toe dat het niet altijd zo ging, maar toch zo vaak mogelijk. Op het einde was het zoizo minstens 10 minuten instappen en nog eens 10 uitstappen, niets minder, omdat ik gelezen had dat het écht heel belangrijk was.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:22

ik ben absoluut een voorstander van in en uitstappen maar nu rij ik op dit moment een hengst die behoorlijk veel pit heeft en totaal geen geduld kan opbrengen om te gaan stappen. probleempje, dus voordat ik ga rijden loop ik 5 minuten naast hem in de bak en stap dan op, en na het rijden loop ik 10 minuten naast hem in de bak of ga met hem buiten lopen, dat is de enigste manier om hem een beetje te laten stappen, tijdens het rijden gaat het steeds beter om overgangen te maken, maar in het begin was het een complete ramp, het paard heeft zoveel energie daar krijg je gewoon een rolberoerte van

Rhys
Berichten: 6354
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:44

Nou kijk, als mijn paard heel de dag op het land heeft gestaan, zie ik het nut niet om eerst een kawrtier te stappen, daar wordt ze alleen maar strontvervelend van.
Verder ga ik met Sonja mee, ik stap los tot we er klaar voor zijn om aan te draven, niet wanneer m'n horloge tien minuten verder staat.

Uitstappen doe ik altijd in een rondje wei (is een paar hectare, dus dan ben je wel tien minuten verder), anders vind ik het echt niet interessant genoeg.

Ik denk dat los- en uitstappen minder zegt dan 'structuur' in het losrijden in het algemeen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:04

Mijn paard heeft hoefkatrol dus die MOET wel 15 minuten instappen. Eerst een paar rondjes met lange teugel en daarna met verbinding en grote voltes, hij gaat dan vrij snel zelf aan de teugel lopen en dan gaan we hem goed inbuigen. Daarna in draf vw/nw, grote voltes, beetje aan het been rijden en dan ook daar verder inbuigen. Als hij niet lekker in draf loopt probeer ik vaak wel een galopje omdat dat voor hem een veel makkelijkere gang is en hij daarna in draf veel makkelijker verzameld.
Naar het bos stappen we altijd eerst 15 minuten met een lange teugel, daarna minimaal een halfuur draf en daarna wat korte galopjes (max 5 min), als het een lange rit is gaan we daarna nog eens een keer een kwartier of een halfuur achter mekaar galopperen en dat dan een paar keer. Daarna weer draf, korte galopjes, langere draf en uiteindelijk een kwartier uitstappen. Korte ritjes hebben meestal geen lange galoppades, maar altijd minimaal een kwartier in en uitstappen, liefst over het harde (goed voor de pezen).
In de dressuur gaan we met de anderen ook altijd eerst een kwartier stappen, rustig drafje en daarna pas werken. Zo voorkom je artrose, hoefkatrol en andere narigheid. Omdat onze paarden overdag altijd buiten lopen zou het in principe niet echt hoeven (ze stappen constant), maar dan nog stap ik zeker 10 min in ('s zomers), uitstappen niet altijd even goed/lang omdat ze dan toch met de anderen weer de wei in gaan.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:10

Ik stap meestal 5-10 minuten in, in de longeerbak, dan ga ik langs de weg nog 5 minuten stappen en draaf dan de rest van de weg naar de bak. In de bak stap ik nog eens 5 min. en dan ga ik draven. De terugweg stap ik vaak helemaal, of als ik heb gedraafd dan stap ik haar uit in de longeerbak.

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:16

Wij stappen ong. 10 minuten in... en soms langer

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:15

Wat mij vooral opvalt mbt instappen is dat de mensen bij mij op stal de eerste paar minuten (meestal) wel in stap beginnen maar dat is dan wel meteen aan de teugel. Het lijkt mij veel lekkerder voor een paard dat 22 uur per dag op stal staat om met een paar rondjes aan een los teugeltje te beginnen zodat alle spieren rustig opgewarmt kunnen worden. Ik hou me tegenwoordig redelijk aan het advies van Ernest van Loon (ruiters en rechters) eerst 5 minuten instappen aan een los teugeltje waarbij ze de hals kunnen strekken (hierbij worden immers ook de rugspieren gebruikt maar is ontspannener als aan de teugel) dan 5 minuten stap aan de teugel en dan pas draf.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:18

Ik stap altijd 15 minuten in en 15 minuten uit. Maar er zijn er inderdaad ook hier die 2 rondjes stappen en dan al druk aan het draven en galopperen zijn.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:07

Mijn pony staat eigenlijk de hele dag op het land (tenzij ik 's ochtends vroeg ben) Ik stap altijd wel 5 minuten warm. Soms aan de lange teugel, soms iets korter, maar net hoe soepel hij op dat moment is, en hoeveel zin hij heeft. Als hij soepel is, kan ik ook gelijk laag/rond aandraven, Is hij sloom en/of stug, dan draaf en galopeer ik eerst vooral voorwaarts aan een lange teugel totdat hij zelf begint los te laten en beter voor mijn been is. Uitstappen vind Andrew meestal saai als we dat in de bak doen. Meestal rijd ik heel rustig en is hij niet bezweet (veel stappen tussendoor) en dan stap ik maar een paar rondjes en wat figuren aan het eind en dan is hij op adem/uitgestapt. Als hij nat is, dan doe ik aan het eind nog wat oefeningen in stap (buig en rek oefeningen en kleine voltes, halthouden, zijwaarts) om hem door die laatste minuten heen te loodsen... Heel soms ga ik nog even naar buiten, maar Andrew heeft daar meestal geen zin meer in. Hij heeft niet zoveel energie met rijden (en in het land gaat hij dan wel weer stoeien met Minco, zijn uitdaag-vriendje) *LOL*

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:43

Ik longeer Zilvia eerst altijd eventjes voor het rijden, een beetje stappen en draven, en als ik erop ga is ze dus al een beetje los. Dan stap ik eerst ongeveer 5 minuten met lange teugel en daarnabegin ik met oefeningen in stap, wat ook 5 tot 10 minuten duurt. Daarna begin ik pas met oefeningen in draf. Na het rijden stap ik sowieso ruim 10 minuten. MAar het wil bij Zilvia wel eens gebeuren dat ze zich heeft opgefokt en dat ze kleddernat is, dan stap ik net zolang totdat ze droog is.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:14

Ik stap ook minimaal 10 tot 15 min in. Dit omdat mijn paard spat heeft. Toch pak ik mijn paard na een paar rondjes stappen wel op om lekker vwnw te rijden en los in het lijf te krijgen.
Na het stappen ga ik gelijk over een rustig hand galopje. Ook dit omdat mijn paard gewoon heel erg stijf is en moeite heeft met eerst draven ( onregelmatig). Ook heb ik dit advies gekregen van mijn dierenarts. Sinds ik dit doe, loopt mijn paard gewoon veel makkelijker. Na op beide handen gelopje gedaan te hebben ga ik eerst weer even stappen aan de lange teugel, even op adem laten komen. Dan kom ik bij het rijden en doe ik mijn oefeningen, waarbij ik veel schoudervoor doe. Verder stap ik ruim voldoende uit. Of in de bak of over het harde buiten

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:28

ik stap aaltijd tamelijk lang in om mijn paard lekker los te krijgen, eerst wat rondjes links en rechts om aan een lang teugeltje en wat voltes en wat schakelingen en halthouden. daarna pak ik hem ligt om in voorwaarts neerwaartse houding en neem wat baljes mee weer wat halthouden sckakelingen, wat stelling en wat wijken dit liks en rechts om. daarna ga ik verder in draf met een vorwaarts neerwaartse houding en doe hezelfde als in stap, dus pas na ongeveer 20 min begin ik met het echte werk dit ongeveer 40 min en daarna een cooling down van meestal minstens 10 min waar ik ook halsstrekken voorwaarts neerwaarts in draf in mee neem.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:41

Ik stap nooit zo heel lang los, zeker niet bij Ozep Haha!
Wel wèrk ik hem los, maar dan voornamelijk in draf en galop.
Het scheelt ook al stukken dat ik mijn paarden nooit koud van stal haal, ze staan overdag altijd buiten en met name Ozep is altijd heel actief.
Ik werk ze wel altijd netjes af, dus lekker uitdraven en soms maak ik daarin nog een klein galopje, het uitstappen probeer ik altijd op het harde te doen.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:37

ik stap altijd 10 á 15 min. los, halsje lekker naar beneden en dan veel slangevoltes, voor uitstappen neem ik dezelfde tijd maar ga dan na 5 min. de bak uit om de rest van de tijd (10 minuten) op het harde uit te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:44

Wat ik me wel afvraag is hoe mensen die altijd 20 minuten instappen en 20 minuten uitstappen dat doen als ze meerdere paarden te rijden hebben op 1 avond Verward

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:01

Sonja schreef:
Wat ik me wel afvraag is hoe mensen die altijd 20 minuten instappen en 20 minuten uitstappen dat doen als ze meerdere paarden te rijden hebben op 1 avond

Ik heb maar 1 paard dus kan daar alle tijd aan besteden, zou eerlijk gezegd geen tijd hebben voor een 2de.