2 zielige fjordjes...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:26

Ohw okee, maar zo krijg je natuurlijk wel misverstanden Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:32

hoe kan je dan zien dat de hoeven vol zaten? Kan je niet zien als de hoefjes op de grond staan he.

Verder lag er gras op de motorkap, ligt die er niet bewust? En geven ze daar het gras op zodat ze het niet kapot lopen? Of denk ik nu heel erg raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:00

stef schreef:
hoe kan je dan zien dat de hoeven vol zaten? Kan je niet zien als de hoefjes op de grond staan he.

Verder lag er gras op de motorkap, ligt die er niet bewust? En geven ze daar het gras op zodat ze het niet kapot lopen? Of denk ik nu heel erg raar?


Ach het zou kunnen *LOL*

Maar ik denk dat je idd beter een briefje op kan hangen en kan afwachten. Misschien is er niets aan de hand met die paardjes!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:24

hej wij hebben ook 8 fjorden hier. De meesten hiervan staan dag en nacht buiten, sommigen stonden deze winter voor het gemak 's nachts binnen. De fjordjes die binnen stonden waren een stuk eerder van hun wintervacht af, maar verharen nog steeds. De fjorden die dag en nacht buiten staan beginnen nu hun wintervacht voor een groot deel kwijt te raken!
Je hebt het erover dat de fjorden erg vies zijn en een aantal dagen niet geborsteld worden. Fjorden zijn van nature paarden die zichzelf kunnen redden. Ze kunnen dag en nacht buiten staan en vereisen niet de aandacht die manege-paarden en/of warmbloeden nodig hebben. Dus soms worden ze wel dagen met rust gelaten en komt men alleen even ter controle kijken hoe het met ze gaat en eventueel om bij te voeren!

Dat er weinig gras in het land ligt, is omdat ze dit dus al opgegeten hadden en ze werden blijkbaar bijgevoerd. Dat ze dit eten over het land verspreiden is absoluut niet vreemd. Doen de fjorden hier ook, vinden ze blijkbaar leuk. En dat ze erover heen plassen en poepen....zullen ze wel niet rechtstreeks op het hooi doen, of wel? Vaak zijn ze wel vrij selectief!
En ze zagen er niet mager uit, maar zelfs vrij dik? Dan is het misschien ook wel beter dat ze weinig te eten hebben. Gezien fjorden een ding aan hun hoofd hebben en dat is "eten".....zo kunnen ze zich in ieder geval niet te dik eten. Altijd vers gras is overigens ook niet goed, dit kan hoefbevangenheid veroorzaken!!

Dat de fjorden ook heel smerig waren klinkt me ook niet vreemd in de oren. Fjorden zijn echte smeerpoetsen. Heb je ze geweldig geborsteld, gaan ze het liefst in het meest modderige deel van het land liggen rollen.

Die zakken aan het prikkeldraad: Hangen er veel en nog redelijk geselecteerd. Dan is het misschien ook met opzet gedaan, om zo de paarden duidelijk te maken dat daar draad is en dus niet te dicht in de buurt moeten komen of tegenaan moeten staan schuren. En die motorkap.....was die nou echt schadelijk voor de fjorden? Of was het min of meer een leuk speeltje??

Kortom: Denk niet dat je je druk moet maken over dit geval.....maar als het geen leuk gezicht vind kun je toch altijd vragen of je er iets aan mag veranderen???

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:36

volgens mij valt die verwaarlozing ook wel mee als ik het zo hoor,
heb je al een reactie op je briefje ghead?

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:00

stef schreef:
hoe kan je dan zien dat de hoeven vol zaten? Kan je niet zien als de hoefjes op de grond staan he.

Verder lag er gras op de motorkap, ligt die er niet bewust? En geven ze daar het gras op zodat ze het niet kapot lopen? Of denk ik nu heel erg raar?


er is daar een hekje wat een beetje een grote opening heeft en daar kan ik makkelijk doorheen, dus als die paardjes dichtbij staan kon ik gewoon hun hoeven optillen en zo zag ik dat dus!

over die motorkap, er lag geen gras op, maar er onder! die ruin ging gelijk naar dat gras toe, wat onder die motorkap lag!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:01

nee heb nog geen reactie op dat briefje!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:05

Plastic is toch niet echt schadelijk voor paarden? Of is die van mij de enige die zich uren kan vermaken met een plastic zak? (zeker eentje die naar brood ruikt hihi). Ze blijft er gewoon lekker mee friemelen en eet het echt niet op hoor. Een paard is toch behoorlijk selectief? Het hooi waar mest op ligt zullen ze ook niet opeten, dus dat is dan ook weer niet echt schadelijk.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:28

maar tog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:33

fJoRdAhLuVeR schreef:

er is daar een hekje wat een beetje een grote opening heeft en daar kan ik makkelijk doorheen, dus als die paardjes dichtbij staan kon ik gewoon hun hoeven optillen en zo zag ik dat dus!



Dus kom je wel in het land Verward

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:55

maar anders moet je door het hek het been pakken, wat link zeg als dat beestje dat niet gewend zal zijn en dus gaat trekken. Maar als hij een beentje geeft dan zullen ze daar dus wel mee aan de slag zijn geweest neem ik aan.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 10:19

Carolien007 schreef:
maar anders moet je door het hek het been pakken, wat link zeg als dat beestje dat niet gewend zal zijn en dus gaat trekken. Maar als hij een beentje geeft dan zullen ze daar dus wel mee aan de slag zijn geweest neem ik aan.


ja waarschijnlijk dus wel! want dat veulen was er al aan gewend...

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:49

ik denk niet dat ze verwaarloosd zijn..
fjorden zijn af en toe vies.. je kan blijven poetsen maar de mijne behoudt altijd zijn mestvlekken..
en als er hooi bij ligt..
en misschien staat het water wel ergens waar jij het niet kan zien..

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:13

hoe waren de hoefjes onderhouden???? Als ze gewoon kort gekapt zijn, zijn ze zeker niet verwaarloosd. want het lijkt mij dat ze niet afslijten op een weiland! als ze echt van die grote te lange brokkelige, scheurende hoeven hebben dan zou het misschien kunnen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:52

Ik vind het wel lef hebben om zomaar andermans paarden te gaan voeren, beentje oppakken en zo. Ook het uit de wei slepen van die motorkap vind ik niet al te slim. Misschien lag die daar wel omdat er bv brok o.i.d onmder heeft gelegen... Ik heb ook wel eens van die creatieve oplossingen.
Bovendien loop je de kans dat de eigenaar jullie bemoeials vindt, en jullie ze niet mogen verzorgen. IK zou jullie in ieder geval niet bij mijn paard willen hebben, als jullie zulke dingen bij mij hadden gedaan...

En staat er niet ergen een speciekuup of zo, als waterbak? Misschien dat die eens per dag gevuld wordt, en jullie net voor de eigenaar kwamen, zodat de bak net leeg was...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:28

nou ik vind het ook wel lef hebben als je zomaar iemand paard voetjes laten geven.
ik heb het dus ook vaak dat mensen mijn paarden voeren en dat soort dingen.
ik heb zelfs een keer gehad dat er 3 meisjes over me hek heen geklommen waren om ff op mijn paard te gaan rijden (die toen nog maar 2jr was)ik kwam op stal en werd vresselijk kwaad en dan vraagt er nog 1tje heel brutaal mag ik hem niet verzorgen dan. dus ik gelijk nou wat denk je zelf
jah ik ken daar vresselijk kwaad om worden als iemand zich op zo'n manier met mijn paard bemoeit

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:17

wenny schreef:
nou ik vind het ook wel lef hebben als je zomaar iemand paard voetjes laten geven.
ik heb het dus ook vaak dat mensen mijn paarden voeren en dat soort dingen.
ik heb zelfs een keer gehad dat er 3 meisjes over me hek heen geklommen waren om ff op mijn paard te gaan rijden (die toen nog maar 2jr was)ik kwam op stal en werd vresselijk kwaad en dan vraagt er nog 1tje heel brutaal mag ik hem niet verzorgen dan. dus ik gelijk nou wat denk je zelf
jah ik ken daar vresselijk kwaad om worden als iemand zich op zo'n manier met mijn paard bemoeit

Daar kan ik ook zoooooo kwaad om worden! Gebeurd bij mij niet, maar bij mensen die ik ken wel. Die poedersuiker koters klimmen aan de vacht van die lobbes omhoog, en rijden er dan mee rond in de wei. Dat arme dier is al zo mager, en heeft alles nodig om dikker te worden. Gaan die koters er zo mee aan de haal. En dan nog de dierenbescherming bellen omdat hij zo mager is!!!! Waar halen ze het lef vandaan?
Als ik zoiets zie wordt ik altijd bloedlink.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:42

een meisje die ik ken deed dat ook altijd, en dan nog zeggen, dat is mijn verzorgpony, en die mensen wisten er dan niets van af. Er zou maar een keer wat gebeuren door diet kinderen. Zo stom vind ik dat, ook bijvoorbeeld dat je door het hek heen een voet optilt

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:57

ik heb weleens gezien dat er steeds kinderen bij een pony in de wei gingen over het gaas en erop gingen rijden op een gegeven moment was het gaas slap geworden en de pony was weggelopen

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:02

Als ik zou zien dat iemand bij mijn paard of pony in de wei zou zijn, die er niets te zoeken had, dan mag diegene maken dat hij uit de wei komt, want dan word ik pislink.
Niemand heeft wat bij mijn paarden te zoeken, als je denkt dat ze verwaarloosd worden, bel je de dierenbescherming mar, maar je blijft uit de wei. En al helemaal niet voeren Boos!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:03

daar ben ik het helemaal mee eens billy

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:48

Debo schreef:
Kijk daar heb ik nou zoeen hekel aan.. asl er kinderen je weiland in komen.. en dan aan je paarden gaan zitten... Stel.. ik zet mijn paarden in een weilandje.. en ik ben een weekje op vakantie.. ik heb geregeld dat ze te eten krijgen maar dat ook hun lekker een weekje vrij hebben.. dan komen er een stel kinder die zien die pony's gaan ongevraagd de wei in,.,. zien dat ze niet gepoetst worden dus nemen meteen aan dat ze verwaarloost zijn.. er zit vuil in de hoeven ( ja natuurlijk zit er vuil in er komen maar weinig paarden met lege hoeven de (winter) wei uit ) ..
De volgende dag.. de kinders komen weer.. nemen vanalles te eten mee. Stel t paard kan niet tegen wortels.. ja hoor hop stop maar vol met wortel want hij is zo zielig..

Sorry maar ga EERST vragen naar de eigenaar VOORDAT je zomaar ergens een wei in duikt en die paarden gaat zitten volproppen..


Ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het nogal brutaal dat je gewoon aan andermans paarden komt en voetjes optillen e.d. en bijvoeren Lips are sealed Zoals het hier beschreven staat komt het niet echt over als verwaarloosde paarden Dat het merrieveulen al gewend is haar hoefjes te geven getuigd alleen maar dat de eigenaren dit waarschijnlijk al vaak hebben geoefend. Ik zou erg boos worden als jullie zomaar aan mijn paard zouden komen als die in de wei stond. Mijn paard zou na een dagje weiland ook onder de modder zitten en volle hoefjes hebben... mishandeld.. ik denk het niet hoor Ik denk ook niet dat de dierenbescherming hiervoor langs zal komen.

Logisch dat je geen reactie hebt gekregen op je briefje... ik weet ook niet of ik dat zou doen. Die mensen zijn je geen verklaring verschuldigd. Het is lief bedoeld van je hoor maar ik denk dat je die paardjes met rust moet laten en niet de wei ingaan.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:32

gelukkig komt bel naar bijna niemand toe in de wei, meestal ben ik de enige naar wie ze toe komt, Dan is dat nu dus een voordeel.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:11

Ik snap dat je het allemaal goed bedoeld voor die fjorden, daar is niets mis mee.

Maar zelf draait m'n maag al om als ik bij de wei aan komt en er staan weer een paar van die meisjes voor het hek. Die dan allerlei vragen gaan stellenom ze te controleren of hij wel goed verzorgt wordt .
Maar m'n maag draait vooral om, omdat ik altijd het idee heb dat als ik niet net aan was gekomen ze in de wei hadden gelopen.
Dat gebeurd namelijk wel eens bij onze wei
Het is weleens voorgekomen dat ik bij de wei kwam en er zat iemand op een pony (gelukkig niet sharir maar toch die van een vriendin) Boos! Toen was ik zelf nog maar zo'n 13 jaar, maar ik weet zeker dat als ik het nu zie dat ik ze aan hun haren de sloot in sleep.

Sharir die steigert op commando, en pas reed m'n vader dus met de auto langs de wei, liepen er kinderen in de wei en die lieten sharir steigeren
Dan weten ze het dat hij het kan en dan gaan ze het proberen, nou moet je die ouders straks horen als ze in het ziekenhuis liggen

Maarja gelukkig ben jij wat verstandiger en kom je niet in de wei Haha!
Als het dikke fjorden zijn kan je ze beter maar niets geven denk ik, want misschien staan ze op dieet ofzo.

Nou wie weet hou je aan dat briefje nog 2 leuke verzorgfjordjes over

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 15:14

okeej okeej, nu weet ik het wel!
maar bedankt voor jullie berichtjes, maar zo is het wel genoeg...