Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:24

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.

En ja, ik mag ook voor mezelf kiezen. Dat doe ik al veel te weinig in mijn leven. Liefs Mazida


Ik vind dit een mooie en krachtige beslissing. Fijn dat je paardje nog kan genieten van de zomer. Heel veel sterkte bij het afscheid.

Ook heel veel sterkte en kracht toegewenst om alles weer op orde te krijgen in je leven. Geniet met volle tuigen van de extra me-time die je straks zult hebben. Je verdient het!

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:07

Mazida schreef:
Popstra: Zeg me waar ik op moet bezuinigen. Onze enige auto wegdoen? De kinderen van voetbal en zwemles afhalen? Onze hypotheek van ons gewone rijtjeshuis opzeggen en onder een brug gaan wonen met de kinderen? Kleren voor de kinderen haal ik bij Zeeman of Wibra en Vinted, voor onszelf kopen we bijna nooit kleren. Op vakantie bezuinigen gaat niet, daar doen we al nooit... Abonnementen hebben we ook niet, dus geen Netflix etc. Alleen voor internet. Wel de bieb. Dat is een uitje dat bijna geen geld kost.

Maar volgens mij gaan we een beetje offtopic.


Met mijn post wil ik niet perse zeggen Dat jij zo geleefd hebt. Ik reageer op de vraag van poekkie waarom men geen 200 euro kan missen met 2 lonen.
En wat ik daar op antwoorde is helemaal niet zo gek. Sorry als dit persoonlijk zo over kwam.
Zo veel mensen die nu in de knel komen namelijk. Het is een tijd best makkelijk geweest om leningen/hypotheken te krijgen en veel mensen leefden boven hun stand blijkt achteraf.
Dat is geen schande he!! In korte tijd is er veel veranderd de laatste paar jaar.Iedereen heeft wel ervaren het leven een stuk duurder is tegenwoordig.

En wat je beslissing betreft. Lastig om die te maken. Bijna iets goedkopers voor je paard zoeken is ook niet meer zo makkelijk want ook de pension prijzen zijn omhoog omdat alles duurder is geworden.

Ik hoop dat je tot een oplossing komt en daar kan alleen jij over beslissen. Wat wij daar van vinden doet er niet toe.
Sterkte er mee

Sabri

Berichten: 1420
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:30

Ben ik de enige die een beetje twijfelt nu aan de echtheid van deze post? Bij elkaar bijzonder:
- 2 lonen en geen paard kunnen houden
- 10 jaar op pensioen ergens ver weg
- het paard begon ineens te bokken en nooit gekeken waarom
- geen foto willen posten
- in een nacht de knoop doorhakken
- de volgende dag al het plan met de slager besproken voor slachten in het najaar want nu vol en rond?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41888
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:33

Ik ken meer mensen die op twee lonen geen paard kunnen onderhouden, dan zij die dat wel kunnen :).

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:41

Ik vind er ook niks vreemds aan.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:43

Sabri schreef:
Ben ik de enige die een beetje twijfelt nu aan de echtheid van deze post? Bij elkaar bijzonder:
- 2 lonen en geen paard kunnen houden
- 10 jaar op pensioen ergens ver weg
- het paard begon ineens te bokken en nooit gekeken waarom
- geen foto willen posten
- in een nacht de knoop doorhakken
- de volgende dag al het plan met de slager besproken voor slachten in het najaar want nu vol en rond?

Waarschijnlijk ben jij inderdaad de enige.

pateeke
Berichten: 2255
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:47

Sabri schreef:
Ben ik de enige die een beetje twijfelt nu aan de echtheid van deze post? Bij elkaar bijzonder:
- 2 lonen en geen paard kunnen houden
- 10 jaar op pensioen ergens ver weg
- het paard begon ineens te bokken en nooit gekeken waarom
- geen foto willen posten
- in een nacht de knoop doorhakken
- de volgende dag al het plan met de slager besproken voor slachten in het najaar want nu vol en rond?


Waarom zou je twijfelen aan de echtheid van de post? Ten eerste doet het er niet toe hoe 'echt' de post is. TS geeft aan een keuze gemaakt te hebben. Of dat 'echt' is, doet er niet toe.
Er zijn genoeg mensen die met 2 lonen geen paard kunnen houden. Het leven is tegenwoordig erg duur, de prijzen zijn veel meer gestegen dan de lonen en sommige mensen verdienen gewoon niet zoveel. Bovendien: TS heeft ook kinderen, dat kost ook behoorlijk wat en dan is er nog de hypotheek.
Als TS verder van huis een plek gevonden heeft waar het paard goed staat, er daar voor het paard gezorgd wordt en het te betalen was voor TS toen ze die keuze maakte, waarom niet? Dat is een keuze die ieder voor zich maakt.
Dat TS geen foto post zegt toch totaal niets over de echtheid van haar bericht? Genoeg bokkers die geen foto's plaatsen en waarom zou ze ook... Het nut ontgaat mij daar eigenlijk van...
TS hakt de knoop niet door op 1 nacht. Ze heeft aangegeven dat ze daar al langer over nadacht, er zijn gesprekken geweest met o.a. een budgetcoach,... en je moet ooit de knoop doorhakken.
En tja... als ik een beslissing neem, neem ik liefst ook onmiddellijk stappen. Anders ga ik toch weer twijfelen en geraak ik niet uit mijn dilemma....

Sabri

Berichten: 1420
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:01

Ik vind het erg rap allemaal. TS zegt er is hier ook niemand nog geïnteresseerd hier in mijn paard. Dan denk ik waarom dan ook geen foto? Alles bij elkaar maakt dat ik er wat over twijfel of de post wel op waarheid berust

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:40

Joh hou op. Er is echt niemand geholpen met dit soort 'is dit wel waar'-berichten.

marleen_88

Berichten: 14136
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:47

Dan tem je of pb je een mod ipv hier je bedenkingen neerkwakken.

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:08

Sabri schreef:
Ben ik de enige die een beetje twijfelt nu aan de echtheid van deze post? Bij elkaar bijzonder:
- 2 lonen en geen paard kunnen houden
- 10 jaar op pensioen ergens ver weg
- het paard begon ineens te bokken en nooit gekeken waarom
- geen foto willen posten
- in een nacht de knoop doorhakken
- de volgende dag al het plan met de slager besproken voor slachten in het najaar want nu vol en rond?


- niet elke loon is een goede loon en TS heeft kinderen. Wacht eens totdat je gaat leren dat "working poor" een ding is
- TS post al sinds 2015 regelmatig over een paard van haar dat bij een rusthuis staat en het verhaal komt overeen met dit topic. Je kunt verder best makkelijk vinden over welk rusthuis het gaat enz.
- heel veel mensen zetten een "stout" paard met pensioen / op rust zonder DA te laten komen
- waarom zou ze hier een poto moeten posten :?
- meestal als je zo ver bent om zulk topic te openen dan heb je de beslissing stiekem toch al genomen
- zie bovenstaande
- paarden nog een zomer op de wei gunnen en pas in het najaar slachten/inslapen is niet bepaald ongebruikelijk dus wat is het punt?

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:51

Sabri, ik denk dat jij als enige een foto gevraagd hebt van het paard, wat imo totaal geen meerwaarde heeft. Dat TS dat niet doet, maakt haar ook op geen enkele manier verdacht, ook al wil je misschien nu interessant doen en dat insinueren.

TS, ik zou het topic ook laten sluiten. Als je je besluit genomen hebt, is er geen enkele reden om dit topic verder te laten lopen. Er komt weinig goeds van.

Sabri

Berichten: 1420
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:54

Dan zal het wel een niet alledaags verhaal zijn. Mbt een foto, dat zou handiger zijn mbt dat TS het had over, er heeft nog niemand gereageerd die mijn paard wil overnemen. Dan zou een foto behulpzamer zijn erbij. Misschien was ik daarover wat verwarrend. Ik bedoelde meer als beeldvorming bij eventuele overname.
Maar goed kennelijk is TS al wat verder gekomen dat ze vandaag de slager heeft opgebeld, en dat is uiteraard aan TS haarzelf waar zij zich goed onder voelt.
En aangezien TS al haar besluit genomen heeft, kan denk ik dit topic beter gesloten worden ook.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 26-07-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:57

Waarom zou een foto helpen? Als er al iemand zou zijn die een weidemaatje zou kunnen stallen heeft een foto alsnog geen toegevoegde waarde?

Ik vind jouw redenering eerder raar, niet dit topic van ts. Als je gelezen had kon je ook weten dat ze er al langere tijd over nadenkt.

Avalanche

Berichten: 16297
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:08

Sabri schreef:
Ben ik de enige die een beetje twijfelt nu aan de echtheid van deze post? Bij elkaar bijzonder:
- 2 lonen en geen paard kunnen houden
- 10 jaar op pensioen ergens ver weg
- het paard begon ineens te bokken en nooit gekeken waarom
- geen foto willen posten
- in een nacht de knoop doorhakken
- de volgende dag al het plan met de slager besproken voor slachten in het najaar want nu vol en rond?

Ja.

En waarom je dit nu weer nodig vindt hier neer te zetten is me een raadsel. Echt niemand is ermee geholpen.

Er zijn topics waar ik heb getwijfeld aan de echtheid, en dan nog voegt het niets toe om dat in het topic te zetten. Maar bij een bokker die echt al redelijk lang hier op bokt zit, en vrij consistent is heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.

Verder vind ik het echt te idioot voor woorden dat er mensen met een botte bijl op iemand die al tegen een burnout aan zit, gaan inhakken. Echt, wat wil je daarmee bereiken? Leed maximaliseren? Is het nog niet erg genoeg? TS moet het nog wat moeilijker hebben?

Moeten mensen echt compleet kapot?
Ziek vind ik het.

En dat gaat niet over meningen. Er zijn meerdere mensen in dit topic die een andere mening hadden die wél respectvol gebracht kon worden.

Elisa2

Berichten: 37750
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:44

Jessix schreef:
TS zegt zelf dat haar paard rond en gezond is, niets te kort komt en lekker van zijn pensioen staat te genieten.


Dat zegt toch niks? Paard kan alsnog artrose of Cushing of wat anders hebben en ook rond en gezond leeft niet oneindig.

Wij hebben ook weleens een paard moeten laten gaan die 26 was, spijkerhard, rond en gezond maar dier was zo stijf dat het de stal steeds slechter uit kon komen. Helaas worden ze geen 100.

Ibbel

Berichten: 49250
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:54

Ik heb een paard van 17 laten gaan. Was aantal keer bevangen geweest, had volgens bloedonderzoek geen PPID, maar is wel als zodanig behandeld, ook met medicatie. Bleef toch gevoelig voor bevangenheid, kon geen uur op gras zonder pijnlijke voeten. Ja, die had ik misschien nog járen op zand en hooi kunnen houden. Apart van haar vaste kudde. Vond ik geen leven, dus ik heb haar laten hemelen.
Vinden veel bokkers vast ook veel te vroeg.

Ik had haar ook naar een pensioenstal kunnen brengen, waar ze me nog jaren geld had gekost.
Ik had haar hier thuis kunnen houden met een Shet als gezelschap op de zandpaddock.

Nope.

En ik kan het nog best betalen ook, maar dat doe ik dus gewoon niet. Niet voor mezelf, vanwege de zorgen, en niet voor het paard, vanwege de beperkingen.

En dat paard was ook - als ze niet tegen bevangenheid aanzat - gewoon 'rond en gezond'.

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:22

Elisa2 schreef:
Jessix schreef:
TS zegt zelf dat haar paard rond en gezond is, niets te kort komt en lekker van zijn pensioen staat te genieten.


Dat zegt toch niks? Paard kan alsnog artrose of Cushing of wat anders hebben en ook rond en gezond leeft niet oneindig.

Wij hebben ook weleens een paard moeten laten gaan die 26 was, spijkerhard, rond en gezond maar dier was zo stijf dat het de stal steeds slechter uit kon komen. Helaas worden ze geen 100.

Het zijn TS d’r woorden, niet die van mij. Ik ken paard en TS niet. Volgens haar is hij gezond. Het interesseert mee ook helemaal niet of dat wel of niet zo is. Er wordt gespeculeerd over zijn gezondheid en volgens TS d’r berichten is hij gezond.

Snap de weerstand niet zo op mijn bericht. Ik beweer niets.

Elisa2

Berichten: 37750
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:27

Wat was de intentie van jouw bericht dan? Wellicht interpreteerde ik deze onjuist. (Iets met geschreven woord en interpretaties)

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:35

Elisa2 schreef:
Wat was de intentie van jouw bericht dan? Wellicht interpreteerde ik deze onjuist. (Iets met geschreven woord en interpretaties)

Wat ik net schrijf, er wordt gespeculeerd over de gezondheid van het paard terwijl TS aangeeft dat hij gezond is, niets te kort komt en van zijn pensioen staat te genieten.

Haar redenen betreffen haarzelf, haar gezondheid en haar gezinsleven. Dat is wat de keuze ook zo lastig maakt voor haar.

pinto_1

Berichten: 2578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:52

Jammer dat dit topic zo naar 1 kant gaat.

TS vroeg meningen, maar een mening afwijkend aan de meerderheid is taboe. Terwijl TS zelf aangaf hier geen problemen mee te hebben. Waarom dan niet elkaars mening respecteren?

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:53

Mening respecteren is prima, maar het mag wel een beetje subtieler gebracht worden dan sommige mensen doen, dat is waar het meer over gaat eigenlijk ;) Maar goed, de keuze is gemaakt.

capopjekop

Berichten: 30700
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:55

Een afwijkende mening is niet taboe. Die mag gedeeld worden en daar vroeg de ts idd ook om. Maar er wordt vooral gevallen over de toon van een aantal tegenstanders. Je kunt je mening ook prima geven zonder iemand die al richting burnout gaat nog even wat verder naar beneden te trappen. Het is de toon die de muziek maakt

Avalanche

Berichten: 16297
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:56

capopjekop schreef:
Een afwijkende mening is niet taboe. Die mag gedeeld worden en daar vroeg de ts idd ook om. Maar er wordt vooral gevallen over de toon van een aantal tegenstanders. Je kunt je mening ook prima geven zonder iemand die al richting burnout gaat nog even wat verder naar beneden te trappen. Het is de toon die de muziek maakt

Precies dit.

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:01

Sabri schreef:
Dan zal het wel een niet alledaags verhaal zijn. Mbt een foto, dat zou handiger zijn mbt dat TS het had over, er heeft nog niemand gereageerd die mijn paard wil overnemen. Dan zou een foto behulpzamer zijn erbij. Misschien was ik daarover wat verwarrend. Ik bedoelde meer als beeldvorming bij eventuele overname.
Maar goed kennelijk is TS al wat verder gekomen dat ze vandaag de slager heeft opgebeld, en dat is uiteraard aan TS haarzelf waar zij zich goed onder voelt.
En aangezien TS al haar besluit genomen heeft, kan denk ik dit topic beter gesloten worden ook.


Je weet dat er een risico is als er een foto geplaatst wordt waaruit blijkt dat het paard er nog als een mooi jong paard uit zou zien.
Iemand die dan denkt, daar kan ik mooi nog even een snel zakcentje aan verdienen om die door te verkopen aan vaak onwetende kopers en de mogelijke problemen waar dat paard dan in kan komen.

Als iemand zo graag een 25 jarig grasmaaier wilt overnemen dan maakt het voor die persoon vast niet uit of het een vos/schimmel of zwarte is. ;)

Daarnaast loopt ts blijkbaar al bijna een jaar met het idee van inslapen. Nu is ze door een budgetcoach extra op de feiten gedrukt dat de nood toch echt hoog is. Dus dat de "beslissing" zo snel valt valt wel mee.
Daarnaast brengt ze hem ook niet gelijk morgen maar heeft hij nog een paar maandjes. Dus als er een sponsor komt die maandelijks x bedrag naar ts wilt overmaken zodat het paard heerlijk op zijn vertrouwde stekje kan blijven .... :+