Paardenvlees....

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3406
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:24

Ik ga niet zo voorzichtig lopen doen van ' Oooo ... Hier zit paardenvlees in, dit eet ik niet '.
Nee, ik 'zoek' geen paardenvlees op, maar als ik het toevallig toch eet... Waarom niet ? Omdat ik van paarden hou ? Ik maak het paard toch niet meer levend.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:27

ik dacht ook dat ik nog nooit paardenvlees had gegeten tot ik het een maand geleden op de verpakking van frikandellen zag staan.....nou eet ik dat wekl gewoon, maar ik moet er niet teveel bij na denken....

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:32

Ik ben lekker vegetarisch en dat bevalt echt goed....geen schuldgevoelens meer en nog gezonder ook Koe Vork

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 21:04

Jah zoals ik al zei, ik heb tegenwoordig moeite met het eten van vlees.
Bij mac eet ik altijd groenteburgers en thuis eet ik ook nauwelijks vlees.

Ik probeer het wel heel vaak, maar dan moet ik aan al die arme diertjes denken en dan hoef ik het niet meer.

Rivendell

Berichten: 6853
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:30

Ik eet ook gewoon alle soorten vlees (bijna alles, lust geen kalkoen en geen biefstuk, of dat nou van een koe is of een paard).
Ik vind het vrij hypocriet als je geen paard eet, maar wel een koe of een varken. Het is precies hetzelfde.
Ben het er trouwens niet helemaal mee eens dat een paard een beter leven heeft dan bv een koe. De meeste paarden die wij hier eten komen uit het Oostblok (Tjechie enz). Veel paarden die hier op de slachtmarkt komen gaan naar Italie of Frankrijk. Verder wordt de wetgeving voor het houden van slachtdieren steeds beter. Er komen steeds meer eisen aan nieuw te bouwen stallen. Ik fokte zelf tot voor kort ook vleeskalveren. Deze liepen tot een maand of 8 bij de moeder en gingen dan rechtstreeks naar de slacht. Mijn koeien kalvden in het voorjaar, dus de kalveren liepen de hele zomer lekker buiten. Ik liet ook elk jaar één kalf in kleine stukken verdelen voor thuis. Dan eet ik tenminste een beest dat het goed gehad heeft en waar geen vreemde hormonen ed in zijn gegaan.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:43

marieketencate schreef:
Ik ben lekker vegetarisch en dat bevalt echt goed....geen schuldgevoelens meer en nog gezonder ook Koe Vork


Zo kijk ik er dus ook tegenaan.
Mensen vragen vaak of ik het niet mis, maar ik ben het gewend zo, ik ben al 12 jaar vegetarisch. Ik vind het prima zo...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:50

Ik eet wat ik lekker vind en waar ik op kan leven.

Ik houd eigenlijk niet zo van vlees, maar sommige dingen vind ik echt lekker en dat eet ik ook gewoon.

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:51

ik eet ook geen vlees en moet eerlijk zeggen dat ik het totaal niet mis.
sommige mensin vinden dit idd erg raar en kunnen zich geen leven zonder vlees voostellen maar dat had ik in het begin ook en dit is nu m'n 3e pogin om geen vlees te eten en ik hou het al 1,5 jaar vol Haha!
dus zo erg moeilijk is het nou ook weer niet
en er zijn genoeg vleesvervangers die minstends zo lekker zijn, sommige misschien zelfs wel lekkerder Lachen

maar paasrdenvlees heb ik eigenlijk nooit zo veel gegeten, m'n moeder vind het niet lekker, dus ik heb nog nooit een lapje paardenbil op m'n gehad en nadat ik zo rond m'n7e te horen kreeg dat er in frikandellen, bitterballen en kroketten ook paardenvlees zit heb ik dat ook nooit meer gegeten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:04

Ik moet bekennen dat ik een stukje vlees wel erg lekker vind...
Ik eet eigenlijk ook niet iedere dag vlees, dus misschien daarom dat ik het erg lekker vindt vlees te eten....
Paardenvlees ook maar dan verwerkt in iets anders (stoomme gevoelskwestie..), paarden hebben overigens meestal een goed leven gehad.....
Daarom eten we meestal ook scharrelvlees,mams neemt nog wel eens een bioindustieaanbieding maar als ik op mezelf ga eet ik alleen nog scharrelvlees......
Mocht ik ooit de stap kunnen nemen vegetarich te worden doe ik dat, maar ik zal het moeilijk krijgen dan, zeker als je dan een gezinnetje krijgt dat wél vlees wil.........

Shiloh

Berichten: 19802
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:40

Net als vele zoek ik het paardenvlees niet bewust op of zo. Maar ik vind kroketten frikandelen en dergelijke gewoon verschrikkelijk lekker, en ga ze echt niet mijden alleen omdat er paardenvlees in zit. Ik bedoel, varkensvlees eet ik toch ook, das in feite precies hetzelfde. Ik heb persoonlijk zoiets van. Als het dier dan toch al dood is, laat hem dan ergens nuttig voor zijn.

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:30

Ik eet eigenlijk bijna geen vlees, bewust kopen doe ik het niet, alleen als ik een keertje uit eten ga, eet ik wel een biefstukje.
Ik had op een gegeven ogenblik als een stuk vlees op mijn bord lag, dat allerlei rare beelden door mijn hoofd schoten, van zieleige varkens en koeien enz. Ik kreeg het gewoon niet meer door mijn keel.........
Maar als ik moet kiezen, zou ik in ieder geval paardenvlees eten, want de meesten ( afgezien van transporten) hebben wel een goed leven gehad.

Ik vind het ontzettend jammer, dat je aan een verpakking niet kunt zien hoe zo'n dier geleefd heeft, dat zou het voor mij in ieder geval een stuk makkelijker maken.
Bij mij in de buurt ( düsseldorf) is herlaas geen scharrelslager, want dat zou nog een optie kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:33

IcePrincess schreef:
ik eet ook geen vlees en moet eerlijk zeggen dat ik het totaal niet mis.
sommige mensin vinden dit idd erg raar en kunnen zich geen leven zonder vlees voostellen maar dat had ik in het begin ook en dit is nu m'n 3e pogin om geen vlees te eten en ik hou het al 1,5 jaar vol Haha!
dus zo erg moeilijk is het nou ook weer niet
en er zijn genoeg vleesvervangers die minstends zo lekker zijn, sommige misschien zelfs wel lekkerder Lachen


Jaaaaaaaaaa vegetarische balletjes van de Appie, die zijn echt Kwijl . Zitten in een groen pakje, ik geloof dat het merk Tivall of zoiets heet. Lekker met chilisaus!!! Vork Ohoooooh ik heb op de veiling op een weightwatcherscdtje geboden geloof ik.... Bloos Vanavond dus nog maar snel een keertje balletjes op het menu.... Vingers aflikken Nu kan het nog.....

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:27

Ik eet ook wat ik wil. Alleen eerlijk gezegt eet ik geen paarden worst enzo.
Gewoon iets tussen mijn oren. Ik eet ook geen lamsvlees, wild enzo
Als ik het niet weet zal ik het wel eten, maar je moet het niet zeggen hoor.... Tong uitsteken

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:45

Bewust paardenvlees, nee.
Maar ik ga nu niet op alle verpakkingen kijken wat er in zit.
Joost, mijn vriend vind het niet kunnen, hij ziet een paard als zeeeer edel dier en eet het absoluut niet! (is niet eens echt geinterresseert in paarden.)

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:11

Rocco"]
[quote="marieketencate schreef:
Ik ben lekker vegetarisch en dat bevalt echt goed....geen schuldgevoelens meer en nog gezonder ook Koe Vork


Zo kijk ik er dus ook tegenaan.
Mensen vragen vaak of ik het niet mis, maar ik ben het gewend zo, ik ben al 12 jaar vegetarisch. Ik vind het prima zo...
[/quote]

ik ga helemaal met jullie mee,
ik ben ook vegetarier en ik mis het dus echt helemaal niet,
eigelijk vind ik het steeds smeriger worden, als je eralleen al naar kijkt Misselijk ,

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:32

Ik eet alle soorten vlees, ook wel eens een paardenbiefstukje, bitterballen enz. Ik vind het een beetje raar als je het eten van paardenvlees zielig vind terwijl er zoveel koeien en varkens onder veel ergere omstandigheden opgroeien en gegeten worden. Er is al eens een topic over geweest. Stel dat m'n paardje net naar de slager zou zijn gegaan zou ik wel een tijd lang geen paardenvlees door m'n keel krijgen.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:11

Ik ben het dus helemaal met Buitenzorg eens. Wel andere dieren? Maar geen paarden? Nee dat vind ik een beetje... uhm... oneerlijk eigenlijk...
Maar dit is de zelfde discussie als over het veulenvlees, en over het wild eten...
Ik heb bij alledrie de discussies dezelfde mening, waarom niet paardenvlees/veulenvlees/wild maar wel koeien of nog erger: varkens die met zijn tweehonderden in een schuur gepropt zijn Misselijk

Maar iemand die geen paardenvlees eet: Leg mij eens uit WAAROM niet...?

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:11

nou ik eet het ook al gewoon bij de gedachte al niet!!
Ik weet dat het nergens op slaat maar ik kan het niet door mijn strot krijgen!!!
Maar het is vooral zo achtelijk want ik eet wel varkensvlees en koeienvlees enzo,echt vaag!!!
Owja en ik eet trouwens wel gewoon frikandellen!!!!hahahha stom,maar daar denk ik dan gelukkig niet bij na!!!

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:38

Ik heb nog nooit paarden vlees gegeten zover ik weet, en begin er ook niet aan. Wel kroketten trouwens, maar als een verzorgpaardje van mij is verdwenen en ik weet niet waarheen (komt nogal een voor) eet ik geen krokketten, klinkt heel stom maar ik wil geen dieren eten die iets voor mij hebben betekent.

Machie

Berichten: 16022
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:54

hebben jullie er wel eens aan gedacht dat paardenvlees eigenlijk minder zielig is?
een paard wordt nooit BEWUST gefokt om op te eten. Bijna alle parden hebben een goed leven gehad!

Ik eet wel frikadellen en krokketen. Maar ik zal toch nooit bewust paardenvlees eten, oal paardenrookvlees enz. enz.
Terwijl ik wel weet dat ze nooit bewust voor de slacht zijn gefokt, zoals al die zielige varkentjes en koeitjes!

Of denk ik nu helemaal fout?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:16

Ik ben het er niet mee eens dat het 'achterlijk' is om geen paardenvlees maar wel koeien-, varkens-, en kippevlees te eten. Er zit wel degelijk een verschil in. Met paarden werken we samen, het wordt een soort partner, daardoor krijg je er een band mee die vergelijkbaar is met de band die we met soortgenoten hebben. En die eten we ook niet op. Hetzelfde geldt voor honden en katten (in ons deel van de wereld igg).

Prima dat sommige mensen zo nuchter zijn dat ze wel paard eten. Maar anderen die die emotionele band meer laten spreken zijn m.i. niet achterlijk.

Ik ben trouwens vegetarisch, niet omdat ik het zielig of onethisch vind om dieren te eten maar ik vind het wel onethisch hoe slachtvee over het algemeen gehouden en behandeld wordt: als een product ipv een levend wezen. Daarom zou ik dus juist wel paardenvlees kunnen eten omdat die niet als slachtvee gehouden worden, maar vanwege emotionele redenen doe ik dat toch niet.

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:28

Ik eet ook gewoon paardenvlees, je eet toch ook koeienvlees en varkensvlees, dat zijn toch ook dieren?! Als je vegetarier bent heb ik respect voor je, en gewoon vlees eten is ook normaal, maar geen paardenvlees eten en de rest wel dat slaat nergens op!

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:29

Trouwens, je eet het paard waar je een band mee hebt niet op, je eet een volkomen vreemd paard op dat je helemaal niet kent. Dat is dus hetzelfde als bij koeien.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:45

Ik eet geen paardenvlees uit principe. Ik lust het wel, maar ik mijdt het liever. Als ik nou paardenvlees op mijn bord krijg zal ik het wel opeten , maar liever niet.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:48

Ik ben vegetarier (sinds een jaartje of 2 ), dus ik eet ook geen vlees.
Heb ''vroeger'' nog nooit ''puur'' paardenvlees gegeten (dwz, geen zuurvlees,boterhamplakjes oid, misschien ooit eens in een kroket) omdat we dat thuis niet doen...

Ik kan het me best voorstellen dat mensen geen paarden vlees willen eten, beetje vreemd is het wel, een koe heeft net zoveel gevoel.