oomens schreef:DeniseES schreef:Je bent alleen verzekerd wanneer je een cap ophebt (niet echt logisch...), je kan je ruiterbewijs wel hebben, maar als je geen cap op hebt ben je niet verzekerd
Ik weet hier niet zoveel van als LDRD, maar zover ik weet is dit niet waar.
Ja en nee.
De ruiterbewijs-verzekering heeft inderdaad die verplichting bij mijn weten.
Maar deze verzekering wordt vrijwel nooit aangesproken. Eerst wordt de standaard WA van de eigenaar of soms jouwzelf aangesproken.
Als je het hebt over jouw WA-verzekering of die van de (particuliere) eigenaar, of als je het hebt over je ziektekostenverzekering, is deze verplichting er beslist niet.
Een uitzondering; als de eigenaar bedrijfsmatig verzekerd is, bijv. een manege, zal in de voorwaarden van die verzekering vaak staan dat de eigenaar erop moet toezien dat een cap gedragen wordt. Rijdt de ruiter toch zonder cap, dan kan hij de schade niet op de eigenaar verhalen.
Je ziektekostenverzekeraar draait dus voor je ziektekosten op. Daar voel je niks van, je ziektekosten wordden gewoon vergoed. Maar als je bijv. inkomsten mist omdat je de ziektewet ingaat, of erger nog, als je in de WIA komt, dan kan je dat niet verhalen.