ruiterbewijs en verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: ruiterbewijs en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:35

oomens schreef:
DeniseES schreef:
Je bent alleen verzekerd wanneer je een cap ophebt (niet echt logisch...), je kan je ruiterbewijs wel hebben, maar als je geen cap op hebt ben je niet verzekerd Knipoog

Ik weet hier niet zoveel van als LDRD, maar zover ik weet is dit niet waar.

Ja en nee.

De ruiterbewijs-verzekering heeft inderdaad die verplichting bij mijn weten.
Maar deze verzekering wordt vrijwel nooit aangesproken. Eerst wordt de standaard WA van de eigenaar of soms jouwzelf aangesproken.
Als je het hebt over jouw WA-verzekering of die van de (particuliere) eigenaar, of als je het hebt over je ziektekostenverzekering, is deze verplichting er beslist niet.

Een uitzondering; als de eigenaar bedrijfsmatig verzekerd is, bijv. een manege, zal in de voorwaarden van die verzekering vaak staan dat de eigenaar erop moet toezien dat een cap gedragen wordt. Rijdt de ruiter toch zonder cap, dan kan hij de schade niet op de eigenaar verhalen.
Je ziektekostenverzekeraar draait dus voor je ziektekosten op. Daar voel je niks van, je ziektekosten wordden gewoon vergoed. Maar als je bijv. inkomsten mist omdat je de ziektewet ingaat, of erger nog, als je in de WIA komt, dan kan je dat niet verhalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:09

DeniseES schreef:
Je bent alleen verzekerd wanneer je een cap ophebt (niet echt logisch...), je kan je ruiterbewijs wel hebben, maar als je geen cap op hebt ben je niet verzekerd Knipoog

DeniseES schreef:
zo heb ik het ooit bij mn ruiterbewijs geleerd, ik ga het eens nazoeken Knipoog

Dat is de droom van de SRR. De SRR heeft de onhebbelijke gewoonte om die dromen ook maar als feit te presenteren.
Het ruiterbewijs is het toegangsbewijs voor een select aantal gebieden in privébezit in NL. That's it! DAT geeft het ruiterbewijs; niet meer en niet minder. De verzekering is een leuk verkoopargument, maar heeft geen enkele waarde. Zie het als stoere spoilers op een Fiat Panda, die rijdt daar ook niet harder door........
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-01-08 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:12

ikke schreef:
Dat is de droom van de SRR. De SRR heeft de onhebbelijke gewoonte om die dromen ook maar als feit te presenteren.
Het ruiterbewijs is het toegangsbewijs voor een select aantal gebieden in privébezit in NL. That's it! DAT geeft het ruiterbewijs; niet meer en niet minder. De verzekering is een leuk verkoopargument, maar heeft geen enkele waarde.

Lees even mijn post hierboven; het ligt iets genunaceerder dan jij nu zegt!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:14

@ikke: De eigenaar van mijn verzorgpaard wil dat ik eerst het ruiterbewijs haal voor ik naar buiten ga, omdat hij inderdaad denkt dat ik anders niet verzekerd ben.

Maar het komt er dus op neer dat (afhankelijk van het geval) mijn of zijn WA-verzekering alle kosten dekt voor het paard, mijzelf, en eventueel derden? Kan ik het zo samenvatten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:20

beantsje schreef:
ikke schreef:
Het ruiterbewijs is het toegangsbewijs voor een select aantal gebieden in privébezit in NL. That's it! DAT geeft het ruiterbewijs; niet meer en niet minder. De verzekering is een leuk verkoopargument, maar heeft geen enkele waarde.

Lees even mijn post hierboven; het ligt iets genunaceerder dan jij nu zegt!

Wat jij schrijft heeft niks uit te staan met het ruiterbewijs! Voorwaarden van de FNRS, een bedrijfsverzekering van een manege of de eisen die iemand oplegt aan de gebruiker van zijn/haar paard zijn zaken die door individuele personen worden opgelegd. De SRR zou willen dat het zo werkte.....
Zazoo schreef:
@ikke: De eigenaar van mijn verzorgpaard wil dat ik eerst het ruiterbewijs haal voor ik naar buiten ga, omdat hij inderdaad denkt dat ik anders niet verzekerd ben.

Maar het komt er dus op neer dat (afhankelijk van het geval) mijn of zijn WA-verzekering alle kosten dekt voor het paard, mijzelf, en eventueel derden? Kan ik het zo samenvatten?

Ja, zo mag je dat samenvatten.
Sterker nog; als jij claimt bij de SRR, gaat die verzekering gewoon kijken of ze de kosten kunnen claimen bij de eigenaar van het paard (diens verzekering) of desnoods jouw verzekering.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:34

Je bent met je ruiterbewijs wel verzekerd als je paard schade maakt (tot een bepaald bedrag), dat is toch niet meer dan logisch, het moet ook wel iets belangrijker zijn dan wat Ikke zegt, anders zouden ze je geen boete mogen geven als je op een manegepaard rijdt zonder ruiterbewijs, wel weet ik toevallig wel dat je op een eigen paard (nog) wel zonder ruiter mag rondrijden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:39

DeniseES schreef:
Je bent met je ruiterbewijs wel verzekerd als je paard schade maakt (tot een bepaald bedrag), dat is toch niet meer dan logisch, het moet ook wel iets belangrijker zijn dan wat Ikke zegt, anders zouden ze je geen boete mogen geven als je op een manegepaard rijdt zonder ruiterbewijs, wel weet ik toevallig wel dat je op een eigen paard (nog) wel zonder ruiter mag rondrijden

Wie legt jou die boete op? De manegehouder? ja, dat kan hij doen, maar dan ga je toch gewoon bij een andere manege rijden.

Weet je, er is één reden waarbij de verzekering nut heeft. Als de eigenaar van je verzorgpaard behoort tot die selecte groep Nederlanders die uit geloofsovertuiging (of lamlendigheid) geen AVP hebben.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:41

neh, de politie als je aangehouden wordt Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:43

Je krijgt van de politie echt geen boete hoor als je een ruiterbewijs hebt. Ikke heeft gewoon gelijk, ook al willen de uitgevers van het ruiterbewijs ons iets anders doen geloven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:44

DeniseES schreef:

De bekende stierenpoep vrees ik...
1. Meegemaakt; mijn paard zou schade veroorzaakt hebben. Ik had toen nog een geldig ruiterbewijs. SRRverzekering verschool zich gewoon achter mijn AVP en de rechtsbijstand in dit geval was nul komma nu.

2. Wie zou jou een boete geven als je met een manegepaard de weg op gaat? De enige die jou kan verbieden om de weg op te gaan, is de manege en die mag geen boetes uitdelen! (hooguit wordt je vervolgd wegens diefstal maar da's een ander verhaal).
Als je op de openbare weg rijdt, gaat de politie echt niet vragen of je de eigenaar bent.
Vroegah, toen je nog in gebied van Natuurmonumenten een ruiterbewijs nodig had, kon een boswachter je bekeuren. Geldt ook voor ruiters met eigen paard. Tegenwoordig is ook daar het ruiterbewijs niet meer nodig.
Op terrein waar nog een ruiterbewijs nodig is, kan je alleen bekeurd worden door een ambtenaar met (beperkte) opsporingsbevoegdheid, zoals een boswachter. Als het priveterrein is, is het maar de vraag of die er is. De politie houdt zich doorgaans niet bezig met de toegangscontrole in privegebied.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:45

! Dan hebben ze me inderdaad een hoop onzin verteld bij de ruiterbewijslessen... *al is het natuurlijk een stuk veiliger om met cap te rijden Knipoog*

maareh... wat is het nut van het hebben van een ruiterbewijs dan wel?

edit: behalve dat je weet hoe je je moet gedragen enzo Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:46

DeniseES schreef:
neh, de politie als je aangehouden wordt Knipoog

Doe mij even de wetgeving met artikelnummers waarop dat gebaseerd is!
Je weet wel, zoals in art 15 van het regelement rijbewijzen precies staat wanneer je een B of B-E rijbewijs nodig hebt voor die paardentrailer..........

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:47

Het heeft geen nut ( behalve dus als je in één van de particuliere gebieden wilt rijden, waar het wel verplicht is ). Maar dat is maar een erg beperkt stukje buitenrijdgebied.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:47

ikke schreef:
Weet je, er is één reden waarbij de verzekering nut heeft. Als de eigenaar van je verzorgpaard behoort tot die selecte groep Nederlanders die uit geloofsovertuiging (of lamlendigheid) geen AVP hebben.

nou vooruit, nog eentje dan;
Stel je rijdt met je eigen paard over een spoorwegovergang, de trein maakt een noodstop, ontspoort en er komen diverse mensen in een rolstoel. Je eigen AVP dekt maar tot max 500.000, nou in dat geval kan de extra dekking van de SRRverzekering van pas komen... Schijnheilig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:49

ROFL

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:51

DeniseES schreef:
! Dan hebben ze me inderdaad een hoop onzin verteld bij de ruiterbewijslessen... *al is het natuurlijk een stuk veiliger om met cap te rijden Knipoog*

maareh... wat is het nut van het hebben van een ruiterbewijs dan wel?

edit: behalve dat je weet hoe je je moet gedragen enzo Knipoog

Toegangsbewijs tot een selecte groep terreinen welke privé-eigendom zijn en dus trots vermeld worden op de site van de SRR.

beantsje schreef:
ikke schreef:

Stel je rijdt met je eigen paard over een spoorwegovergang, de trein maakt een noodstop, ontspoort en er komen diverse mensen in een rolstoel. Je eigen AVP dekt maar tot max 500.000, nou in dat geval kan de extra dekking van de SRRverzekering van pas komen... Schijnheilig

Ja, OK, jij je zin. Inderdaad; als je in staat bent om meer schade aan te richten dan je AVP dekt (de mijne is 1.250.000 euro), dan kun je de waarde van de verzekering van het ruiterbewijs erbij optellen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:54

Ja, als je nog meer schade kunt veroorzaken, doe je leuk mee... Haha!
Zou de eigenaar van het paard van TS daar bang voor zijn? Ben in dat geval benieuwd wat voor paard dat is... Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:07

beantsje schreef:
Ja, als je nog meer schade kunt veroorzaken, doe je leuk mee... Haha!
Zou de eigenaar van het paard van TS daar bang voor zijn? Ben in dat geval benieuwd wat voor paard dat is... Clown

ROFL ROFL Anders ik wel.........

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:25

beantsje schreef:
ikke schreef:

Als een trein ontspoort door een noodstop lijkt dat mij een fout van degene die de trein bouwt/controleert en mag zijn verzekering dat dokken en niet die van de ruiter of eigenaar van het paard Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:27

beantsje schreef:
1. Meegemaakt; mijn paard zou schade veroorzaakt hebben. Ik had toen nog een geldig ruiterbewijs. SRRverzekering verschool zich gewoon achter mijn AVP en de rechtsbijstand in dit geval was nul komma nu.

Dit is geen verschuilen hoor, er staat gewoon de veelgebruikte 'na U' clausule in, ofwel zij bieden secundaire dekking. Dat wil zeggen: is er een andere verzekering die dekking verleent dan doen zij dat niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:35

Toen ik een jaar of 4-5 geleden m'n ruiterbewijs haalde was deze nog nodig in het gebied van de utrechtse heuvelruggen, is dat nu niet meer nodig dan?

M'n WA verzekering loopt tot 2,5 miljoen per jaar en 1,5 miljoen per ongeval dus m'n paard moet veel slopen wil dat ruiterbewijs daar nodig zijn Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:18

Yessy schreef:
Toen ik een jaar of 4-5 geleden m'n ruiterbewijs haalde was deze nog nodig in het gebied van de utrechtse heuvelruggen, is dat nu niet meer nodig dan?

M'n WA verzekering loopt tot 2,5 miljoen per jaar en 1,5 miljoen per ongeval dus m'n paard moet veel slopen wil dat ruiterbewijs daar nodig zijn Knipoog

Jij mag ook meedoen Haha!
Kijk even op de site van de SRR, maar delen van de Utrechtse heuvelrug doen aan die verplichting, dacht ik. Don't shoot the pianoplayer Bloos

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:08

LDRD schreef:
beantsje schreef:

Dit is geen verschuilen hoor, er staat gewoon de veelgebruikte 'na U' clausule in, ofwel zij bieden secundaire dekking. Dat wil zeggen: is er een andere verzekering die dekking verleent dan doen zij dat niet.

Naar de letter heb je natuurlijk gelijk, maar doordat SRR zo leurt met haar verzekering, schept ze wel andere verwachtingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:18

beantsje schreef:
Naar de letter heb je natuurlijk gelijk, maar doordat SRR zo leurt met haar verzekering, schept ze wel andere verwachtingen.

Maar die verzekering is ook hun enige verkoopargument. Ze hebben verder helemaal niks te bieden, niet voor de ruiter en niet voor de landeigenaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:21

beantsje schreef:

Heb je helemaal gelijk in hoor, ze geven een veel mooiere voorstelling van zaken.