Mag een ander jouw paard slaan?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:33

Toen er bij mij voor de eerste keer een hoefsmid kwam heb ik
hem duidelijk verteld dat Blossem een beetje bang was
uitgevallen omdat ze gewoonweg niks gewend was. Miepie kwam
uit een kudde van 30 ponies en was sowieso al 2 jaar niet bekapt
Op een gegeven moment probeerde ze omhoog te komen en toen heeft
hij haar een paar rotschoppen verkocht.
Ik stond daar met mijn mond vol tanden, ik was helemaal perplex.
Dit was dan ook de laatste keer dat deze hoefsmid bij mij geweest
is.
Ik heb nu een andere die heel goed met de paardjes om gaat,
Blossem gedraagt zich nu perfect.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:43

werkelijk niemand,behalve vakmensen,mogen ook maar iets met of aan mijn paard doen!!!niet aaien,niet slaan,gewoon nix!wij hebben een hele rustige,fijne hoefsmid en weet hoe wij met ons paard omgaan,en probeert daarop aan te sluiten!!!maar mensen die bij mijn paard gaan staan,terwijl ik gewaarschuwd heb voor zijn hap-acties,en hem toch gaan aaien,en een hap krijgen...om hem vervolgens ook nog een mep geven,nee dat gebeurt ECHT niet bij mijn paard!!!sterkte en ik hoop dat je een fijnere smid krijgt,en dat mananzo niet verpest is..

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 20:07

Najaaa sorry hoor ik zou toch zo boos worden als die hoefsmid dat bij 1 van mijn pony's deed! Echt belachelijk. Mensen die mijn pony's kennen mogen ze best een pets verkopen als ze vervelend zijn hoor maar wat die hoefsmid deed vind ik echt nergens op slaan!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:33

Tja dit vind ik niet terecht. Sowieso vind ik het niet leuk als andere paarden mijn paard straffen, gelukkig is dat ook niet zo vaak nodig. Maar als ze vervelend doet mogen ze het wel doen, maar niet om niets!! Zeker bij een jong paard, je moet natuurlijk wel consequent zijn, maar onterecht straffen werkt volgend mij averechts.
Ik heb zelf een 2 jarige, en die heeft af en toe rechts nog moeite met haar evenwicht. Ik kan ze nu wel uitkrabben, als je gewoon even wacht tot ze haar evenwicht heeft gevonden gaat het goed. Maar het lijkt me niet dat dat zou lukken als je ze een knal verkoopt zodra ze iets terugtrekken Verward

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:47

Het hangt er van mij af op welke manier. Als Den echt heel gemeen word doet hij het zelf maar zomaar word ik boos om.
Op zo'n manier had het van mij echt niet gemogen!!!!!!!!! Alstie gewoon braaf is maar een beetje ongeduldig los je het toch niet zo op?!?!?!?!?!?!?!?!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:14

VAn mij mogen ze de paarden die ik onder mijn kont heb , mits terecht behoorlijk op hun donder geven, heb ik geen problemen mee. Zolang het maar terecht is.... Als ik een paard van iemand anders vast heb of er even mee lopen, zou ik em niet zo snel een klap verkopen.. heb al vaker aanvaringen gehad met mensen die het zielig vonden.... Lips are sealed

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:47

Nouuu zeg, dat had ie bij ons dus niet moeten flikken. Keltic is eenkennig en luisterd alleen naar mij. Dát is gewoon zo, en dat veranderd níet Haha!
zo kwam er een keer een meisje mee met mn vriendin, en die staat me daarom eens te schreeuwen poehee. Allerlei wilde verhalen enzo, helemaal melig. Keltic kan daar nie tegen dus die drijgt zo van Koe eeh pas maar eens op he *boee:D* *koe koe*}:0
Nou dus dat kind geeft m een mep, nou die hoeft niet meer terug te komen want die heeft dus letterlijk een klap van mij terug gekregen *keltic lach zich rot Haha!*
Zo is bij Arabella ( die heeft altijd praam etc nodig bij de hs)
Een keer een gat in haar hoofd geslagen met de vijl! Nou reken maar, die hoefde niet meer terug te komen. Hij heeft wel netjes de rekening betaalt..

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 00:39

Als mijn smid zomaar onterecht Pompidou in haar buik zou schoppen, zou ik (weet ik nu al) zo eruit floepen: 'hee hee bent u nou helemaal?'Dat kan echt niet hoor!!

Pompidou is wel erg vervelend, ze gaat vreselijk met haar volle gewicht op die smid hangen, maar de smid raakt haar dan nóg met geen vinger aan. Verward
Ik zei al: 'u mag haar best op haar flikker geven hoor?' Haha!
Maar dat was niet nodig zei hij, hij loste het idd goed op.
Maar ík zag dat Pompidou gewoon met de oortjes naar voren om haar heen keek, en uit pure luiheid lekker op de smid aan het leunen was... Lips are sealed

Fitzroy

Berichten: 25170
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 00:45

Ik vind dat andere mensen die met mijn paard omgaan (smid, DA, stalhouder whatever) hem gerust een knal mogen geven als ie niet luistert.
In jouw geval klinkt het onterecht. Ik ben zelf ook 2 x van smid veranderd omdat ik ze te grof in de omgang vond. Nu heb ik echt een hele leuke smid die de paarden rechtvaardig behandelt.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 07:56

Ja, ik had hem verteld dat hij nog maar twee is en dat ik hem nog niet zo lang heb.

Mijn stalhouder wil ook graag een andere hoefsmid, maar die zijn erg schaars. Maar we gaan wel op zoek naar een andere

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 08:41

Iemand die met mijn pony bezig is mag haar best een flinke knal verkopen, als het maar terecht is! Wat jouw smid heeft gedaan klinkt onterecht, ik kan daar natuurlijk niet over oordelen, want ik was er niet bij, maar aan jouw reacties te zien vind jij dat ook Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 09:13

Het is soms jammer dat de hoefsmeden niet in overvloed aanwezig zijn.
Anders kon je gewoon direct een andere nemen.
Ik heb nu een bijzonder fijne, zeeeeeer geduldige (geduldiger als ikke-zelf) smid, die zeer zeker niet uithaald.
Maar ik zou het niet erg vinden als hij een klap gaf, mits terecht.

De hoefsmid en de DA zijn dan ook de enige mensen die mijn paard mogen slaan. Ieder ander die zijn handen eraan vuil maakt wordt weggestuurd. (incl. de "penny-meisjes" die ongewenst in de wei gaan, dat vind ik net zo erg als iemand die slaat)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 09:40

Ik zou hem meteen weg sturen, is hij helemaal belazerd Boos!
Dat hij hem dan een tik tegen zn bovenbeen geeft gaat nog, maar 3x hard in zn buik schoppen en dan ook nog met STALEN neuzen, dat gaat mij echt te ver...
Hij mag tegen mij gaan zeiken dat ik mn paard beter moet opvoeden (wat in dit geval totaal niet aan de orde is, het is die hoefsmid zn eigen schuld moet ie maar harder te werk gaan) maar hij blijft met zn poten van mijn paard af....

Ik zou als ik jou was die hoefsmid opbellen en hem zeggen dat hij niet weer hoeft te komen voor jou paardje, dat je wel een ander zoekt...

suc6 ermee!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 10:23

Hij hoefde niet meer te komen. Ik vind het echt onbeschoft. En ik had er zeker wat van gezegd. Dit mag een hoefsmid niet doen vind ik.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 17:33

jeetje wat een aso vent. Die zou van mij ook meteen kunnen vertrekken. Toen Barley voor het eerst bekapt werd was het heel spannend voor haar. Ik had haar pas zes weken en toen ik haar kreeg kon je haar niet eens aaien. Maar de smid was heel rustig en nam alle tijd voor haar.

Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben bij jonge paarden. Hoe reageerd hij nu als ie weer een smid ziet? Hij zal het vast onthouden en gaat het zien als een niet prettige ervaring.

Paarden op hun donder geven heb ik echt geen moeite mee. Soms moet het nu eenmaal. maar zo stampen onder de buik omdat ie even niet mee werkt is echt not done voor mij.

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 18:01

bah!! nee hij zou zeker kunnen vertrekken! ik had er ook zeker wel wat van gezegt. niemand trapt mn pony om zo'n reden. Als iemand met drib bezig is en hij verdient een tik, mogen ze hem geven ook. maar op deze manier?? nee... zeker niet! helemaal omdat het een jonge pony is, straks word hij nog bang van de smid...

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:09

Mijn hoefsmid mag Jamey gerust een por verkopen,of een harde shop.Ze maken mekaar op het weiland immers ook af,en dit gaat er nog veel harder aan toe.Als de smid Jamey niet de baas is,wordt hij doodgedrukt,
en wees daar maar zeker van.Want jamey heeft een bloedhekel aan smeden,dierenartsen en mannen.Deze drukt ze het liefst nog plat tegen de muur aan.Of ze stijgert naar ze.

Een vreemde mag haar,omdat ze die persoon bijt,of iets in die richting,of omdat ze bang is,absoluut geen knal verkopen.Zowiezo hoort een vreemde van mijn pony af te blijven,punt.

Ik moet wel bekennen dat ik Jamey een keer uit de paddock haalde,één of andere rotbok die daar ook in stond,op mij af kwam lopen en me zo een mep gaf,dat ik dat beest wel zo ongeloofelijk hard heb teruggeschopt...

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:13

Ligt helemaal aan de situatie, aan de aard van het paard, maar als het terecht (!) is, vind ik het met mijn paard geen probleem als een ander 'm op z'n donder geeft. Mijn paard mag niet over mij heen walsen, waarom dan wel over een ander?

Maar bij een jong en/of onzeker paard, nee, absoluut niet, geduld bereik je dan veel meer mee, er is nog altijd een verschil tussen angst en stomweg lopen etteren.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:15

Steef schreef:
Als ik een paard van iemand anders vast heb of er even mee lopen, zou ik em niet zo snel een klap verkopen.. heb al vaker aanvaringen gehad met mensen die het zielig vonden.... Lips are sealed


Dat zou ik dus wel doen, ik laat niet over me heen lopen, ook niet door een paard van een ander. Als ze het zo zielig vinden houden ze 'm zelf maar vast.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:25

tuurlijk mag iemand mn pony slaan, moet ook wel, helaas Verdrietig
maar dan wel om een rede!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:19

Dit is zoals ik het lees een onterecht pakrammel !, en dat hoefden ze bij mij echt niet te proberen, klaar of niet klaar, mijn paard ging naar stal, en ik betaalde voor de hoeven die gedaan waren !.

Ik bel later dan wel een andere smit.
Renske is een secreet, bij de smit, gaat hangen. loopt rondjes, grr, echt moordneigingen kreeg ik er van.
de smit is 2 uur rustig gebleven, wat ik heeeel knap vind, wanneer een paard van pak weg 600 kg boven op je tenen extra gaat staan, gaat hangen enzo.
En toen vroeg de smit, zou ik der een opdonder mogen geven.
En dat mocht ie, toen was de rest van het werk binnen een half uur gedaan Lachen

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:25

IPV van denken met straffen de oplossing te hebben voor die kuren, kun je ook wat tijd en geduld in hetr aanpakken van de oorzaak steken.
Ik vind slaan en schoppen onzin, en het werkt meestal averechts.
Als ik zou zien dat iemand anders mijn paardje zou 'aanpakken' dan kunnen ze wat meemaken!!!! Boos!
Ook al 'kliert' je paard jou nog zoveel, dan wil dat simpelweg zeggen dat je niet het respect van je paard krijgt dat je 'verdient'.
Als je de rollen goed verdeelt hebt, is straffen op zo'n lompe manier niet nodig. Negeren is meestal een zwaardere straf dan een knal voor z'n hersens.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Mag een ander jouw paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:13

Als je paard dingen flikt die niet door de beugel kunnen (of het nu bij mij is of bij een ander), heb ik er geen probleem mee als ´ie een dreun krijgt.
Het moet alleen niet zo gaan als bij jouw paard: 4 keer een schop in de buik geven, zou ik niet accepteren, of het nu om mijn paard, dat van een vriendin/kennis gaat of "maar" een manege paard. Dat is voor mij gewoon woede/frustratie/onmacht aan het beest uitlaten en dat is nooit goed! Daar mag/moet je dus gewoon wat van zeggen! Je zei al dat jullie in dat opzicht al vaker problemen met die smid gehad hebben en zou in dat geval zéker op zoek gaan naar een ander!!

Tallie1979 schreef:
Zo heb ik een mooi voorbeeld van een vriendinnetje van mij gehad (Angeltjuh) Er was een meisje bezig met haar paard, het beestje gaat op haar teen staan en ze geeft hem een keiharde lel.. Toen heeft Angel haar een tik gegeven..
Als een paard op je teen gaat staan dan is dat lompheid, daar kan hij niet altijd wat aan doen..



Als een paard op m´n voeten gaat staan, ik hem een dreun verkoop en vervolgens een tik van iemand anders daarvoor zou krijgen (en dan maakt het niet uit of het de eigenaresse is of de koningin in eigen persoon), zou Leiden in last zijn }> !
Dat paard heeft gewoon niet op mijn voet te gaan staan Boos! , punt uit!! Ik zie het al gebeuren, : "Tja, m´n voet/ tenen zijn blauw/gebroken, maar het geeft niet hoor, m´n paard is gewoon een beetje lomp"
Sorry hoor,maar dit is dus gewoon onopgevoed gedrag! Mijn veiligheid gaat toch echt vóór het paard! Wat doet die Angeltjuh dan, vragen of het paard alsjeblieft van d´r voet af gaat Verward Een paard op m´n voet doet zeer, net zoals een strik die door "lompheid" door m´n hand getrokken wordt of mij klem zetten tussen de staldeur en paard, omdat ´ie naar binnen wil scheuren om te eten.
Zulk gedrag wordt bestraft, als het moet dus ook met een dreun!
(Er is trouwens wél een giga verschil tussen je/een paard een dreun verkopen, of het finaal aan gort schoppen/slaan met allerhande voorwerpen als zwepen, vijlen, hamers Frusty en aanverwante dingen Knipoog !!)

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 10:31

Als mijn paarden echt vervelend zijn mogen ze van mij een dreun of desnoods een schop hebben, Kaminka en Toon zijn niet zo snel van de rel. In jouw geval vind ik het echter niet kunnen en zou ik niet verder willen met deze smid.

Ik heb een lomperik van een paard (Kaminka) die vroeger duidelijk niet is opgevoed. Is niet zo handig hoor. Maar bij de hoefsmid is ze superbraaf, vindt ze nl. erg gezellig (= aandacht van een man, ze is gek op mannen en op aandacht!). Daar ben ik wel blij mee, want ze is echt nergens van onder de indruk, dus slechte gewoontes afleren valt bij haar nog niet mee.

Toon was de eerste keer ( toen ik hem pas had) bij de hoefsmid erg vervelend. Maar daar was wel een reden voor: hij was net uit zijn vertrouwde omgeving gehaald en in een nieuwe groep gezet, met ineens een vaste persoon die hem verzorgde terwijl er al een jaar nauwelijks naar hem omgekeken was. Bovendien moest hij alleen in een trailer. Alleen zijn was hij niet gewend en een trailer ook nauwelijks. Toen dus in de smederij met paarden die komen en gaan en voor het eerst in je leven beslagen worden. Dat was nogal wat!

Hij was toen erg onrustig en heeft behoorlijk op zijn lazer gehad van de smid, wat overigens niet hielp. De smid had niet in de gaten dat Toon gewoon van streek was, achteraf vertelde hij mij dat hij het verkeerd had ingeschat (en ik ook, ik had de situatie rond Toon beter uit moeten leggen). Nu is Toon heel makkelijk geworden bij de smid, alleen zijn voorhoeven vindt hij vervelend, komt waarschijnlijk door de hoefkraakbeenverbening.

Als hij het te bont maakt met dwarsliggen, krijgt hij een ram met een vijl, hier kan ik niet mee zitten hoor. En Toon ook niet echt....

Isard, Toon's grote vriend is een heel gevoelig en nerveus bloedpaard die ook door deze smid beslagen wordt. Dit paard wordt door hem heel voorzichtig en geduldig behandeld. De smid weet heel goed welk paard wel en welk paard geen klap kan krijgen.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:31

NEEEEE! Boos!
Niemand heeft het recht om mijn paard te slaan of te schoppen. Als ze echt zo vervelend zou doen dat het voor de smid gevaarlijk zou zijn om z´n beroep uit te oefenen, zet ´ie d´r maar terug op stal zodat ze een andere keer met mij erbij, of door iemand anders gedaan kan worden.

Kreeg laatst te horen dat Nikita ook niet echt rustig is bij de smid (hangen, draaien, over de stress raken), dat ik met ´m afgesproken heb dat ik er in het vervolg bij blijf om d´r vast te houden. Het moet voor de smid natuurlijk wel te doen blijven, hij zit er ook niet op te wachten om arbeidsongeschikt getrapt te worden. Als het paard niet makkelijk is moet de eigenaar wat schikken, is de smid niet eerlijk (bij treuzelen door kletsen kan ik me voorstellen dat het paard ongedurig wordt) in zijn handelen --> erop aanspreken en daarop actie onderenemen.