Herken jij een ziek paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:58

Bij de paarden bij ons op stal zie ik het ook meteen. Riant helemaal maar het lastige van Riant is dat als ze zich ziekjes toont.. en ik denk hmm die voelt zich neit zo lekker .. ze dus de volgende dag op de kliniek staat omdat het vrij ernstig blijkt. Riant is echt een harde wat dat betreft.
bij vreemde paarden zie ik het meestal ook wel. Ik loop al ruim 20 jaar tussen die beesten dus het valt meestal wel snel op als en een niet lekker is.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:03

Bij mijn eigen paard merk ik het duidelijk, want als ze zich niet lekker voelt, dan is ze niet zo vrolijk en opgewekt als normaal en staat ze er maar een beetje "duf" bij, lusteloos zegmaar.
Toen ze koliek had, had ik het zo door. Ik kwam bij haar wei aan en ze lag, toen dacht ik er nog niet eens iets van. Maar toen ik naar haar toe ging, stond ze ook gelijk op, liep ze een rondje en ging ze gelijk weer liggen. Dus toen maar gelijk de buurman erbij geroepen (de DA dus Tong uitsteken) en was het eigenlijk zo weer over Lachen.

Maar ik merk het bij haar iig gelijk .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:49

SANEX schreef:
Ik merk het meteen, eigenlijk denk ik altijd te snel dat er wat ernstigs is en sta ik meteen met de thermometer klaar Haha!

Ik zal ook wel moeten, heb mn EHBO diploma paard, dan leer je wel ziektes en gebreken herkennen


Dat heb ik inderdaad ook jaren geleden gedaan, EHBO voor paarden! En doe nu een opleiding waar dat soort dingen allemaal behandeld worden (en dan echt diep er op in gaan, dus hoe alles in z'n werk gaat met bacteriƫn etc en hoe de organen werken).

angy

Berichten: 207
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:56

Ik zie direct aan mijn paard of hij in een vrolijke bui is, of brutaal en natuurlijk of hij een mindere dag heeft. Net als ik, zal hij ook een keer een baaldag hebben of last hebben van spierpijn na een pittge les. Dan pas ik zijn training gewoon aan aan dat moment. Koliek en kreupelheid daar gelaten, dan is de eerste aktie de DA.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:23

Ja ik heb al drie keer koliek bij verschillende paarden 'ontdekt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:25

Bijmijn eigen paard merk ik het direct op. Ik sta ook bijhet minste of geringste al te temperaturen.

Bij andere paarden vind ik het moeilijker. Mijn stalhouder die is daar echt heel goed in. Die loopt altijd wel een voerronde en ziet direct als er wat is. Mijn instructrice is ook een kei in zulke dingen. Ze stelt een betere diagnose dan menig DA. Ik denk dat je dat laatste niet kunt leren, het is toch het gevoel dat je er voor moet hebben naast jarenlange ervaring.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:55

Ik merk het altijd als San niet goed in zijn vel zit..
Of als een wond erngstig genoeg is om een VA bij te halen..
Terwijl anderen roepen van het kan nog wel even.. Hang ik dan al aan de telefoon. En meestal is het ernstiger dan dat de meeste gedacht hadden.
Ook bij andere paarden valt het me gelijk op.. Als een paard anders is als anders sta ik gelijk bij pensionhouder op de stoep.. Bij mijn honden merk ik het ook gelijk..

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:34

ik merk het ook altijd meteen als een paard niet goed is..
maakt niet uit welk paard het is, ik voel meteen als er iets niet goed is.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:51

Bloos! Ik mag toch hopen dat ik een ziek paard herken!!! Bloos!

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:13

als ze niet goed lopen voel en zie ik dat aardig snel en ook als ze ziek zijn heb ik het in de gaten. ook eens dat ik in de mond van een van mijn ponys keek en ik dacht : wat is het tandvlees dik Verward spuitje gehad en was vrijwel snel over.

en zo ook met amber haar wolfskiesjes. ze was heel erg tegen de hand enzo.

en soms bel ik te snel. waren ze ontsnapt en hadden ze de hele avond uit een zak muesli staan eten. toen ik ze uit de wei haalde kwam grietje niet (nomraal heel snel omdat ze eten krijgt Haha!) ik dacht dat ze hoefbevangen was. maar gelukkig had ik het mis *LOL*

_Tarzan

Berichten: 11231
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:47

Bij verona merk ik het meteen, als er iets mis is wil ze niks eten en als Verona niks eet en niet om eten bedelt is er wat mis met haar Tong uitsteken

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:49

Door de jaren heen leer je steeds beter naar je paard kijken en nu zie ik aan de ogen en de uitdrukking of er iets mis is.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 02:18

Als Kane ziek zou zijn dan zie ik het meteen. Bij een paard wat ik niet zo goed ken vind ik het moeilijker

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:11

Bij Mirk zie ik het direct, vooral toen hij van het zomer het begin had van een zware verkoudheid.

Ik ga niet rijden, wanneer ik merk dat hij niet topfit is... Meestal weidegang of los in de bak, knapt hij wel van op!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:29

van me eigen paarden merk ik het vast,
die ken je door en door,
daar merk je wel wat aan als die niet lekker in hun velletje zitten !

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:46

Wat me wel eens opvalt is dat er ook een boel mensen zijn die enorme moeite hebben om een gezond paard te herkennen. Die zien in ieder dingetje een reden om rustig aan te doen, veel geteut en vooral niet te hard werken, want stel je voor... Ach gut
Ieder z'n ding hoor, maar of dat voor het paard nou zo leuk is... Bovendien zijn die softe beesten meestal niet de prettigste in de omgang Lips are sealed

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:48

Margreet schreef:
Wat me wel eens opvalt is dat er ook een boel mensen zijn die enorme moeite hebben om een gezond paard te herkennen. Die zien in ieder dingetje een reden om rustig aan te doen, veel geteut en vooral niet te hard werken, want stel je voor... Ach gut
Ieder z'n ding hoor, maar of dat voor het paard nou zo leuk is... Bovendien zijn die softe beesten meestal niet de prettigste in de omgang Lips are sealed


daar had ik het laatst nog met me stalhouder over,
tegenwoordig is het in om een ziek paard te hebben,
medicijnen,
kruiden en alles word veel te snel gegeven,
al die rompslomp,niks voor mij,
heb liever een gezond paard !

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 11:05

Jaaaaaaaaaaaaren geleden, heb ik bij mijn draver ook getut met zeewier, knoflook en de hele mikmak.
Dat doen we nu niet meer.

Het kost handen vol met geld en dat ik nu verschil merk? (tja, alleen in geur Schijnheilig )

Ze doen het gewoon goed op bix, hooi en slobber. Meer niet.

Zoals ik altijd maar zeg 'we moeten er geen watjes van maken' Knipoog

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:18


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:14

ik merk het direct aan hem. ik doe alles zelf en heb mijn paard aan huis staan. ik merk het meteen aan hem als hij niet helemaal fit is.
ik neem dan ook liever een keer vaker tempratuur op dan te weinig.