Vandaag zoiets stoms mee gemaakt!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:39

Over de afstand van waar je moet gaan stappen even in het midden gelaten, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je een ander paard in stap passeert!
De reactie van die vrouw.. tja.. ze zal zichzelf wel rot geschrokken zijn en even op jou afgereageert.. had ze niet moeten doen, maar daarentegen vind ik jou reactie ook erg kinderachtig!
Die vrouw was haar paard dressuurmatig aan het trainen, JIJ vind het in de krul getrokken, maar misschien was dit helemaal niet het geval en had ze haar paard rond en diep ingesteld! Haha! Haha!

Mijn paard is ook heel braaf als andere paarden langskomen, ook al komen ze in draf langs!
Maar daarom ga IK geen andere paarden in draf langs.
Paarden in draf of galop passeren kan gevaarlijk zijn!
Breng jezelf en andere niet in gevaar ga gewoon eventjes stappen.. wat is het probleem??

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:49

Dus die mevrouw zou ook als ze op een heel braaf paardje aan het rijden was haar training moeten onderbreken en gaan stappen omdat er iemand op een paard of pony voorbij komt?
Dat zou hier leuk zijn, kan je hier zomer's zeker alleen in het donker gaan rijden want overdag komen er hier zeker in de vakantie erg veel aanspanningen en ruiters langs Rolleyes

Sorry hoor maar dit valt voor mij echt niet onder de naam 'passeren'.
Wat zou volgens jullie dan een veilige afstand zijn om een buitenbak aan te leggen?
10m? 20m? Of nog verder van de openbare weg?

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:59

Ach deze mevrouw baalde flink dat haar paard struikelde en niet meer geconcentreerd was.
Veel mensen reageren dit af op hun paard, zij heeft duidelijk het licht gezien en reageert haar frustraties af op iemand anders.....dat is het enige positieve hieraan.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:43

Blossomm schreef:
Ach deze mevrouw baalde flink dat haar paard struikelde en niet meer geconcentreerd was.
Veel mensen reageren dit af op hun paard, zij heeft duidelijk het licht gezien en reageert haar frustraties af op iemand anders.....dat is het enige positieve hieraan.


Das inderdaad waar Haha! Haha! Haha!

Maar ik vind een passeerafstand van een meter of 10 ver genoeg Haha! Haha! D

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:40

MarijeR schreef:
Dus die mevrouw zou ook als ze op een heel braaf paardje aan het rijden was haar training moeten onderbreken en gaan stappen omdat er iemand op een paard of pony voorbij komt?
Dat zou hier leuk zijn, kan je hier zomer's zeker alleen in het donker gaan rijden want overdag komen er hier zeker in de vakantie erg veel aanspanningen en ruiters langs Rolleyes

Sorry hoor maar dit valt voor mij echt niet onder de naam 'passeren'.
Wat zou volgens jullie dan een veilige afstand zijn om een buitenbak aan te leggen?
10m? 20m? Of nog verder van de openbare weg?


JIJ passeert haar toch?

Maar goed, mij zal et verder een rotzorg zijn hoor of je nu in stap, draf of galop passeert!
Naar mijn idee heet et 'gewoon' rekening met elkaar houden!!

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:12

Ik vind het idee om iemand te vragen of je door kan rijden nog het meest constructieve idee dat hier wordt genoemd. Ik ga zelf altijd stappen en vraag bij het passeren of het een probleem is als ik daarna verder draaf. Zo nee, dan ga ik draven en zo ja, dan blijf ik stappen.
Het is volgens mij niet de afstand waar je rekening mee moet houden, maar het zicht. Als paarden elkaar kunnen zien kunnen ze dus ook reageren. Bovendien zitten mensen misschien met lange(re) teugels op het moment dat jij bepaalt dat je erlangs kunt draven zonder het te vragen.
Overigens hoeven mensen in een bak voor mij de training niet te onderbreken als ik over de weg langs kom. Dat ligt toch net anders. Maar ik kan stom genoeg even niet uitleggen weaarom dat nou anders is, iemand???????

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:29

Nou, heel eerlijk gezegd denk ik dat mensen teveel trutten met de paarden. Als deze mw haar paard afgeleid is door en langsdravende ruiterm, betekent het niet dat diee ruiter asociaal is, maar dat zij niet de volle aandacht van haar paard heeft.
Ik rij in een bak sie niet langs de weg ligt, maar waar vrijwel altijd paarden rondom in de wei staan.
Die galopperen ook wel eenas als een dolle langs, en het komt ook regelmatig voor dat mijn stalhouder en zijn zoons met een aantal aanspanningen in de wei trainen. Maar ik vind dus absoluut niet dat dat een reden voor mij is om dan te gaan lopen miepen. Bill kijkt wel even op, maar gaat dan gewoon weer een het werk.
Ik denk dat je je paard toch onder controle moet hebbn, en dat er dan best wat kan gebeuren zonder dat het paard en de ruiter gelijk over de zeik gaan. Dat betekent niet dat ik van achteren aan kan komen racen en vlak lang s een groep kan scheuren, maar dat betekent wel dat ik op een redelijke afstand in draf kan passeren.

vicky

Berichten: 3133
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 13:24

10m vind ik ook wel redelijke afstand.
En dan nog het paard schrok niet en hij struikelde gewoon en daar kregen wij de schuld van. Was ie stuiterend door de bak gegaan dan had ik wel gestapt natuurlijk.
Dan nog even iets heel anders ik rijd ook endurance daar word wel altijd aangeroepen voor het passeren gebeurt vrijwel altijd in draf en ook vaak in galop.
Mijn nieuwe paardje vond het de eerste keer wel vreemd maar na een aantal km`s was ze er aan gewend en geen probleem meer,

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:03

Ik vind het ook heel normaal dat je andere ruiters kruist in stap. Mensen die hun B brevet of bij jullie ruiterbrevetten hebben die weten dat trouwens ook dat is een theorie vraag op je examen bij ons was dat toch. De afstand is volgens mij ook vasgelegd maar die weet ik niet meer dacht een dikke 10 meter ofzo. Ik word dus ook ontzeten kwaad als een ruiter mij passeerd in draf of galop. Zoiets noem je gewoon manieren hebben. En een beetje denken aan andere mensen. OK dan!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:00

Billy schreef:
Nou, heel eerlijk gezegd denk ik dat mensen teveel trutten met de paarden. Als deze mw haar paard afgeleid is door en langsdravende ruiterm, betekent het niet dat diee ruiter asociaal is, maar dat zij niet de volle aandacht van haar paard heeft.
Ik rij in een bak sie niet langs de weg ligt, maar waar vrijwel altijd paarden rondom in de wei staan.
Die galopperen ook wel eenas als een dolle langs, en het komt ook regelmatig voor dat mijn stalhouder en zijn zoons met een aantal aanspanningen in de wei trainen. Maar ik vind dus absoluut niet dat dat een reden voor mij is om dan te gaan lopen miepen. Bill kijkt wel even op, maar gaat dan gewoon weer een het werk.
Ik denk dat je je paard toch onder controle moet hebbn, en dat er dan best wat kan gebeuren zonder dat het paard en de ruiter gelijk over de zeik gaan. Dat betekent niet dat ik van achteren aan kan komen racen en vlak lang s een groep kan scheuren, maar dat betekent wel dat ik op een redelijke afstand in draf kan passeren.


Ben ik met je eens, alleen dat op een redelijke afstand in draf passeren niet, maar das mijn mening.
Ik kan me heel erg goed in leven in de situatie wat jij schets hoor.
Veel te veel mensen zijn stress-kippen en brengen dat over op et paard!
Ikzelf ben ook niet zo'n miep wat in de stress schiet als ik een paard op 2 kilometer aan zie komen draven. Ook niet als ie langs zou draven.
Maar helaas zijn we niet allemaal zo en zijn er ook angstige ruiters bij.
En dan kunnen we met z'n alle roepen dat die bange ruiters maar niet moeten rijden en al helemaal niet moeten buiten rijden, in de praktijk is het gewoon anders!
Hoevaak gebeurt et niet op wedstrijd dat een ruiter in de stress schiet als mensen voorbij de ring lopen of aanstalten maken om bij de ring te blijven staan?
Als ik in de bak rij en er komt een ander paard voorbij of rent in de wei of whatever.. dan heeft ie idd z'n aandacht bij mij te hebben, maar tis wel een paard en dat heeft ie dus niet altijd.
Vandaar dat ik altijd voor stap kies als ik een paard passeer.
Overigens ook een voetganger of fietser.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30682
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:59

Als ik een ruiter passeer op de weg stap ik altijd! Ga lang genoeg van tevoren stappen. Al heb ik zelfs daar een keer een probleem mee gehad, was nog zo'n 100 meter weg, toen dat mens al begon te zwaaien met haar armen. Maar ik moest haar van achter inhalen, dus als ik dan al zou gaan stappen lukte dat nooit. Dus rustig blijven draven tot op een 25 meter afstand, en toen werd ze echt kwaad, en draaide gelukkig om. Paard verblikte of verbloosde niet, en ik kon er eindelijk langs.
Met rijden kom ik langs 1 buitenbak van een pensionstal, waar een hoop van die tutjes rijden, dus dan ga ik voor de veiligheid meestal stappend langs, ookal ligt de bak op 50 meter van de weg. Want daar zit een sloot, en een weiland tussen, en dan weer een sloot volgens mij. Ik heb zelfs weleens een paard gek zien doen toen ik stappend erlangs ging.

Mijn eigen pony is erg gevoelig voor een paardje wat van achter dravend komt, van voren veel minder. Hij kijkt wel, maar kan hem prima bij me houden. Alleen ik heb liever niet dat ze van achter in draf passeren zonder wat te zeggen. Voor de rest interesseert het mij niet zo, hij wordt wel drukker, maar dat geeft niet. Ik rijd gewoon rustig door.

Maar zolang het niet passeren is mag je van mij altijd in draf. Met passeren op de weg ga ik zelf over in stap uit beleefdheid, netjes een meter of 25 voor ik bij de ruiter ben. Dus ruim op tijd.