Natuurlijk paard!? (discussie)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:56

Bij mijn paard knip ik de vetlokken altijd af. Omdat ze nogal last heeft van mok in de winter, dus het is voor haar eigen bestwil. in de zomer knip ik ze ook, omdat ik het veel mooier vind staan en ze ze dan toch ook niet nodig heeft. geschoren wordt ze niet en haar snorharen, oogharen en baardje mag ze houden. Ook vind ik al die setjes pure onzin. Maar als mensen daar hun geld aan willen uitgeven lig ik daar niet wakker van.
Laatst bijgewerkt door Idioteque op 11-06-04 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:59

Er komen dus ook medische redenen teboven, de vetlokken eraf, omdat er mok is.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:04

snepje1 schreef:
Och het is maar wat je leuk vindt he. vaak doe ik juist dingen tegen de trendt in.


Zoals trend met dt schrijven zeker? Knipoog

Mijn paard heeft nu al wat langere manen weer, vetlokken eraf, kroonrand netjes bijgeknipt, oorhaar en "neushaar" en andere tastharen zitten er nog aan.
Derde oor gaat er binnenkort af, is zo'n gedoe altijd.

Setjes vind ik verzorg staan, hoewel ik niet aan bandages doe, heb dan ook zeker geen 20 setjes ofzo.
Alles bij elkaar misschien 6/7 dekjes.
Wel ga ik voor kwaliteit, goedkoop is duurkoop
Dus wat vaker Eskadron, Döbert en BR i.p.v. Harry's Horse ofzo...

Mijn paard heeft wel elke dag weidegang, wat ik ook erg belangrijk vind Lachen

Moeilijke discussie verder, het paard is te ver "gecultiveerd" om nog te zeggen van "terug naar de natuur" vind ik, het is sowieso niet natuurlijk voor een paard om uberhaupt met de mens in aanraking te zijn, dus als je echt "back to nature" wil met je paard moet je het ergens droppen op de steppe in Mongolië....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:12

snepje1 schreef:
Ik ben van mening dat je een paard zo natuurlijk mogelijk moet houden.
Dat geldt niet alleen voor de stalling en weidegang. Daar is hier in den treure over gediscuseerd.
Ik zie zo vaak dat snorharen, oogharen, vetlokken en baarden bij onze lieve viervoeters woren afgeknipt. Ik vindt dat dit er niet voor niets zit.
Snorharen heeft een paard om te voelen.
Vetlokken om het water van de benen af te laten druipen.
Oogharen hebben ook met de tastzintuigen te maken.
En een baard is toch lekker warm in de winter?
En waarom wordt dit allemaal van het paard weggenomen? Omdat wij het mooi vinden.
Ook komen de 16 verschillende dekjes, 28 bijkleurende bandages, 7 dekens en allemaal met verschillende bijpassende halsters mijn neus uit.
Sorry maar het maakt het paard echt geen biet uit of je halster nu 15 euro kost of 80.

Mijn motto;Houdt het paard zo natuurlijk mogelijk


Ik ben het ten dele met je eens. Het probleem is: er is niemand die zijn paard echt natuurlijk kan houden in Nederland. Natuurlijk is een gebied met meerdere kuddes paarden, waar ze zelf hun eten bij elkaar scharrelen, zelf al dan niet drachtig worden, zelf ziek worden en zelf doodgaan na ernstige ziekte of ongeluk. Dat is natuurlijk.

In Nederland kan dat niet. Nergens. Bovendien gebruiken wij paarden om op te rijden en we gaan met ze om (wij mensen). Dat gebeurt in een natuurlijke omgeving ook niet.

Los daarvan: baard, snorharen e.d. laat ik zitten. Mijn paard staat niet op ijzers omdat ze knetterharde hoeven heeft en ik rij ook rustig wedstrijden op gras met haar.

Bandages e.d. doe ik niet aan, been bescherming ook niet. Ze is met een halster te rijden, maar ik gebruik ook een hoofdstel en een bit.

Waar ik afwijk is op twee dingen: een deken en het dure halster.
De deken gebruik ik omdat een paard in de winter wel een heel stevige vacht krijg. Na een half uur trainen (ik rij wedstrijden) zou ik dus zeker een uur moeten uitstappen met het risico van ziekte van mijn paard. Dat vind ik dus onverantwoord. Daarom heeft ze in de winter een deken op. Maar ze wordt nooit geschoren.

Het dure halster is zo duur omdat het met bont gevoerd is. Bij onze pensionstal gaan paarden met halsters om de wei in, Lanna heeft echter heel snel last van schuurplekken van halsters. Het wordt echt tot bloedens toe kaal op haar hoofd dan. Dus zo'n duur (en lelijk) halster gekocht.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 00:15

Tsja ik kan eht ten dele met je eens zijn.
Maar zoals je zelf al zegt het dier zit er niet mee of die er wel of niet netjes uitziet, dus zolang het het dier niet benadeelte of beinvloed zie ik het probleem niet in het derde oor wegknippen *ben blij dat ik met al die manen het hoofdstel goed om krijg* de setjes, het wegknippen van de vetlokken etc.

Ook de uitstekende haren kunnen een deel weggehaald worden, niet tot op het vel, maar wel zodat er geen sprieten van km aanhangen Haha!

Voor het mooie dus, en ja daar doe ik aan mee, bijna iedereen doet mee aan het "mooi" maken van hun paard, of het nou voor hun zelf of voor een wedstrijd is.

Op dit moment hangen bij mij de vetlokken en alle haren er nog aan, derde oor is zoals gezegt weg, en de oren knip ik bij, toen ik haar kocht was dat neit gedaan, en zat er allemaal smurrie in en dat irriteerde haar zichtbaar.

Ik vind alles best wat mensen met hun paard doen, natuurlijk en dan ook echt natuurlijk krijg je hem toch niet meer.
Zolang het dus maar binnen het redelijke blijft.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 09:47

Het spreekt voor zch dat je een paard niet kunt bieden wat het in de natuur zal krijgen. Het valt mij alleen vaak op dat paarden vaak als porseleinen popjes worden behandeldt.
Ik vindt het idd niet erg als een paard geen last heeft van al dat getut, maar ik vindt het wel erg als hij dat wel heeft.
Denk dan aan beenbescherming in de wei. Het argument dat dat veiliger is voor het paard gaat voor mij niet op. Als je ene paard dagelijks in de wei doet dan haalt hij geen rare capriolen meer uit en de kans op blessures is dan ook minder.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:24

Ik knip enkel de staarten op tijd bij en ik trek de manen van m'n New Forest. Ik krijg altijd de commentaar dat ik haar vetlokken moet scheren (ze zijn zo lang dat ik ze kan vlechten Tong uitsteken ) maar ik vind die plukjes best mooi dus laat ze lekker zitten. Haha!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:39

Er is niks beter dan lekker vrij te kunnen leven en paard zijn, maar dat is idd bijna niet mogelijk. Daar zo dicht bij in de buurt komen is zeer bevorderend voor de gezondheid en geestelijk welzijn van het paard.
Maar een paard wat lekker opgetut word loopt vaak daarna nog beter, ook paarden voelen zich lekker als ze eens lekker vertroeteld en verzorgd worden.
Wat betreft scheren of deken op... is maar net wat je van je paard vraagt.. moet hij weinig werken dan lekker laten zittten maar paarden die veel en hard werken zijn echt niet blij met zon dikke jas.

Ik blijf zelf af van sokken, oren, tastharen e.d. maar als het te lang word of afbreekt wil ik de natuur nog wel eens helpen.
Heb bij ons veulen de mondharen wel wat ingekort omdat die tijdens het zogen in zijn mond kwamen, dit kan staart en manen bijten bevorderen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:47

en jij?

jij bent ook zo natuurlijk mogenlijk?

niet naar de kapper,wenkbrauwen als mannen ,okselhaar laten zitten,beenharen laten zitten,en je bikinilijn je slip uit laten groeien? Tong uitsteken

make -up in de prullenbak en een haarborstel? nergens voor nodig!

voor een gedeelte ben ik het met je eens,paard mag paard zijn vooral qua huisvesting en contact met andere paarden/ponys.

waar de lange kaakharen,oorharen,sokken voor zitten is dat de regen er van afdrupt.

neus,oog haren hebben een belangrijkere functie.

maar zonder neusharen is de mijne nooit tegen een boom aangelopen hoor... Knipoog

maar onze paarden hebben we voor ons zelf,we maken er gebruik van en rijden er wedstrijden mee.
netjes voorkomen is dan belangrijk.

we hebben voor onze paarden een dak boven hun hoofd dus staan niet 24/7 in weer en wind.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:14

nou mij maakt het wel uit of het 15 euro of 80 euro is..

enneh hier ben ik het eens
Snorharen heeft een paard om te voelen.
Oogharen hebben ook met de tastzintuigen te maken.


hier ben ik het niet eens..

Vetlokken om het water van de benen af te laten druipen.
(dat is netjes.. als je op wedstrijden bent enzow.. dat staat gewoon niet.)

En een baard is toch lekker warm in de winter?
(nou dat maakt dus echt niet uit.. een paar lange haren onder de kin.. enneh dat vinden ze het zeker te warm in de zomer als je die haren laat zitten..

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 17:17

Whaha wacht maar tot je een foto van mij ziet (net een holbewoner).
Nee hoor niet heus.
Tuurlijk iedereen moet doen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Ik voel me schuldig als ik al die haren van marquez afknip, maar dat is gewoon een gevoel van mij.

Verder staat marquez overdag buiten en 's avonds binnen. Ik probeer zijn training zo afwisselend mogelijk te houden. Ik denk dat ik 3/4 keer in de week rijd, springen,dressuur en buitenritten, 1 keer longeer, 1 keer aan de fiets, 1 keer vd, 1 dag rust.

Hij staat nu nog op krullen maar gelukkig gaan we over een tijdje weer over op stro (heeft hij weet wat te knabbelen).
Zijn manen houdt ik wel kort en zijn staart houdt ik zo kort dat hij er niet op kan gaan staan.

Ook heb ik een dilemma overwonnen en heb toch maar een vliegenkap gekocht. Vorig jaar heb ik zo'n rasta netje gehad maar dat hielp ook niet echt. Hij heeft echt last van de vliegen en zijn ogen raakten ontstoken. In dit geval vindt ik dat ik mijn paard een plezier doe als hij op deze maier beschermd is voor de vliegen.

Ik denk wel altijd met alles wat ik doe of mijn paard hier geen of zo weinig mogelijk nadelen aan heeft.

O en die vetlokken laat ik er juist aanzitten tegen de mok. Op die manier druipt de regen van de kootholtes af en haal je de oorzaak van mok (gedeeltelijk) weg.

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:22

Sokjes baard en oortjes knip ik wel, die snorharen laat ik lekker groeien Lachen Dan ziet ze er niet zo rommelig uit, ook d'r manen knip ik (ik trek ze niet, vind ik lelijk, d'r manen staan zo lekker springerig nu Lachen ).
Ik vind het gewoon netter staan.. Van de zomer mag ze lekker op het land Lachen Maar op stal vindt ze het ook best, zolang ze maar mag werken en aandacht krijgt Tong uitsteken

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:41

mijn paardje heeft alles nog. niet omdat ik het liever natuurlijk laat groeien, maar gewoon om het feit dat ze doodsbang is voor scharen. vooral haar oren zijn erg daar hangen plukken uit van 4 centimeter lang. alleen haar staart en haar vetlokken knip ik weg.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:46

Snepje ik had ook de sokken laten zitten, lekker geen mok....helaas heeft het niet gewerkt en het behandelen van die mok is nu tien malen moeilijker dan als ze kaal zou zijn.
Maar ja.....als het echt niet lukt gaan ze eraf.

Deken heeft ze op in de winter, maar ik denk dat ze liever dat heeft dan een uur uitstappen iedere keer na het rijden.

Beenbescherming in de wei krijgt ze idd niet, vliegenkappen gebruik ik ook niet, heb een lekekr smeerspulletje wat alles rondom ogen uit de buurt houdt, vind ik wel nodig omdat ze verleden jaar dus met ontstoken ogen stond door die rotbeesten.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 18:04

Mmmm weet nog steeds niet of ik m'n paardje ga scheren in de winter. Een deken krijgt hij sowiezo toch op tegen de echte dikke wintervacht, maar toch.....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:56

's winters laat ik alles lekker groeien, 's zomers is alles eraf.
Snorharen knip ik meestal niet te kort, oogharen zijn er ook maar een stuk of 5 n die zal hij niet missen.
Oren scheer ik niet uit, maar ik knip ze wel uit. Waarom? omdat ik het mooier vind staan Haha!
Scheren hoef ik gelukkig niet, aangezien mijn paard van nature heel kort in zijn haar zit, als het op stal onder het vriespunt is krijgt hij een deken als hij het t koud heeft. (overigens dit jaar nog niet voorgekomen)

pmarena

Berichten: 48405
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:19

Die van mij is lekker PAARD hoor , laat maar groeien die handel , dat regelt zichzelf wel

Alleen knip ik regelmatig dat voorste plukje manen weg als scheiding tussen voorpluk en zij-manen , zodat het kopstuk van halster / hoofdstel makkelijk de ruimte heeft Lachen

Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten of Rena veel haren rond haar snuf heeft , ze vallen blijkbaar niet vervelend op Bloos

Er staat geloof ik wel nog een foto in mijn profiel van sikmans tegen de zon in , die is wel lachen *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:34

Gelukkig mogen we zelf bepalen hoe we onze paarden houden.
Ik heb paarden die speciaal gefokt zijn voor de doeleinden die ik in gedachten heb en ze hebben geen enkel klagen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:35

Hier in Engeland toiletteren ze de paarden ook nooit geloof ik. De haren bij de neus en de ogen zijn echt giga lang en ze hebben geen derde oor. Ziet er naar mijn mening niet uit.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:19

casanova schreef:
en jij?

jij bent ook zo natuurlijk mogenlijk?

niet naar de kapper,wenkbrauwen als mannen ,okselhaar laten zitten,beenharen laten zitten,en je bikinilijn je slip uit laten groeien? Tong uitsteken

make -up in de prullenbak en een haarborstel? nergens voor nodig!

voor een gedeelte ben ik het met je eens,paard mag paard zijn vooral qua huisvesting en contact met andere paarden/ponys.

waar de lange kaakharen,oorharen,sokken voor zitten is dat de regen er van afdrupt.

neus,oog haren hebben een belangrijkere functie.

maar zonder neusharen is de mijne nooit tegen een boom aangelopen hoor... Knipoog

maar onze paarden hebben we voor ons zelf,we maken er gebruik van en rijden er wedstrijden mee.
netjes voorkomen is dan belangrijk.

we hebben voor onze paarden een dak boven hun hoofd dus staan niet 24/7 in weer en wind.



Je haalt me de woorden uit de mond Haha!

Okselhaar, beenhaar, schaamhaar bij mensen heeft allemaal een functie. Toch halen we het weg en worden we daardoor ziek of voelen we ons ongelukkiger? Nee, want we zijn zover geëvolueerd dat we deze dingen niet meer nodig hebben. Hetzelfde geldt voor onze paardjes. Mijn paard heeft echt haar neusharen niet meer nodig om haar voerbak te vinden. Ook is het voor haar inderdaad prettiger als haar manen en vacht kort gehouden worden, dan krijgt ze het niet zo warm.

En zeg nou zelf, dat getrut met zo'n paard af en toe is best leuk Haha!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:47

Mag ik nu eens iets vragen dat misschien dom is? Wat bedoelen jullie met een derde oor??

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 01:00

misschien al eerder vermeld maar had geen zin om het hele topic te lezen:
op een paard rijden is ook onnatuurlijk...dus kunnen we daar ook beter mee stoppen? Verward dacht het niet! als een paard iets erg vind zal hij dat wel late merken...dus ik denk niet dat we ons ergens zorgen over moeten maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 01:12

Je zegt wel: Het maakt een paard niets uit of hij wel of niet passende dekjes heeft.

Maar denk je dat het een paard wat uitmaakt of hij lange of korte manen heet Verward Of zijn snorharen er wel of niet aanzitten Verward

Ik denk dat een paard zich maar om een ding druk maakt............komt iemand mij vanavond nog wat te vreten brengen, en mag ik op zijn tijd ff een sprintje trekken.

De mijne ( de oude) staat iedere dag een uurtje of 7 buiten in het land, verder word ze gereden en krijgt ze 5 tot 6 keer daags te eten. Ik vermoed dat ze daar best gelukkig mee is. Tenminste...........ze ziet er prima uit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 01:34

de snor/kinharen ben ik op tegen, dat zijn tastharen en die hebben wel degelijk een functie

voor de rest heb ik makkelijk praten ,
mijn paard staat zomer en winter 24/7 op het land
de manen worden nooit geknipt, vetlokken laat ik met liefde en plezier zitten waar ze zitten ,
het enige waar aan geknipt word bij hum is zijn staart als die te lang word

staat meneer er zo natuurlijk bij omdat het een ijslander is?
nope , al had ik een arabier dan zou die hetzelfde gehouden en behandelt worden

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:18

ten eerste vind ik dat dekjes en halsters enzo echt niets te maken hebben met je paard natuurlijk laten zijn.
zal paard wat boeien of die oud kapot dekje op heeft,of super de luxe dekje.
en zal die ook niet meer of minder natuurlijk op zijn Knipoog

verder snorharen enzo laat ik inderdaad altijd zitten.
enigste wat ik wegknip zijn de vetlokken (voor mok tegen te gaan) maar ook omdat het veel verzorgder staat.
ja en dan knip ik de staart en trek ik de manen.

net zoals sommige het zielig vinden om een paard te scheren in de winter.
veel zieliger vind ik het als mijn paard bijna omvalt van de bulten van de jeuk door het zweten.
en met een lekkere deken zal zij absoluut niet te koud hebben.

maar goed,ik zelf heb er een gloeiende hekel aan,als mensen altijd beginnen over jaaaa vroeger toen de paarden nog wild waren,toen....

maar ben wel voor andere dingen wel in,zoals weidegang,ik vind wle dat een paard dat moet hebben.
de mije komt het hele jaar door elke dag buiten
zou gewoon niets voor haar zijn om dagelijks binnen te staan,zou ze echt niet volhouden.
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 13-06-04 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt