Grand National, documentaire op TV

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:46

Tja tis maar wat je zielig vindt. Ik vond het ook een mooie sfeer tekening en leuk de mensen er achter.
Er werd ook vermeld dat dit jaar geen enkel paard met ernstig letsel uit de race gekomen is. Iedereen schijnt inderdaad altijd te vergeten dat deze paarden op en top getraind zijn en in principe dit wel aan kunnen.

En inderdaad, bij deze paarden heel wat minder letstel dan bij het gemiddelde bokt paard.
Red rum is 30 jaar oud geworden. De winnaar van dit jaar was 12 en liep de National ook al voor de tweede keer.
Over het algemeen wordt er veel te dramatisch over gedaan. Vond het heel terecht van die trainer dat hij zei dat de paarden hele goede verzorging krijgen en niet ergens achteraf in een weitje staan weg te kwijnen zonder eten, want dat is erger.........

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:52

Ik vond t geweldig om de race nog eens te zien.
De spanning, emotie..het hele gebeuren er omheen.
En zielig?....het is zwaar,maar ze zijn echt goed getraind en sterk genoeg, en als ze t niet zouden willen dan gingen ze er echt niet overheen.
Ze hebben een leven als god in frankrijk,qwa verzorging enz.
ze doen wat ze t liefste doen....galoperen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:59

Amen ben het helemaal met thoroughbred eens.
(of heb ik iets met volbloeden? Knipoog )

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:10

Ik heb eigenlijk verder niets met volbloeden maar ik vond het ook een geweldige reportage en heb zitten genieten.

(of zou dit door het lezen van de Dick Francis boeken komen Knipoog, waardoor ik veel meer begrip heb gekregen voor de rensport.)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:14

Yes, Dick Francis, ik heb ze allemaal. (sorry, off topic)

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:35

Ik heb het ook gezien en vond het echt bizar !
die man vertelde nog dat zijn paard veel gelijkenissen had met Red Rum en met die race won hij gewoon, wat ook al bizar was omdat ie 4e stond !

Ik vond het vreselijk om te zien dat die paarden vielen enz.
Gelukkig is er geen paard overleden en waren ze ook niet ernstig gewond.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:07

thoroughbred schreef:
ze doen wat ze t liefste doen....galoperen.


Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Die paarden galoperen vast heel graag, zelfs als hun berijder eraf donderde gingen sommige gewoon vrolijk door.. Maar heb je ook het einde van de race gezien? De paarden die dat al halen, zijn helemaal uitgeput en worden voortdurent met de zweep gemept om toch nog zo snel mogelijk bij de finish te komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat fijn vinden ..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:26

Ik wel. Het is net als bij de military. Die paarden hebben een super leven met het risico op hun 10de een been te breken. So what? Dat paard heeft t niet door als hij dood gaat. Hij heeft wel door dat hij heerlijk mag doen wat hij leuk vindt: lekker buiten rennen en springen. Dat vind ik een stuk vriendelijker dan héél veel situaties die helaas helemáál niet zo extreem zijn, dressuurpaarden die langzaam slopende blessures opbouwen en nooit het bos zien, recreatiepaarden met mok die 1 x per week moeten rennen en als ze spierbevangen zijn is er geen hond die het merkt, wedstrijdpaarden die totáál niet begrepen worden en manegepaardn die dag in dag uit met honkendebonkende kids op hun rug geestdodende rondjes moeten lopen. En dan is dít zielig?

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:45

Citaat:
thoroughbred

Ik vond t geweldig om de race nog eens te zien.
De spanning, emotie..het hele gebeuren er omheen.
En zielig?....het is zwaar,maar ze zijn echt goed getraind en sterk genoeg, en als ze t niet zouden willen dan gingen ze er echt niet overheen.
Ze hebben een leven als god in frankrijk,qwa verzorging enz.
ze doen wat ze t liefste doen....galoperen.



hadden die paarden maar geen paard moeten worden

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:47

Gail schreef:
dressuurpaarden die langzaam slopende blessures opbouwen en nooit het bos zien, recreatiepaarden met mok die 1 x per week moeten rennen en als ze spierbevangen zijn is er geen hond die het merkt, wedstrijdpaarden die totáál niet begrepen worden en manegepaardn die dag in dag uit met honkendebonkende kids op hun rug geestdodende rondjes moeten lopen.


Paarden die zo`n leven hebben, hebben absoluut geen beter leven dan paarden die military of races of wat dan ook lopen. Ik ben ook niet voor of tegen bepaalde takken van de paardensport. In elke tak van de paardensport vind je paarden die het goed hebben en paarden die het slecht hebben, dit ligt niet aan de tak van de paardensport, maar aan de eigenaar/berijder van het paard.
Mijn reactie ging alleen over de documentaire die ik heb gezien. Ik vond het niet leuk om te kijken naar die harde smakken die sommige paarden maakten en naar die uitgeputte paarden die over de finish werden geslagen. Daarmee bedoel ik niet dat ik deze hele tak van de paardensport slecht vind, ik geef alleen mijn mening over dat kleine stukje, wat ik op tv heb gezien.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:54

Gail schreef:
lekker buiten rennen en springen.


Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik geen goede omschrijving voor de Grand National. Misschien is het begin van de race i.d.d. "lekker buiten rennen en springen", maar ik denk dat je "lekker" wel kunt weglaten, zodra de vermoeidheid erin slaat bij de paarden.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:17

Ik heb het ook gezien. Dat vallen vond ik er wle ernstig uit zien, maar ik moet zeggen dat ik ze in de wei ook regelmatig op hun smoeltje zie gaan hoor en ook daar hebben ze blijkbaar geen last van.
Aan het eind stond er ook dat geen van de paarden iets had. Ik vond ook de spanning heel mooi en die man was ook prachtig, hij praatte zo lekker plat Haha!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:35

Ik heb zelf ook gezien. En het is een droom van mij, na gusteren om daar nog eens heen te gaan. Mijn vader komt uit schotland, dus misschien zit het er nogin. Ik vond het een hele mooie docu. Een hindernis is gemeen, die ene die lager is aan de andere kant, dan waar ze vanaf springen. Maar verder is de race mooi om te zien . Soms zielig. Maar die paarden worden als koningen behandeld.

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:10

Steefje schreef:
De paarden die dat al halen, zijn helemaal uitgeput en worden voortdurent met de zweep gemept om toch nog zo snel mogelijk bij de finish te komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat fijn vinden ..


Dan heb je toch echt met je ogen dicht zitten kijken. Als je nl. goed op de jockeys let zie je dat ze de paarden niet slaan maar alleen langs de ogen een beweging maken alsof ze slaan.
Let maar eens goed op de volgende keer dat je een race bekijkt.
Natuurlijk worden ze ook wel eens geslagen, maar mijn dressuurpaard krijgt ook wel eens een schop.
Kom op zeg, we moeten niet overdrijven. Die dieren hebben een prachtleven.
Heb je gezien hoe ze met de oortjes erop lopen?

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:16

Ik heb ook genoten van de documentaire. Die mensen daar hebben echt passie voor paarden, die tv-pundit leek wel bezeten tijdens/na de race Haha! Ik vind het absoluut niet zielig, het is een harde maar mooie sport, de paarden doen niks tegen hun wil in, tijdens de race was nog duidelijk te zien hoe er een paard zonder ruiter meeliep en op een gegeven moment zelfs voorop liep! }> Ook werden er meerdere paarden teruggetrokken tijdens de race, het is daar gewoon om een paard dat achterin voor spek en bonen meeloopt, in te houden en terug te trekken. Die mensen daar weten echt wel wat ze doen, een paard dat er niet klaar voor is doet sowieso niet mee, want de halve wereld kijkt mee op tv en dat is zeer slechte reclame voor een trainer.

In elke tak van de paardensport vallen er blessures, pennymeisjes die daar moeite mee hebben moeten de paarden maar op stal houden, want stel je voor dat....

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:01

Fitzroy schreef:
Als je nl. goed op de jockeys let zie je dat ze de paarden niet slaan maar alleen langs de ogen een beweging maken alsof ze slaan.
Let maar eens goed op de volgende keer dat je een race bekijkt.


Ik dacht toch echt dat ze raak sloegen Verward (bij dat stuk wat ik heb gezien), maar ja, ik zal bij de eerstvolgende race eens goed gaan opletten Nerd.
Maar of ze nou slaan of niet, ik kijk liever naar wat anders.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:06

Haffielover schreef:
Een hindernis is gemeen, die ene die lager is aan de andere kant, dan waar ze vanaf springen.


Volgens mij kennen ze die hindernis en weten ze heel goed hoe hem te springen.
Maar evengoed blijft het een stevig ding.

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:14

even niet over de race zelf maar... Ik vond dat de 'winnende lady' heel lelijk was Boos! hihi

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:26

Inderdaad!! Die was echt een heel stuk lager aan de andere kant!! En ik vond ook dat ze echt behoorlijk hard neerkwamen en vervolgens weer vliegensvlug op moesten krabbelen om weer door te racen.
Verder vind ik het ook niet zielig. Die paarden worden daar helemaal voor getraind, worden tip top verzorgd, krijgen meer dan genoeg te eten, mogen lekker lopen (ik wil niemand aanvallen, maar ik heb liever dat een paard zo racet dan dat 'ie uren met z'n hoofd in de krul moet lopen!)
Ook vond ik het heel leuk dat paarden die hun jockey verloren waren Doei, doei gewoon mee bleven racen, ze bleven ook de hindernissen nemen en naar voren racen Haha!
Ze kunnen het dus prima aan en ervaren het zeker niet als een marteling ofzo, ze worden er goed voor getraind en overal zitten wel gevaren op blessures bij, dan zou je zelfs geen staprit meer door het bos kunnen maken!
Ook staan ze er veel beter bij dan een heel aantal niet-rensportpaarden - die bijvoorbeeld niet goed verzorgd worden, nooit buiten komen, niet goed gevoerd worden, op bepaalde maneges staan, verwaarloosd worden of noem maar op.
Sorry voor het lange verhaal, maar volgens mij hebben ze een goed leven en is het racen ook niet tegen de aard van het paard in: ze willen ook meeracen met de groep en voorop komen!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:40

Hihi ik vond de winnende lady ook niet het mooist. Documentaire was wel erg mooi.
Ik vind het trouwens helemaal niet zo gek dat die paarden blijven meerennen, das gewoon kudde-instinct. Daarbij gingen de meesten gewoon om de hindernis heen wanneer dit kon.

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:47

ja en die ***trainer beweerde dat dat 'in hun aard lag' ik vond die trainer niet eens aardig, hoe hij tegen zijn jockeys deed! 'doe niet zo lomp, had dat paard een mep gegeven,' en andere Boos!

Yessy

Berichten: 23046
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:23

Steefje"]
[quote="Gail schreef:
lekker buiten rennen en springen.


Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik geen goede omschrijving voor de Grand National. Misschien is het begin van de race i.d.d. "lekker buiten rennen en springen", maar ik denk dat je "lekker" wel kunt weglaten, zodra de vermoeidheid erin slaat bij de paarden.
[/quote]
ik zat een tijdje geleden een race te kijken op bbc, en na hindernis 1 flikkerde een ruiter eraf, paard rende door en heeft de race uitgelopen, kwam zelfs als eerste aan!! hij heeft een hindernis meer gesprongen dan de rest omdat ze moesten wisselen van baan en dat paard het iets te laat doorhad. als zo'n paard er een hekel aan had, zou ie echt niet doorrennen hoor! die kwam helemaal moe en bezweet aan, dus het is ook niet zo dat het hem geen moeite kostte, was een hele lange race...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:00

Het gaat er niet om of wij (paardenliefhebbers) het nou ziellig vinden of niet.
Het gaat erom of buitenstanders het zielig vinden.
Zodra er zich mensen, die geen enkel verstand van paarden hebben, zich ermee gaan bemoeien, dan ben je pas echt ver van huis.
Er komt misschien eerst een verbod op de grand national, dan is millatry ook zielig, en dan komt de springsport, en vervolgens mogen we helamaal niet meer op een paard zitten omdat het zijn natuurlijke behoeftes niet op dat moment niet kan uitvoeren.

Sorry beetje oftoppic maar naar aanleiding van deze documantaire kun je er niet omheen dat het er voor een leek toch echt heeeeel zielig uitziet.
(mijn maag draaide ook wel een paar keer om hoor)

Yessy

Berichten: 23046
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:07

snepje1 schreef:
en vervolgens mogen we helamaal niet meer op een paard zitten omdat het zijn natuurlijke behoeftes niet op dat moment niet kan uitvoeren.

heb je dat dierenbeschermingtopic gezien? Scheve mond

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:19

Ik heb m gister gezien en het was echt wel een mooie docu... het is niet mijn favoriete tak van de paardensport maar zeker wel het kijken waard...Voor de rest lijkt het zielig maar ik heb het idee dat dat best meevalt.... als een paard zonder ruiter het parcours uitloopt dan lijkt mij dat hij het nie echt vervelend vindt...