Discussie paarden opvoeden.. ervaring of niet

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:07

Melissa schreef:
Krijgen niet eens een keer een flinke pets als ze stout zijn maar een "foei, dat mag niet"


Die van mij wel hoor!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:36

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat je niet een enorme ervaring hoeft te hebben met paarden. Het is wèl heel handig, maar nog veel beter is inderdaad goede hulp achter de hand die je een beetje kan (bij)sturen.

Een paard opvoeden, tsja, eens moet de eerste keer zijn toch?! Zoiets leer je niet uit een boekje!

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:48

Ik denk dat je met logisch nadenken en consequent zijn al een eind komt.
Maar dat zeg ik uit eigen ervaring, maar ik heb nog nooit een echt moeilijk paard verzorgd. Ik heb een aantal pony's zien opgroeien en opgevoed maar dat is nooit een probleem geweest omdat dit gewoon brave dieren waren die ook nog eens opgevoed werden door hun kudde.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:53

Ik wil niet opscheppen, en heb dan ook het geluk dat ik een makkelijk veulen had, maar ik moet zeggen dat het me tot nog toe aardig is gelukt om mijn veulen op te voeden. Ik heb wel jarenlange ervaring in de paarden, en kan heel konsekwent zijn.

Ik denk dat je ervaring moet hebben in het omgaan met paarden, maar niet speciaal ervaring met het omgaan met jonge dieren, of al eerder een paard moet hebben beleerd.
Verschil is ook of je het paard aan huis houdt/dagelijks in handen hebt, of dat je hem uitbesteed en op driejarige leeftijd ophaalt. En ook in dat geval: wat heb je in de veulentijd met het paard gedaan?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 07:48

Shaseera"]
[quote="Melissa schreef:
Krijgen niet eens een keer een flinke pets als ze stout zijn maar een "foei, dat mag niet"


Die van mij wel hoor!
[/quote]


Ja dat bedoel ik dus Alhoewel Zoe goed op stem reageert! Als ik schreeuw dan weet ze hoever het is, en voor Guus idem. Ik hoef beide weinig tot nooit te slaan. Maar als ik sla is het echt verdiend en mede doordat schreeuwen dan geen nut heeft gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:15

fsoudan"]
[quote="Shaseera"][quote="Melissa schreef:
Krijgen niet eens een keer een flinke pets als ze stout zijn maar een "foei, dat mag niet"


Die van mij wel hoor!
[/quote]


Ja dat bedoel ik dus Alhoewel Zoe goed op stem reageert! Als ik schreeuw dan weet ze hoever het is, en voor Guus idem. Ik hoef beide weinig tot nooit te slaan. Maar als ik sla is het echt verdiend en mede doordat schreeuwen dan geen nut heeft gehad
[/quote]

Shaseera reageert nu ook erg goed op een dreigend 'UUHH, dat mag niet he!' Maar toen ze begon te steigeren in de stal heb ik haar wel een pets verkocht ja, nooit meer gedaan. Bij dat soort dingen heeft schreeuwen inderdaad geen nut...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:19

Cassidy schreef:
Ik denk dat je ervaring moet hebben in het omgaan met paarden, maar niet speciaal ervaring met het omgaan met jonge dieren, of al eerder een paard moet hebben beleerd.
Verschil is ook of je het paard aan huis houdt/dagelijks in handen hebt, of dat je hem uitbesteed en op driejarige leeftijd ophaalt. En ook in dat geval: wat heb je in de veulentijd met het paard gedaan?


Hier ben ik het helemaal mee eens!