Shoppen voor (hoef)schoenen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:01

De extra zolen zijn niet standaard, althans ik heb geen extra zolen gekregen.
Houwel ik tevreden ben met de smitjes heb ik na een jaar rijden toch wat bemerkingen op. Ze zijn erg zwaar en dit kost zeker met lange ritten teveel energie, dus voor endurance vindt ik ze minder geschikt inmiddels.
Verder is het riempje om de koot een punt van kritiek, idee is goed alleen zijn de gevolgen niet te overzien als er een riempje tijdens het rijden stuk gaat en het paard er op stapt (baf daar lig je dan), of er een tak tussen raakt (ook niet geheel ondenkbaar in een bos).
Eerste is denise dus gebeurd en sindsdien liggen mn schoenen ongebruikt in de kast.

Aangezien Tjo gevoelig is op dr zolen zullen we toch een oplossing moeten vinden dus ik twijffel nu tussen tijdelijk ijzers of een ander merk hoefschoen (Dallmers).

Verder is het concept van de smitjes goed......
Veel plezier ermee!!!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:52

Laatst de hoefsmid bij ons stal geweest. Aangezien ik er nog niet zo lang sta met mijn dame was deze man nieuw voor mij. Kwam aan met een fel roze bus met gele letters erop "hoefschoenen" e.d.

Ik heb voor Lis de easyboots, ze loopt er waanzinnig op (moet ze alleen volgende keer meenemen bij het bekappen).

Deze smid die werkt dus ook samen met Smit in Rijssen en kan ter plekke gipsafdrukken maken voor die hoefschoenen. Erg ideaal lijkt me, een smid zo dicht in de buurt die helemaal bekend is met deze schoenen.....zeker als ik dat zo lees van het uittrekken in het begin.

Vond ze ook zwaar idd, veel zwaarder dan mijn easyboots. Wel vind ik die sluiting bij de achterhoeven aan de zijkant erg prettig eruit zien.
Die riempjes om de voet heen, moeten die echt? ik zou ze er gewoon afhalen geloof ik.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 15:48

Vippie"]
De extra zolen zijn niet standaard, althans ik heb geen extra zolen gekregen.
[/quote]
Ik ook niet.

[quote="Vippie"]
Verder is het riempje om de koot een punt van kritiek, idee is goed alleen zijn de gevolgen niet te overzien als er een riempje tijdens het rijden stuk gaat en het paard er op stapt (baf daar lig je dan), of er een tak tussen raakt (ook niet geheel ondenkbaar in een bos).
[/quote]

[quote="Poohbeer schreef:
Die riempjes om de voet heen, moeten die echt? ik zou ze er gewoon afhalen geloof ik.

Ik heb Gerrit daar ook op aan gesproken. Hij zei mij dat hij zelf het riempje helemaal niet gebruikte en ik heb ze ook nog niet gebruikt en er gelijk afgehaald. Ik kreeg ze dus erg moeilijk aan en uit, maar ik heb er wel mee gegaloppeerd en ze bleven prima zitten. Weet Gerrit van jouw ongelukje? Hij past zijn ontwerp iedere keer weer aan.

Ik vind ze trouwens wel zwaar idd. Maar endurance klasse 1 kan ik ook zonder rijden. Mijn paardje heeft sterke hoeven. Alleen bij de driedaagse van Markelo wordt er veel over asfalt gereden en wil ik toch de schoenen dragen. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:15

Wat ik trouwens begrijp van de Dallmer-glog is dat deze aan de onderzijde dezelfde vorm heeft als een hoefijzer. Hierdoor draagt het paard dus niet op de straal en werkt het hoefmechanisme niet optimaal (pompmechanisme dat het bloed door de hoef pomp doordat de straal en alles wat daar aan zacht materiaal inzit in en uit kan zetten door druk tijdens het lopen). Wel een voordeel dat het paard er niet de hele dag op staat.

Girly1
Berichten: 74
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:44

Ik zoek voor mijn fjord goede hoefschoenen, ik rijd veel in het bos. Alleen draait hij met zijn achterhoeven naar binnen, slijten de hoefschoenen daar niet veel sneller van? En draait het allemaal wel soepel mee dan? Ik heb al een aantal merken gezien, maar tot nu toe spreken mij de hoefschoenen van smit het meeste aan.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:49

heb dallmers gehad en weer verkocht waren veel te groot nu heb ik easyboots maat 00 nogsteeds te groot qwa lengte verder blijven ze wel zitten maar omdat ze dus aan de achterkant bij de ballen uitsteken loopt mijn pony heel kort achter als ze de schoenen aanheeft of gehad Boos!

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:17

In combinatie met zeer goed bekappen ben ik zeer tevreden met Dallmers. Een aantal jaar geleden kende ik alleen deze en de Easy boots. Die vielen voor mij direct af, vanwege het krammetje.

De Dallmers gebruik ik nu nog een enkele keer voor het aangespannen rijden. Mijn Haf is van platvoeten naar super mooie voetjes gegroeid! En onder de man heb ik de schoenen niet nodig. Ik rij heel veel over de weg en dit gaat prima!!

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:02

Girly1 schreef:
Ik zoek voor mijn fjord goede hoefschoenen, ik rijd veel in het bos. Alleen draait hij met zijn achterhoeven naar binnen, slijten de hoefschoenen daar niet veel sneller van? En draait het allemaal wel soepel mee dan? Ik heb al een aantal merken gezien, maar tot nu toe spreken mij de hoefschoenen van smit het meeste aan.

Paarden die met de hoeven draaien terwijl deze op de grond staat zijn niet geschikt voor het dragen van hoefschoenen. De schoenen gaan door deze draaiing ook meedraaien aan de voet en zullen dus extra slijtage aan de hoef veroorzaken.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:34

Nou, ik heb het voor elkaar hoor! Gerrit heeft de opening aan de voorzijde van de schoen lager gemaakt en nu krijg ik ze redelijk makkelijk aan en uit.

Girly1 schreef:
Ik zoek voor mijn fjord goede hoefschoenen, ik rijd veel in het bos. Alleen draait hij met zijn achterhoeven naar binnen, slijten de hoefschoenen daar niet veel sneller van? En draait het allemaal wel soepel mee dan? Ik heb al een aantal merken gezien, maar tot nu toe spreken mij de hoefschoenen van smit het meeste aan.


Over het draaien van de hoef: Gerrit geeft hele aardige adviezen en omdat de hoefschoenen voor hem een uit de hand gelopen hobby zijn en hij niets verdient aan de productie. Ik zou hem eens vragen naar zijn mening. Misschien een ander materiaal in de zool o.i.d.? Bij Gerrit staat wel 1 ding voorop: een paard is beter af op blote voeten. En om dan slijtage bij plotselinge grotere belasting tegen te gaan kunnen hoefschoenen worden gebruikt.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:54

gerrit heeft inderdaad hele andere ideeen dan de hoefsmeden bij ons in de buurt.
toen ik zei dat ik zelf bekapte wou hij weten hoe, dat heb ik hem vertelt en hij vond dat ik het goed deed (mijn oude smid denkt daar anders over Boos! )
Maar over zijn idee van NIET hoevekrabben ben ik het niet eens, tja ieder zijn mening

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 13:50

Ik ben het ook niet altijd met hem eens. Over het hoevenkrabben heb ik het niet met hem gehad. Zelf haal ik er wel troep uit zoals mest en kleine steentjes in de witte rand. Zand laat ik zoveel mogelijk zitten. Deed ik altijd al met het idee dat vochtig zand alleen maar goed is voor de hoeven en nu is het een gewoonte geworden. Ik ben trouwens ook zelf bezig met bekappen en laat af en toe mijn hoefsmid komen. Zij helpt mij zelfs met adviezen hoe ik het het beste kan doen. Deze wijze komt ook overeen met wat Gerrit voorstaat.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:12

dus niets aan de straal en zool doen alleen de rand vijlen (dat zei hij tegen mij)
ik haal altijd de losse stuken van de straal af anders gaat het sneller smetten en van de zool haal ik altijd het losse weg tot je weer een stevige zool heb (ongeveer 1 a 2 mm) en ik vijl de rand overal even ver van de witte lijn af en rond hem dan af met een kleine opzet aan de voorkant (loopt ze er anders zelf wel in maar nu kan de wand niet zo makkelijk brokkelen, ook wel een mustangrole genoemt)
de verzen doe ik niets aan want die slijten al hard genoeg (wel laat ik ze wat langer dan gerrit zou willen omdat mijn pony anders niet goed staat maar achterover hangt en last van haar lange koten krijgt)
verder zou ik het zand er in willen laten maar dat is er na het rijden helemaal uit en in de stal hebben we zaagsel en dat haal ik er wel altijd uit behalve uit de witte lijn omdat er anders meteen steentjes in gaan zitten (ik haal er na de rit altijd wel een paar hele kiezels uit Boos! )

hier een verhaaltje over mijn easyboots drama

bora

Berichten: 1393
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:41

Hoi
Ik heb een vraagje. Ik ben ook aan hoefschoenen aan het denken,
omdat mijn paard iedere keer haar ijzers uittrapt.
Hoelang gaan een paar schoenen mee met ongeveer 3 a 4 keer per
week aangespannen rijden, dus zowel bos als verharde weg?

Groetjes Bora

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:58

ligt helemaal aan je paard maar ongeveer min 3x langer dan ijzers

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:45

Ik heb ook smitjes. De eerste keer aan en uit ging wel redelijk maar ik heb nu nog wel 2 ontstekingen aan mijn vingers Haha! ( leuk zo'n hoevenkrabber die uitschiet en zich 2 x in je vingers boort ) Het gewicht leek mij heel zwaar in het begin maar.... Ik heb toen ook mijn eigen schoenen eens getest kwa gewicht en veel scheelt dat niet. En op mijn eigen schoenen kan ik ook prima flink lopen. Dus een paard die veel sterker en zwaarder is dan ik moet toch prima kunnen lopen met die schoenen, lijkt mij Lachen

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 08:48

cornelie schreef:
De eerste keer aan en uit ging wel redelijk maar ik heb nu nog wel 2 ontstekingen aan mijn vingers Haha! ( leuk zo'n hoevenkrabber die uitschiet en zich 2 x in je vingers boort )


Gevaarlijk hoor! Uittrekken met een hoevenkrabber. Zoals ik al schreef: Gerrit heeft de opening aan de voorzijde wat dieper gemaakt en nu gaan ze redelijk makkelijk aan en uit. Laresse moet niet gaan lopen trekken met haar benen en ik moet nog even de goede draai vinden. Soms ben ik 5 minuten bezig en dan ineens floepen ze uit zonder dat het me kracht kost! Ik moet alleen dat knopje dus nog vinden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:44

Nou wij zijn inmiddels 1 cruciale voorschoen kwijtgeraakt bij de 2e rit zonder riempjes, niet meer teruggevonden na 2 dagen zoeken dus helaas, tjo gaat vanaf volgende week op ijzers. Voor ons even geen schoenen meer, misschien in het najaar weer na het endurance seizoen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:49

Vippie bahle

deedee19

Berichten: 7936
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:21

Balen Viv, maar misschien gaat het met ijzers wel net zo goed.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:31

Ik zit ook te denken aan hoefschoenen, maar dan wel de "lichtste", of is dat een foute manier van denken ivm snellere slijtage oid? wie kan me daar meer over uitleggen ? Haha!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:52

de lichtste zijn voor zover ik het weet Dallmer Clogs maar die hebben wel wat nadelen en natuurlijk ook voordelen
maar als je een goedpassende schoen hebt dan maakt het gewicht niet zoveel uit

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:59

Hmm, dus als de schoen goed past, is het gewicht niet van belang? een "lichte" schoen lijkt me voor het dier het prettigst omdat er dan het minste gewicht aan zijn been zit? of heb ik dat fout?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:23

ja maar als je iets verder terug leest weegt een smitje hetzelfde als je eigen schoen en daar heb je toch ook geen last van

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:24

Hmm, daar heb ik dan overheen gelezen, maar dat klopt indd, van je eigen schoenen heb je ook geen last (tenzij ze niet goed passen Schijnheilig) en dat is dus bij paarden ook zo?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:27

OK dan!