Bontje, shabrak, gelpad, zadel?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:40

Antoinette schreef:
Als je er iets oplegt van een gelpad of bontje oid dat hierboven allemaal al genoemt is verdoezel je het probleem dat het paard een gevoelige rug heeft, maar je lost er niets mee op.

Uiteindelijk zal het probleem toch wel naar boven komen, alleen zal het nu wat langer duren en zal het paar er nog meer last van gaan krijgen.

Ik heb uit principe altijd met gelpad gereden. Tot ik dus van zadelpasservice én DA te horen kreeg dat we veel beter zonder hadden kunnen rijden. Dan waren de problemen die we nu hebben al veel eerder naar voren komen en niet zo hevig geweest.

Dus een goed passend zadel, een zadeldekje en dat moet genoeg zijn.

Dan snap ik 1 ding niet: dat je het niet eerder gemerkt hebt dat je paard niet liep zoals die hoort te lopen...
Alleen een goed passend zadel is voldoende...echter zijn de ruiters en amazones tegenwoordig te lui om het zadel dagelijks voldoende te reinigen en zijn er nog geen zadelwasmachines uitgevonden (tip?) dus is er het sjabrak....in de wasmachine en klaar....

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:08

Ik merkte wel eerder dat er iets niet in de haak was, ow dat zeker. Maar de klachten waren niet duidelijk genoeg om er iets mee te kunnen.
Ze zat erg vast op links dat was 1 van de eerste tekenen, maar ik nam eigenlijk aan dat het een rijtechnische fout was van mij. Dus ben ik met mijn instructrice aan het werk gegaan, alleen ging het niet beter.

Toen het rijden alleen dus maar slechter ging hadden we er al een fysio bij gehaalt, die had wel even kunnen helpen, maar niet genoeg. Ook heeft hij naar het zadel gekeken, maar de klachten die ik had konden daar niet aan liggen (bleek gedeeltelijk ook zo te zijn).

Mijn paard heeft een verleden met haar voorbenen en volgens Emmeloord en de fysio daar heeft ze daardoor aanleg voor rugproblemen.
Doordat ze jaren verkeerd heeft gelopen waren haar spieren ook anders, maar wij hebben haar voorbenen weer 'goed' gekregen waardoor ze anders ging lopen en haar spieren anders ging gebruiken. Dus was er nog maar heel weinig nodig voordat het misging. Als klap op de vuurpijl kregen we een andere hoefsmid die haar anders op haar voeten heeft gezet (alleen maar positief). Maar dus toen is het helemaal misgegaan en zit ze helemaal vast.
Morgen komt de fysio uit Emmeloord weer.

Een heel verhaal, sorry voor de offtopic, maar ik wilde het toch even uitleggen Lachen

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:23

DeesDeBest schreef:
Met de trektocht wil ik ook zo gaan rijden Lachen. Maareh mag een bontje wel op de rug liggen. Is het niet altijd óp het dekje ipv eronder?


Ik zou zeker tijdens een trektocht niet met al die poespas gaan rijden. Het wordt dan veel te warm onder het zadel.. Een goed passend zadel is het best en anders een echt schaap Tong uitsteken eronder daar wordt het een stuk minder warm onder dan onder een nepbontje en een gelpad

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:25

ik heb echt schaap en een kunststof zadel die wel goed ligt btw. Maar ja ik wil eigenlijk zoveel mogelijk die rug ontlasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:55

DeesDeBest schreef:
ik heb echt schaap en een kunststof zadel die wel goed ligt btw. Maar ja ik wil eigenlijk zoveel mogelijk die rug ontlasten.

Ze heeft wel een echt schaap ( Tong uitsteken ) eronder hoor, geeen nepding. Knipoog

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:47

DeesDeBest schreef:
ik heb echt schaap en een kunststof zadel die wel goed ligt btw. Maar ja ik wil eigenlijk zoveel mogelijk die rug ontlasten.


Dat is dan genoeg hoor! Anders wordt het hartstikke warm.. Bij een echt schaap kan de warmte weg en bij een gelpad en een neppe dan wordt het een soort sauna..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:53

Ik heb amper wat gelezen in dit topic. Sorry daarvoor.

Ik ben van mening dat een zadel goed moet passen, zonder schabrak, bontje, gelpad of wat dan ook.
Past het zadel perfect, dan kan het niet klapperen, dan kan het geen pijn doen, ook niet bij een gevoelige rug. Je zou dus zo zonder schabrak kunnen rijden. We gebruiken wel een schabrak, omdat anders het zweet in het zadel trekt en dat is niet goed voor de vulling in de kussens en voor het leer.

Een gelpad onder je schabrak vind ik funest, want dat kan geen zweet opnemen, dat trekt strak, dat irriteert alleen maar.
Een gelpad op je schabrak vind ik ook niet super. Het maakt het geheel te zwaar en trekt strak over de ruggegraat heen. En er zit niet voor niets ruimte tussen de kussens. En daarnaast gaat het ook nog trekken op de schoft.

Een goede bontschabrak vind ik dan nog de beste oplossing. We noemen het bont, maar het is eigenlijk gewoon schapenvacht. Het is duur, moet goed onderhouden worden, maar is denk ik het enige wat dan echt helpt tegen een gevoelige rug.

Maar nogmaals, een goed passend zadel is absoluut het beste. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Het kan zoveel problemen voorkomen.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:37

Jeetje, dan zit je wel héél hoog! Ik gebruik een zadeldekje, en op Twister momenteel nog een gelpad ook (nieuwe zadel is in aantocht OK dan! ). Zo'n bontgeval vind ik erg mooi maar zo duur

Annash
Blogger

Berichten: 26583
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:38

Pluutje schreef:
Ja, dat vind ik wel een beetje overdreven. Ik zou kiezen voor óf de gelpad, óf de bontonderlegger en niet allebei...


ja daar zou ik idd ook tussen kiezen!

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:41

mijn paardje had ook een gevoelige rug, dit heb ik opgelost door een bontje me een dikker chabrak.
Wat ik me afvraag of je je paard nog wel goed met je zit kan rijden met al die spullen op de rug? Verward heb je nog wel contact met het paard?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:30

Margreet schreef:
Dan zit je wel een heel eind boven je paard... Toch heb ik het wel meer zo gezien.


Vraag me af of de rug de rug nog voelt?.

Ik hou niet van al die troep alleen onder mijn springzadel ligt een bontje maar dan ook een echte van Christ dus geen nepper. Ik merk wel dat het lekker is voor hem.

Voor de rest is een goed passend zadel en goed lessen/rijden de best manier om de rug van je paard goed te houden en niet om er troep tussen te leggen. Controle af en toe door een fysio kan ook geen kwaad.

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:33

als een zadel goed past (dus aangemeten is aan de rug) is een dekje/shabrak voldoende. Een gelpad oid maakt een zadel alleen maar minder goed passend. Zeker een slecht passend zadel, de slechte plekken worden met een gelpad alleen maar slechter... Dus haal er eens een zadelmaker bij, wie weet wat voor verhelderends daaruit komt!!