vlak voor mn les stortte Quentin in!!!heel eng!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:19

Jeeminee zeg wat een vaag verhaal........ik denk idd dat je paard iets mankeerd, Laat hem goed nakijken. Wellicht heeft hij iets in zijn hoofd. Maar hoe dan ook ik zou er een antwoord op willen hebben waarom het paard zoiets doet............al is het alleen maar om mijn nieuwschierigheid te bevredigen.........getver eng zeg

Machie

Berichten: 16023
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:21

Oehhh, Bah renske...
Sorry dat ik op msn niet reageerde toen je me dit vertelde, maarcik was werken!

Heel erg veel sterkte he! En laat je me nog ff horen hoe het nu met hem gaat?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:26

Jeetje dit is ook alweer zo'n eng geval.
Is er niet is aan de hand, dit is namelijk niet het eerste paard in korte tijd waarbij dit gebeurd!
Gelukkig is het nog goed gekomen bij hem!

Hier begin ik toch wel van te schrikken Scheve mond

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:29

Gatsie meid wat zal jij geschrokken zijn. Ik zou hem zeker laten nakijken door de DA. Eng allemaal. Sterkte ermee!

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:31

Ik kan eigenlijk niet veel toevoegen aan de anderen, maar ik hoop dat het goed komt en dat het niet vaker gaat gebeuren... Ziek

Heel veel sterkte voor je paardje...


Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:31

Hiervoor wordt ergens zuurstofgebrek genoemd. Let wel: je hoeft een paard niet achterlijk strak aan te singelen om dat te veroorzaken. Als hij om een of andere reden niet blij is met zadel of singel, houdt hij zijn adem in. Dat doen veel paarden, maar sommige paarden doen dat te lang.
Probeer dat zelf maar eens, op een gegeven moment ga je duizelen. Als je het dan nog langer volhoudt (don't try this at home), val je flauw.
Dit ligt gelukkig veel meer voor de hand dan enge tumoren, en het komt echt veel meer voor bij paarden dan je denkt.
Ik heb het niet alleen bij dat eigen paard maar bij meerdere gezien, en het beeld komt zeker overeen met hetgeen jij hebt gezien.
Ik heb het niet alleen bij een van mijn eigen paarden gezien, maar ook bij andere. Ik hoop dat dit je wat gerust kan stellen.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:35

hoi hoi,
weet je wat mij beangstigd? Dat je zegt dat je erna niks meer van zag dat ie het gehad heeft.. misschien heeft ie het wel veel vaker gehad als jij er niet bij was... brrr..
Sterkte ermee en hou ons op de hoogte!
Liefs Ilse

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:39

Dit is geen singeldwang Karina. Het paard loop m+ zover ik uit het profiel kan zien en is zeker al een jaar of 5 onder het zadel.......Dat zou dan al lang aan het licht zijn gekomen........

Zonnetje81
Berichten: 18707
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:47

Daarbij heeft ie veel vaker dingen waarvan je hm zegt dan alleen dit voorval.

Gaby
Berichten: 3406
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:03

Wat ontzettend eng zeg ! Ik heb weleens meegemaakt dat toen ik opsteeg, mijn pony bijna omviel, maar dat waren - waarschijnlijk - de spieren, en de pony ging niet out.
Ik kan me voorstellen dat je je helemaal rot geschrokken ben ! Ik hoop dat, wat de DA ook vind, het goed oplosbaar is ... want dit is afschuwelijk.

Heeft de vorige eigenaar van Quenten hier over - of over andere opvallendheden - iets gezegd ?
Laatst bijgewerkt door Gaby op 24-07-03 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:07

gatverdarrie dat is inderdaad wel heel erg eng ja Verward
Zou hem toch eens flink na laten kijken,desnoods met hem naar de kliniek
Het zal je maar gebeuren als je er op zit,daar wordt je ook niet echt vrolijk van
Laat je nog even horen wat de DA er van zegt?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:09

He wat vervelend voor je zeg.... Echt wel minder... Net wat iedereen al zegt, laat hem eens goed nakijken er moet toch wel iets zijn? sterkte en succes er mee

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:12

Dat is schrikken, ik zelf was helemaal doorgedraaid, ik zou inderdaad maar snel de DA bellen, wat er is iets, wat jij niet weet maar Quentin wel

boemel

Berichten: 8512
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:15

Dat lijkt me echt heel eng. Ik hoop zoiets nooit mee te maken. Nog gevaarlijk ook. Onze kat heeft laatst een hersenbloeding gehad. En was na 5 minuten ook weer helemaal normaal. Volgens onze dierenarts schiet het bloedpropje dan weer door. Voor de zekerheid heeft hij toen een bloedverdunner gekregen.

Laat het maar goed uitzoeken en sterkte ermee.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:29

Zo dat is niet niks!!! Lijkt me echt verschrikkelijk om je paard in elkaar te zien vallen enz. Ik hoop dat de dierenarts de oorzaak ervan kan vinden want dit moet niet meer gebeuren!!!

Heel veel sterkte!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:39

Gatsiedarrie meid, da's niet zo best. Morgen komt de DA of bel je hem op, toch?

Hopelijk weet je snel wat er met hem aan de hand was en gebeurt het niet weer een keer. (Je wordt per slot van rekening wel op de Bokt-Week verwacht!)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 22:44

bedankt voor all jullie reacties! en fijn dat jullie meedenken!


ik dacht eerst ook dat het kwam door dat ie zn zadel ophad, hij heeft het eerder gedaan als ik dan de singel vastmaak, zet hij zn buik uit(houdt dus zn adem in) dan doe ik de singel redelijk strak(snoer hem niet helemaal kei strak) op het moment dat ik dan gelijk ga stappen is er nix aan de hand en kan de sngel nog 3 gaatjes strakker

maar die andere keren zakte hij 1x door zn voorbenen en de andere keer zette hij zn voorbenen naar voren

maar singeldwang bij een 10 jarige?ik heb hem 4 jaar, hij staat als een mak lammetje terwijl ik opzadel, ook als ie los staat, en hij heeft er nog nooit last van gehad. en hij had in de 5 minuten met t zadel op al wat heen en weer gedraaid op de poetsplaats en je zag de singel gewoon loszitten, hij zet z buik ook echt alleen maar uit op het moment dat ik de singel vastmaak meteen erna is zn buik weer dun, dus ik denk (helaas)niet dat het dat is geweest, ook mn instructeur dacht dat t dat niet was.
Degene die hem heeft ingereden en hem t/m zn 6e heeft gereden was toevallig ook op stal en zij is er ook heel erg van geschrokken en herkende dit toaal niet als iets wat hij ooit had gedaan.

hij stond ook bij een open deur dus frisse lucht was er genoeg

zn ogen draaiden helemaal weg en hij kreunde af en toe een beetje verder lag ie echt helemaal doodstil en reageerde dus niet als je hem aanraakte of probeerde omhoog te krijgen of een tik ofzo gaf

toen hij dus weer stond viel hij gelijk weer om de andere kant op

een bloedpropje werd ook aan gedacht en dat zou idd ook kunnen, dat da even iets afknelde waardoor hij duizelig werd en flauwviel/buiten bewust zijn raakte, of iets zoals een hersenbloeding oid, maar a hij was meteen weer helemaal zichzelf toen ie eenmaal weer op zn benen stond.

t volgende waar ik aan dacht, en ook eigenlijk best bang voor ben is een gezwel in zijn hoofd.
hij heeft zo veel rre gekke dingen die hij doet, dat kan nooit alleen zn karakter zijn(hij staakt soms ineens terwijl hij de minuut ervoor de sterren van de hemel liep)

of iets met de zenuwen, net zoals zn achterhand waar hij om en om LA en RA onregelmatig/kreupel is

ik heb nu een fysio ivm zn rug, en zij zegt ook, een paard staakt nooit zo extreem zonder reden,. ook is hij vaak heel erg chagie, en ook altijd heel erg tam, hij zal nooit uit zichzelf een sprintje trekken in de wei, behalve als ie ergens opgefokt door wordt, maar zet je hem in de wei, dan is het echt zelden als ie begint te rennen
ja soms als de andere 2 beginnen, dan doet hij wel mee

en zo zijn er nog wel 100 dingen op te noemen die niet 'normaal' aan hem zijn

hij heeft ook soms ineens extreem last van kramp in zn achterbenen, voor het rijden als hij direct uit de stal komt, dan kan dat best logisch zijn dan is ie stijf

maar na het rijden?dan moet hij inmiddels wel los&soepel zijn, en hoort hij geen last meer te hebben van kramp.

ik bel morgen de DA, die kent hem al een jaar of 7/8 en die merkt het meteen als er iets 'anders' is aan hem

maar na het longeren en afspuiten enzo was hij nogsteeds helemaal zichzelf, echt of er nix was gebeurd, ook reageerde hij overal normaal op, instructeur heeft hem uitgebreid bekeken en wat reflexe getest en er was nix te vinden, dus dan acuut naar de DA gaa heeft dan weinig zin, wel zou ik heel graag een scan laten maken van zn hoofd, we weet wat ze daar op vinden?! want er moet iets zijn waardoor dit gebeurd!

en voor de DA hem heeft gezien ga ik er iig niet op zitten! dalijk gebeurt er iets terwijl ik aan het rijden ben....

kon hij maar praten!en zeggen waarom hij soms zo raar doet, qua gedrag, maar ook met die gekke dingen die er met zn lichaam gebeuren! die achterbenen die het af en toe niet doen lijkt het haast wel, en dan dit enge voorval

heeft er iemand ervaring met het maken van een scan van het hoofd?en de kosten ervan?en welke kliniek is er het beste voor
(in het topic over dierenklinieken in Brabant zei ik nog dat ik er voorlopig geen nodig had....)

maar ik ben inmiddels zo ver dat ik zoiets heb zet hem desnoods een hele week in een kliniek en keer hem echt binnenste buiten test echt ALLES zodat ik zeker weet dat ik er alles aan heb egdaan, en hopelijk een oorzaak kan vinden, en er iets aan kan doen!

net zoals da staken, of soms die achterhand, ik kan hem er doorheen rijden(met wat hulp) maar als er iets zit waardoor hij gewoon niet kan! ja dan moet het een hel voor hem zijn dat ik hem er doorheen rijdt.

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:03

getsie, wat zal je geschrokken zijn!
Misschien zit er door zijn rug wel een zenuw bekneld ofzo?
Ook sneu voor quentin, die heeft plotseling alleemaal schaafwondjes en zal zich waarschijnlijk niet realiseren waardoor.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:30

Jeetje Resnke...je moet wel geschrokken zijn.
Ik denk zelf ook dat er iets aan de hand is maar ik hoop dat het meevalt. Je hebt geluk dat je op dat moment er niet op zat Scheve mond
pfff daar moet je niet aan denken zeg...
Heel veel sterkte...ik zal voor jullie duimen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:35

Wat een akelig verhaal.
Niet twijfelen en morgen meteen de DA aan zijn oren naar stal toe sleuren. Als Q vervoerd kan worden dan zou ik hem toch eens laten onderzoeken op een goede kliniek. Sterkte!!

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:53

gijsenkim schreef:
Dit is geen singeldwang Karina. Het paard loop m+ zover ik uit het profiel kan zien en is zeker al een jaar of 5 onder het zadel.......Dat zou dan al lang aan het licht zijn gekomen........


Leeftijd en niveau zijn totaal niet relevant wat dat betreft, kan op elk moment ontstaan.
Ik blijf vanwege het mij bekende beeld in ieder geval dit hopen, zeker omdat uit de informatie die ik lees elke actie van het paard in deze richting in het verleden met zadel verbonden was.
Ik heb niet zoveel tijd om terug te lezen wat de andere vreemde gedragingen zijn geweest, maar het is op zich interessant om even op een rij te zetten hoeveel acties daarvan mét c.q. zonder zadel hebben plaatsgevonden.

Ik zit hier uiteraard net als de rest van jullie maar achter een schermpje en niet naast het paard waar het om gaat, probeer mijn ervaring met soortgelijke gedragingen te delen, en daarmee je referentiekader te vergroten.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ik beweer dat er niets anders aan de hand kan zijn. Ik hoop het natuurlijk niet.
Ik ben erg benieuwd welke onderzoeken zullen gaan plaatsvinden en wat daar uit zal komen, zal het blijven volgen en hoop op het beste.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 01:00

Karina"]
[quote="gijsenkim schreef:
Dit is geen singeldwang Karina. Het paard loop m+ zover ik uit het profiel kan zien en is zeker al een jaar of 5 onder het zadel.......Dat zou dan al lang aan het licht zijn gekomen........


Leeftijd en niveau zijn totaal niet relevant wat dat betreft, kan op elk moment ontstaan.
Ik blijf vanwege het mij bekende beeld in ieder geval dit hopen, zeker omdat uit de informatie die ik lees elke actie van het paard in deze richting in het verleden met zadel verbonden was.
Ik heb niet zoveel tijd om terug te lezen wat de andere vreemde gedragingen zijn geweest, maar het is op zich interessant om even op een rij te zetten hoeveel acties daarvan mét c.q. zonder zadel hebben plaatsgevonden.

Ik zit hier uiteraard net als de rest van jullie maar achter een schermpje en niet naast het paard waar het om gaat, probeer mijn ervaring met soortgelijke gedragingen te delen, en daarmee je referentiekader te vergroten.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ik beweer dat er niets anders aan de hand kan zijn. Ik hoop het natuurlijk niet.
Ik ben erg benieuwd welke onderzoeken zullen gaan plaatsvinden en wat daar uit zal komen, zal het blijven volgen en hoop op het beste.
[/quote]

ik vin het ook echt helemaal niet onlogisch bedacht hoor! en ik hoop dat het zoiets als oorzaak heeft, maar voor zover ik, en de anderen, mn paard kennen twijfel ik er aan

ik heb trouwens zo'n redelijk dikke neopreen singel, die een beetje meerekt, en de singel zat echt nog behoorlijk los(zit normaal 3 gaatjes strakker en zit dan normaal, dus ookmniet superstrak)
en hij had al wat heen en weer gelopen/gedraaid op de poetsplaats om alle paardjes buiten te bekijken en zn buik maakte hij al niet meer dik

ik blijf het echt eng&vreemd vinden en morgen worden meteen mn fysio&DA gebeld en ik wil gewoon weten wat er met hem aan de hand is.

het staken gebeurd als k aan het rijden ben(dus met zadel op) maar ook aan de longeerlijn(ook als ik zonder longeersingel enzo longeer) maar ook in de wei is ie vreemd.
ieder paard wil weleens graag zn benen strekken of lekker gekl doen, hij doet dat zeker het laatste jaar niet uit zihzelf!
de andere 2 moeten hem opjagen dn wl ie wel rennen, of ik moet met brokjes rammelen dan komt ie in galop op me af.
op stal is hij chagie en kan soms om nix ineens kei hard tegen de muur slaan, en hij heeft regelmatig, ook na het rijden/longeren, last van kramp, ook heeft hij wisselend links en rechtsachter een wat trager achterbeen, niet kreupel, maar ook zeker niet 100% goed

daar is gene oorzaak van gevonden

ik hoop, en daarom bel ik mn fysio, dat het een heel extreme reactie is op de behandeling van gister, en dat er doordat er nu (na 1 1/2 week) weer een zadel op ligt, dat dat misschien ergens op drukt, nu zn rug zo los is gamaakt door de fysio

ik kan nog wel 100 oorzaken bedenken, maar kom er zelf toch niet achter, ik hoop dat de DA en de fysio duidelijkheid kunnen geven!

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 01:35

Renske20 schreef:
ik kan nog wel 100 oorzaken bedenken, maar kom er zelf toch niet achter, ik hoop dat de DA en de fysio duidelijkheid kunnen geven!


Dat hoop ik ook!
Je hebt hierboven prima op een rij gezet wat je verder nog opvalt in gedrag, spui AL die informatie naar je fysio en DA (desnoods voor de zoveelste keer), denk niet dat het 1 belangrijker is als het ander.
Het zal ze helpen in het vinden/zien van dingen die verband zouden kunnen houden met elkaar, dus in het vinden van een oorzaak. Sterkte!

Belker

Berichten: 15366
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:35

Idd, wat Karina zegt, zoek uit of de gedragingen samen vallen met als het zadel erop ligt. Een slecht passend zadel kan pijn veroorzaken. Met alel gevolgen van dien. Daarnaast is het geen slecht idee om hem in een hele goede kliniek te laten onderzoeken, zowel zijn rug als zijn benen. DA en manueel therapeut gezamenlijk.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:43

Jee dat is niet niks!
Ik hoop dat je er snel achterkomt wat er nou de oorzaak van is.
Sterkte.