Ongelooflijk, dat ze zo slecht leren rijden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:42

cracker schreef:
beter wordt, Je leerd het wel (goed) maar doordat die pony's/paarden dat heel vaak niet kunnen heb je niet de kans het te "proberen" en het gevoel in je vingers/benen te krijgen.


Ben het helemaal met je eens Corel!
De lessen zijn prima, daar ligt het niet aan maar als je wat nieuws leert en de pony's kunnen het niet is dat er jammer omdat je idd de kans niet krijgt om het te proberen.

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:11

Ik weet er alles van! Dacht dat ik het een beetje kon na een jaar of 2 op de manege. Nu rijd ik op een bijrijdpaard krijg 4x per week priveles van die mensen en ik merk dat ik gewoon helemaal niet kan. Maar ik doe me best Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:45

Het meisje in kwestie was een jaar of 10/11.
Ik heb vroeger ook geschopt, maar wel pas als ie niet op duwen reageerde. Niet gelijk bij de 1e stap "beuk" benen erin

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:59

maar stef wat verwacht je dan van een meisje van 10/11? het is toch heel mooi dat ze durft te rijden?

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:00

Ik heb pas echt goed leren rijden op mijn eigen paard.

Ik ben het helemaal met Nuv eens, dit meisje heeft er pas 24 lessen
op zitten wat verwacht je dan van zo'n meisje???

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:26

Yaar"]
[quote="cracker schreef:
beter wordt, Je leerd het wel (goed) maar doordat die pony's/paarden dat heel vaak niet kunnen heb je niet de kans het te "proberen" en het gevoel in je vingers/benen te krijgen.


Ben het helemaal met je eens Corel!
De lessen zijn prima, daar ligt het niet aan maar als je wat nieuws leert en de pony's kunnen het niet is dat er jammer omdat je idd de kans niet krijgt om het te proberen.
[/quote]

haha, zijn jullie bang dat ik je op je kop ga geven woensdag? Haha!
Jullie zijn wel lief hoor Knipoog
Het is inderdaad jammer dat ik jullie bepaalde dingen niet kan laten doen omdat de pony`s niet op die hulpen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:50

Ik denk dat je een beetje teveel verwacht van een meisje van 10 dat net een keer of 20 op een manegepony heeft gezeten Stef.
En dat de kwaliteit van manegelessen doorgaans niet denderend is, daar verbaast denk ik niemand zich meer over Haha! Heb je zelf ook niet pas onlangs geleerd dat je drijft met je kuiten en niet met je hakken? .......

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:29

In de tijd dat ik op een manege reedt was het ook al niet veel soeps.
Wel werd ons verteld dat je niet mocht schoppen.
En niet in de mond trekken.
Want dat doet pijn en wij zouden het ook neit prettig vinden als iemand in onze monden ging trekken of ons ging schoppen.

En ja...bij ons werkte dat, natuurlijk deden we het nog weleens per ongeluk, we zaten er allemaal voor de eerste keer op.

Als het paard dan toch sloom was of niet reageerde, nog steeds niet schoppen, iets meer drijven en dan liever 1 tik met de zweep op de schouder.

Of het tegenwoordig nog zo gaat weet ik niet....blijkbaar niet als ik het zo lees.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:32

op een manege kun je kinderen makkelijk vertellen dat schoppen en trekken pijn doet.
goede instructie legt kinderen uit dat ze moeten knijpen met de benen en niet schoppen.

Lijkt me toch niet zo moeilijk, ook niet voor kinderen van 10 of 11 jaar.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:45

Ik hou van mijn oude manege!
Ok was wel in engeland, maar eerst aan de longe en daarna toen ik het zelf allemaal moest doen: teugels los en op mn benen voltes rijden en van hand veranderen enzo, met je zit de snelheid terug nemen enz.
Als ik nu wel eens beginners les geef laat ik ze eerst een keer vanaf het midden van de bak het paard op het been naar de kant toe sturen, weten ze meteen dat dat kan.
Mn nichtje laatst op een Z paard gezet. Ze heeft nog nooit gereden, maar ik uitgelegd hoe ze bijv moest sturen. In het begin deed ze alles met haar benen steeds verkeerd om, waardoor ze uiteindelijk alleen met haar teugels probeerde te sturen. Het paard vrolijk zijn hoofd inbuigen en doodleuk rechtdoor gaan!
Mijn nichtje is dan al een jaar of 14 en het ging vrij snel eigenlijk al redelijk goed, maar ik kan me voorstellen dat als je een jong(er) kind erop zet dat het allemaal wat minder makkelijk gaat...

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:51

Ik heb een paar reacties van jullie gelezen, maar wat vinden jullie van de volgende situatie: In een ponyles 20 pony's en 3 paarden. Dat is dus wel heel duidelijk kop aan kont, treintje rijden. Als een van die kleine kindjes het dan fout deed, werd zij of hij van de pony afgehaald, de pony werd terug in de rij gezet, en ja hoor met ene links, en de 'lege pony' liep braaf mee. Conclusie van het lesmens: zie je wel, de pony kan het beter zonder jou dan met jou. Volgens mij heeft ze alleen maar bewezen dat haar pony's wel heel erg afgestompt zijn.......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:58

melodica schreef:
Ik heb een paar reacties van jullie gelezen, maar wat vinden jullie van de volgende situatie: In een ponyles 20 pony's en 3 paarden. Dat is dus wel heel duidelijk kop aan kont, treintje rijden. Als een van die kleine kindjes het dan fout deed, werd zij of hij van de pony afgehaald, de pony werd terug in de rij gezet, en ja hoor met ene links, en de 'lege pony' liep braaf mee. Conclusie van het lesmens: zie je wel, de pony kan het beter zonder jou dan met jou. Volgens mij heeft ze alleen maar bewezen dat haar pony's wel heel erg afgestompt zijn.......

over welke manege heb je het nu? over manege cahama? Ik vind het ook niet eerlijk om kinderen te verwijten dat ze niet kunnen rijden als ze in zo'n les mee moeten en dat 1x per week.

Wat mensen nu eens niet meer moeten doen:
- manege paarden afzeiken omdat ze afgestompt zouden zijn: nee, ze moeten bewonderd worden en geprezen om hun incasseringsvermogen (bonken en trekken) en hun tolerantie.
- manegemensen verwijten dat ze niet goed kunnen rijden, dat kan niet met 1x een uurtje in de week in een groep.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:30

Ik heb eerst een half jaar les gehad op typische manegepony's. Ik had dus ook het idee dat ik best wel kon rijden. Toen ging ik naar een ponyclub waar de leden van de club hun eigen pony 1 uur in de week lieten meelopen in de les. Haha!. Zoals jullie begrijpen zat ik de eerste keer huilend op de pony omdat die vanalles deed behalve dat wat ik vroeg Lachen.
Reactie van de instructrice: ja, dit zijn eigen pony's, nu leer je echt rijden Lachen.
Dat was een flinke deuk in mn tienjarige zieltje Tong uitsteken.

Overigens hadden wij laatst een 11 jarig meisje mee op buitenrit. Ja, ze reed al jaren. Op de braafste haflinger gezet, nog een hele instructie gegeven (achter de anderen houden etc. etc. etc.).

Eerste galopje komt de haflinger langs de groep. Meisje had de manen vast, teugels bungelden los om zn hals. Tja, dat had ze zo geleerd: als je denkt dat je hem niet kunt houden manen vast Haha!. We hebben dus maar niet meer gegaloppeerd met die groep.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 13:28

Sonja schreef:
Ik denk dat je een beetje teveel verwacht van een meisje van 10 dat net een keer of 20 op een manegepony heeft gezeten Stef.
En dat de kwaliteit van manegelessen doorgaans niet denderend is, daar verbaast denk ik niemand zich meer over Haha! Heb je zelf ook niet pas onlangs geleerd dat je drijft met je kuiten en niet met je hakken? .......


Yep, is waar, maar je bent ook nooit uitgeleerd.
Waar ik me gewoon over verbaas is dat hon gelijk een rotschop kreeg, terwijl dat bij hon echt niet nodig is.
Als ik dan vergelijk met de lessen bij ons, daar schoppen ze ook, maar wel pas als de pony niet reageert (uitzonderingen daar gelaten, maar die krijgen dan ook wel gelijk te horen dat ze eerst gewoon moeten drijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:39

stef schreef:
Yep, is waar, maar je bent ook nooit uitgeleerd.
Waar ik me gewoon over verbaas is dat hon gelijk een rotschop kreeg, terwijl dat bij hon echt niet nodig is.


Tja, als dat kind nou eenmaal denkt dat het zo hoort.... Bloos Heeft duidelijk nog niet anders geleerd, en daar dus ook zelf nog nooit over nagedacht. Mag je ook niet verwachten van een tienjarige.
Ook bij haar geldt dat het leerproces dus op gang is gekomen (en de rest van haar leven zal duren).

Probeer het maar positief te zien: misschien opende dit de ogen van de ouders of gaat het kind naar het fijne gevoel van jouw paardjes verlangen, wat e.e.a. in werking zet....

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:16

Een half jaartje rijervaring? Normaal is dan 1 uurtje per week, dus dat zijn 26 uren op het paard.
Maar zo'n uur wordt ook niet geheel les gegeven, want in en uitstappen komt er ook nog bij. Zeg maar 45 min. echt les: 26 x 0,75 = 19,5 uur les.
Normaal is ook dat dat in een groep gebeurt, en een gemiddelde groep bevat wel 8 mensen.
19,5 : 8 = 2 uur en 45 minuten les voor zichzelf. Nou, dat is veel te weinig om ook maar iets te leren.

Zo'n kind die snapt dat gewoon nog allemaal niet, dus ik vind niet dat je haar wat kwalijk kan nemen. Persoonlijk komen die kinderen er bij mij gewoon niet op. Klaar! Niets geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:06

flair"]
[quote="Yaar"][quote="cracker schreef:
beter wordt, Je leerd het wel (goed) maar doordat die pony's/paarden dat heel vaak niet kunnen heb je niet de kans het te "proberen" en het gevoel in je vingers/benen te krijgen.


Ben het helemaal met je eens Corel!
De lessen zijn prima, daar ligt het niet aan maar als je wat nieuws leert en de pony's kunnen het niet is dat er jammer omdat je idd de kans niet krijgt om het te proberen.
[/quote]

haha, zijn jullie bang dat ik je op je kop ga geven woensdag? Haha!
Jullie zijn wel lief hoor Knipoog
Het is inderdaad jammer dat ik jullie bepaalde dingen niet kan laten doen omdat de pony`s niet op die hulpen reageren.
[/quote]

Haha, maar ik meen echt dat de lessen goed zijn! Haha!
Alleen jammer dat de pony's niet zoveel kunnen Verdrietig

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:22

Ik vind wel dat er op bokt altijd hard wordt afgerekend met manege
rijders! Ik bedoel de meeste zijn toch zo begonnen

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:34

Citaat:
Het is inderdaad jammer dat ik jullie bepaalde dingen niet kan laten doen omdat de pony`s niet op die hulpen reageren.


Hmz..dit is niet bij elke manege zo! Bij ons op de manege(de Roosberg) lopen paarden die Z lopen, en M springen. Ik weet niet hoe dat met de pony's zit, want die zijn in het algemeen voor de beginners, maar als daar een gevorderde op rijdt, dan.... Kwijl

Dus ik denk dat het niet zo bij elke manege is...

Ik vind ook niet dat je de manegepaarden moet beoordelen, want die staan toe, dat er elke dag veel verschillende ruiters op hen rijden. En kom op....wie is er nou niet op een manege begonnen? Verward

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:38

cracker schreef:
Inderdaad, een manege les is echt niet iets waarvan je beter wordt, Je leerd het wel (goed) maar doordat die pony's/paarden dat heel vaak niet kunnen heb je niet de kans het te "proberen" en het gevoel in je vingers/benen te krijgen.

Kwam er maar een Big-Bang onder de manege's waardoor alles veel beter werd! Betere + jongere pony's, minder lopen op een dag, en minstens 1 dag vrij. Helaas...


okay okay niet alle maneges zijn goed maar toch ik vind dat ze het bij ons erg goed doen... er zijn speciale paarden en pony`s voor de beginners en erg goede paarden en pony`s voor de gevorderden de beginners pony`s lopen uiteraad iets meer omdat die in 1 uur les gewoon veel minder hoeven te doen...
maar de paarden die wat meer kunnen lopen echt niet meer dan 2 uur op een dag en ALLE paarden en pony`s staan op vrijdag ochtend en middag, zaterdag avond en zondag de hele dag in het land... kunnen ze even lekker ravotten...
en de lessen zijn van zeer goede kwaliteit en er word veel aandacht aan je besteed ik ben het er dus niet mee eens dat manege paarden nix kunnen... er lopen bij ons goede paarden mee in de les waar dan ook alleen echt gevorderden op mogen rijden... Dus aub niet alle maneges over 1 kam scheren

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:42

Ik heb ook pas echt leren rijden sinds ik met mijn eigen paard priveles heb. Wat ik op de manege heb geleerd ja ik kon rijden maar rijtechnisch niet goed. Je blijft constant bijleren en dat maakt het juist leuk. Ik denk dat ze het op de meeste maneges te druk hebben om echt individueel met iemand bezig te zijn. Op de manege leerden ze me vroeger met kneepjes in de teugel een paard aan de teugel te rijden, maar waar dat nu precies goed voor was Verward dat werd er niet bijverteld.. ik met mijn eigen paard in teugels kneden en knijpen... nope geen reactie Haha! Inmiddels dankzij mijn instructrice en nu instructeur gaat het hartstikke goed en begrijp ik nu ook waar ik mee bezig ben Schijnheilig Lang leve de priveles *LOL*

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:46

Ik zei toch ook niet alle, maar vaak. En ik weet dat er ook goede manege's en instructeurs, en natuurlijk pony's en paarden tussen zitten.

Excuses voor het kammen met 1 kam.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:19

Bij ons hebben de manegeponytjes het ook wel goed, soms moeten ze wel 4 uur per dag lopen, maar daar hebben ze ook de conditie voor. Maar bij de echte beginnertjes(meestal 1-2 uren)hebben ze dan ook alleen maar stap en galop.
Elke morgend wordt hun stal geopend, en alle pony's naar buiten hun eigen (3!!) weien in. Alle ruimte, zelfs een stukje bos etc.
Sommigen zijn wat afgestompt, maar een pony die ik zelf nog ingereden heb(nuja, afgeleerd om te steigeren en om op been naar voren te gaan Knipoog), draait nu al zo'n jaar mee in die lessen. Ik ben er donderdag mee op wandeling geweest, en ja, haar mond is hard geworden, maar na 5 min(op weg naar het bos) was ze al helemaal los, en ontspande ze zich.
Bij veel pony's gaat dat nog. Ze zijn ook allemaal jong, buiten 1 of 2 pony's.
Maar die kinderen leren soms ook wel eens te schoppen, als ze op Bonanza ofzo zitten Haha! (er zijn een paar luie tinkers Knipoog ).

Dat meisje zal het nog wel leren hoor stef, nu probeert ze wat jij haar geleerd hebt misschien wel eens uit op die manegepony's Lachen.

Samshorse

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:28

Als ik dit allemaal hoor is de manege waar ik rijd nog niet zo slecht.
Ik vind het ook stom hoe er soms op die pony's gereden wordt, maar veel kinderen weten niet anders.
Ik probeer zelf met m'n benen te sturen enz,
maar nu krijg ik vaak te horen dat ik niet streng genoeg ben en dan wordt het voorgedaan.
En blijkt dus dat ik de teugels superstrak moet houden,
vooral veel rukken als de pony ertussenuit gaat en dan heb ik vaak van moet dat echt?
Soms lijkt het wel alsof dat het enige is dat werkt bij sommige pony's,
maar dan hebben we er ook een paar die op lichte dingen reageren en waarbij je dan erg op je hulpen moet letten.
En aan de teugel rijden kreeg ik heeeeeel goed uitgelegd omdat ik eens extra uitleg had gevraagd en de juf ging daarna iedere les er verder op in, nadat ze had gekeken of het lukte.
De pony's hebben altijd donderdag en zondag vrij.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:34

nou ja zo heb ik het zlef ook geleerd toen ik een jaar of zeven was....sturen aan de teugels aan aansporen door de pony in de buik te schoppen, als die niet luisterde met de zweep erbij. en af en toe wat figuren rijden.daarna heb ik jaren haflingers verzorgd, zonder les, en nu heb ik zelf 2 hafjes en krijg les, ik moet bij alles vragen wat ze ermee bedoelen, maar leer nu wel superveel!