Profs in de basis

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:00

jep pris raar is dat als ik nou kijk naar kootwijk in het springen grote namen en ze hebben allemaal HC achter hun naam staan op 1 iemand na stond vandaag ook nog in de krant hij maakte geen fouten en dus heeft ie 3 keer voor de laatste hindernis zijn paard stil gezet.
omdat hij het nbvr kamp nog in de M mee wou springen ookal had hij allang de punten voor de Z etc.
vreemd hoor in de dress starten ze ook rustig L1 hoor die profs.
iemand die Op het NK nog een rubriek heeft gewonnen start nu M met dat paard maar in de L heb ik haar er 1 keer uit gereden das wel een kick hoor.
maar zeer zeldzaam meestal eindig je achter haar met zo'n 20 pnt achterstand.
Rijden kan ze zeker echt super jammer dat ze dat niet in hogere klasses doet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:05

hoi
Dan zijn ze bij jullie eerlijker want bij ons springen ze geen HC.
En ze spelen zelfs "vals" doordat ze een universele startkaart hebben word er met hezelfde paard soms wel 3 x een klasse gesprongen onder een andere paarde naam.En ook dan word er geen HC gestart.
helaas maar waar Boos! .

Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 19:36

Ik vind het ook niet erg eerlijk maar de kick is er des te groter om als je die mensen eruit rijdt!

Op Almelo deden dus allemaal van die halve Profs mee, dus ik kreeg helemaal de zenuwen daarvan.
Zo hoorde ik Diana vd Spek heel arrogant zeggen dat ze in mijn ring wel 1e zou worden!!
Wat een kick kreeg ik toen ik 1e werd met 160 en zij 2e met 155, boontje komt om zijn loontje *LOL* *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 19:54

Ik heb voorheen op een spring/handelsstal gewerkt, bij een proffessionele amazone dus, die toch "slechts" tot het ZZ rijdt. Ze leidt ontzettend veel jonge paarden op, en start dan dus bij de basis. B reed ze altijd HC, maar vanaf het L toch doorgaans wel voor punten/prijzen. Ik denk niet dat dat zulke oneerlijke concurrentie is, het zijn jonge, onervaren paarden. Het was ook echt niet zo dat zij altijd en overal de prijzen maar wegkaapte of zo. De meeste paarden blijven daar ook niet lang, het zijn er maar weinig waar ze echt de klassen mee doorrijdt totaan het ZZ. Nu startte zij toch vaak vooral op de grotere, landelijke concoursen (zoals bijv. de Almelose Ruiterdagen etc.)
In de dressuur vind ik het een ander verhaal. Dressuur is lange termijnwerk, en ik ben het er mee eens dat een ruiter als Seth Boschman niets in de M1 te zoeken heeft!! Z2 vind ik nog kunnen persoonlijk, daar zitten ook genoeg basis-semi-profs in, maar eigenlijk vind ik dat een GP ruiter niet in de basisklassen thuis hoort. Met name internationale GP ruiters doen het volgens mij ook meestal niet. Een dressuurpaard kun je ook op een hoger niveau ringervaring op laten doen. Voor een springpaard ligt dat anders, die zal toch z'n "kilometers" moeten maken. Bij het springen zie je nu soms een aparte rubriek voor ruiters met 1 paard en voor ruiters met meerdere paarden.

En ja, het is wel kicken als je ze er dan afrijdt!

Suzanne F.

Berichten: 49581
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 20:10

Nou, ik weet van mijzelf dat ik het heel vervelend vond toen ik L reed met mijn eerste paardje en maar niet kon winnen omdat die profs hun paardjes in het L uitbrachten. Maar ik had altijd het idee van: Wacht maar, eens rijd ik ze eraf en eens ben ik ook zo goed dat ik van iedereen win. Nou, nu kreeg ik vorig jaar ook overal rare gezichten van: Nou ja, gaat zij nog een jong paard in de L starten, oneerlijk, ze moet minimaal Z rijden. Als je prof bent moet je leven van de paarden, als je paardjes uitbrengt in de lagere klasses op wedstrijden kan je ze sneller verkopen. Als je ze thuis houdt verkoop je ze ook niet zo snel. Dat is eigenlijk de voornaamste reden. Ik heb inmiddels wel zoiets van....ik train mijn jonge beesten van mijzelf door totdat ze Z kunnen lopen maar als ik van andere eigenaren paarden te rijden krijg voor de verkoop dan start ik ze in lagere klasses om daar veel te winnen en ze zo te kunnen verkopen. Eigenaar blij, Suzanne blij.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 23:48

Met selectie wedstrijden ofzo moet er gewoon een rubriek voor de Profs bijkomen. Het is en blijft een wedstrijd voor de amateurs.

Dit stond een tijdje geleden ook in de paardenkrant.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 00:01

Ze rijden ook vaak paarden voor handelaren he.
Mijn instructrice rijdt Prix st Georges, maar ze start ook paarden in de Z1 en Z2 (niet lager), niet voor zichzelf, maar omdat het paard dan meer opbrengt voor degene waarvoor ze hem rijdt.
Datzelfde geldt voor de selecties: ze zien graag dat het paard liefst NBVR/Levade kampioen is in een klasse....

Groetjes Suzanne

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 10:18

v
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys
Berichten: 6354
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 10:33

Ik vind het gewoon niet eerlijk.
Wij, met ons ene paardje, met dat ene uurtje rijden per dag, tegen hen met zeg 5 toppaarden en elke dag een uurtje of 8 in het zadel......bovendien, ze beginnen in het M, maken ondertussen hun paarden klaar voor lichte tour, dan Z en daarna gaan sommigen direct door naar de lichte tour (hier tenminste), maar tot die tijd zitten wij er mee in de ring, en winnen ze alles!

Bovendien hebben profs gewoon meestal betere paarden. Van die huizen met bewegingen om U tegen te zeggen......daar kom ik dan volgend jaar met m'n pony aan...

Ze zouden eigenlijk aparte rubrieken moeten maken. Hoewel dat waarschijnlijk niet haalbaar is omdat daar dan weer te weinig profs voor zijn.
Misschien kunnen ze op de 'grotere' concoursen, waar ze ook hun oudere paarden starten, een rubriek voor de jonge paarden doen? (bestaat al ongeveer geloof ik)

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 20:29

Ik he ongeveer 4 jaar geleden naar de basisbond toen ze van plan waren om te gaan fusieren (ik was toen bestuurslid van onze rjv ) een vrij gedetailleerd plan gestuurd om dit probleeem op te lossen .
Het plan hield ondermeer in :
aparte rubrieken of anders in handicap.
Profs niet meer in de b en l .
Prijzengeld voor profs en andere prijzen voor amateurs .
de lat werd gelegd bij ruiters die 400,- en meer professioneel in de paardensport verdienen .Ik zal t wel eens opzoeken .de leidraad was in ieder geval het westernrijden in Amerika die hebben hun zaakjes heel goed voor elkaar ,misschien dat er hier iemand iets over weet ?
Groetjes Ineke

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 12:32

Het is inderdaad zeer oneerlijk.
Als je ziet dat profs jonge paarden gewoon uitgebreid in de L en M rijden, alleen maar voor het prijzengeld en het beter kunnen verkopen van het paard... Tja, ergens wel begrijpelijk, ze leven van die inkomsten.
Aan de andere kant: als ze zonder dat prijzengeld zaten kwamen ze er ook wel hoor.
Die mensen hebben vaak toch wel ietsje meer centjes dan mijn uitkering Haha! ...
Dat jonge paarden basiservaring moeten opdoen, oke, maar misschien dat de profs bijv. met MINDER winstpunten dan wij al naar een nivo hoger gestuurd kunnen worden?
Dan wordt het misschien iets eerlijker? Ik bedoel, stel een prof rijdt dressuur L2, en zodra hij MAG naar de M-dressuur, hoppa, hij MOET? En dat een amateur nog ff in de L2 mag blijven in dezelfde situatie?
Kweet niet hoor, moeilijk inderdaad om ergens grenzen te stellen op dit gebied, maar dat er wat moet veranderen vind ik wel.
Veel succes met de wedstrijden iedereen!
Groetjes, Dorine.