paardensport elitesport?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:04

Sjuimpje schreef:
we hebben ook jaren op een landje met een stalletje gestaan, dan kost het net iets meer als een goede sportschool. Afgezien van onverwachtse dingen als da bijvoorbeeld.


Ik lees het al, jij bent al heel lang niet bij een sportschool geweest Haha! .
Ik betaal voor de sportschool E26,- per maand voor 6 dagen per week onbeperkt sporten onbeperkte deelname aan de hup-lessen [steps BBB, aerobic etc.] en gebruik van de sauna. Mijn werkgever legt er dan wel wat geld bij, al zou ik niet weten hoe veel. Maar daar kun jij geen paard van in leven houden hoor!
Als je ziet wat andere sporten kosten schrik je weer van de uitgaven die je hebt aan je paardensport

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:14

ik vind paardrijden in die zin elitair omdat alle produkten die je ervoor nodig hebt zo onwijs duur zijn, en waarom?????? flesje vliegenspul 20 euro, stukje leer 49 euro...........het zijn natuurlijk prijzen die werkelijk nergens op slaan, dus ja, dan is het duur. Tuurlijk, je hoeft niet altijd het duurste van het duurste, maar ik merk wel dat ik de laatste tijd steeds meer moeite heb met wat alles kost. Het is gewoon niet nodig.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:22

Mensen kijken naar mensen. Waarom heeft de buurtman het beter dan ik? Ik werk toch ook hard? Waarom heeft die een grote auto? Waar doet hij het toch van........bla bla bla.

Zo zullen mensen in de directe omgeving ook zeggen dat je deca of elitair bent als ze zien dat je een paard hebt, een leuke auto rijdt, 1x per jaar gaat skien, 1x per jaar op verre zomervakantie en een paar korte leuke vakanties tussen door of een weekendje naar London of Parijs.
En dan is de link snel gelegd, ja hoor......... Paardrijden is alleen voor rijke mensen.

De mensen die hard werken voor hun geld, in versleten paardrijkleren rijden en een klein goedkoop autootje rijden om alleen op en neer naar stal te gaan, zien ze niet. Die vallen nl niet op. De mensen die bovenstaande doen, vallen wel op. En dus is dat deca!

Hockey of golf is ook niet echt deca of elitair meer. Dat wordt het ineens wel zodra je met je Jaguar komt aanrijden, met dikke sigaren loopt te zwaaien, behangen met goud komt aanwaggelen met je van Bommels Haha!

Het is maar net welke draai je eraan geeft. Ik heb zelf jaren moeten ploeteren en zweten om mijn 1e paard te betalen en te ondehouden. Nu mijn vriend en ik het samen doen is het idd een stuk goedkoper en houden we geld over voor andere dingen. En nu zijn we ineens ook deca, snobs en elitair Haha!

LL Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:25

Het ligt er een beetje aan waar je kijkt denk ik, bij ons op de manege zijn de lessen niet zo duur en rijden er veel kinderen gewoon in legging of spijkerbroek (alleen laarzen en veiligheidscap is verplicht).
Ik heb dan wel een eigen paard en een dressuurzadel maar ik geloof niet dat ik elitair ben Haha!. Je hebt hier van alles door elkaar van vbo niet afgemaakt tot uni.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:22

[quote="AnneOmie]
Je hebt tegenwoordig wel veel aso's rondlopen in de paardenwereld vind ik.[/quote]


ha! Dat was precies de opmerking die ik wilde maken. Meer aso's dan beschaafd volk soms Verward

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:40

Nee hoor een elite is een kleine groep rijke mensen, het is inmiddels een grote groep met ook middenstanders, onzin dus.
En als er 1 altijd blut is.. *LOL* maargoed heb ook geen eigen paard.

Rhys
Berichten: 6354
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:00

Tsja, elitair, elitair....die definitie is heel moeilijk.
Ik vind mezelf niet elitair, maar ben me er wel van bewust dat ik mazzel heb met m'n ouders die heel veel financieren, de plek waar we wonen, de buren waarvan ik een paard mag rijden etc....
Ook ik moet best wel dingen laten om de paarden, maar dat maakt me niet echt uit.

Wel heb ik het idee, op wedstrijden, dat mensen hun best doen om elitair te zijn. Dat uit zich in superluxe outfits, enorme auto's met dito trailers, overdreven gedrag (in mijn ogen....is natuurlijk altijd perceptie).
Meer mensen die dit gevoel hebben?
(ik bedenk me ineens, dat dit in mijn geval waarschijnlijk toch nog steeds te maken heeft met de overgang van pony's naar paarden, ben er nog steeds niet aan gewend)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:29

Nou Jippie,
mijn broertje somde pas op wat hij in de maand kwijt was en daar schrik ik behoorlijk van. En dan is dat nog een relatief kleine sportschool waar je na achten nauwelijks terecht kan ivm de drukte.
Maar wellicht is dat ook per regio verschillend? Verward

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:06

Idd Sjuim, een collega van mij vertelde dat het abonnement op de sportschool al 49,- euro per maand kostte!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:14

Zoiets is mijn broertje ook kwijt, en dan ben je alleen nog maar lid.
Hij heeft nog een soort 'strippenkaart' welke je moet kopen en daar wordt iedere keer als je komt een gaatje ingeknipt, mijn broertje gaat zeker wel 4-5 keer in de week dus dat loopt snel op.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:26

Sportschool is écht wel goedkoper dan paardrijden! Zeker al je je lessen e.d. meeneemt. Ik betaal voor sportschool 26 - keer - kaart iets van € 100,- Dan ga ik een half jaar 1 keer in de week, maakt niet uit hoelang. Voor paardrijden was ik voor elke week les dan al €260,- kwijt geweest, en dan heb ik nog goedkoop les.
Ik vind paardrijden best wel een elite sport. Mensen die paardrijden willen over het algemeen graag een eigen paard, dat is niet voor iedereen haalbaar. Ik heb *toen ik nog wat jonger was* er nooit om gezeurd, het kon gewoon niet. Mijn ouders hadden mij wat graag een paardgegeven of eerder op paardrijles laten gaan, maar dat kon er gewoonweg niet af. Ik kon paard gaan rijden als ik zelf de helft van mijn lesgeld verdiende. Zodra ik een krantenwijk had ben ik dan ook op les gegaan. Verder moest ik alles zelf kopen voor paardrijden, hoogstens kreeg ik een keer een rijbroek ofzo voor mijn verjaardag.
Ik bedoel dus meer dat paardrijden méér een elitesport is dan gym-volleybal-basketbal of zulk soort dingen. Het is écht niet voor iedereen weggelegd.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:08

Lovely"]
[quote="AnneOmie schreef:
Je hebt tegenwoordig wel veel aso's rondlopen in de paardenwereld vind ik.


Spijker op de kop! Paardensport is tegenwoordig veel toegankelijker, de sociale controle is niet meer zoals vroeger. Vandaar ook die 'nouveau riche' tussen de paarden.
Paardensport is trouwens wel een van de meest beoefende sporten in NL:
[/quote]

Wat hebben de 'nieuwe rijken' te maken met jou verhaaltje dan? Denk dat je bedoelt dat de drempel voor iedereen wat lager is.

Ik denk dat het komt door de betere economie en doordat er vaker sprake is van tweeverdieners als vroeger. Waarbij je vroeger pas zulke bedragen uitgaf aan het houden van paarden (zoals sjuimpje) als je veel geld had, heb je nu ook meer manieren om de paardensport te facaliteren als vroeger.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:18

voor 1900 was het een adellijke en een militaire bezigheid, nu niet meer (anders zou bokt wel een stuk kleiner zijn lijkt me). dat het een goedkope sport is hoor je mij niet zeggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 10:22

MirageGidran"]
ik vind paardrijden in die zin elitair omdat alle produkten die je ervoor nodig hebt zo onwijs duur zijn, en waarom?????? flesje vliegenspul 20 euro, stukje leer 49 euro...........het zijn natuurlijk prijzen die werkelijk nergens op slaan, dus ja, dan is het duur. Tuurlijk, je hoeft niet altijd het duurste van het duurste, maar ik merk wel dat ik de laatste tijd steeds meer moeite heb met wat alles kost. Het is gewoon niet nodig.
[/quote]
Ben volledig eens met het bovenstaande. en ik denk dat de prijzen samenhangen met het onterechte imago van paardensport "elitair" en dat maakt dat ik niet zo veel meer koop als vroeger. Ik heb er ook moeite mee ook omdat ik het gevoel heb dat ik veel te veel betaal.


[quote="Dimple schreef:
Mensen kijken naar mensen. Waarom heeft de buurtman het beter dan ik? Ik werk toch ook hard? Waarom heeft die een grote auto? Waar doet hij het toch van........bla bla bla.

Zo zullen mensen in de directe omgeving ook zeggen dat je deca of elitair bent als ze zien dat je een paard hebt, een leuke auto rijdt, 1x per jaar gaat skien, 1x per jaar op verre zomervakantie en een paar korte leuke vakanties tussen door of een weekendje naar London of Parijs.
En dan is de link snel gelegd, ja hoor......... Paardrijden is alleen voor rijke mensen.

De mensen die hard werken voor hun geld, in versleten paardrijkleren rijden en een klein goedkoop autootje rijden om alleen op en neer naar stal te gaan, zien ze niet. Die vallen nl niet op. De mensen die bovenstaande doen, vallen wel op. En dus is dat deca!

Hockey of golf is ook niet echt deca of elitair meer. Dat wordt het ineens wel zodra je met je Jaguar komt aanrijden, met dikke sigaren loopt te zwaaien, behangen met goud komt aanwaggelen met je van Bommels Haha!

Het is maar net welke draai je eraan geeft. Ik heb zelf jaren moeten ploeteren en zweten om mijn 1e paard te betalen en te ondehouden. Nu mijn vriend en ik het samen doen is het idd een stuk goedkoper en houden we geld over voor andere dingen. En nu zijn we ineens ook deca, snobs en elitair Haha!

LL Knipoog

En dit denk ik dus ook. Mensen zien niet wat je er voor op moet geven en wat je jezelf ervoor moet ontzeggen. Ze zien alleen maar wat je hebt en dan noemen ze je rijk. Ik noem het afgunst van die mensen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:40

Als ik kijk naar het paardenvolk in mijn eigen omgeving vind ik de paardensport absoluut niet elitair.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar met mijn eigen manier van een paard houden hoef je echt niet rijk te zijn, hoor. Op dit moment red ik het prima met mijn leerlingensalaris.
Maar ik ben dan ook maar recreatieruiter. Op wedstrijdniveau zal dat misschien wel anders liggen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:57

paardenSPORT is een elite sport als je spreekt over het hoogste niveau.
Daar moet je gewoon het geld voor hebben.

Maar je hoeft niet elitair te zijn om "gewoon" paarden te houden en ze op "simpele" wedstrijdjes uit te brengen (die ik minstens even leuk vindt Lachen )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 12:19

Loolapelooza schreef:
paardenSPORT is een elite sport als je spreekt over het hoogste niveau.
Daar moet je gewoon het geld voor hebben.
)

is helemaal waar. Maar hoe groot is die groep nou onder alle paardenmensen? ik denk maar een zeer klein percentage.

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:46

Ach, zelf word ik steeds vrekkeriger. Ik begin de laatste tijd steeds meer genoeg te krijgen van de consumptie-maatschappij.
Ik heb, voor de paarden, de tweedehandsspullen ontdekt via bokt en ik koop eigenlijk zo min mogelijk. Vroeger was dat wel anders maar het gekke is: ik mis helemaal niets.
Erg elitair rij ik dan ook niet meer rond Knipoog

En hier in de omgeving barst het van de paarden in alle lagen van de bevolking dus wat dat betreft heb ik ook al niets meer hoog te houden Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:56

Loolapelooza schreef:
paardenSPORT is een elite sport als je spreekt over het hoogste niveau. Daar moet je gewoon het geld voor hebben.
welke sport op het hoogste niveau niet?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:07

Inderdaad SP, ik wou het er nog bij typen Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:18

Ik voel mezelf ook niet bepaald elitair. Tegen mij is ook vaak gezegd dat ik 'wel rijk zal zijn'. Nou, niets is minder waar Knipoog Mijn vader is timmerman, niet bepaald een beroep met een hoog salaris en aanzien, maar we kunnen er van rond komen. We hoeven nog geen dubbeltjes om te draaien, maar breed hebben we het ook niet. Mijn paard heeft het goed, en hij brengt ons alledrie veel blijdschap. In dat opzich kun je je geen rijkere mensen voorstellen Lovers
Het is een hele dure sport, zeker als je het op hoger niveau gaat beoefenen waarbij je lessen neemt en participeert aan wedstrijden. Wat veel mensen vergeten is dat veel mensen in de paarden er ook veel voor moeten laten. Zo is het voor ons niet mogelijk 3 keer per jaar vakantie te vieren. Ik heb het dit jaar beter geregeld, ik ga gewoon 3 maanden werken en vakantie vieren op een stal waar ik mijn paard zo mee kan nemen Haha!

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:53

Ik ben het helemaal eens dat paardrijden wel het imago heeft van een elitesport...Maar outsiders zien alleen de hoge niveau's en de BN'ers met hun prachtige paarden en mooie outfits e.d.
Ik heb op dit moment niet veel tijd/geld om meerdere keren per week te rijden. Het is zelfs zo dat ik op zaterdag ponylessen geef om van dat geld op woensdag te kunnen rijden. Ik zou zo graag weer een eigen paard hebben en lekker iedere dag rijden. Maar, het kost geld en dat heb ik op dit moment niet. Een vriendin van mij heeft dat geld wel, maar zij is toch echt geen elite-persoon.
Dus...paardrijden lijkt een elitesport, maar is het niet. Schijnt bedriegt Lachen

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:12

Ik denk dat paardensport wel een beetje een elitesport is, idd met name als je het hebt over de hoge niveau's van de sport. Maar het is wel de op één na snelst groeiende sport van Nederland, en lessen nemen op een manege wordt steeds goedkoper.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat het een beetje een elitesport is, als je ziet wat er met sporten zoals voetbal is gebeurd. Al die hooligans die de boel kort en klein slaan, wat nu ook een beetje bij het hockey dreigt te ontstaan. Het opleidingsniveau onder de mensen met paarden is ook meestal hoger dan bij sporten zoals voetbal, en ik vind het meestal ook leukere mensen. Je mag me een snob noemen, daar heb ik geen probleem mee Haha! Tong uitsteken En die mensen die het iets decadents vinden om een paard te hebben, vind ik een beetje te veel zelfmedelijden hebben Misselijk en een beetje jaloers.

Ik heb een theorie over dure paardenspullen Nerd Haha! : De paardensport is wereldwijd genomen een kleine sport, dus er worden veel minder paardenspullen geproduceerd dan bijvoorbeeld sportschoenen. Een kleine hoeveelheid is véél duurder om te produceren dan een grote hoeveelheid. Er is dan al een veel kleinere hoeveelheid om te produceren, en dan moeten die dingen ook nog in veeeel verschillende maten en soorten gemaakt worden, ( 5 verschillende kleuren blauwe bandages, iets van 10 verschillende maten dekken, meer dan 30 verschillende kleuren dekken etc.) Ik heb net een economie tentamen achter de rug, kun je het merken? Haha! Haha!

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:25

mdmoiselle kun je mij geen bijles economie geven..ik moest het 2 keer lezen Verward Verward Haha! maar ja ik ben lerares Frans aan het worden...geen economie Tong uitsteken

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:21

haha! Ik ben zelf ook niet zo heel erg goed in economie hoor, ik was altijd beter in Frans (maar dat heb ik niet gekozen, niet erg logisch maarja! Haha!
Knipoog