Paard kopen bij Fokker, handelsstal of particulier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Re: Paard kopen bij Fokker, handelsstal of particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:04

ik werk zelf op een handelstal. Vroeger dacht ik dat alle handelstallen 'slecht' waren maar nu ik er zelf werk ben ik daarvan terug gekomen. Zeker niet elke handelstal is goed, je moet natuurlijk wel goed kijken hoe de paarden eruit zien en of de mensen je liggen. Bij een particulier heb je garantie tot aan de deur, een officiele handelstal daarentegen moet wettelijk een garantie op onvertelde gebreken geven tot een half jaar na aankoop. handelstallen zijn inderdaad vaker duurder maar voor de service die wij bv geven en de garantie om eventueel een paard om te kunnen ruilen zou ik zeker naar een 'goede' handelstal gaan.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:16

Breitling schreef:
_Lott schreef:
particulier vraagt meestal een hoop voor hun paard, en is niet bereid te zakken

daarintegen is een handelaar wel bereid te zakken

mijn ervaring is het tegenover gestelde. Particulier willen over het algemeen een goed plekje vanwege emotionele waarde (zijn aan hun dier gehecht) en daardoor makkelijker bereid om te zakken als een handelaar die geen band heeft met het dier en het dier alleen ziet als iets dat geld op moet brengen.

Ik ben afgelopen weken op zoek geweest naar een paard en via de email is er zo 1500/2000 euro af te praten als je een goed tehuis bied (bij meerdere paarden) Een handelaar zakt echt niet zo makkelijk.

in dit geval gaat het om merries met goede premie en papier. daar doen particulieren erg moeilijk over.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:28

Toevaliig heb ik al mijn paarden en pony's bij en via mensen gekocht die professioneel met paarden bezig zijn en dat is me heel goed bevallen. Ik heb geen een keer te veel betaald, allen waren kerngezond en alles wat me beloofd is. Ik heb er ook 3 van de 4 meer dan 2 weken op proef gehad. Ken je een betrouwbaar iemand die op kleine schaal in paarden handelt heeft dat volgens mij de voorkeur. Als denk je zelf nog zo veel van paarden te weten een particulier kan je aardig een rad voor de ogen draaien. Ben de laatste keer veel bij particulieren gaan kijken; de advertenties beloven veel, de werkelijkheid is vaak anders. En de prijs meestal aan de hoge kant. Logisch we denken toch allemaal dat we een topper hebben?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:31

vaak niet als de merrie al een aantal jaar in bezit is.
Als een paard er net staat dan zakken ze erg moeilijk maar over het algemeen als het dier er een tijd staat zakken ze erg makkelijk. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk sommige mensen blijven stug vast op een bedrag.
Een particulier heeft een andere manier van verkopen als een handelaar. En 9 van de 10 keer wil een particulier liever een goed te huis voor iets minder geld waar je als koper goed op in kunt spelen.

Er zijn ook een soort van combi, mensen die een soort van handel hebben in paarden die willen er wel wat af doen maar ook weer niet teveel omdat het dier in dat geval ook weer geld op moet brengen maar die kijken er net iets anders tegen aan als een gewone handelaar.

Het ligt er natuurlijk maar net aan wie je tegen over je hebt, maar ik heb in de jaren de ervaring dat een particulier veel makkelijker zakt als een handelaar.

En te hoog in de prijs tja dat heb je bij handelaren ook. Dat maakt niks uit. Er zijn eerlijke handelaren maar ook eerlijke particulieren en tegenovergestelde dus wat dat betreft maakt het weinig uit.
Als je zelf niet genoeg kennis hebt, neem je toch iemand mee die dat wel heeft. Een handelaar kan je net zo goed oplichten.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:51

Als je er heel makkelijk 1500 of 2000 af kunt krijgen plaats ik wel altijd vraagtekentjes...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:05

waarom? Iemand wil een goed plekje voor zijn paard.
Ik kon mijn paard voor 2000 meer verkopen als waar ik hem voor verkocht heb omdat ik daar een beter gevoel bij had.
Veel mensen hebben liever zelf een goed gevoel bij iemand aan wie ze hun paard verkopen omdat ze gehecht zijn aan hun dier.
Dan erbij je laat m toch keuren voor je hem koopt?

Als je een goed plekje bied en je geeft in je reactie aan waar hij terecht komt maar dat je budget bijv iets lager ligt vinden ze het 9 van de 10 keer goed dat je langs komt voor wat wel je budget is, in dit geval vaak 1500/2000 lager.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:52

Als je het zo bekijkt.
Maar goed, ik zou me afvragen waarom ik er ineens zo makkelijk zo'n bedrag vanaf kon krijgen. Persoonlijk dus Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:55

nou makkelijk, heb er heus wel wat over heen en weer gemailt. Maar echt heel moeilijk is het nu ook weer niet.
Het ligt er ook aan hoe je zelf overkomt. Ik heb er bijv bij uitgelegd waar het paard komt te staan etc zodat mensen een beeld kunnen vormen en dat vinden mensen die een goed tehuis zoeken prettig waardoor ze makkelijker zakken.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:03

ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je je paard van koopt.. je moet er een goed gevoel bij hebben. nauwkeurig alles bekijken en ook een beetje met verstand kopen Knipoog
je kan altyd pech hebben.. ook als je van een particulier koopt.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 03:12

ikzelf handelsstal/africhtingsstal , ben van mening dat voor vooral de minderervaren mensen het verstandiger is naar een handelaar te gaan , iedere degenlijke handelaar geeft garantie op zijn paarden , mocht het paard onverhoopt niet bevallen zal een handelaar het terugnemen bij een particulier zit dat anders. wij handelaren verkopen een paard om er wat geld aan te verdienen , wij kopen dus goede degenlijke paarden met potentie anders kunnen wij er niets aan verdienen , een particulier die verkoopt een paard omdat... het een slecht paard is , ze er vanaf willen vaak ook niet hoor mijn paarden komen ook bij particulieren vandaan , alleen als je koopt bij een particulier is er geen weg terug bij een handelaar wel mocht het achteraf gezien toch niet het juiste paard zijn , ook is proeftijd geen probleem , bij particulier is dat meestal wel anders en wat betrefd met de prijs zakken , iedereen probeert dat en ook dat weet iedereen dus standaard word een paard aangeboden voor 1000 meer dan wat je ervoor zult nemen , en ook al heb ik een handelsstal , IEDER PAARD WORD ALLEEN NAAR EEN GOED TEHUIS VERKOCHT !!!!!!!!!!!!met garantie!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:05

Ik ben via marktplaats bij een fokker terecht gekomen waar ik hem uiteindelijk gekocht heb Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:42

Ik heb mijn merrie ook bij een fokker gekocht. Maargoed hier lag het misschien iets anders, omdat ik bij deze fokker al een aantal jaren op stal kom om de merries te verzorgen en te trainen. Ik heb zelf ook wel wat inspraak gehad bij de keuze van de hengst bij mijn favo merrie en daar is mijn merrie vorig jaar uitgekomen.

Ik ga voor fokker of particulier.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:51

Ik denk opzich dat het niet uitmaakt bij wie je een paard of pony koopt,zolang je maar uitkijkt wat je koopt en ben je daar zelf onervaren in neem iemand mee die er meer kijk op heeft.

Ga een paar keer terug om er op te rijden en laat een gevordert persoon er mee rijden zodat die ook zijn of haar mening over het rijden kan geven en luister daar dan ook naar,laat je niet meeslepen door het lieve hoofdje of mooie staart en laat hem in iedergeval klinisch keuren en afhankelijk van je budget rontgelogisch en dan moet je er nog maar geluk mee hebben wanneer dit allemaal oke is,het is tenslotte een levend wezen en er kan altijd na goedkeuring achteraf wat mee gebeuren op de trailer of stal o.i.d.,maar dan heb je wel de meeste medische gebreken uitgesloten.

Wandel er een keer mee buiten,kijk hoe hij zich gedraagt op stal en geen weef of zuigneigingen heeft bijvoorbeeld.

Ik heb mijn vorige en huidige paard toevallig allebei van de fokker omdat ik zowiezo geen paard koopt die al bereden is door een ander maar er zijn ook genoeg goede handelsstallen die hun best doen om een goede naam te behouden want bij slechte mond op mond reclame kunnen ze ook zo stoppen dat gaat als een vuurtje natuurlijk in de paardenwereld,meestal kun je het aan de buitenkant en in de stallen al wel zien met wat voor handelsstal je te maken hebt hoe de paarden erbij staan en eruit zien.

Wat me wel opvalt en dat is misschien gelijk een tip,het ontwormen en inenten bij handelsstallen of fokkers nogal eens te wensen overlaat.Dus daar begin ik meestal direct maar mee na aankoopt.

En rotte appels zitten overal tussen,dus zelf goed kijken wat je wilt kopen.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:04

ik heb mijn paard ook bij een fokker vandaan!!

Die mensen stopten met het fokken en toen ben ik dus gaan kijken!! Heb gelijk de familie van hem gezien wat ik al heel erg leuk vond!! En op hem was ik ook gelijk verliefd en keuren was geen probleem wat mij al een fijn gevoel gaf!! en heb er nog geen moment spijt van gehad!!

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:58

ik heb de beste ervaringen met de particulier maar alles kan als je maar een onderzoek laat doen als je er een gaat /wil kope anders weet je nietr wat je in de kuip hebt