[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29312
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:44

Mijn voercursus destijds gaf aan 1.75% en Droge Stof gehalte, dus enkel die 80-85% van je echte hooi dat voeding bevat, niet de 15-20% water die er nog in zit. Hier was basis rantsoen voor totaal 650kg pony al 13kg/dag. Want ipv precies rekenen was afronden naar 2% incl. vocht veel simpeler. Eventueel brok (grasbrok/pulp) en balancer kwamen daar bij. En met echt bar slecht weer plakje of 2-3 stro.

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:49

Mijn hooi heeft 90% droge stof. Ik heb het door Pavo laten testen dus ik weet wat erin zit. Maar dan nog, je voert op het oog. En als ik een paard steeds dikker en dikker zie worden meng ik in eerste instantie met grof hooi en later komt daar nog stro bij.

ikke

Berichten: 37703
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:02

Avalanche schreef:
Maar dat is wat anders als wat je eerder zei. Eerder zei je namelijk dit:
ikke schreef:
Plat door de bocht is hardvoer (brok) in de tegenwoordige tijd volstrekte onzin.
Hardvoer is uitgevonden voor werkpaarden, die de hele dag voor de koets, voor de ploeg of de hooiwagen stonden. Die hadden geen tijd om hun rantsoen bij elkaar te grazen op een wei die er niet was (met name de stadspaarden). Ze moesten echter wel een grote hoeveelheid energie verzetten door het slepen van al die voertuigen en machines.

Ik ben het 100% met je eens als je zegt dat mensen veel te veel voeren, ik denk ook dat er een groot probleem is met teveel hardvoer en te weinig ruwvoer.

Maar: hier is mijn management dit: ik begin met ruwvoer. De officiele richtlijnen geven aan 1 tot 1,5 % van het gewicht van het paard.

Ehm, daar staat nog iets bij hè: plat-door-de-bocht oftewel: ontdaan van elke nuance!

Het gros van de paarden heeft helemaal geen brok nodig voor de voeding, in verhouding tot het werk wat er verricht wordt. Dat is niet hetzelfde als: elk paard!

En ja, wat nu goed werkt voor een paard is op geen enkele wijze een garantie dat dat over tien jaar nog steeds werkt voor datzelfde paard.

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 15:11

Ahahahaha thanks, details I guess :')

Eens hoor, ik denk dat veel paarden het prima afkunnen met een balancer en voldoende ruwvoer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:27

tamary schreef:
Mijn voercursus destijds gaf aan 1.75% en Droge Stof gehalte, dus enkel die 80-85% van je echte hooi dat voeding bevat, niet de 15-20% water die er nog in zit. Hier was basis rantsoen voor totaal 650kg pony al 13kg/dag. Want ipv precies rekenen was afronden naar 2% incl. vocht veel simpeler. Eventueel brok (grasbrok/pulp) en balancer kwamen daar bij. En met echt bar slecht weer plakje of 2-3 stro.

Mijn opleiding + de daar gebruikte boekjes geven 2% droge stof aan bij een paard dat geen arbeid verricht (arbeid is dan even incl. dracht, lactatie, groei jonge paarden). Bij arbeid gaat het percentage naar 2,5.
Voor afvallen is de richtlijn 1,5% ds, met een max (of eigenlijk minimaal) van 1%. 1% is eigenlijk al riskant omdat je meer nodig hebt om de spijsvertering goed op gang te houden.

Dat percentage is overigens incl. het krachtvoer dat je geeft. Dus bij 2% en een paard van 500 kg voer je 10 kg droge stof. Geef je een kg brok met een ds van 90%, dan voer heb je nog 9,1 kg ds over voor je ruwvoer. Bij een ds van 85% is dat 10,7 kg product.

Ik ben blij dat ik een paard heb dat het op onbeperkt hooi goed doet; hij krijgt daar nu een vitaminebrok bij, gemicroniseerd lijnzaad en voor de lol (en omdat het op moet) een flinke hand Hartog Senior, Pavo HayChunks of een schepje slobber.

Als ie straks weer echt aan het werk gaat, moet er wellicht wat bij, maar dat zien we dan wel weer. Dat zal dan overigens eerder bestaan uit eiwit en/of vet.

Of je percentage voert als vette kuil of takken (even gechargeerd) bepaalt wat er gebeurt met de BCS van je paard.

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 22:23

Ik heb altijd begrepen 1 - 1,5% maar voeren doe je toch op het oog. Zijn ze te mager, geef je meer, zijn ze te dik, minder.

Hannanas
Berichten: 13052
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:33

Toch zou het schelen als monster dan meer hooi zou kunnen eten, dan kun je de fibrebeet weglaten of minderen.

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 22:45

Hij heeft 's middags nog over van wat ie 's ochtends krijgt, dus ik krijg er niet meer hooi in. Ik vul aan voordat hij het op heeft, en 's avonds laat krijgt hij een groot hooinet vol.

ikke

Berichten: 37703
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:02

Avalanche schreef:
Hij heeft 's middags nog over van wat ie 's ochtends krijgt, dus ik krijg er niet meer hooi in. Ik vul aan voordat hij het op heeft, en 's avonds laat krijgt hij een groot hooinet vol.

Maar waarom heeft hij over? Gunt hij zichzelf de tijd niet, is het te lastig (te kleine mazen) of krijgt ie simpelweg zoveel niet weg gevroten?

Tante Taart vrat d'r hooinet altijd grondig leeg, van de stress zo blijkt nu. Ze is intern verhuisd en nu blijft er over maar ze wordt er niet magerder van, bijna in tegendeel.
Ik heb me dus redelijk verkeken op hoeveel stress die de andere stal haar bezorgt heeft :oo

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 23:08

Hij krijgt het niet op. Het is ook niet heel veel wat hij over heeft, steeds een beetje. Maar hij ziet er super uit nu, komt niet heel veel meer aan maar valt ook niet af, denk dat er dus wel iets van de FibreBeet af kan idd.

Maar 't is wel wat Pien zegt hoor. Deze paarden hebben zoveel nodig, daar is haast niet tegenaan te voeren.

Mensen onderschatten ook echt hoe weinig hooi weegt. Ik heb afgewogen, en als ik dacht dat ik al aan 4 kg zat was het nog maar 2 en dan moet je nog meenemen dat alleen droge stof telt.

3x 4 kg is echt 3x een enorme berg hooi.

pol013

Berichten: 9037
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:23

ja maar!

Er zijn ook gewoon super veel individuele verschillen.

Ik ben zelf zo'n type wat kan eten en eten en eten en niet aankomen. Of ik nou gezond en voedzaam eet of vette, suiker rijke hap met een portie alcohol (of zoals het meestal is een mix van beide). Daarnaast val ik razend snel af zoals ooit tijdens een dry januari. En kan ik best een druktemaker zijn.
Zo'n type is mijn merrie ook. Dat is geen stress. Dat is gewoon aanleg.

Mijn zusje (nota bene uit dezelfde genen, tot zo ver 'fokkerij') heeft dan weer net een andere setting meegekregen en die moet wel zorgvuldig met haar eten omgaan.

Net zoals druk gedrag hoort dat soms gewoon bij het individu (en had ik dus gister een rondvliegend paard, prima)

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 13:20

Monster is ook zo, die kan blijven eten en zal nooit dik worden.
Punt is dat ik hem op de BCS score niet op 0 wil hebben eigenlijk, maar liever iets voller, zodat hij wat reserve heeft. En idd het razendsnelle afvallen, meestal bij hem stress (boxrust) maar ook kou valt hij snel van af. En laten aankomen is drama, toen had ik 2x per dag 1 kg droge stof Seniores Priores nodig (hij heeft er zoveel van gegeten dat hij het nu niet meer lekker vindt :') ) 2kg muesli, kreeg hij ook nog brok en vulde ik het hooi aan als het half op was.
En dan ging het aankomen nóg niet hard, terwijl ik paarden ken die binnen 2 weken echt moddervet zouden zijn als ik ze dat zou geven.

Daarmee in vergelijking valt wat hij nu krijgt echt wel mee hoor :')
Die brok ben ik wel echt blij mee hoor, hij vindt het heerlijk en doet het er onwijs goed op. En hij ziet er echt goed uit nu, het wordt al een heel paard :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:30

Avalanche schreef:
En hij ziet er echt goed uit nu, het wordt al een heel paard :D

Pics or it did not happen :D :+

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 15:31

Ok ok :D ik zal morgen eens even vragen :D

Balou_k

Berichten: 14117
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:35

Rex_Rolfo schreef:
Avalanche schreef:
En hij ziet er echt goed uit nu, het wordt al een heel paard :D

Pics or it did not happen :D :+


Ik vermoed dat Monster ondertussen veranderd is in een schaap :j.

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 16:03

Fluffy zou hem best leuk staan. Maar nee, hij is veel te veel bandiet :')

PSvanLot

Berichten: 10209
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:45

Wat jammer dat het zo stil is. Geen ontwikkelingen meer?

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:45

@Avalanche, hoe gaat het met Mattie? Eerst met veel geduld Madam Monster leren wat het is om paard te zijn, daarna is hij keihard gedumpt? -O-

Yavanna

Berichten: 2686
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:15

Rex_Rolfo schreef:
@Avalanche, hoe gaat het met Mattie? Eerst met veel geduld Madam Monster leren wat het is om paard te zijn, daarna is hij keihard gedumpt? -O-



Dat is een grappige aanname mag ik hopen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:50

Niet door Avalanche, door Madam Monster ^)

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 18:07

Tja, daar heb ik weinig keus in. En't is ook wel zijn eigen schuld, had hij Monster maar niet moeten bijten. Maar ik heb hem niet gedumpt hoor, hij is er gewoon nog. Helaas is Mattie ook niet zo vreselijk makkelijk te koppelen, maar hij staat nu samen met een andere ruin en dat gaat goed.

En Monster staat bij de meiden in de buurt met de Shetter met 2 draden ertussen, en daar is hij heel gelukkig mee. De dames ook trouwens, die vinden hem wel leuk <<) Hij mag er alleen niet bij want hij vindt ze té leuk en daar vindt de Shetter wat van >;) maar zo gaat het heel best.

Maar nee, geen nieuwe ontwikkelingen, t is nu een normaal dressuurpaard :)

Balou_k

Berichten: 14117
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:08

Saai Avalanche, kan je niet aan nog een nieuw project beginnen? :+

Avalanche

Berichten: 16310
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 19:11

Hahaha nee, voorlopig even niet, geen ruimte op stal :D

PSvanLot

Berichten: 10209
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:29

Avalanche schreef:
Tja, daar heb ik weinig keus in. En't is ook wel zijn eigen schuld, had hij Monster maar niet moeten bijten. Maar ik heb hem niet gedumpt hoor, hij is er gewoon nog. Helaas is Mattie ook niet zo vreselijk makkelijk te koppelen, maar hij staat nu samen met een andere ruin en dat gaat goed.

En Monster staat bij de meiden in de buurt met de Shetter met 2 draden ertussen, en daar is hij heel gelukkig mee. De dames ook trouwens, die vinden hem wel leuk <<) Hij mag er alleen niet bij want hij vindt ze té leuk en daar vindt de Shetter wat van >;) maar zo gaat het heel best.

Maar nee, geen nieuwe ontwikkelingen, t is nu een normaal dressuurpaard :)


Knap gedaan!!!

Mooi filmpje zou een goede afsluiter zijn van dit topic!
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-04-23 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yavanna

Berichten: 2686
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:30

Rex_Rolfo schreef:
Niet door Avalanche, door Madam Monster ^)


Sorry, dan begreep ik je verkeerd :(:)