germie schreef:Mensen oordelen nu eenmaal graag snel. Een paard kun je niet voor 200 euro per maand stallen, dan doe je het dier te kort. Een tandarts moet minstens 1 keer per jaar komen, doe je het niet, dan ben je een slechte eigenaar. Een zadelmaker moet minstens 3 keer per jaar langskomen, anders ben je een slechte eigenaar, enz.
Dat het paard hier astma heeft is bekend. Daar hoef je niet direct een scopie en weet ik veel wat van te laten maken als je weet hoe je het aan kunt pakken. Die buitenstal is misschien toch niet meer nodig, dat weten wij niet, dat weet alleen de ts. Ik dacht dat de benauwdheid afgenomen was de laatste tijd.
Ja, het verhaal klinkt romantisch, maar als je even heel bot gaat kijken:
je vindt een paard, je krijgt het paard, leuk. Maar het paard is helemaal niet zo gezond, astma en artrose. Dus niet geschikt voor de sport. Ook niet geschikt voor endurance dus. Mogelijk alleen geschikt voor wat rustige ritjes in het bos. De kosten van een gezond paard zijn net zo hoog of zelfs lager dan voor een paard met gebreken. De ts heeft alleen de aanschafsprijs niet betaald. De kleur is een droomkleur, maar het paard mankeert genoeg zeg maar om geen droompaard te zijn.
Maar als de ts toch gelukkig is met haar droompaard, wat is er dan mis mee?
Als zij denkt dat het meevalt, en het dier is gewoon gelukkig, dan is het toch ook goed?
Een foto van de zijkant, als je dat doet, dan vindt vast weer iemand wat te mekkeren. Men kan al vanaf foto's zien dat een bit of zadel niet past, terwijl de eigenaar of ruiter EN instructeur die het dier echt in real life zien helemaal niets zien of merken. Tja, dan snap ik wel dat je die foto maar niet plaatst.
Ik kan wel gokken hoe het dier er uit ziet. Minder glimmend dan in de zomer wegens de vacht, wat rank en bonkig rond de schoft en op de croupe. Niet raar als het dier werkelijk te mager was en vanuit de eerste foto's weer aan moet komen. Maar er is vast dan iemand die weer zus of zo vindt, dus tja, dan zou ik die foto ook niet plaatsen.
Ja, ik was ook iemand die in het begin twijfels had over het verhaal, toen werd het min of meer genegeerd. Nu mag je van anderen (niet eens de ts dus, die lijkt het niet uit te maken) niet eens meer zeggen dat je over iets twijfelt of iets totaal anders zou doen. Ik zou niet eens updates durven plaatsen als ik de ts was, want iedereen lijkt het beter te weten.
Maar ik hoop wel dat er updates blijven komen.
Hier sluit ik me bij aan, dit paard kost juist enorm veel door zijn matige gezondheid. Dus waarom zou iemand dat fantaseren? Zo romantisch is het niet.
Ik ben blij voor het paard dat er iemand is die zich over hem ontfermd en natuurlijk zou iedereen net wat dingetjes anders doen zelf. Maar dat is standaard bij het paarden houden en er bestaat ook nog zoiets als mensen in hun waarde laten en niet je eigen wil/ mening opdringen.
TS, fijn dat je contact hebt met zijn oude eigenaar en zo steeds meer over hem te weten komt. Misschien kan de DA hier ook wat gerichter mee? Chronische bronchitis door slecht hooi..dan is het dus belangrijk dat hij zo stofvrij mogelijk hooi krijgt lijkt me. Lijkt me ook wel dat hij een beetje dampig kan zijn.