bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:56

Hmmm ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet denken, ik betaal wel een kleine bijdrage voor mijn verzorgpaard, maar wat sommige ook zeggen ik help de eigenares er ook mee,maar ik vind het zelf natuurlijk ook leuk. Maar ik leg me er bij neer want in amersfoort en omgeving vind je echt geen verzorgpaard en al helemaal niet gratis en als ik zie hoeveel mensen in amersfoort een bijrijdpaardje zoeken ben ik toch blij dat ik er wel 1 heb!!!

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:00

pearl_tje schreef:
Ook willen sommige mensen een bijrijder omdat ze het anders niet zelf kunnen betalen, koop dan absoluut geen paard Een paard kun je alleen kopen als je zelf weet dat je alles zelf kan betalen....

Wel een beetje kort door de bocht dit. Dan zou niemand een paard moeten kopen. De financiële of persoonlijke situatie van iemand kan veranderen, door bijvoorbeeld ontslag, scheiding enz. Dus dan maar geen paard kopen, omdat je dit misschien over een paar jaar niet meer financieel kan opbrengen Verward. Als dit mij zou overkomen, zou ik toch echt een bijrijdster zoeken, die mijn paardje een paar dagen per week mag rijden en daarvoor een financiële bijdrage levert.

Ter info, mijn bijrijdster rijdt mijn paard 3x per week en betaalt hier geen cent voor. Ik vind een goede, lieve bijrijdster belangrijker dan geld, maar als ik het door omstandigheden niet meer op zou kunnen brengen, wil ik toch echt eerst proberen om mijn paardje te houden.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:40

Ik heb zelf nooit betaald voor een bijrijdpaard, betaalde wel altijd de lessen zelf. En natuurlijk kocht ik af en toe wel eens iets voor het paard. Nu heb ik zelf een paard en als daar ooit een bijrijder voor zou komen volg ik hetzelfde systeem: bijrijder volgt regelmatig les op eigen kosten en moet voor de rest niks bijdragen.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:41

In de regio waar ik woon bestaat het bijrijdpaard zowiezo niet. Wel een verzorgpaard. (achja, andere termen blijkbaar). En hier is het andersom. Als je wilt dat je paard (een beetje) fatsoenlijk gereden wordt, dan mag je de ruiter ervoor betalen. Je vind niemand die het gratis doet.
Het zou hier echt ondenkbaar zijn om zoiets als 60 euro per maand te moeten betalen om 2x/week op iemands paard te mogen rijden.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:46

Whoopy Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, als je het van te voren al weet.. Er staan genoeg advertenties hier op bokt en marktplaats, zo van

Ik ga een paard kopen maar zoek een bijrijdster, ze mag 3 keer in de week rijden en een bijdrage van 100 euro...


Dit bovenstaande voorbeeld noem ik belachelijk en dat vind ik niet kunnen, en je al lange een paard hebt noem maar op alla...

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:12

Tuurlijk moet je geen paard kopen als je het op dat moment financieel niet op kan brengen, maar je weet nooit zeker wat de toekomst brengt, dus ook nooit zeker of je alles zelf kan blijven betalen. Zo belachelijk is mijn voorbeeld dus niet. Ik heb hier wel voorbeelden van gezien gepaard gaand met het nodige verdriet!

lies

Berichten: 9658
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:39

Ik betaal alleen de ijzers van Bruun en als dat een keer niet lukt betaalt de eigenaresse zelfs die. Ik zou er eerlijk gezegd ook niet veel meer voor over hebben.

Ik woon kennelijk in dezelfde regio als Scum. Een bijrijder die betaalt voor het bijrijden kennen we hier nauwelijks.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:48

pearl_tje schreef:
Whoopy Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, als je het van te voren al weet.. Er staan genoeg advertenties hier op bokt en marktplaats, zo van

Ik ga een paard kopen maar zoek een bijrijdster, ze mag 3 keer in de week rijden en een bijdrage van 100 euro...


Dit bovenstaande voorbeeld noem ik belachelijk en dat vind ik niet kunnen, en je al lange een paard hebt noem maar op alla...


Vind ik ook hoor. Hier op het forum zie je ook wel eens interessante berekeningen van meisjes die een paard willen kopen en hoe ze dat financieel gaan bolwerken. Vaak zie je daar de post "bijrijder" ook bij staan. Leuk dat die eventuele een (kleine) bijdrage levert, maar zie dat dan als extraatje. Stop het in een potje en koop er een keer een nieuwe deken voor of betaal er (een gedeelte van) de hoefsmid van.
Ik ben ook 1x wezen kijken bij een bijrijdpaard; "Ja, ik wil er eigenlijk geen een, maar ik moet haar anders verkopen". Nou sorry hoor, maar daar werk ik niet aan mee.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:37

als je je paard alleen kunt betalen met bijrijdster moet je niet aan een paard beginnen vind ik

als je een bijrijdster hebt die meerdere dagen in de week mag rijden vind ik het niet raar als je daar een kleine bijdrage voor vraagt, een paard onderhouden kost natuurlijk aardig wat geld en daar maakt je bijrijdster ook gebruik van (en je spullen). Maar die bedragen die je op marktplaats ziet, soms wel 75 tot 100 euro per maand Scheve mond dat vind ik nogal ver gaan!

Ik heb voor Evita een verzorgster voor 1 dag in de week, daar vraag ik niks voor. Ze mag in principe alles doen met Evita. Ik ben gewoon erg blij met haar want ze is ontzettend lief voor Evita en ze rijdt haar heel netjes.. ze komt echt voor Evita en niet om het rijden, want Evita is nu 3 maanden kreupel geweest en ze is nog steeds iedere week geweest om te poetsen en wandelen met haar! verder weet ik dat ze betrouwbaar is en geen gekke dingen doet, dat vind ik heel belangrijk en een goede verzorgster vind je niet zo makkelijk.. zeker niet iemand die klein genoeg is (Eviet is 1,30 m.) en ook goed met haar overweg kan, ze kan best pittig zijn. Daarom vraag ik er niks voor, ze zit nog op school en ik ben juist blij dat ze Evita een dag in de week wil doen. Ze neemt wel lekkers mee voor Evita en laatst heb ik transportbeschermers gekregen van haar, dat vind ik ook hardstikke leuk!

Sherry
Berichten: 50
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Capelle a/d Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:45

Ik vind het eigenlijk heel normaal dat een bijrijder een bijdrage betaalt. een paard te hebben kost gewoon veel geld en de eigenaar moet dat betalen en als een bijrijder dus meerijdt dan is het toch vanzelfsprekend een bijdrage voor het paard te betalen, tenminste is dat voor mij veel vanzelf sprekend! ik heb geen eigen paard maar zou ik eentje hebben + bijrijder zou ik wel een bijdrage vragen. Op het moment ben ik op zoek naar een bijrijdpaard en bijdrage vind ik dus helemaal normaal!

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:32

Als je echt een bijrijdster hebt, die alleen maar rijdt (en poets en opzadelt)
En misschien het paard ook nog wel op wedstrijden uitbrengt, vind ik het wel normaal als ze geld moet betalen.
Ze doet dan eigenlijk allen maar de leuke dingen.
Als je een bijrijdster hebt, die ook de rotklusjes doet, zou ik dat weer niet doen, want die betalen je dan al door de rotklusjes te doen.

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:18

Tja, voor mij is het simpel:
Wie bewijst wie een dienst? Ik spring tegenwoordig af en toe met het paard van een vriendin; ik ben echt niet van plan om daarvoor te betalen, sterker nog, zij betaalt de les. Anderzijds rijd ik dus op de paarden van mijn moeder (ben in feite dus ook bijrijder) en die kosten delen we dus wel.
Er heeft heel lang een vriendin op onze Trammelant gereden (wij reden er toen nauwelijks meer op) en zij betaalde (deel van) het stalgeld.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:59

Lisa_Melody schreef:
Als je echt een bijrijdster hebt, die alleen maar rijdt (en poets en opzadelt)


Eigenlijk ben ik zo'n bijrijder Lachen, in principe hoef ik alleen maar te rijden, verder niets. Ik les 1x per week op eigen kosten (uiteraard). Natuurlijk doe ik wel eens wat extra; stal uitmesten, leer schoonmaken, dat soort dingen. Ik hoef niks te betalen. Waarom niet? De eigenaresse kon bijna niks met haar paard doen, omdat ze door de weeks altijd stil stond, daar door kan je moeilijk in het weekend haar volledig aan het werk zetten. Verder staat het paard bij de mensen thuis op de pensionstalling, ze hebben dus wat minder vaste kosten, dan iemand die z'n paard bij een pensionstal moet stallen. Overigens zou ik wel bereid zijn een kleine bijdrage te betalen, maar dat vinden ze niet nodig. Ze schijnen blij met me te zijn. Haha!