karin1976 schreef:ik zie wel dat veel mensen hier gewoon niet lezen,en beginnen over de opvoeding van mijn paard.ze is 19,heeft nooit problemen gegeven bij de smid,maar is bang geworden door de vorige hoefsmid.ze trapt uit ANGST,en oefenen zal niet werken,omdat ze voor mij niet bang is.
Dan zou je om te beginnen iemand vreemd regelmatig haar hoeven moeten laten doen (vriend of vriendin bvb)
Hoeven ook langer ophouden etc, dus een beetje een situatie na bootsen.
Ik weet wel dat een bok die schrik heeft van een smid een soort aversie gaat creëren tegen die man. Een normale smid, zeker een nieuwe (ik veronderstel dat deze dus nieuw is), licht je eerst in. Wat kent het paard, is het een brave of net een lastigere? Of in jouw geval, de eerdere negatieve ervaring (hoe ontstaan etc)
Maar een paard hoort niet te slaan en vanuit dat oogpunt kan je de smid weinig aanvallen.
Wat je wel bvb kan doen (ik weet nu niet of je op een pension stal staat of meerdere paarden hebt), maar als er een smid is, deze gewoon bij je paard te halen. (je geeft die man een extratje in de vorm van een cent of drank en dan doen die dat heus wel) Zonder echt te laten werken. gewoon bvb voeten oppakken en stretchen als zijnde ze wel gekapt zou worden.
Gezien je merrie vroeger geen probleem gaf moet je dit gedrag gecontroleerd krijgen. Geen enkel paard gaat graag het protest opzoeken. Dus gewoon werken aan het vertrouwen bij haar en dat in overleg met je smid. Moet goedkomen!