mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:00

karin1976 schreef:
ik zie wel dat veel mensen hier gewoon niet lezen,en beginnen over de opvoeding van mijn paard.ze is 19,heeft nooit problemen gegeven bij de smid,maar is bang geworden door de vorige hoefsmid.ze trapt uit ANGST,en oefenen zal niet werken,omdat ze voor mij niet bang is.

Dan zou je om te beginnen iemand vreemd regelmatig haar hoeven moeten laten doen (vriend of vriendin bvb)
Hoeven ook langer ophouden etc, dus een beetje een situatie na bootsen.

Ik weet wel dat een bok die schrik heeft van een smid een soort aversie gaat creëren tegen die man. Een normale smid, zeker een nieuwe (ik veronderstel dat deze dus nieuw is), licht je eerst in. Wat kent het paard, is het een brave of net een lastigere? Of in jouw geval, de eerdere negatieve ervaring (hoe ontstaan etc)

Maar een paard hoort niet te slaan en vanuit dat oogpunt kan je de smid weinig aanvallen.

Wat je wel bvb kan doen (ik weet nu niet of je op een pension stal staat of meerdere paarden hebt), maar als er een smid is, deze gewoon bij je paard te halen. (je geeft die man een extratje in de vorm van een cent of drank en dan doen die dat heus wel) Zonder echt te laten werken. gewoon bvb voeten oppakken en stretchen als zijnde ze wel gekapt zou worden.

Gezien je merrie vroeger geen probleem gaf moet je dit gedrag gecontroleerd krijgen. Geen enkel paard gaat graag het protest opzoeken. Dus gewoon werken aan het vertrouwen bij haar en dat in overleg met je smid. Moet goedkomen!

SANNExREBEL

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:04

Ik kan het niet anders al met je eens zijn Bulck .
Jij verwoord wat ik denk :)

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 14:51

dit was de 2de keer dat deze smid kwam.de vorige keer beweerde hij dat ze trapte,terwijl ik zeker weet dat ze reageerde op een daas.toen kreeg ze een praam op,en ging het verder goed.
de andere smids die bij ons komen,mogen niet eens in haar buurt komen(de ene kan dat ook niet meer,want dan gaat ze steigeren).
voeten oppakken en stretchen geeft geen problemen,het is alleen de kniptang waar ze op reageert.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:00

karin1976 schreef:
dit was de 2de keer dat deze smid kwam.de vorige keer beweerde hij dat ze trapte,terwijl ik zeker weet dat ze reageerde op een daas.toen kreeg ze een praam op,en ging het verder goed.
de andere smids die bij ons komen,mogen niet eens in haar buurt komen(de ene kan dat ook niet meer,want dan gaat ze steigeren).
voeten oppakken en stretchen geeft geen problemen,het is alleen de kniptang waar ze op reageert.

Tja dan zal je een hele dag moeten worden lopen kniptangeren ;-)
En vroeger reageerden ze dan niet op de kniptang?
Hoe is dat dan gekomen?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:42

Ik vindt het niet normaal dat n hoefsmid een pony/paard schopt! Als hij weet dat het paard bang is en mishandeld is geweest dan houdt je daar vanaf de 1e minuut rekening mee! Dat hij dan alsnog n praam om doet prima maar schoppen NEE!!!
Ik had hem een harde schop onder zijn ***** gegeven

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:40

bulck schreef:
karin1976 schreef:

Tja dan zal je een hele dag moeten worden lopen kniptangeren ;-)
En vroeger reageerden ze dan niet op de kniptang?
Hoe is dat dan gekomen?

dat komt door de vorige smid.toen stond ze op de poetsplaats,en kon geen kant op.ze schrok,of hij deed haar pijn.ik weet het niet,want het ging zo snel.ze wilde daarna omhoog komen,en toen dat niet ging stampte ze keihard tegen de muur,waardoor ze nu een peesblessure heeft.
ik ben met haar naar buiten gegaan,om haar te kalmeren.ze was weer rustig,maar toen die smid naar buiten kwam,begon ze direct weer te steigeren,en was totaal in paniek.hij heeft haar hoeven niet eens af kunnen maken toen.
ze staat nu altijd buiten,als de smid komt,zodat ze zichzelf geen pijn meer kan doen als het mis gaat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:58

Sorry maar vind het maar een apart verhaal. Maar zou mss liggen dat ik een man ben zeker, al dat getut.
Dat een paard kan schrikken, ok. Dat een paard even blijft hangen in gedrag tot daaraan toe. Maar als je dan een paard losmaakt en gaat wandelen is in mijn ogen erkennen dat er 'gevaar' is en heb je dus van een onnozel ongelukkig voorval een issue gemaakt waar je nu mee zit.
Dat ze zich verwond heeft, is zeker niet fijn, maar het is geen kastjespaard e. Als dit, als dat, zo moet je niet denken, gewoon bladzijde omdraaien, paard terug op de plek als altijd en klaar.
Als ik smid moest zijn, zou ik dat paard nog niet willen komen doen. Een lastige, die ergens buiten staat (veronderstel dus op het land) en die je dus nergens deftig en veilig kan bekappen/beslaan, maakt dus het risico voor de smid vele malen groter zeker ivm bewegingsvrijheid van het paard. (als paard vastgehouden wordt of gewoon aan een paaltje staat kan die alle kanten opspringen en uitslaan)

Mss ook een idee, om mss niet aanwezig te zijn bij volgende kapbeurten. Want door het voorval is mss de associatie gelegd, smid en baasje = speeltijd

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:07

een goede hoefsmid lost dit anders op dan met een trap onder de buik naar mijn mening. 1 keer zo'n actie en ze hoeven bij mij niet meer terug te komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:28

maaike2800 schreef:
een goede hoefsmid lost dit anders op dan met een trap onder de buik naar mijn mening. 1 keer zo'n actie en ze hoeven bij mij niet meer terug te komen.

Dat is wel een heel snelle en voorbarige conclusie. Ik ben zelf geen brute bij mijn paarden. Maar er moet er echt geen eentje in zijn hoofd halen, om te bijten, te stampen of welk ander gevaarlijk gedrag bij me uit te halen, want dan zal die echt niet weten wat die overkomt (en of dat dan mijn paard is of die van een ander, ik ga men nek niet riskeren voor een bok die zen plek niet kent).
Een paard is en blijft een kuddedier, met dus nood een leider. In c betekent dat in de omgang met ons, dat wij in hogere rang horen te staan als we niet willen dat de rollen omgedraaid zijn.
Dit kan je idd vaak doen met lichaamshouding en consequent gedrag.
Maar als je ooit al eens paarden in groep geobserveerd hebt, gebeurt er idd veel door lichaamshoudingen, maar gaan ze erover dan zal er direct op de bal gespeeld worden om dergelijk gedrag af te straffen.
Ik zeg niet dat het goed is en het is ook de manier waarop. Je moet ook niet je onmacht gaan botvieren op een paard, maar een deftige afstraffing van ongehoord gedrag mag bij mij gerust in de vorm van een stamp of duw gebeuren.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:57

op de plaats zetten mag en is vaak ook nodig want 400 kilo biefstuk of meer die met je aanloopt is geen geintje.
Maar is het niet aan ons als paarden eigenaar om te zorgen dat het dier gewoon zijn voetjes geeft ?
Ik heb zelf een zeer angstig paard gehad. Eerste smid werd een gevecht en gaf het op.
Tweede smid weer gevecht maar wilde het wel de volgende keer proberen met verdoving. Ik heb het hier over een gevecht om de hoeven vast te kunnen houden en niet schoppen in de buik, want gelukkig weten deze smeden dat het ook anders kan.
Toen op het net iemand gevonden die zeer goed was met angstige paarden.
Het heeft dus een half jaar geduurd voordat ze uberhaupt de hoeven achter kon vast pakken zonder angst en toen ging ze pas knippen.
Nu moet ik wel zeggen dat deze merrie haar hoeven zelf bijhield.
Ja dit is ds duurder geweest dan het productie matige bekappen waar menig smid zich mee bezig houdt maar zoiets heb je toch over voor je paard?
Dus nee mijn smid mag mijn paarden niet schoppen. Ik heb ze goed opgevoedt (ok dan, de angstige merrie is door de smid opgevoedt kwa voetjes geven) en als het mis gaat is het toch eigenlijk altijd de schuld van de mens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:58

Mijn smid vertelde vorige week dat hij deze zomer in het gezicht geslagen is door een paard. Moest een van mijn paarden dat in zijn bol halen dan mag hij ze niet alleen tegen de stalmuur omhoog stampen, dan krijgt peerdlief er van mij ook nog een goed bovenop.
Mijn smid is een lieve vent met zeer veel geduld, soms vraag ik zelf of hij aub een keer korte metten wil maken als er een paard aan het klieren is. Ze hebben maar gewoon met hun pootjes aan de grond te blijven!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:09

Heb met mijn pony gewoon iets langer gewacht voor ik de smid liet komen. Dan maar iets te lange hoefjes, eerst goed leren voetje geven en daarbij met de krabber op zn voetzolen ed tikken. En t verdere uitproberen wat ie doet bij de smid is er snel genoeg uit als ie nog een paar keer geweest is (2x in een jaar zet natuurlijk geen zoden aan de dijk hihi).

Maar ik blijf erbij, een smid zou een paard niet moeten hoeven schoppen. Vriendje van mijn pony ging al zowat in de aanval als de smid naar m wees, en die kan nu ook rustig bekapt worden. En daar is geen schop aan te pas gekomen :)

Wbt de merrie uit de op ben ik het eens met (? iemand die het eerder plaatste, excuus, te lui om terug te lezen voor de naam); niet blijven tuttelen want daarmee bevestig je idd dat het heeeeel eng is. Heb met Bis heel veel geduld, maar ergens houdt het op, meestal als ik zie dat ie gewoon loopt te klieren. Dan is het over en uit met de aaien en lieve woordjes, en is het gewoon tijd voor de no-nonsens aanpak. Daarheen, en staan. Basta. Niet grof of gewelddadig, maar simpelweg duidelijk :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:18

er is een verschil tussen een angstig paard dat slecht z'n voeten geeft/laat vasthouden of een paard dat doelgericht probeert te trappen.
ik ben er verre van voorstander van om een paard te slaan of te stampen, maar ze moeten weten wie baas is. Als mijn paard staat te klieren en ronduit gevaarlijk zou doen, dan mag mijn smid gerust een keer uithalen. Ze kunnen van mij ook nog een stevige uitbrander verwachten.
Als ze wegtrekken door angst, dan is het een heel ander verhaal en dan apprecieer ik het ook dat de smid z'n tijd neemt en niet onmiddellijk begint te roepen, duwen of slaan.

verder is het de taak van de eigenaar om een netjes opgevoed paard af te leveren bij de smid en indien een paard angstig is, hier rond aan de slag te gaan. Als de angst door een fout van de smid komt, buiten gooien die smid en een andere. Dit kan immers enorm escaleren.

De mijne was bij m'n eerste smid ronduit gevaarlijk en dit gedrag werd steeds erger en erger. Voor ik haar kocht had ze de man al tot bloedens toe in de rug gebeten en 1x de stal ingeslagen (stond gebonden aan de staldeur)
verder steigerde ze met of zonder praam en met of zonder mij aan haar nek en sloeg ze constant met haar voorbenen van zodra hij wilde gaan nagelen.
Alleen met brokjes kon hij nog ijzers plaatsen. na 3x ben ik van smid veranderd en probleem was opgelost en de oorzaak gekend. meneer nagelde steeds in het leven, had de hoefwand doen loskomen. paard wist gewoon dat hij haar ging pijn doen en wilde dit absoluut voorkomen. na 2 sessie bij de andere smid stond ze terug vastgebonden zonder gevaarlijk en irritant gedrag.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:23

Als mijn paard gericht naar hem uithaald, mag hij haar gerust een schop geven (zo lang het maar niet op de benen/hoofd is, niet overbodig hard en gewoon 1 trap). Hoefsmeden hebben nou eenmaal een heel gevaarlijk beroep en zien niet zo veel goed opgevoede paarden :=
Liever zorg ik gewoon dat het paard braaf is en het helemaal niet in haar bolle kop haalt om naar een mens uit te halen, dan is het ook niet nodig. Maar ik snap dat dat wat minder makkelijk gaat met een mishandeld paard oid.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:17

ik betwijfel eerlijk gezegd nog steeds OF ze wel getrapt heeft.marinka geeft haar achterbenen altijd hoog aan,alsof ze wat onzeker is hoe hoog ze ze moet houden.hij beweert stellig dat ze naar hem uithaalde,ik was op dat moment geconcentreerd met HAAR bezig,en kon niet zien wat ze deed,maar van voren bleef het rustig,zeg maar.geen oren in de nek,of wat dan ook.er waren op dat moment redelijk veel mensen aanwezig,maar niemand heeft gezien dat ze gericht trapte naar hem.misschien is het wel geen kwestie van een paard wat trapt,maar van een nieuwe,onervaren hoefsmid,die spoken ziet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:55

Of een eigenaar die denkt 'dat zou mijn paard noooit doen'.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:58

Anoeska schreef:
Of een eigenaar die denkt 'dat zou mijn paard noooit doen'.

Dat beeld krijg ik hier ook, zeker gecombineerd met bovenstaande reactie van TS.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:57

Een vraag blijft er bij mij over na het lezen van dit topic: Als je je hoefsmid niet vertrouwt waarom laat je hem nog bij je paard komen?
Aangezien het op mij overkomt alsof je die hoefsmid niet vertrouwd, als je gaat denken van het is de vraag of hij wel getrapt heeft, dan zit er iets niet goed. Waarom zou die man liegen?

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:32

Winx schreef:
Een vraag blijft er bij mij over na het lezen van dit topic: Als je je hoefsmid niet vertrouwt waarom laat je hem nog bij je paard komen?
Aangezien het op mij overkomt alsof je die hoefsmid niet vertrouwd, als je gaat denken van het is de vraag of hij wel getrapt heeft, dan zit er iets niet goed. Waarom zou die man liegen?

niet zozeer liegen,maar eerder door onervarenheid te snel in paniek raken.de vorige keer beweerde hij ook dat ze gericht naar hem trapte,terwijl ik toen toevallig keek,en zag dat er een daas op haar buik zat,waar ze op reageerde.
deze smid komt ook niet meer bij haar.
ja,jullie mogen best denken dat ik blind ben voor nukken van mijn paard,maar jullie kennen mij niet,en haar evenmin.ze heeft inderdaad nog NOOIT naar iemand getrapt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:42

Zo kreeg ik een tijdje terug ook te horen dat die van mij trapt hoor... Die had ineens iets nieuws ontdekt; achteruit in het luchtledige slaan. Doet het niet alsie merkt dat er iets of iemand achter hem staat, dus t valt niet onder de categorie trappen (en serieus, ik vertrouw er een klein kind achter. Hij trapt echt niet). Dus ik kan me goed voorstellen dat een actie van een paard voor iets wordt aangezien wat het niet is... Als je daarover praat met de smid en hij houdt vol dat t paard trapte, kan ik me voorstellen dat je de voorkeur geeft aan een andere..

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 07:43

ik geloof best dat ze een beweging maakte om los te komen,omdat ze haar evenwicht verloor,door dat gekneusde straalbeentje,maar gericht trappen?nee,dat doet ze niet.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:05

Zeg nooit nooit het blijft een dier. Ik ken jouw paard natuurlijk niet dus kan niet oordelen. Maar heb met eigen ogen gezien dat een pony waarvan iemand 5 sec eerder zei die trapt niet gericht, dus wel echt trapte verder een super brave pony maar het blijft een dier.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:06

Ja hoor van mij mag hij, als een van mn paarden uithaalt naar de smid mag hij best een schop geven. In de praktijk krijgen ze dan een flinke por omdat hij op zn knieen zit.

Wat de reden ook is een paard mag nooit naar mij uithalen dan krijgen ze inderdaad een schop voor de billen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:09

Mag een angstig paard ook geramd worden? Ook áls het al uithaalt?...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:13

Mijn paarden halen niet uit omdat ze bang zijn dus dat is niet aan de orde.