Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:08

StalMelyn Ik gebruik nu ook een kneveltrens (eigenlijk altijd met de jonkies) maar vind het af en toe zo een irritant bit die stommen (pennen scharen of hoe die uitstekende stukken ook heten) zitten altijd in de weg of komen ergens in of tussen. Ik heb nu een mooie D-trens besteld in precies het zelfde model zo hou ik toch een beetje de sturing via de wangen maar zitten die punten niet meer in de weg.

Moonlight17 Ja daar heb je wel een punt lichamelijk zal reus van zijn werk zeker niet overbelast raken het is vooral hersenwerk wat we doen het echte werk is kort en zeker niet dagelijks. En zolang hij zelf aangeeft dat hij wat wil doen zal het hem geestelijk ook niet tegen staan gok ik zo. Daarbij wordt hij er relaxt van in plaats van gestrest.

Rose-Sonny Wat fijn dat je nu ook een goed passends zadel hebt. En wat loopt hij al netjes aan zijn bijzet.
Dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan gelongeerd met bijzet of touwtjes. Ik weet ook nog niet of ik het nodig vind aangezien zijn hals houding altijd rond is en niet tegen de hand.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:28

Wat voor hoofdstel heb je dan? Ik heb een kneveltrens met hoofdstel met hoge neusriem en zonder sperriem en het bit kan nergens in/tussen/achterkomen. Ik vind het super fijne bitten en zou niet anders willen voor de jonkies in het begin. Je kan ook kijken naar korte scharen als die lange achter de sperriem blijven hangen. Je hebt namelijk verschillende lengtes.

DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:56

Ik heb een hoofdstel zonder neusriem ik heb alleen een kinriempje/bandje aan het bit. En ik heb ook me halster nog onder het hoofdstel (omdat het in doen van hoofdstel en omdoen van halster een periode moeilijk was) Maar de scharen komen zowel in het kinbandje als in het halster vast te zitten.

Gister heb ik weer even gewerkt aan het opstappen en hangen. De eerste 2 keer dat ik ging hangen ging hij lopen waardoor ik er voor koos om me er af te laten glijden. Alleen meneer is zo super slim dat ik hem in die 2x dus had aangeleerd dat hij rust krijgt door weg te stappen. Dus toen moest ik me zelf aangeleerde probleem gaan oplossen, dus nu als hij ging lopen bleef ik dus hopsen en druk op het zadel geven tot hij keurig stil stond. Toen dat er na een paar keer weer in zat ben ik weer opgestapt (wel aan 1 kant gebleven) en heb ik hem overal aangeraakt en hij bleef keurig stilstaan. Daarna was ik weer super trots op hem en was hij lekker klaar.

Hoe doen jullie het als jullie paard tijdens het hangen gaat lopen? Bij mij op het terrein is er altijd een hoop aan de hand. Ik heb 3 kleine kinderen die overal rond rennen en mijn man is altijd aan het klussen dus even rustig alleen oefenen is er niet echt bij. Dat maakt het soms wel lastig om zulke dingen voor de eerste keren te doen want ik weet nooit wat precies de reden is dat hij gaat lopen.

3heathcliff5
Berichten: 495
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:17

Ik buig hem in tot hij weer stilstaat. Had laatst ook iets soortgelijks en liep hij iets weg na het opstappen. Toen kon ik mezelf nog net dwingen niet helemaal af te stappen en wel te blijven hangen. Vlak daarvoor was hij keihard weggeschoten toen ik net aanstalte maakte om op te stappen en dat beeld stond me nog iets te scherp op m’n netvlies. Dat soort situaties vind ik ook gewoon lastig hoor met een jong scherp paard en alleen werken. Als hij daarvoor niet zo heftig had gedaan, had ik dat waarschijnlijk wel wat anders opgelost.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:45

@snorkel1986, wat mega knap! De eerste keer er op! EN wat stoer gelijk wat gestapt!

@StalMelyn, tis toch zo'n aansprekend dier. Hoe vindt je dat bitje?

@jitskenienke, lijkt me een heel goed doel. Lekker rustig aan!

@Eefste, dat ziet er goed uit zo aan de dubbele lijnen/longe! Al best wat kracht,. of niet?

Ohhh @Nadiine__x, wat een beauty zeg! En super fijn om het trailerladen met clickeren te trainen!

@DDDara, lekker bezig met het oefenen. Ik ga ook niet verder naar de volgende stap als ik denk dat Azu er nog niet 100% comfortabel mee is. Triggerstacking wil ik absoluut zo veel als mogelijk voorkomen.

En @Rose_Sonny, wat een leuk vosje, helemaal mijn smaak! Wat voor zadel is het?

En inderdaad, het wachten tot hij stilstaat en dan een release geven werkt prima. Je kan nooit helemaal voorspellen hoe lang dat nodig heeft. Maar als je het spannend vindt is het inbuigen natuurlijk wel een goede.

Azu is vandaag jarrig! 4 jaartjes jong alweer!
[ITP] Hoera! Azu mag vandaag 4 kaarsjes uitblazen!

Zo trots op hem. <3 *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Straks maar even een gebakje halen voor ons thuis + wat lekkers maken voor Azu!

DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:59

3heathcliff5 Dat is een goede tip ja dat ga ik de volgende keer ook proberen mocht het nodig zijn.

AlwaysH
Gefeliciteerd!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Die van jou is wel helemaal relaxt met jou op zijn rug en de vlaggen er omheen he! Leuk om te zien hoe braaf en stoer die jonkies toch kunnen zijn!
Geniet van je gebakje! :D

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:24

Dankjewel! :D :D
Ja, hij is echt een koele kijker haha! Krijgt natuurlijk overal wat lekkers voor. Dus dat is het wel waard.

Rose_Sonny
Berichten: 450
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:13

AlwaysH
Gefeliciteerd met de jarige! Wat ziet hij er super relaxed uit zeg!

Ik had destijds een zwarte merrie met weinig wit besteld bij mijn merrie, dus typisch voor haar is het een half bonte vos hengst geworden hahaha. Maar hij is wel echt super knap en ik ben stiekem toch wel echt heel erg blij met hem.

Het zadel is een Sella Rien, dus die kan als het goed is de rest van zijn leven met hem mee groeien, gezien die aanpasbaar is. Het was nogal een uitdaging om een zadel te vinden op 18" met een maximaal draagvlak van 46cm, dus ik ben extra blij dat dat gelukt is, en dat het dan ook nog zo'n mooi zadel is!

DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:58

Rose_Sonny schreef:
Ik had destijds een zwarte merrie met weinig wit besteld bij mijn merrie, dus typisch voor haar is het een half bonte vos hengst geworden hahaha. Maar hij is wel echt super knap en ik ben stiekem toch wel echt heel erg blij met hem.


Ja die bestellingen komen niet altijd even goed door..... dat had ik ook gemerkt :') Ik had een Appaloosa merrie besteld met heeeeeeeel veeeeel wit en stippels.
En ik Reus een pikzwarte hengst met geen enkele witte haar...... Die niets van me wou weten en letterlijk probeerde tegen de muren omhoog te lopen als ik hem een halstertje om wou doen.

En nu ben ik zo verliefd op hem :knuffel: al bieden ze me een berg geld deze gaat echt niet weg, en ik denk ook dat hij verliefd op mij is :+ want iedere dag wanneer hij me ziet of hoort dan hinnikt hij uit allemacht :D En daar wordt ik stiekem heel gelukkig van *\o/* *\o/* *\o/*

Gister nog even goed na gedacht wat ik nou moet doen wanneer hij weer zou gaan stappen als ik opstap. Dat inbuigen is uiteraard een hele handige dat ga ik zeker doen maar als dat goed gaat kom ik toch wel op het punt dat ik me been er een keer overheen wel slaan. Maar als ik dat doe is het fijn als ik wel echt een stuur en rem heb. Aan de hand zijn die goed bevestigt maar dan loop ik er natuurlijk naast en ziet hij mij ook stoppen dus ik dacht tijd om er is achter te gaan aan de lange teugel/ dubbele longe. Dus vandaag de bak in met hem met hoofdstel en longeersingel en de dubbele longe er aan en ik achter hem lopen en is kijken of dat stuur en de rem en de achterwaarts er echt opzitten....
En JA ze zitten er op!!!!!! *\o/*

Vandaag ook voor het eerst me nieuwe bitje (Sprenger Dynamic D-trens, enkel gebroken) in gehad, exact het zelfde model als mijn vorige bit, alleen nu de D-trens versie en net een millimetertje dikker en van Sensogan inplaats van het normale metaal wat de goedkopere bitjes hebben. En ik had echt het idee dat hij het erg fijn vond. Dus dat was een goede inschatting dat dit net iets beter zou zijn voor hem.

Moonlight17
Berichten: 2359
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:03

Hier vandaag toch een weer een grote mijlpaal gehaald. We zijn op onze eerste bosrit geweest. Dus nu even een paar daagjes genieten ervan en trots wezen op het babypaard. :o <3

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3054
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:10

*\o/* toppie allemaal

Ook bij mij de is de stuur installatie even kwijt we gaan de bocht om maar ben maar 10 12 meter nodig om de bocht door te komen ( 2x er op stappen :):) ) dus komt vast goed ook even aan longeerlijn gedraaft 1 rondje links en 1 rechts maar super trots op beestje *\%/*

DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:45

Moonlight17 Wat heerlijk ja dat is toch wel het toppunt om lekker met je paard naar buiten te kunnen gaan! Was je in je eentje buiten of met iemand anders er bij ?

snorkel1986 Ja dat stuur blijft toch altijd een apart ding zeker wanneer je er opzit. Maar nu kost de bocht 10 a 12 meter de volgende keer 8 a 9 en zo wordt het vanzelf beter!

Als ik straks naar buiten ga met mijn paard ga ik alleen heb niet echt paarden vrienden/ vriendinnen en de paarden staan aan huis. Zijn er meer die alleen naar buiten gaan en hoe pakken jullie dat aan ?
Ja ik weet het ik denk al weer lekker vooruit :D

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9346
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 07:31

Wij gaan hier, zeker in het begin, altijd met andere. Vind het belangrijk dat een jonkie steun heeft aan een ouder ervaren paard.
Hoeven ze niet alles zelf uit te zoeken.

Hier een afspraak gemaakt om zadels te passen of onze huidige zadels aan te passen. Meneer is er volledig uitgegroeid. Mijn gevoel zegt dat het een nieuw zadel gaat worden :+

Verder is Dream inmiddels negatief getest op verschillende ziektes(pssm1, wffs, scid, ca, lfs, hwsd) en heeft hij zijn deklicentie binnen. Erg benieuwd of hij wat leuke merries krijgt dit jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Hij wordt momenteel 1 a 2x per week een 20tal minuten gereden, maar staat tussendoor ook rustig 2 weken stil. Op buitenrit zijn we wel langer onderweg, maar vind hij makkelijker. Kan hij achter de andere aan recht toe rechtaan cruisen.
Erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Zijn vader heeft deze maand gedebuteerd op fei niveau en alle 4 de proeven gewonnen met nu een pr van boven de 70%.
Met Dream is het overigens uiteindelijk de bedoeling om te gaan crossen al groeien mijn ruitertjes veel te hard. Even afwachten dus nog hoe dat gaat lopen.

SimonDesteny

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:21

Wat fijn Moonlight! Heerlijke mijlpaal! :)

Snorkel, ja dat stuur is soms even een dingetje in het begin, maar vind vaak wel dat ze dat heel snel oppakken.

Hier binnenkort ook een afspraak om de zadels van de paarden weer eens na te lopen.

Ben benieuwd of Dream wat leuke merries krijgt!
Leuk dier is het wel! :j

Paar fototjes ontvangen:

Afbeelding

Afbeelding

Paardje gaat ontzettend goed, ben heel trots op haar!
Inmiddels kan ik mezelf er goed mee redden, zowel thuis als op vreemd terrein.

Ondertussen zelf eindelijk weer aan de beterende hand, en van de medicijnen af.
Nu kunnen mijn PT en ik de overige overbodige kilos er af gaan trainen ~~}>
Ben gelukkig al een mooi op weg, maar ik wil er absoluut nog wat vanaf hebben. :j

snorkel1986

Berichten: 3054
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:30

Over dat samen na buiten ik heb iemand die met haar oude paard na mijn huis komt om ons dan op te halen/ tegemoet komt de eerste paar x
En ook samen te paard naar de manege kan enz ( we lessen tegelijk) dus dat komt dan mooi uit

3heathcliff5
Berichten: 495
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 07:54

Ik heb wel wat stalgenootjes waar ik straks samen mee naar buiten kan. Maar als je niemand hebt, kan iemand die op de fiets meegaat ook al veel steun geven voor je paard.

Moonlight17
Berichten: 2359
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:14

@DDDara, ik was samen met 2 oudere merrie's op pad. In het begin op de billen van de dames geparkeerd. Toen hij ontspannen was, besloot hij op een bepaald moment zelf dat hij voorop wilde lopen. Toen heb ik de foto kunnen maken. Zodra het te spannend werd, kroop hij toch maar al te graag weer achter de billen van de dames.

Vooral in het begin vinden ze het wel fijn om een ander paard te kunnen volgen. Al was die van mij in de waterbak niet te overtuigen door de dames. Die heb ik uiteindelijk achteruit in de waterbak geparkeerd. Tot gevolg dat een van de ruiters daarna compleet nat was gespetterd. Merrie had geen intentie om zich te verplaatsen. :+

Sjafrane
Berichten: 809
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:25

Mooie vooruitgangen heb ik gelezen.

Ik ben nog aan het puzzelen met mijn paard. Het is een hele temperamentvolle merrie. Ik heb met hulp haar nu een paar keer gelongeerd. Ze staat inmiddels ook op de wei. In de groep gaat het heel goed. Alleen er afkomen is wel een ding dat is nog niet gelukt. We hebben wat problemen met het leiderschap. Ze wil zich nog niet helemaal overgeven en daardoor loop ik een beetje vast. Ik heb 1 a 2 keer per week iemand voor grondwerk les. Iedereen verzint ze iets nieuws ze ging met gierende banden naar de wei en dat kosten heel veel moeite om weer in te tomen. Ze veranderd in een woeste hengst met helaas iets losse achterbenen. Ik hoop dat we wel samen een weg gaan vinden.

__Suzanne__

Berichten: 4302
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:22

Klinkt als verlatingsangst (separation anxiety), Sjafrane, vervelend! Bijvoorbeeld Tristan Tucker (TRT method) en Warwick Schiller hebben filmpjes hoe je dat kunt trainen. Lastig probleem!

Ik had van de week een mijlpaal, ik heb hij Rodie in de stijgbeugel gestaan/gewicht op haar rug gehad (uiteraard vanaf een krukje). Ze vond er helemaal niets van <3 ook heeft ze voor het eerst een bitje in gehad. Stuur en rem nog ‘even’ monteren en ik kan starten met rijden :)

Sjafrane
Berichten: 809
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:45

__Suzanne__ schreef:
Klinkt als verlatingsangst (separation anxiety), Sjafrane, vervelend! Bijvoorbeeld Tristan Tucker (TRT method) en Warwick Schiller hebben filmpjes hoe je dat kunt trainen. Lastig probleem!

Ik had van de week een mijlpaal, ik heb hij Rodie in de stijgbeugel gestaan/gewicht op haar rug gehad (uiteraard vanaf een krukje). Ze vond er helemaal niets van <3 ook heeft ze voor het eerst een bitje in gehad. Stuur en rem nog ‘even’ monteren en ik kan starten met rijden :)


Vandaag zijn we wel een eind gekomen na even ploeteren met mijn grondwerk trainer liep ze nu heen en weer het pad weer. Vrijdag gaan we dit verder bevestigingen en dan vanuit daar mag ze weer erbij in de wei. En daarna maar weer werken aan uit de wei. Ze is nog al slim ik heb er kort en ik mis zelf in grondwerk nog wat handigheid. Veel lessen maar

snorkel1986

Berichten: 3054
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:26

Even een hele andere vraag paard schuurt iets
helaas op vliegen maar ingepakt kost het mijn manen..( dekenn is wat groot.. maat hoe kom ik er achter of het een exceem klant is of gewoon.. wat vervelend ( vind voor exceem eigelijk niet genoeg schuren) maar ook weer ruim genoeg voor gewoon wat jeuk...zegmaar
Het is wel 1/2 fries het was bij de vorige eigenaar niet bekend.... maar dat was ook Friesland dus meer wind ( al was het weiland waar ze stond toen we haar op haalde vrij vochtig dus mug geliefd...) maar hoe kom ik er achter.. gewoon aankijken >;) of zijn er hier goede tips ( momenteel geen deken wel ruim in de vliegen spray verschillende soorten)

jitskenienke

Berichten: 381
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:21

@snorkel1986. Wat vervelend zeg die jeuk! Hier ook 1 die snel jeukt van vliegen. Ik merk dat mn pony echt heel graag de deken op wil.. wat ik doe is de manen vlechten en dan toch deken op. En proberen zo min mogelijk suikers te voeren. (Met veel wind laat ik de deken af.. Dan heeft ze er geen last van)

Ik heb wat leuks gedaan vandaag. Ik heb mijn bitloze hoofdstel zonder frontriem gepast, maar dan zit hij toch alsnog niet helemaal lekker.. Maar voor nu was het eventjes prima.
Ik heb een begin gemaakt met sturen! In het begin ben ik te moeilijk begonnen door naast goof te staan en zn hoofd de andere kant op te vragen. Nou daar snapte die niks van en hij bleef alleen maar draaien.. Dus toen ben ik maar voor hem gaan staan, en hem op die manier zijn hoofd te buigen op lichte druk. Nou dat ging echt super goed! Op die manier kan ik het gaan uitbouwen.
Ook stukje achterwaarts op teugel druk geweest. Ging ook super goed!

Daarna heb ik mijn stoute schoenen aan getrokken en een stoel (bij gebrek aan een krukje) gepakt, Goof ernaast gezet en ben ik op de stoel gaan staan en een beetje voorovergebukt/ gehangen op hem! Hij vond het wel gek, maar gaf geen kick. Super trots op hem !

Afbeelding

DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:03

Sjafrane: Ja verlatings angst is wel lastig mijn paarden hebben het meer als ik een ander paard bij hun weg haal dan dat het paard dat ik weg haal het heeft. Die vinden het altijd prima als ik ze mee neem.
Hiervoor kun je veel goede filmpjes vinden van Tristan Tucker en Warrick Schiller.

__Suzanne__ Oh wat gaaf ook de eerste keer gehangen! Ik hang zelf overigens nooit met krukje vind ik veel te groot risico. Je weet nooit of ze schrikken en opzij stappen en dan op je krukje terecht komen.... Daarbij is een krukje om te zorgen dat je het gewicht zo kort mogelijk aan 1 kant houd en hangen doe je altijd aan 1 kant dus krukje heeft daar geen enkele functie. Maar je moet uiteraard gewoon doen wat goed voelt voor jou en wat je zelf fijn vindt!

snorkel1986 Voor mij zijn schuren en exceem echt 2 totaal andere dingen. Ik woon in de bossen tussen Limburg en Brabant en hier hebben we heel veel last van vliegen ik heb nog nooit een paard gehad dat niet schuurt. Denk dat exceem echt de korstjes in de manen zijn en schuren tot bloedens aan toe
(echt de allergische reactie).

jitskenienke Wat goed dat je de tijd neemt om het stuur er zo rustig op te zeggen en fijn dat het kwartje nu begint te vallen! En ook top dat hij om het begin van hangen niets geeft.

DDDara
Berichten: 1035
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:45

Ik ben zelf van het weekend ook weer even gaan hangen. Ik had eigenlijk vrij weinig tijd en moest dus alles nog al gehaast doe waardoor ik niet echt de tijd nam die ik normaal zou nemen. Als ik er aan terug denk ging het eigenlijk nog steeds hartstikke goed. Ik heb 3 keer gehangen alle 3 de keren stapte hij wel aan toen ik hing, 1 keer heb ik hem heel netjes stil kunnen zetten. En ik heb mooi stilstaand af kunnen sluiten met druk op de beugel. Maar het was eigenlijk niet het juiste moment ik deed het s'morgens vroeg omdat het warm zou worden, maar er waren toen ontzettend veel van die knutjes (muggen) waardoor hij echt niet stil kon staan en wel geïrriteerd was op de beestjes. En ik was zelf wat ziekig/ niet lekker in me vel waardoor ik er zelf niet echt een goed gevoel over had.

Dus nu maar besloten tot ik zelf weer niet meer ziekig ben en weer lekker in me vel zit geen belangrijke dingen meer met hem te doen dus laatste dagen ben ik begonnen met stappen over eigen terrein zodat hij dat gewend is en als hij straks zadelmak is, ik dat lekker met hem langen rechte stukken over eigen terrein kan wennen.

__Suzanne__

Berichten: 4302
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:49

@Dddara, ik doe het juist wel vanaf het krukje/opstapje (waar ze heel goed aan gewend is) om haar niet meteen te belasten met het extra gewicht wat het opstappen vanaf de grond oplevert :)

Verstandig om als je zelf niet lekker in je vel zit, niks nieuws te doen. Dan ben je toch niet optimaal