Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:10

sherif schreef:
dus kunnen we nu alleen maar zorgen dat de paarden die gehouden worden hier in ons piepkleine landje liefdevol verzorgt worden. Knipoog

Moeten we het alleen nog eens worden over waaruit die liefdevolle verzorging zou moeten bestaan.....
Is daar wel of geen weidegang/ vrije uitloop voor nodig.... Want daar zijn we in dit topic nog niet over uit, laat staan landelijk.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:12

Én stoppen met fokken! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:13

Kunnen we niet een soort topic starten waarbij je kunt kiezen uit:

- Het moet landelijk verplicht worden om het paard minimaal 8 uur per dag buiten te hebben op het land.

- Weidegang is niet verplicht maar er moet in ierder geval minimaal 4 uur paddock aangeboden worden per dag.

- Niks hoeft verplicht te worden, het is aan de eigenaar die zelf ebslist hoe het dier wordt gehouden, inclusief type stalling.

- Andere mening, namelijk...

Idee?.. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:15

Dani62 schreef:
Én stoppen met fokken! Knipoog

Stoppen met fokken wanneer je daar weinig tot geen kaas van hebt gegeten zou ik vooral willen zeggen.....

@ Detour: als een soort van poll bedoel je? Tja, daar kan ik me prima in vinden. Dat zal misschien iets meer verschillende mensen lokken. Nu zitten hier jammer genoeg erg weinig mensen wiens paard binnen gehouden wordt. Wanneer je dat topic start ben ik zeker van de partij!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:16

Hey ik zou dat best willen doen maar heb geen idee hoe, heb nog nooit een poll gemaakt, ben wel beetje blond.. Bloos

misschien schept het toch wat duidelijkheid, statistisch gezien! Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:18

detour schreef:
Hey ik zou dat best willen doen maar heb geen idee hoe, heb nog nooit een poll gemaakt, ben wel beetje blond.. Bloos

misschien schept het toch wat duidelijkheid, statistisch gezien! Knipoog

Ik ben dan wel niet blond Knipoog Maar ik heb ook geen flauw benul.... er is vast wel achter te komen! Wie weet hoe dat werkt? Hellup?! Assistentie gezocht...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:19

Klikken op 'nieuw topic' en dan kun je op diezelfde pagina nog een poll toe voegen. Spreekt heel erg voor zich.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:20

Zo simpel.... dan ben ik dus toch een beetje kippig....
Ik heb deze al gestart, start jij die andere Detour?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:23

Ninx schreef:
sherif schreef:
dus kunnen we nu alleen maar zorgen dat de paarden die gehouden worden hier in ons piepkleine landje liefdevol verzorgt worden. Knipoog

Moeten we het alleen nog eens worden over waaruit die liefdevolle verzorging zou moeten bestaan.....
Is daar wel of geen weidegang/ vrije uitloop voor nodig.... Want daar zijn we in dit topic nog niet over uit, laat staan landelijk.

dit is nou een topic waar geen end aan komt... Knipoog

we moeten ons gewoon realiseren dat niet elk paard datgeen kan krijgen wat het paard eigenlijk verdient, omdat domweg Nederland daar te klein voor is!!
in mijn perfecte wereld (en meerdere met mij)lopen alle paarden zelfs katten en honden lekker buiten..maar we leven anno 2008 in een wereld waar dit niet mogelijk is. Zelf wonen we in het hartje van de Veluwe, je zou denken dat hierop volop weidegang te vinden is voor paarden..now forget it!! Hier worden ook huizen uit de grond gestampt op lokaties waar eerder dieren elke dag lekker buiten liepen, Nederland raakt vol met al die mensen die er wonen dat er aan het welzijn van de dieren geen aandacht wordt geschonken, dit is de keiharde realiteit!
Dus zul moeten roeien met de riemen die je hebt! En dat inderdaad niet altijd ten gunste van dieren.
Nogmaals het enige wat we kunnen doen is onze dieren zo goed mogelijk als het kan verzorgen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:28

Ik ben het met je eens hoor Sherif.... Maar ik denk dat je veel mensen teveel credit geeft hoor.
Niet iedereen maakt, met zijn beperkte mogelijkheden, alsnog de keuze het dier het maximale te geven dat voorhanden is.
Er zijn hier plekjes vrij bij pensionstallen waar het paard een prachtige stal heeft en het hele jaar naar buiten kan, daarbij ook een mooie all-weather bak.
Er is echter geen binnenbak en geen verwarmde kantine.
Menig ruiter slaat de mogelijkheid die ik aandraag dan toch af hoor. En dan staat het belang van dat paard dus niet voorop.... helaas. En dat terwijl de mogelijkheden er verd***&%$&($!!!! op dat moment gewoon zijn....
Dan breekt me echt de klomp hoor......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:29

Zal poging wagen. Suggesties voor titel? Staat wel beetje stom als het mislukt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:32

'Hoe moet een paard gehouden worden? + poll'

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:39

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:45

Lijkt mij helemaal in orde.... zelf zou ik kiezen voor minimaal 8 uur in weide of vrije uitloop....en die optie staat er dan net niet bij.
Maar goed, ik moet er nu even als een speer vandoor. En wanneer ik er weer ben zal ik even 'stemmen' en daar een stukje aan toevoegen.... Ben benieuwd hoe de stemming verloopt...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:04

Mijn poll is weg, het gaat mis, ben ook zo'n onnozele digibeet... Koe Bloos

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:08

Ik sta er echt verbaasd van dat mensen het verdedigen dat het helemaal geen probleem is dat een paard nooit weidegang heeft. Voor Lovely, Prisca en alle anderen die het doodnormaal vinden: hoe voorzien jullie dan in de bewegingsbehoefte van jullie paarden op het moment dat jullie overdag aan het werk zijn? Of hebben jullie de tijd om ze er meerdere keren per dag uit te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:51

Fides, als ik overdag aan het werk ben staat mijn paard in de wei en als ik 's nachts lig te slapen ook. Dus, wat is je vraag precies?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:41

Fides schreef:
Ik sta er echt verbaasd van dat mensen het verdedigen dat het helemaal geen probleem is dat een paard nooit weidegang heeft. Voor Lovely, Prisca en alle anderen die het doodnormaal vinden: hoe voorzien jullie dan in de bewegingsbehoefte van jullie paarden op het moment dat jullie overdag aan het werk zijn? Of hebben jullie de tijd om ze er meerdere keren per dag uit te halen?

Lovely springt in de bres voor mensen die de mogelijkheid van weide of paddock niet hebben, kunnen vinden, of niet willen....
Klopt dat?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:42

Denk niet dat er in de bres wordt gesprongen voor mensen die het kortweg niet willen Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:47

c_alsemgeest schreef:
Denk niet dat er in de bres wordt gesprongen voor mensen die het kortweg niet willen Knipoog

Nee, er valt dan ook niet erg veel ter verdediging aan te voeren natuurlijk.... Huilen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:00

idd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:43

Ninx schreef:
Fides schreef:

Lovely springt in de bres voor mensen die de mogelijkheid van weide of paddock niet hebben, kunnen vinden, of niet willen....
Klopt dat?

Nee, ik maak bezwaar tegen generaliserende denkbeelden zoals die waarin alle paarden altijd een bepaald minimum aantal uren buiten moeten. Daarnaast maak ik bezwaar tegen lui die menen dat anderen iets moeten vinden, doen of kiezen. Daar weer naast maak ik bezwaar tegen de kortzichtigheid die daarbij hoort.
Het kan mij namelijk heel erg weinig schelen wat anderen met hun paard doen, mogen ze van mij geheel en al zelf weten Lachen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 21:42

[/quote]
Nee, ik maak bezwaar tegen generaliserende denkbeelden zoals die waarin alle paarden altijd een bepaald minimum aantal uren buiten moeten. Daarnaast maak ik bezwaar tegen lui die menen dat anderen iets moeten vinden, doen of kiezen. Daar weer naast maak ik bezwaar tegen de kortzichtigheid die daarbij hoort.
Het kan mij namelijk heel erg weinig schelen wat anderen met hun paard doen, mogen ze van mij geheel en al zelf weten :).[/quote]

Wanneer iedereen dezelfde mate van interesse zou hebben in het wel en wee van andere paarden, zou geen enkele misstand ooit nog aangegeven worden bij de DB....
Zou een trieste wereld worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:48

Ach ja en zo kan je alles op jouw eigen manier zien natuurlijk Lachen. Je hebt vooralsnog met dit topic niemand tot andere gedachten gebracht en zo zal het met alle ander topics ook vergaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 21:58

Lovely schreef:
Ach ja en zo kan je alles op jouw eigen manier zien natuurlijk Lachen. Je hebt vooralsnog met dit topic niemand tot andere gedachten gebracht en zo zal het met alle ander topics ook vergaan.

Gelukkig heb ik vele medestanders...
Los daarvan, iemand zei vanavond terecht tegen me: 'wanneer alle mensen die hele dagen op Bokt slijten, die tijd nu eens zouden benutten om een plek te zoeken waar hun dieren buiten kunnen lopen zouden ze hun tijd een stuk nuttiger besteden'.
Tja, dat snijdt wel hout.

Het is jammer dat je niet veel vertrouwen hebt in de mensheid waar het gaat om de wil te veranderen. En ergens geef ik je ook wel gelijk. Het lijkt soms ook hopeloos wanneer ik reacties lees van mensen die bij hoog en laag beweren dat een paard natuurlijk wel 22-23/7 binnen kan staan en daar lichamelijk of geestelijk geen enkel nadeel van ondervindt. Desondanks vind ik het de moeite waard met die mensen in gesprek te blijven.

Want zeg me dan op zijn minst dit: ''welke veearts, welk boek, welk wetenschappelijk artikel onderbouwd de stelling dat een paard best het grootste gedeelte van zijn leven binnen kan slijten?" Zodra iemand me bewijsmateriaal aanlevert, zal ik onmiddelijk zwijgen.