koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:25

ik vind 1 ding in dit verhaal erg typisch... er wordt steeds gesproken over sportpaarden versus koudbloeden.. maar een koudbloed die in de sport loopt is ook een sportpaard.
een KWPNér is in theorie precies hetzelfde als een Tinker of een Fries, alleen in de bouw zijn ze anders.
Ikzelf ben natuurlijk van mening dat het geen verschil maakt. elk paard kan Z lopen, ras maakt niet uit. probleem is, de meeste mensen op koudbloeden zijn vaak recreanten en die rijden nou eenmaal minder fanatiek met alle resultaten van dien. als iemand dan een keertje met een koudbloed serieus start, dan krijg je vooroordelen. ik denk ook dat KWPNérs vaak net wat meer beweging hebben in de dressuur en hoger en makkelijker kunnen spingen door hun bouw, maar daarom kunnen koudbloeden wel wedstrijden met succes lopen en ook al die andere rassen er makkelijk uitrijden.
ikzelf heb een Tinker en start alleen zonder startkaart, maar rij eigenlijk altijd in de prijzen met zowel dressuur als met springen, en dat terwijl ik 99% van de keren als enige met een koudbloed start

Blackmystery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:53

stalleke schreef:
Dan kom ik ook even kijken naar de intake

Hij zal het best kunnen maar bereid je maar vast heel goed voor op een hele hoop commentaar! Zeker met vd Ent als je die hebt voor het springen.. want die zet je dan echt voor paal.. En het is idd wat vonneke zegt.. ze willen dat niet omdat je in lessen ook moet wisselen en niet iedereen het op prijs stelt een fries te rijden..
Iig heel veel succes 12 mei!

Dank je wel.
Kijk waar het omgaat, is dat ik wil laten zien dat friese het ook kunnen.
Als ik met haar door gelaten word, zal ik waarschijnlijk het eerste jaar met haar rijden, en zal dan waarschijnlijk een ander paard mee nemen.
maar dat hangt helemaal van daar af.

Van mij mogen jullie allemaal komen kijken, maar houdt het aub wel een beetje aardig tegen over mij daar.
Dat jullie een fries niet zo zien zitten betekend nog niet, dat je iemand dan moet gaan afzeiken.
Daarbij vind ik het gewoon een uitdaging. mocht ik echt tegen dingen aan lopen op ten duur, dan heb ik een Z1 paard achter de hand.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:12

That's the spirit Blackmystery!
Ik denk dat je met je laaste alinea een heel groot iets hebt gezegt..
Je beoordeelt iemand niet op zijn paard maar op hoe hij zelf is!
Dat geld ook op wedstrijd..

Zo hoeft iemand met een dure KWPN-er heus niet arrogant te zijn, en iemand met een Tinker of ander koudbloedras heus niet minder te zijn dan iemand denkt!

Jobbeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:36

hafgirl15 schreef:
Destinietje schreef:
Ik rijd zelf een ahflinger en die loopt beter dan menig ander warmbloed paard bij ons op stal. We hebben ook een Haf staan die M2+winstpunten loopt. Nou, ik kan je verzekeren dat iedereen wil dat hun paard kan lopen als die haflinger! Evenals ikzelf. Ik vind het prima dat je uitkomt voor je mening, maar je bent wel erg bevooroordeeld.
Ik doe met mijn haf veel mee aan Haflingerevenementen, ga daar eens heen. Dan zul je zien hoe koudbloeden bewegen kunnen!

Uuh iedereen wil zn paard zo hebben lopen als Steffen???? Lijkt me niet

Destinietje

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:40

paardje2005 schreef:
a. ben ik al heel heel lang geen pennymeisje meer. ik weet niet hoe oud jij bent maar aan de hand van jouwn foto''s heb ik het donkerbruin vermoeden dat ik toch al aardig wat ouder ben dan jij en dat ik al in het zadel zat voordat jij uberhaupt nog geboren moest worden.
b.heb ik genoeg wedstrijd ervaring en mensenkennis, om in iedergeval te weten dat jij een omhooggevallen meisje bent.
c. zou ik nooit en te nimmer met het meisje willen ruilen. never. liever een fjord die lief is dan een mooi paard met poedersuiker.
d. heb ik geen fjord maar een volbloed.
e. ben absoluut niet snel op mijn teentjes getrapt. maar heb de schurft aan mensen die zichzelf een veer in de reet stekken voordat ze uberhaupt hebben laten zien dat ze enigzins talent hebben.

A. ik heb het over geestelijke leeftijd, niet biologische.
B. als jij over internet conclusies over mensen trekt, heb je dat dus niet.
C. Ooh, maar een mooi paard kan ook heel lief zijn, en niet elke fjord is lief hoor.
D. Geweldig.
E.En als je je niet snel op je teentjes zou laten trappen, waarom ben je dan de enige die zo vreselijk aan het steigeren is? En dat alleen maar omdat IK vind dat koudbloeden over het algemeen niet echt sportpaarden zijn. VIND IK.

Maar kan je misschien weer even ontopic komen? Ik snap best dat je me het liefst compleet de grond in zou willen boren,en je frustraties eruit wilt gooien, maar ga niet dit topic lopen verzieken.

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:34

Mensen, zouden we gewoon maar lekker ophouden met deze discussie??
En iedereen laten hobbelen zoals hij/zij het liefst hobbelt

Bedoel, hier komt toch nooit een eind aan en niemand kan elkaars mening veranderen, alleen maar vergelijken

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:39

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:48

Juco schreef:
Misschien zijn ruiters van koudbloeden wel meer geschikt voor wedstrijden dan een groot deel van de KWPN ruiters.
Om een koudbloed tot het Z te trainen gaat veel geduld, lessen, trainingsuren en een heleboel paardenliefde vooraf...

Voor jullie je afvragen wat ikdan wel bereikt heb: Ik ben M2 met een manegepaard. (nee, niet onderling) Wel met veel liefde, geduld, bloed zweet en tranen.

ja en met een duur eigen sportpaard gaat het allemaal vanzelf
ik rij alleen op 'sport'paarden zoals BWP'ers Holsteiners en KWPN'ers en van het geld wat ik aan mn lessen uit heb gegeven had ik zo een 4 e paard kunnen kopen
en zonder geduld lig ik ook meer náást mn paard dan dat ik er op zit haha
letterlijk bloed, zweet en tranen heeft het me gekost, en zal het me ook nog gaan kosten schat ik zo in

en waar ik ook zó moe van wordt is dat mensen met een koudbloed zo snel hun mening klaar hebben als je zegt dat je ze niet zo als sportpaard ziet, vooral bokkers kunnen daar wat van...
dan ben je gelijk het verwende omhooggevallen meisje dat alles zomaar krijgt terwijl je in werkelijkheid erg veel paardenpech hebt gehad, er keihard voor werkt en er veel andere dingen voor laat en t mooise van alles: zo vaak het maar kan samen met een fries of een arabier gaat buitenrijden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:52

Vergeet de druk-op-de-knop-robot-KWPNers niet waar iedere dweep zomaar mee wegrijdt!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:57

lowara schreef:
ikzelf heb een Tinker en start alleen zonder startkaart, maar rij eigenlijk altijd in de prijzen met zowel dressuur als met springen, en dat terwijl ik 99% van de keren als enige met een koudbloed start

maar op onderlinge wedstrijden die jij dus start, heb je vaak ook minder aan concurrentie
ik won onderlinge wedstrijden ook altijd, maar op echte wedstrijden reed ik echt niet altijd bovenaan mee

en ieder paard kan een sprongetje maken of een dressuurproefje lopen, als er maar serieus voor geoefend wordt e niet alleen maar buiten hobbelen met lange teugel en dan ineens een wedstrijd rijden zonder goede voorbereiding
heb in de springles een tinker gehad, merrie van 1.68 en sprong met gemak oxers van 1.20! en zo ken ik van meerdere rassen wel enkele uitzonderingen, leuk om te zien maar dat zegt niet dat het hele ras meteen geschikt is voor die tak van de sport

maar t gaat er ook om wat de jury wil zien, dat is het nadeel van een jurysport
die zien liever een lichtvoetige kwpn'er dan een tinker of fries die met wat kabaal door de ring gallopeerd
en eerl;ijk is eerlijk, het oog wil ook wat en een chique hoogebenige kwpn'er oid toont beter dan een wat loggere tinker
moet wel zeggen dat ik zelf enkele friezen ken die wel degelijk een prachtig plaatje zijn in de dressuurring(ook al gaat de galop ook dan nog wat 'lomper') maargoed uitzonderingen zijn er dus altijd

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:59

Sorry ik heb het hele topic niet gelezen
maar ik vind het onzin dat een Tinker of wat dan ook
niet goed zal doen in de wefstrydsport
ikzelf heb ook een Tinker
en je kan niet zeggen dat ik er niet hard voor train om Z te komen
en ja ik heb ook een KWPN

En zeg niet dat jury's iedereen hetzelfde beoordeeld
want dat is niet zo. Want vaak wordt de 1 meer naar voren gehaald
als de ander. Ook al heeft de anders een betere proef neergezet

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:02

Renske_ schreef:
lowara schreef:

maar op onderlinge wedstrijden die jij dus start, heb je vaak ook minder aan concurrentie
ik won onderlinge wedstrijden ook altijd, maar op echte wedstrijden reed ik echt niet altijd bovenaan mee

en ieder paard kan een sprongetje maken of een dressuurproefje lopen, als er maar serieus voor geoefend wordt e niet alleen maar buiten hobbelen met lange teugel en dan ineens een wedstrijd rijden zonder goede voorbereiding
heb in de springles een tinker gehad, merrie van 1.68 en sprong met gemak oxers van 1.20! en zo ken ik van meerdere rassen wel enkele uitzonderingen, leuk om te zien maar dat zegt niet dat het hele ras meteen geschikt is voor die tak van de sport

die zien liever een lichtvoetige kwpn'er dan een tinker of fries die met wat kabaal door de ring gallopeerd

en eerl;ijk is eerlijk, het oog wil ook wat en een chique hoogebenige kwpn'er oid toont beter dan een wat loggere tinker
moet wel zeggen dat ik zelf enkele friezen ken die wel degelijk een prachtig plaatje zijn in de dressuurring(ook al gaat de galop ook dan nog wat 'lomper') maargoed uitzonderingen zijn er dus altijd

Er zijn ook jury's bij
die er stil van zijn als een Tinker of wat dan ook
een nette proef neerzetten 1 die zonder druk ofwat dan ook is uitgevoerd. Ze zijn er stil van
dat ze zelfs geen commentaar op een protocol neerzetten
en dat ze er bewondering & het geweldig vonden om dat te zien

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:05

ik zeg toch ook nergens dat dat niet zo is

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:17

Ik heb wel h eel veel geleerd dit topic zeg!
Zo heb ik net geleerd dat een kwpner direct een automaat is, die met veel geruk en gepluk gereden word, en waar je niets voor heoft te doen. En het zijn ook altijd heel dure paarden heb ik geleerd, en als ruiter ben je een omhooggevallen muts.

Daarintegen is een tinker ofzo veel moeilijker te rijden, en veel meer talent van de ruiter vraagt. Zij worden gereden met veel liefde, geduld, en vooral géén getrek. En deze ruiters zijn dé doorzetters, met échte liefde voor hun paard.

Snap ik het zo goed?

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:20

Het ligt er maar net aan hoe je het zelf ziet
Maar veel mensen onderschatten het nog
hoe het is om op een Tinker te rijden
veel mensen die denken dat een Tinker makkelijk te rijden is

Maar dat kan vies tegen vallen
Ik hebzelf heb een Tinker & een KWPN

Maar het ligt er ook maar net aan met
welk ras je het meest kan opschieten

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:22

Wat is er anders te rijden aan een tinker dan aan een kwpner?
Is het doel niet hetzelfde? En ieder dier heeft zijn eigen minpunten. Ik vind het altijd klinken als een slappe smoes/excuus om een belabberde proef ofzo goed te praten...

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:30

haha
Wie zegt er hier dat ik een proef probeer goed te praten ?
Nee daar ben ik eerlijk over als ik slecht heb gereden heb ik gewoon slecht gereden
Ik zeg alleen dat ze zovaak onderschat worden omdat het harder werken is.
Dan op een kwpn.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:31

Vind jij dat het harder werken is op een koudbloed???

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:35

Hmm, wacht, ik ga even verder met mijn leerproces op bokt... Ik heb hier altijd geleerd dat het doel van dressuur is, om als ruiter zo min mogelijk te doen, en een goed afgericht paard, is "makkelijk" (na) te rijden. De koudbloeden zijn veel minder makkelijk te rijden, wat dus betekend dat de eigenaren van deze koudbloeden mindere ruiters zijn, want ze doen het werk zelf, en dat is niet het doel van de dressuur. Begrijp ik dit goed? En ga me niet aanvallen, het zijn jullie eigen woorden...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:38

Prissiej schreef:
Het ligt er maar net aan hoe je het zelf ziet
Maar veel mensen onderschatten het nog
hoe het is om op een Tinker te rijden
veel mensen die
denken
dat een Tinker makkelijk te rijden is

Maar dat kan vies tegen vallen
Ik hebzelf heb een Tinker & een KWPN

Maar het ligt er ook maar net aan met
welk ras je het meest kan opschieten

ik heb op zoooveel verschillende rassen gereden, begon op een haffie, toen fjordjes, toen een holsteiner, bwp'er en toen tussendoor nog wat friezen(zelfs mee gesprongen ) en heb een tinker dekhengst verzorgd&gereden, ook weleens op een arabiertje(een witte hengst nogwel die van de renbaan komt maar waar ik in de bak mee ging dressuren van griebels op bokt) en laats nog op een welshcob( van rowy op bokt) en een net zadelmakke fries

ervaring zat dus, en voor de westrijdsport kies ik voor mn holsteiner/bwp'er/kwpn'er

en die zijn gemiddeld moeilijker qua karakter dan de anderen en qua bouw weer veel geschikter!
maar je hebt zoveel verschillende bloedlijnen dat je altijd wel een doodsbrave kwpn'er kent en een enome rotzak, dat zegt niets over hoe de gemiddelde kwpn'er is
maar over t algemeen zijn de paarden waar ik voor kies een stuk pittiger met meer karakter dan de fjorden tinkers friezen etc die ik ken en gereden heb

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:38

Renske_ schreef:
lowara schreef:

minder concurrentie? laatste concours 4 groepen van 22 paarden, er mochten per groep 2 door, dus van de 88 combinaties 8 mensen die doormochten.... 3X raden wie door ging naar de finale
zelfde geldt voor springen, ik rij altijd tegen KWPNérs en sportpaarden, maar juist door het coole karakter van mijn Tinker win ik altijd omdat ze niet voor elk hekje op de rem gaat of een hindernis te min vind om te benen op te tillen.
Het oog wil ook wel wat.. maar dat heeft niets te maken met de discussie of een koudbloed geschikt is voor de wedtrsijdsport. ik ken zat paarden waarvan ik denk.. hoe heeft men zo'n lelijk beest ooit kunnen uitkiezen. dat zijn zowel de KWPNérs als koudbloeden. dat heeft niets met presteren te maken

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:41

idd een goed gereden paard ongeacht het ras moet makkelijk na te rijden zijn!
mijn paarden zijn goed na te rijden, en zo ook de friezen die ik ken

alleen zijn sommige oefeningen weer moeilijker te rijden met een fries/tinker/haffie/oid en dat komt door hun bouw, vandaar dat ze minder geschikt zijn als sportpaard

alleen dat laatste wil niet echt duidelijk worden geloof ik

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:41

Maar als je je punten moet hebben van het braaf zijn, dan zit het ook niet goed lijkt me. In ieder geval om hogerop te komen. Die kwpners gaan de hekjes vanzelf minder eng vinden, en dan rij je ze er niet meer uit begrijp ik dus.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:42

Je kan niet alle koudbloeden of kwpn'ers over een kam scheren..... De een zal lastig te rijden zijn en de ander niet.

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:42

@ ACSM
Je moet er harder voor werken wil je hetzelfde kunnen bereiken
maar als je het er eenmaal door heb gereden dan komt het wel

@ destinietje
damn wat kan jij dingen overdrijven zeg
snel op de kast gejaagd ?

Maar uit jou verhaal blijkt dus dat
wy [mensen met een koudbloed] minder goede ruiters zijn ?
nou begryp me niet verkeerd
maar dat is dus niet zo!
en je wil dus ook zeggen dat een Tinker hup zo alles uit zijn eigen doet?
nou nee !
dat is bij geen 1 paard zo