paarden weg doen vanwege financiele problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:04

@tita:
Ik had heel wat gespaart maar het geld gaat snel op
als je paard de ene naar de andere kwaal krijgt en de
dierenartsrekeningen krijgt. Dan heb ik nog dat ik opmezelf
woon dus ook nog heel wat andere rekeningen moet betalen
en dat moest ook allemaal van mijn spaarrekening betaald worden dus kan je nagaan hoe snel je dan door je geld heen bent.

@ Diana1 en blizzard2000 :
Dank jullie ik hoop ook dat ik snel werk vind maar jah ik woon in
een vreselijk gehuchtje geen rijbewijs dus heel moeilijk om hier
werk te vinden

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:04

@Tita: Ik geloof dat er in ieder mensenleven dingen kunnen gebeuren waardoor iemand uiteindelijk zijn leefstijl aan moet passen. Als je je werk kwijtraakt bijvoorbeeld of langdurig ziek bent. Ook kinderen krijgen kan maken dat je je leefstijl aan moet passen.
Schulden ontstaan juist doordat iemand zijn leefstijl niet tijdig aanpast op de nieuwe omstandigheden, dus wel op vakantie blijven gaan, de paarden aanhouden, dure aankopen blijven doen...Dit terwijl de inkomsten en/ of uitgaven zijn veranderd. Ik vind het dan ook niet meer dan verstandig dat iemand bijvoorbeeld zijn paard (wat uiteindelijk toch een luxe is) verkoopt om te voorkomen dat er problemen ontstaan.
Sparen is heel leuk, maar dat is uiteindelijk een lapmiddel in tijden van nood, geen oplossing van je probleem.
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 05-06-09 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:05

Miranda06 schreef:
Mijn paard moet ik binnenkort ook verkopen ik heb geen
werk meer en kan haar niet meer onderhouden.

Wat erg, veel sterkte.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:07

Sparen heeft geen zin, uiteindelijk raakt dat ook langzaam op,mijn pony werd ziek en zo na dat ik hem had verkocht dat had ik nooit allemaal kunnen betalen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:08

Less schreef:
De druk om te laten zien dat je financieel wel wat kan veroorloven is groot en daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.

Ik vind dat niet iets wat anderen of de maatschappij schuld aan hebben, die druk is volgens mij net zo groot als je het zelf toelaat...

Ik vraag me soms echt af waar mensen hun hersenen onderweg hebben achtergelaten. Komaan zeg, je bent volwassen en zoveel iq heb je niet nodig om te bedenken dat als je 100 euro verdient, en je geeft er 150 uit, dat je dan 50 euro in schulden staat. Ik was notabene 9 jaar toen ik die rekensommetjes leerde in school :)* .

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:12

Ik heb alle afleveringen gezien, behalve die van de mevrouw met de paarden. Ik moest afstallen op stal, maar ik denk dat ik er niet heel blij van zou zijn geworden. Ik vind het sowieso heel triest dat dit gebeurt. Dit gun je namelijk echt niemand. Wat mij wel verbaasd is dat sommige mensen in de afleveringen zo hun kont tegen de kribbe aangooien, omdat ze perse bij hun huidige baas willen blijven etc.

Vaste lasten zijn inderdaad erg hoog, maar niet onrealistisch. Ong. 80% van mijn netto loon gaat op aan vaste lasten (hypotheek, eneco, evides, VvE, internet&telefonie&kabel, inboedelverzekering, rechtsbijstandverzekering, zorgverzekering, autoverzekering, wegenbelasting, 2x tanken in de maand, stalling voor mijn paard, lessen, wedstrijden en huishoudgeld). De 20% die ik over houd is dus alleen voor leuke dingen, kleding, reservepotje, sparen en dergelijke.

Wat deze mensen nog bovenop al deze vaste lasten hebben is de aflossing van de schulden en de torenhoge rentebetalingen die hieraan gekoppeld zijn. Daar word je niet blij van, want dit is letterlijk weggegooid geld.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:12

ja, het is ook wel een beetje kinderachtig dat je teveel geld uitgeeft om 'erbij' te horen. Dat deed ik in de brugklas, nu niet meer. Pff, wat maakt mij het uit, bij mij in de buurt wonen allemaal oudere mensen die het financieel al heel wat meer gemaakt hebben als mijn vriend en ik. Moet ik dan ook maar boven mijn stand gaan leven om mee te doen met de buurt? No way, ik ben wie ik ben en doe de dingen zoals ik ze doe, ongeacht hoe de buren dat doen. Grow up zeg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:15

@ Marleen

Tuurlijk heeft sparen wel zin. Doordat jij gespaard had, kon je wel de rekening betalen zonder hiervoor rood te staan / PL of Doorlopend krediet af te sluiten.

Natuurlijk fluctueert je spaarpot. Het doel van sparen is naar mijn idee geld opzij leggen om een grote uitgave te bekostigen, als een nieuwe auto, nieuw paard, DA rekening, vakantie zonder dat je je hiervoor in de schulden hoeft te steken!

Edit: @ Miranda: Phoe, heel veel sterkte toegewenst. Een schrale troost, maar hopelijk kan je een baasje vinden dat net zo goed voor hem zorgt als jij gedaan hebt :(:)
Laatst bijgewerkt door Mootje op 05-06-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:16

Als er iemand is die wat meegemaakt heeft wat geld betreft ben ik het ik ben echter al meer dan 40000 euro kwijt aan alles en nog wat sterker nog meer.

Tuurlijk kan er genoeg gebeuren maar elk mens kan sparen maar de vraag is of ie dat wel wilt.
Je levenstijl moet je aanpassen naar je geldwaarde en niet je geldwaarde naar je levenstijl.
Kun je eigenlijk geen paard onderhouden of jawel wel onderhouden maar als je een keer flinke klap maak dat je blut ben, spaar dan jaar of 5 verder

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

Als je een gezin hebt kan niet alles naar het paard,vooral niet als je een man hebt die niks geeft om paarden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

tita schreef:
Je levenstijl moet je aanpassen naar je geldwaarde en niet je geldwaarde naar je levenstijl.

Wat een prachtige uitspraak......... niets meer aan toe voegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:20

Je kunt natuurlijk door omstandigheden in de schulden komen en misschie idd ook door de crisis, maar 45000????
En dan ook nog moeilijk doen als je je leasemotor met nog een kostenplaatje van 21000 voordat het contract is afbetaald, weg moet doen? Sorry hoor.
Ik vond het een vreemde aflevering, het enige wat ik heb gezien is dat de motor weg moest en de paarden en de hypotheek werd nagecheckt, zodat ze nu maandelijks quite spelen.
Het hele huis was verbouwd toen ze er kwamen wonen (3 jaar geleden) en dat al met een schuld van 20000 euro op de vorige hypotheek?? En dan vrij rap het bijltje erbij neergooien als je praktijk niet zo snel loopt als je had gehoopt?
Nou wie zich brand kan op de blaren zitten.
Er zijn genoeg mensen met een loon wat een stuk minder is, die geen schulden hebben. Mensen moeten niet boven hun stand gaan leven, om indruk te maken op de omgeving, uiteindelijk moet je je hoogdravendheid met schaamte (in dit geval ook nog publiekelijk) bekopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:20

sorry was dubbele post :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-09 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:20

mo_van_dijk schreef:
Ik heb alle afleveringen gezien, behalve die van de mevrouw met de paarden. Ik moest afstallen op stal, maar ik denk dat ik er niet heel blij van zou zijn geworden. Ik vind het sowieso heel triest dat dit gebeurt. Dit gun je namelijk echt niemand. Wat mij wel verbaasd is dat sommige mensen in de afleveringen zo hun kont tegen de kribbe aangooien, omdat ze perse bij hun huidige baas willen blijven etc.

Vaste lasten zijn inderdaad erg hoog, maar niet onrealistisch. Ong. 80% van mijn netto loon gaat op aan vaste lasten (hypotheek, eneco, evides, VvE, internet&telefonie&kabel, inboedelverzekering, rechtsbijstandverzekering, zorgverzekering, autoverzekering, wegenbelasting, 2x tanken in de maand, stalling voor mijn paard, lessen, wedstrijden en huishoudgeld). De 20% die ik over houd is dus alleen voor leuke dingen, kleding, reservepotje, sparen en dergelijke.

Wat deze mensen nog bovenop al deze vaste lasten hebben is de aflossing van de schulden en de torenhoge rentebetalingen die hieraan gekoppeld zijn. Daar word je niet blij van, want dit is letterlijk weggegooid geld.

Sorry effe offline, wat is afstallen??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:22

@ Tita, tuurlijk, daar heb je gelijk in, maar ik zie sparen meer als een buffer voor onvoorziene uitgave, dan een leuke spekker voor de belastingdienst.

Tot op bepaalde hoogte is dit natuurlijk van toepassing. Een gemiddelde nederlander schud namelijk geen €40000 uit zijn mouw, maar ik denk dat een hoop problemen van mensen wel voorkomen had kunnen worden als ze stelselmatig geld opzij gezet hadden, al is het maar €100 in de maand of een ander bedrag dat je kan missen in de maand!

Ik probeer €400 euro in de maand te sparen (incl. spaarloon), maar dat wil niet zeggen dat ik er niet aankom. Als ik ineens bedenk dat ik volgende maand een weekend naar Rome wil, trek ik het van mijn spaarrekening. Ik heb dan wel een spaarrekening waar mijn geld niet ast staat en binnen een dag word overgeboekt, maar toch!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:23

@ Jesito, je bedoelt off-topic :D Afstallen is het voeren van hooi aan alle paarden en koeien, alle paarden / veulens even globaal bekijken op evt. wonden / niet afgedane peeskappen, deuren dicht, lichten uit, poort op slot. Dat dus ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:23

Mo iid daar heb je gelijk in ik heb geen eigen huis wel een gaaf huurhuis :D en iid ik betaal jaarlijks paar honderd euro aan de belasting in vorm van eigen vermogen (betaal je vanaf 20500 of was het nou 21500)

Maar als je goede rente uitkiest ontvang je op jaarbasis meer rente dan dat je rente aan de belasting betaald ondanks dat ie 4% rente rekent

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:24

mo_van_dijk schreef:
@ Jesito, je bedoelt off-topic :D Afstallen is het voeren van hooi aan alle paarden en koeien, alle paarden / veulens even globaal bekijken op evt. wonden / niet afgedane peeskappen, deuren dicht, lichten uit, poort op slot. Dat dus ;)

Nog nooit gehoord, afstallen.
Maar moet ook gebeuren :D
Was effe nieuwsgierig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:25

Citaat:
Ik probeer €400 euro in de maand te sparen (incl. spaarloon), maar dat wil niet zeggen dat ik er niet aankom. Als ik ineens bedenk dat ik volgende maand een weekend naar Rome wil, trek ik het van mijn spaarrekening. Ik heb dan wel een spaarrekening waar mijn geld niet ast staat en binnen een dag word overgeboekt, maar toch!

Dat kan ik niet :o het is echt voor bv een nieuwe auto of iets heel aparts als ik onverwachts naar rome wil dan spaar ik bv 4 maanden 200 euro en leg ik 100 of meer opzij voor het potje vakantie :D
Ik verdeel mijn salaris namelijk in 7 verschillende potjes :Y)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:26

ik heb het ook gezien maar ik vindt het belachelijk...
kijk wat ze verdiende :P

ze hadden die paardjes makkelijk kunnen houden als ze niet zo laks waren geweest :)

een doorsnee gezin met paarden kids etc verdient echt niet zo veel..
en zitten ook niet tot hun strot toe in de schulden.

en dan ook nog zeggen dat hun huis niet luxe is .. PARDON ?

=================================================

overgens zit niemand zonder toestemming aan mijn paardjes,, zoiets zou ik zelf regelen :)
en ze hadden al veel eerder kunnen opmerken dat het zo niet ging :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:29

Wat mij ook zorgen baart, is dat mensen niet weten wat sommige dingen kosten. De wasmachine die ze leaste kostte hen €760 per jaar. Ik heb een WM voor €250 gekocht in de aanbieding bij de makro met een A label. Die zou ik dan theoretisch elke 4 maanden kunnen vervangen en dan ben ik nog goedkoper uit dan zij!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:29

Wij hebben ook jaren een huisje gehuurd terwijl anderen meteen kochten.
Mensen die daar neerbuigend over deden hadden pech, we wilde eerst financieel alles op een rij hebben.
Na jaren hebben we toch een klein huisje gekocht, maar ja toen vonden mensen een tussenwoning maar niks.
Daar kan ik niet wakker van liggen, ik moet er wonen en voor werken en ik wil geen top top hypotheek.
Want een van die mensen die zo neerbuigend deed over onze tussenwoning heeft wel de ouders moeten laten tekenen voor hun te dure huis in de hypotheek te krijgen.
Moet iedereen zelf weten maar ik weet wel dat ik het zelf op kon hoesten.
Daarbij hebben wij gekocht in de tijd dat er sprake was dat de belasting terug gave op de hypotheek weg zou gaan, hier hebben wij rekening mee gehouden.
dus als dat zou gebeuren kunnen wij ons huis nog steeds betalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:30

Ik heb het gisteren ook gezien.

Wat ik eigenlijk nog het allerergste vond is dat ze het spaargeld van de kinderen aan het opmaken waren, terwijl ze qua luxe wel 2 paarden had staan die heel wat kosten in de maand, een leasemotor, een leasewasdroger (hoe kom je erop?) en dat dus helemaal niet konden veroorloven.

Ja, het was heel sneu dat de paarden wegmoesten, maar als je op het punt komt dat je zelfs aan het spaargeld van je eigen kindjes moet komen, dan gaat het hopelijk toch wel een lampje branden :n

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:31

@mo: lessen en wedstrijden vind ik geen vaste lasten. (50 euro voor een wasmachine bij de makro vind ik wel een superdeal :D )

Heb de aflevering niet gezien, maar kan me wat voorstellen bij 20.000 schuld vanwege een huis.. Dat is nog lang geen 45.000.. Lijkt me dat je met die 20.000 er al genoeg aan wil doen om het naar beneden te krijgen ipv het te laten oplopen.. Maar ja heb er ook grotendeels sch**t aan hoe anderen over mij denken, dus hoef geen schijn op te houden..
Vind het doel van een spaarrekening ook om een grote uitgave te kunnen bekostigen (en nog wat reserve te hebben). Zal hem niet leeghalen voor de aankoop van een paard, wel een auto of de DA. Met leeghalen bedoel ik (tijdelijk) opmaken.. (Oja, het openbaar vervoer is hier bagger)
Voor de aanschaf van een paard moet er nog een behoorlijke hoeveelheid overblijven..

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:31

Ik heb ook vol verbazig zitten kijken naar dit programma gisteravond. Hoe is het toch mogelijk dat mensen met een inkomen van € 4.800 toch elke maand structureel € 700 teveel uitgeven? Er zijn heel wat mensen in dit land die het met stukken minder moeten doen en geen dubbie schuld hebben. Per sé dat dure huis moeten kopen met die pedicure praktijk (waar je vervolgens niks mee doet), een dure BMW motor willen rijden maar heb niet kunnen kopen dus dan maar leasen, je paarden de noodzakelijk verzorging ontzeggen omdat je er geen geld voor hebt. Ik vind het nogal wat en heb daarom ook geen medelijden met deze mensen. Het is inderdaad een kwestie van de juiste keuzes maken en deze mensen hebben duidelijk op véél te grote voet geleefd. Als je er geen geld voor hebt dan moet je het ook niet aanschaffen. Hoe simpel kan het zijn? Nooit meer uitgeven dan dat er inkomt, dat moet met zo'n inkomen toch niet moeilijk zijn?