Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damelza

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:43

Wat vinden jullie hiervan?

Citaat:
Bij interesse mag er altijd eens proef gereden worden. Hierbij vraag ik wel een kleine vergoeding voor de tijd die er vrij wordt gemaakt en de begeleiding die we erbij geven aan de ruiter

StalNollie

Berichten: 9224
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:48

Dat komt steeds vaker voor en ergens snap ik het ook. Zo ook van te voren een klein bedrag aanbetalen om de afspraak te bevestigen.
Overigens is dit in Duitsland zeer gebruikelijk

Muze
Berichten: 5336
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:55

Ligt voor mij aan t bedrag.
Begrijp het wel, hoor weleens dat verkopers het idee krijgen dat er mensen zijn die proefritjes/ proef rijden gebruiken als “ gewoon even lekker gratis rijden”.
Geen idee hoor, of dat daadwerkelijk zo is.
Maar vanuit die gedachtegang kan ik er ergens wel inkomen..

Sababber

Berichten: 2726
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:56

Helaas er zijn echt mensen die elke week stallen langsgaan om paarden proef te rijden, zonder intentie om het dier te kopen maar gewoon om zo goedkoop te kunnen rijden.

Ik had een jaar of 6 terug een bijrijdpaard, complex dier dus de verkoop ging moeizaam. Er kwam op ten duur een koper die zogenaamd lichamelijk problemen had en het paard voor langere tijd op locatie zou komen rijden om te kijken of de klik er was en of het lichamelijk haalbaar was voor haar. Na 2 maanden kwam de verkoper er via via achter dat ze dit steeds bij paarden vroeg en zodra de eigenaar van het paard er lucht van kreeg was mevrouw gevlogen. Totaal geen intentie om het paard te kopen, maar wel twee maanden gratis een goed paard onder je bips… :=

Babootje

Berichten: 26519
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:12

Damelza schreef:
Wat vinden jullie hiervan?

Citaat:
Bij interesse mag er altijd eens proef gereden worden. Hierbij vraag ik wel een kleine vergoeding voor de tijd die er vrij wordt gemaakt en de begeleiding die we erbij geven aan de ruiter


Ik snap t wel vanuit het idee om mensen eruit te filteren die alleen voor een gratis ritje komen.

Of ik het zelf zou doen weet ik niet. Maar ik zou sowieso ook mijn paard niet verkopen aan een ruiter/amazone die nog begeleiding nodig heeft bij het proefrijden.
Mijn paard zou ook niet te koop zijn voor beginners of half gevorderden en die hoeven dan ook niet te komen proefrijden. Dat zou ik er ook wel bijzetten/of zeggen.

Lieser
Berichten: 1585
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:39

Belker schreef:
Klopt wel, maar er zijn heel wat “ slachtveulens” buiten Zwitserland verkocht. Sommige bloedlijnen staan bekent om de mindere karakters.
Ik vind het fijne paarden, bewerkbaar, mensgericht maar er zit echt wel een kop op. En dan is het toch echt een koudbloed.

Onze Freiberger (met mooie bloedlijn) heeft verlatingsangst. Met hoofdletters (maar dat zal ik hier niet doen, dat schreeuwt zo :) ). Dus ze kan ineens in paniek raken als een groepje paarden + ruiters zonder haar/ons op buitenrit gaat. Of als merries met hun veulens uit de wei worden gehaald. Of als we op een buitenrit een andere groep paarden met ruiters passeren. Dat is niet bepaald 'koel in de kop'.
Maar vrachtwagens, rennende honden, overvliegende helikopters, bladblazers doen haar dan weer helemaal niks.

Belker

Berichten: 15378
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:55

Lieser schreef:
Belker schreef:
Klopt wel, maar er zijn heel wat “ slachtveulens” buiten Zwitserland verkocht. Sommige bloedlijnen staan bekent om de mindere karakters.
Ik vind het fijne paarden, bewerkbaar, mensgericht maar er zit echt wel een kop op. En dan is het toch echt een koudbloed.

Onze Freiberger (met mooie bloedlijn) heeft verlatingsangst. Met hoofdletters (maar dat zal ik hier niet doen, dat schreeuwt zo :) ). Dus ze kan ineens in paniek raken als een groepje paarden + ruiters zonder haar/ons op buitenrit gaat. Of als merries met hun veulens uit de wei worden gehaald. Of als we op een buitenrit een andere groep paarden met ruiters passeren. Dat is niet bepaald 'koel in de kop'.
Maar vrachtwagens, rennende honden, overvliegende helikopters, bladblazers doen haar dan weer helemaal niks.

Dat dus.
Ze worden verkocht als makkelijke paarden, maar het zijn geen dooie karakters. Er zit heel veel werklust in, het is een koudbloed met dito kracht en karakter en ze zijn heel goed geaard en in het lezen van mens en dier. Die combinatie maakt het soms wat lastiger en voor mensen met angsten niet altijd het beste ras.

Zonnebloem24
Berichten: 70
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:02

Ik ben op zoek naar een Fries, maar wat een uitdaging. Niet zoveel aanbod en wat er staat is mega sensibel, heeft een bemerking of is schreeuwend duur.

Raineri
Berichten: 6333
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:26

Maar ook gevorderde ruiters kunnen begeleiding meenemen toch? Ik vind het leuk (en gezellig) als m’n instructrice meegaat. Soms ben je door emoties/enthousiasme ook wat overweldigd. Voorheen deed ik dit niet maar ga in het vervolg dit wel doen.

Sababber

Berichten: 2726
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:27

Wat versta je onder begeleiden bij het proefrijden? uiteindelijk zit er iemand op je paard die geen idee heeft van je dier. Bij elk paard waar ik ooit ben gaan kijken zat de verkoper in de bak of stond in het midden van de baan.

Soms ging de verkoper me helpen met het rijden van het paard, soms waren ze er alleen maar bij. Uiteindelijk ben je als verkoper dan toch je tijd er aan kwijt, of je nu half les staat te geven óf op een kruk gaat zitten in de hoek.. ik snap best dat er mensen zijn die een vergoeding willen zien voor de tijd.

MariekeS_

Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:38

Sababber schreef:
Wat versta je onder begeleiden bij het proefrijden? uiteindelijk zit er iemand op je paard die geen idee heeft van je dier. Bij elk paard waar ik ooit ben gaan kijken zat de verkoper in de bak of stond in het midden van de baan.

Soms ging de verkoper me helpen met het rijden van het paard, soms waren ze er alleen maar bij. Uiteindelijk ben je als verkoper dan toch je tijd er aan kwijt, of je nu half les staat te geven óf op een kruk gaat zitten in de hoek.. ik snap best dat er mensen zijn die een vergoeding willen zien voor de tijd.


Ik snap dat dan weer niet, die tijd hoort in mijn ogen bij het verkoopproces. Dat moet je dan incalculeren in de vraagprijs en bij verkoop ik opdracht kan dat bijv ook in de commissie doorberekend worden. Daar zou je als koper niet voor hoeven betalen vind ik persoonlijk.

Je hoeft bij een proefrit met een auto toch ook niet de gereden kilometers en benzine te vergoeden? :D

Waar wel verschil in zit is wat de verwachtingen van de verkoper zijn. De één verwacht dat een paard opgezadeld in de knotten klaar staat, waar de ander graag een paard nog samen uit de wei haalt. Dat soort verschillen zou ik me bij een prof stal wel iets bij voor kunnen stellen als er bijzondere verzoeken zijn.

Sababber

Berichten: 2726
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:45

Wil je dus de misbruikers uitsluiten dan is dit wel de enige manier denk ik. Uiteindelijk betaald de koper altijd, of het nu in de vraagprijs zit of niet. Vaak staat er bij dat proefrijden wel bij dat het niet betaald hoeft te worden of wordt verrekend als het paard daadwerkelijk gekocht wordt.

Eef_Bam

Berichten: 4129
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:47

Ik vind het bijzonder om geld te vragen. Maar kan me voorstellen dat als je als verkoper meegemaakt hebt dat mensen gewoon komen om even leuk te rijden zonder interesse.. dat je dat dan toch invoert. Heb weleens gehoord dat mensen zo weleens een ritje willen maken op een goed opgeleid paard wat ze toch niet kunnen betalen. Dus om die mensen af te schrikken snap ik het wel.

Hoewel als je gewoon de wens hebt eens een vliegende wissel te rijden dat je daar misschien ook wel een paar tientjes voor over hebt :+ .

Sky_As

Berichten: 4811
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:06

Ik denk dat grotere stallen dit soms doen om inderdaad te voorkomen dat jantje X de manegeruiter het leuk vind om eens op een hoger geschoold paard te rijden en dat op deze manier doet.

Vaak als je via contactpersonen of via via op een adres terecht komt, zul je echt niet hoeven te betalen, maar dan weten ze dat ze met serieuze mensen te maken hebben. En een particulier is natuurlijk verder niet echt te controleren dat ze serieus zijn.

Hier op bokt heb ik namelijk ook eens iemand voorbij zien komen die opvallend lang eenzelfde soort paard zocht (en dan niet een half jaar lang ofzo, maar echt jaaaaaaren), daarover had ik via via al gehoord dat die schijnbaar dus het ook een sport vind om overal maar te gaan proef rijden.....

Dus ja, in sommige gevallen begrijp ik het, maar dan wel bij hoger geschoolde paarden.
Maar geen paarden in de lagere prijsklasse of projecten. Dat zou hetzelfde zijn dat je als Z ruiter geld zou vragen om een keer ergens een B paard uit te proberen om te kopen....dat paard leert misschien wel dingen juist tijdens dat proefrijden.

Maar goed, misschien komt dat omdat ik de fase van: rijden om te rijden wel voorbij ben.

Ik vind mijn eigen pony leuk om te rijden om naar een doel toe te trainen, en van 1 vriendin als ze op vakantie is ofzo. Maar zomaar op een dier gaan zitten om hem een beetje beweging te geven of even een buitenritje op een vreemd paard is niet meer mijn ding.
Vroeger veel gedaan, maar daar haal ik geen plezier meer uit. Ik vind het totaalplaatje van paarden houden leuk, en het rijden is daar voor mij maar een klein onderdeel van. (Ik zou dan dus ook nooit betalen voor het proefrijden op een paard).
Maar ik kan me voorstellen als je een paard in een hogere prijsklasse op hoger niveau verkoopt, dat je dit het liefste wel zou doen om hobbykijkers te voorkomen. (en mede daarom wil je dus soms ook gewoon met tussenhandelaren werken om dit te voorkomen)

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:35

Niet alleen hogere prijsklasse, heb het helaas ook weleens meegemaakt bij een jong paard en baalde daar achteraf enorm van daar ik ook in moest grijpen tijdens het proefrijden omdat ze echt aan het raggen was. Echt niet cool bij een jong en paar maanden zadelmak paard, daar zat ook weer een paar weken werk aan om die weer goed en verkoopbaar te krijgen. Dus ja, ik begrijp het heel goed als filter.

Sky_As

Berichten: 4811
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:39

ja oke, maar als iemand betaalt en die rijdt vervolgens zo, dan denk ik dat je ze er nog minder makkelijk vanaf trekt dan wanneer ze niet betalen. Het feit dat iemand betaalt wil toch niet zeggen dat ze dan automatisch goed of netjes kunnen rijden?

Nu had je ze haar er toch ook gewoon vanaf kunnen trekken. Als er bij ons een wat groener springpaard verkocht wordt, mogen ze best een paar sprongetjes maken....maar dan worden er echt geen dikke hindernissen gebouwd hoor.

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:42

Goh ik dacht eerst: betalen voor proefrijden? Wat is dat voor raar iets..

Maar ik dacht er dus helemaal niet bij na dat er best mensen zullen zijn die door proefrijden gewoon even willen paardrijden. Wat een gekke mensen heb je er toch tussen zitten :+

Ik snap dus inderdaad best dat je voor een hoger geschoold paard hier een bijdrage voor vraagt. Zeker in dat segment zal dat dan wel eens voorkomen. Ook voor heel jonge dieren kan ik dat snappen. Die hebben er niet echt baat bij als er veel mensen komen proefrijden..

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:56

DenieesB schreef:
Goh ik dacht eerst: betalen voor proefrijden? Wat is dat voor raar iets..

Maar ik dacht er dus helemaal niet bij na dat er best mensen zullen zijn die door proefrijden gewoon even willen paardrijden. Wat een gekke mensen heb je er toch tussen zitten :+

Ik snap dus inderdaad best dat je voor een hoger geschoold paard hier een bijdrage voor vraagt. Zeker in dat segment zal dat dan wel eens voorkomen. Ook voor heel jonge dieren kan ik dat snappen. Die hebben er niet echt baat bij als er veel mensen komen proefrijden..

Maar die laatste categorie is vaak nog zo weinig ingereden dat echt niet iedereen er zomaar voor z'n plezier op zal gaan en dan nog voor betalen ook. Dit zal wel over een bepaalde categorie hoogopgeleide paarden gaan? Ik was meestal al blij als er überhaupt iemand aanwezig was om hem voor te rijden zodat me bewezen werd dat het een berijdbaar paard was wat niet gelijk probeert de ruiter eraf te krijgen.

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:03

Sky_As schreef:
ja oke, maar als iemand betaalt en die rijdt vervolgens zo, dan denk ik dat je ze er nog minder makkelijk vanaf trekt dan wanneer ze niet betalen. Het feit dat iemand betaalt wil toch niet zeggen dat ze dan automatisch goed of netjes kunnen rijden?

Nu had je ze haar er toch ook gewoon vanaf kunnen trekken. Als er bij ons een wat groener springpaard verkocht wordt, mogen ze best een paar sprongetjes maken....maar dan worden er echt geen dikke hindernissen gebouwd hoor.


Er staat toch dat ik ingegrepen heb?

Als ze betalen zou ik dat ook doen, maar je filter dan wel de lui er uit die geen echte interesse hebben. Althans, de drempel wordt hoger om dan te gaan..dat is het idee er achter. Om die free joyriders af te schrikken.

Damelza

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:06

Ik zag het toevallig voorbijkomen op FB. Paard moet 4,5 wortel kosten en de reden voor het betalen is dat het haar werk is met de paarden en de meeste mensen pas 's avonds kunnen en ze officieel dan niet meer aan het werk is. En om enkel de serieuze mensen binnen te krijgen.

Maar het fenomeen 'free joyriders' kende ik ook nog niet :+

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:08

Nouja als je een paard verkoopt en er winst op maakt dan worden daar je uren in uitbetaald toch? De avonduren reden begrijp ik niet zo goed. Maar om alleen serieuze mensen binnen te krijgen des te beter.

Muze
Berichten: 5336
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:11

Dat vond ik wel een kul reden zoals ik m lees

Sky_As

Berichten: 4811
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:15

Elisa2 schreef:
Sky_As schreef:
ja oke, maar als iemand betaalt en die rijdt vervolgens zo, dan denk ik dat je ze er nog minder makkelijk vanaf trekt dan wanneer ze niet betalen. Het feit dat iemand betaalt wil toch niet zeggen dat ze dan automatisch goed of netjes kunnen rijden?

Nu had je ze haar er toch ook gewoon vanaf kunnen trekken. Als er bij ons een wat groener springpaard verkocht wordt, mogen ze best een paar sprongetjes maken....maar dan worden er echt geen dikke hindernissen gebouwd hoor.


Er staat toch dat ik ingegrepen heb?

Als ze betalen zou ik dat ook doen, maar je filter dan wel de lui er uit die geen echte interesse hebben. Althans, de drempel wordt hoger om dan te gaan..dat is het idee er achter. Om die free joyriders af te schrikken.

ahh sorry, verkeerd gelezen....maar dan geldt natuurlijk nog steeds, dat ik denk als iemand ervoor betaalt het als verkoper het misschien nog wel moeilijk wordt om er iets van te zeggen.

Tenminste, als ik op zoek zou zijn naar een jong paard, ik echt niet ga betalen om misschien wel cowboy voor iemand te spelen. Want zoals er zeer onnette kopers zijn, zijn er ook echt schandalige verkopers die klanten gebruiken als cowboy.....
Zowel kopen als verkopen, blijft altijd een risico/gok met wat je op je dam krijgt/ of wat je als koper aantreft.
Qua dat is het soms ook wel fijn om met een tussenpersoon te werken, die filteren dat soort dingen er vaak wel uit, en die hebben connecties waardoor je van beide kanten vaak wel wat meer zekerheid hebt.

(iemand die een tussenpersoon betaalt, kun je vanuit gaan dat dat een serieuze koper is, en de tussenpersoon rijdt als het goed is met zijn klant enkel naar betrouwbare adressen, maar goed, vaak heb je het dan wel over de wat hogere prijsklasse)

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:30

Daar heb je helemaal gelijk in, alles wat je zegt.

Kopen en verkopen kan erg lastig zijn, via een tussenpersoon kan inderdaad wel een stuk prettiger werken. Heb zo ook weleens een tussenpersoon gehad voor Amerikanen en die reedt de paarden ook eerst zelf voor nog.

De meeste kopers zijn gelukkig wel serieus en netjes, alleen die joyriders..tja.

Alja

Berichten: 25668
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:27

MariekeS_ schreef:
Sababber schreef:
Wat versta je onder begeleiden bij het proefrijden? uiteindelijk zit er iemand op je paard die geen idee heeft van je dier. Bij elk paard waar ik ooit ben gaan kijken zat de verkoper in de bak of stond in het midden van de baan.

Soms ging de verkoper me helpen met het rijden van het paard, soms waren ze er alleen maar bij. Uiteindelijk ben je als verkoper dan toch je tijd er aan kwijt, of je nu half les staat te geven óf op een kruk gaat zitten in de hoek.. ik snap best dat er mensen zijn die een vergoeding willen zien voor de tijd.


Ik snap dat dan weer niet, die tijd hoort in mijn ogen bij het verkoopproces. Dat moet je dan incalculeren in de vraagprijs en bij verkoop ik opdracht kan dat bijv ook in de commissie doorberekend worden. Daar zou je als koper niet voor hoeven betalen vind ik persoonlijk.

Je hoeft bij een proefrit met een auto toch ook niet de gereden kilometers en benzine te vergoeden? :D


Nou een proefrit met een auto is ook nog niet zo makkelijk gemaakt hoor!
Bij mijn eerste afspraak had de verkopende partij geen tijd.
Bij de tweede afspraak werd de auto wel erg vies als hij uit de showroom ging.
Bij de derde had ik geluk en mocht ik een stukje rijden :+