Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:50

Wat is dat met die schimmel?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:06

Zinzi_jewel schreef:
Wat is dat met die schimmel?

Ja dat vraag ik me ook af, ik kan verder geen uitleg vinden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:49

Zou gestolen zijn maar heb nu ook andere kant gehoord verkocht als brave pony.. staat gevaarlijk moeder wilde zo n pony niet op stal. Pantykous kunnen we wellicht even contact hebben?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:17

Zoals belooft een update:
Meteen de volgende ochtend, nadat ik naar het paard was gaan kijken, alvast een keuringsafspraak gemaakt. Toen ik de verkoper een bericht stuurde met de info wilde ze inneens niet meer met het paard naar een DA van mijn keuze, kon niet, ging niet, wilde ze niet enz. enz. én beweerde dat ze dat zo nooit gezegd heeft en dat ze onder geen voorwaarde het paard ergens anders laat keuren. Ze was nog met de andere (heel erg) geïntresseerde bezig dus ik zou later nog van haar horen…. Vervolgens een bericht dat de andere kopers ook wilde kopen, maar dan alleen klinisch wilde keuren, maar dat die mensen hem aan mij gunden dus ik kon hem dan bij haar (verkoper) thuis op het erf keuren…. Toen haakte ik af. Ik geloofde er niets van en hou niet van dit soort gedraai en gelieg, dus was er wel klaar mee.
Het vervolg in verkorte versie (ik zal jullie de wonderlijke details besparen 8-) ) Zoals ik al dacht kon er inneens weer van alles toen ik aangaf zo niet tot koop over te willen gaan. Ik mocht een afspraak maken, had geen haast, hij stond niet in de weg, op locatie naar keuze. Toch maar een afspraak gemaakt en er maar niet teveel van verwacht. Maar tot mijn verbazing kwam ze toch met het paard op de afspraak en hij is helemaal goedgekeurd met de complimenten van de DA *\o/*

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:22

Wat een vreemd verhaal mamabird! Staat hij inmiddels bij jou nu? Gefeliciteerd met je nieuwe paard!
Benieuwd naar het echte verhaal van de schimmel hierboven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:28

Gefeliciteerd mamabird *\%/*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:37

mamabird schreef:
Meteen de volgende ochtend, nadat ik naar het paard was gaan kijken, alvast een keuringsafspraak gemaakt. Toen ik de verkoper een bericht stuurde met de info wilde ze inneens niet meer met het paard naar een DA van mijn keuze, kon niet, ging niet, wilde ze niet enz. enz. én beweerde dat ze dat zo nooit gezegd heeft en dat ze onder geen voorwaarde het paard ergens anders laat keuren. Ze was nog met de andere (heel erg) geïntresseerde bezig dus ik zou later nog van haar horen…. Vervolgens een bericht dat de andere kopers ook wilde kopen, maar dan alleen klinisch wilde keuren, maar dat die mensen hem aan mij gunden dus ik kon hem dan bij haar (verkoper) thuis op het erf keuren…. Toen haakte ik af. Ik geloofde er niets van en hou niet van dit soort gedraai en gelieg, dus was er wel klaar mee.
Het vervolg in verkorte versie (ik zal jullie de wonderlijke details besparen 8-) ) Zoals ik al dacht kon er inneens weer van alles toen ik aangaf zo niet tot koop over te willen gaan. Ik mocht een afspraak maken, had geen haast, hij stond niet in de weg, op locatie naar keuze. Toch maar een afspraak gemaakt en er maar niet teveel van verwacht. Maar tot mijn verbazing kwam ze toch met het paard op de afspraak en hij is helemaal goedgekeurd met de complimenten van de DA *\o/*

Proficiat! Ik vermoed dat de verkoper eerst nog met belangstellende nr.2 in onderhandeling was, die voor haar gunstiger leek, maar dat dat toen niets werd en dat daarom ts weer in de picture kwam. Zo zie je, je weet maar nooit en als hij voor jou bestemd is dan krijg je hem.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:40

Gefeliciteerd mamabird!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:34

mamabird schreef:

Wat een gedoe.. :+ snap dat je afhaakte maar gelukkig is uiteindelijk toch alles goed gekomen. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:40

Fijn dat het uiteindelijk goed is gekomen, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:49

Bijzondere wending Mamabird. Sommige verkopers zijn echt bijzonder. Fijn dat ze nu bij jou op stal staat. Veel geluk en plezier ermee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:06

mamabird schreef:

Vind het een heel raar verhaal... Je hebt m toch wel RX laten keuren hoop ik?
Zo ja, gefeliciteerd. (Ik had waarschijnlijk gewoon afgehaakt.)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:39

Heel gek verhaal inderdaad mamabird. Eerste dele van je verhaal deed mij vermoeden dat ze wisten of vermoedden dat hij niet goed was op de foto en daarom alleen klinisch wilden keuren thuis. Maar nou is hij toch goedgekeurd ook rontgen neem ik aan? Had ik ook niet verwacht, en de verkoper zo te lezen ook niet.

Fijn dat er toch een goede afloop is.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:35

Hij was ooit al röntgen helemaal goedgekeurd (maar te lang geleden voor de verzekering), dus daar verwachtte ik geen gekke dingen. Uiteraard is ie helemaal gekeurd (hals, rug, benen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:56

ruitje schreef:
Of gewoon moet denken: dan gaat hij misschien maar minder lang mee.
Ik denk dat de wens om een röntgen schoon paard enerzijds kosten bespaard, want je hebt misschien ( want dat is altijd de vraag) geen medische kosten.
Maar het drijft de prijs van paarden ook enorm op.
Maargoed, dan weet je wel beter waar je aan toe bent, is ook wat waard :+

Wat minder lang mee ik kan me best voorstellen dat soms zo wordt gedacht.
Maar als sport je doel is dan wil je dat ze heel blijven en dan is het ontzettend zonde dat je paard met 8 kreupel wordt op iets dat je had kunnen weten als je RX had gekeurd.
En als sport niet je doel is dan heb je er net zo goed verdriet van als je je paard moet laten inslapen of als je er niet meer mee kunt rijden. En wat doe je er dan mee? Dan heb je er een probleem bij.
Dus ik kies toch altijd voor zoveel mogelijk problemen van tevoren uitsluiten. En dat is inderdaad nog altijd geen garantie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:33

Ik heb al mijn hele leven sportpaarden, alleen een andere sport :D

Mijn huidige dikke Fjord niet meegerekend, maar die heb ik uit een natuurgebied getrokken voor de prijs van een röntgenkeuring zullen we maar zeggen :')

Ik denk eigenlijk dat in mijn sport, maar dat vul ik in hoor, er in de 'echte professionele sport' ( daar bedoel ik iemand mee die er 8 of 30 heeft staan ) juist minder een probleem word gemaakt van een RX gebrek als het doel alleen is sport( en dus niet latere verkoop) .

Geen idee of dat bij de PRO's in de dressuur en springsport ook zo is?

Maar ik kwam hier meer op met dat het logisch is dat wanneer je zeg maar 10 brave goed bewegende te koop hebt staan en er daarvan 6 afvallen op röntgen, de andere 4 duurder worden.

En daar klaagt iedereen over, maar het is nu duurder en kost je later mogelijk minder zeg maar denk ik dan :D

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:40

Ik denk dat in de professionele sport er veel minder moeilijk over wordt gedaan zeker als ze presteren. Daarin is het vooral belangrijk dat ze functioneren.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:46

Ruitje, zonder zelf een prof te zijn denk ik dat ik hem wel kan invullen. Enerzijds betalen de meeste profs hun sport door er af en toe een te verkopen, en dan zijn goede foto's erg belangrijk voor de prijs. Anderzijds duurt het opleiden van een paard tot het hoogste niveau al snel 6 jaar. Dus zelfs als je niet als doel verkopen hebt, wil men gewoon een gezonden om zo min mogelijk risico te hebben op uitval onderweg door blessures. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar een bemerking betekent meestal een verhoogd risico. En dat is best zonde als je jaren in een paard investeerd.

Kan het zijn dat in de drafsport het opleidingstraject veel korter is, en rontgen daardoor minder relevant is?
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 27-04-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:46

Idee heb ik ook ruitje. Ik had in 2021 bijna een ontzettend leuke merrie gekocht van 1,5. Alleen, een van haar voorhoeven was stijler dan de ander. Ook hier naar ervaringen gevraagd en uiteindelijk niet gedaan. Was wel echt weg van het beestje en de eigenaresse gunde mij het diertje ook. Laatst paard nog eens gezocht en het dier staat nu op een professionele stal waar ze wordt uitgebracht door een young rider. En ik snap het ergens wel. Voor het beestje wellicht wat ontwikkeld heb je de investering er misschien al wel uitgereden en hou je haar aan als draagmerrie/fokmerrie. Hoop van niet overigens met die beenstand. Maar om aan te geven dat zij kans makkelijker nemen. Ze hebben vast net zoveel passie voor de sport en liefde voor het dier, maar het financiële plaatje en de motivatie ligt anders. Ik heb een vriendin voor het leven, waar ik ver mee wil komen, en mijn enige paard. Een professioneel paardenhouder wilt goed presteren met alle waarde die het brengt. Ik denk ook heel goed voor haar dat ze daar heen is. Ze kan nu toch schitteren, en nadien wordt vast ook een mooi huis gezocht. Ik zou minder plezier beleven omdat de hoefstand mij stress geeft.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:06

Toch zie en hoor ik in de springsport ook genoeg paarden die onderling verkocht worden voor veel geld die op röntgen niet 100% zijn hoor. Maar inderdaad wel presteren boven amateur niveau en met de nieuwe ruiter ook al snel weer op dat niveau gespot worden op concours. Ik denk dat het er maar net aan ligt wat ze willen met zo’n paard en als dat ‘even’ op niveau rijden is of een junior ruiter helpen met een ervaren paard bijvoorbeeld. Voor het nog hogere geld en de jongere paarden die veelbelovend zijn ligt het soms wel anders maar handel is handel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:27

Eef_Bam schreef:
Kan het zijn dat in de drafsport het opleidingstraject veel korter is, en rontgen daardoor minder relevant is?

Ik denk dat je daar de spijker op de kop hebt. Ren en drafsportpaarden lopen met 2 a3 jaar al op topniveau. Een dressuurpaard zit 6 jaar investering in om ze op niveau te krijgen. Een springpaard mag ook pas met een jaar of 6 a 7 internationaal presteren. Dus die weg van opleiding is lang en zit je dan lekker in t Z2 ofzo met een paard en t breekt dan af door artrose of andere ellende die je van tevoren had kunnen weten is je hele investering weg.
En het is ook echt niet zo dat iedere bemerking ook tot kreupelheid leidt maar er zijn er waarvan je t vrij zeker kunt weten.

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:11

Joh ik denk dat er neer paarden niet goed dan wel goed zijn op de foto die presteren.
In de tijd dat ik op de kliniek werkte hadden we 5 operaties per dag ongeveer jaarrond. 80% daarvan chip en ocd operaties bij rijpaarden. Vandaag was ik er toevallig weer voor iets anders. Staan momenteel 35 paarden... op 2 na alles rijpaarden voor been operaties.

Daarnaast zie ik op mijn huidige werk wekelijks een 5 a 600 springpaarden door de ring komen. Veelal voor de handel. Presteren ze dan is die bemerking helemaal geen issue. Dus ja ik ga echt wel met ruitje mee. Veel goede paarden worden ook onderling verkocht/in ander segment. Dus ook voor verkoop maakt die mindere foto dan niet zo uit mits ze presteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:56

kyrkelover schreef:
Joh ik denk dat er neer paarden niet goed dan wel goed zijn op de foto die presteren.
In de tijd dat ik op de kliniek werkte hadden we 5 operaties per dag ongeveer jaarrond. 80% daarvan chip en ocd operaties bij rijpaarden. Vandaag was ik er toevallig weer voor iets anders. Staan momenteel 35 paarden... op 2 na alles rijpaarden voor been operaties.

Daarnaast zie ik op mijn huidige werk wekelijks een 5 a 600 springpaarden door de ring komen. Veelal voor de handel. Presteren ze dan is die bemerking helemaal geen issue. Dus ja ik ga echt wel met ruitje mee. Veel goede paarden worden ook onderling verkocht/in ander segment. Dus ook voor verkoop maakt die mindere foto dan niet zo uit mits ze presteren.

En die paarden gaan voor 15k van de hand?

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:00

Dat wat in de ring springt krijg je echt niet voor 15k.
Dat wat geopereerd wordt zal aan de ernst liggen en kwaliteit vh paard zelf.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:33

Babootje schreef:
Eef_Bam schreef:

Ik denk dat je daar de spijker op de kop hebt. Ren en drafsportpaarden lopen met 2 a3 jaar al op topniveau. Een dressuurpaard zit 6 jaar investering in om ze op niveau te krijgen. Een springpaard mag ook pas met een jaar of 6 a 7 internationaal presteren. Dus die weg van opleiding is lang en zit je dan lekker in t Z2 ofzo met een paard en t breekt dan af door artrose of andere ellende die je van tevoren had kunnen weten is je hele investering weg.
En het is ook echt niet zo dat iedere bemerking ook tot kreupelheid leidt maar er zijn er waarvan je t vrij zeker kunt weten.

Dravers lopen niet als 2 of 3 jarige op topniveau. Nationaal is als 4 jarige de belangrijkste koers, internationaal zijn de grootste koersen later. En nationaal is er later ook echt nog van alles te winnen. 2 jarigen worden amper gestart. Het is Amerika niet :)

Je moet dan wel alles tegen elkaar wegstrepen en ik denk dat vergelijken dan lastiger word?

Een gemiddelde draver jaarling word voor 14.000 verkocht, een KWPNer voor 4.700. 95% van de Dravers komen als jaarling bij een PRO terecht of een amateur die hem koopt met dezelfde verwachtingen als een PRO( topsport en zonder talent verkoop ik hem voor recreatie). Dravers krijgen uitmuntende medische begeleiding en komen op een uitzondering na buiten met vrienden. Daarnaast komt het grootste deel terecht bij trainers die 10 of meer jonge paarden opleiden per jaar en er dus ook vanuitgaan dat ze dat niet alle 10 ( of 60) gaan redden.

Die 3 dingen zorgen er ook voor dat er veel eerder een streep getrokken word door een carrière, immers: wij nemen dat ze verongelukken in het land mee als risico, maar staan ook voor het minste geringste op een kliniek. En als die kliniek zegt: prognose voor sportpaard 20%, dan denk je: kost wel 800 per maand om 'm in training te hebben... En de trainer denkt: Ja, ik heb er nog 20 om te trainen, die niet zo talentvolle moet maar weg :)

Ik denk, dat het grootste verschil 'm eigenlijk zit in de emotie.

Wil niet zeggen dat ik mij niet hecht aan een paard, maar ik ga er vanuit dat hij weer weg gaat.

En ik denk dat een pro dat in de springsport of dressuursport ook doet?

Maar nogmaals: ik ben niet voor of tegen ofzo, ik noemde dit als reden voor de hogere prijzen. En daar moet je dan ( sorry :') voor wie ik beledig) niet over 'zeuren' als amateur die 10.000 meer moet betalen voor een RX schoon paard, want eigenlijk is wat je doet: die 10.000 inwisselen voor 10.000 die je later niet wil uitgeven.

Daar is toch ook niet iets mis mee ofzo? Maar ik denk dus dat er in wezen niet betaald word voor het RX schone paard, maar voor het niet emotioneel aankunnen vroeg afscheid te nemen van een paard?