Dierenbescherming tegen paardrijden?Lees!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:15

Dit gaat zeken niet gebeuren, maar toch een knuppel in het hoenderhok in paardrijland, kan niet zo heel veel kwaad, er gebeurt veel wat niet door de beugel kan imo

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 21:20

karin en Dana:
Allebei mee eens!

Ethelate

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:26

de DB komt pas als een paard zonder eten en drinken staat of nooit bekapt wordt...
en zou nou tegen paarden sport zijn?
een paard wat moet presteren wordt (meestal, uitzonderingen daargelaten) goed verzorgt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:38

fabienne schreef:
Een van mijn pensionklanten is van de week naar Zweden geweest, waar een goedgekeurde zoon van zijn K welsh merrie staat, en daar blijkt het VERPLICHT dat ALLE paarden het hele jaar door een vastgesteld aantal uren per dag WEIDEGANG MOETEN KRIJGEN.......is daar dus gewoon wettelijk verplicht!!!!!!



Verward Dit is niet wettelijk verplicht hier hoor, maar wel gangbaar. Ze zijn hier niet zulke pieperds met hun paarden. Als er een meter sneeuw ligt gaan ze dus gewoon naar buiten. Overigens, als het kouder dan +/- -5 is vriest de sneeuw niet meer aan de ijzers vast, dus gewoon een extra deken op en ze hebben nergens last van. Het is op pensionstallen hier heel normaal dat het personeel dekens voor je wisselt etc. Uitmesten daarentegen wordt je vrijwel overal geacht zelf te doen. Op veel pensionstallen zet het personeel de paarden buiten en moet je ze zelf weer binnenhalen. Ik vind over het algemeen dat de Zweden veel 'paardvriendelijker' met hun paarden omgaan dan er op het gros van de NL stallen aan toe gaat. Maar er is hier domweg veel meer ruimte voor alles. In Nl heb je simpelweg een hoop minder grasland dan hier...

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:03

Hmz ik denk dat ik mijn lidmaatschap eens ga opzeggen Schijnheilig Cool

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:23

Marrie schreef:
Hmz ik denk dat ik mijn lidmaatschap eens ga opzeggen Schijnheilig Cool

Dat dacht ik nou ook.
En met de collectebus lopen doe ik dan ook maar niet meer Boos!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:26

Kimmes"]
[quote="Marrie schreef:
Hmz ik denk dat ik mijn lidmaatschap eens ga opzeggen Schijnheilig Cool

Dat dacht ik nou ook.
En met de collectebus lopen doe ik dan ook maar niet meer Boos!
[/quote]

Hallo!!! jullie willen echt niet lezen he? Er is al lang en breed besproken dat dit artikel NIET van de DB afkomstig is en ook dat de DB NIET tegen paardrijden is. Frusty

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:04

ALs het echt zo is, dat de DB tegen paardrijden is, waarom dan niet tegen het houden van honden, katten, vissen, cavia's, konijnen, hamsters?

Overigens vind ik het onzin dat een paard in een kleine stal rustiger is dan in een grote. Ik word panisch als ik opgesloten zit in een wc van 1,5 x 1,5. Meer beweging in een grotere stal is beter voor een paard (ik ben zelf voor het weiland met schuilstal)

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:59

ellenlouise schreef:
...en ook dat de DB NIET tegen paardrijden is. Frusty


De DB is in principe tegen paardensport, zoals ze daar zelf zeggen. Klein nuanceverschil. Knipoog

En idd, het betreffende artikel is NIET van de DB, maar geeft de mening weer van iemand die bij de Bit werkt.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:03

Ik had niet het hele topic doorgelezen.
Sorry hoor.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:19

ellenlouise"]
[quote="Kimmes"][quote="Marrie schreef:
Hmz ik denk dat ik mijn lidmaatschap eens ga opzeggen Schijnheilig Cool

Dat dacht ik nou ook.
En met de collectebus lopen doe ik dan ook maar niet meer Boos!
[/quote]

Hallo!!! jullie willen echt niet lezen he? Er is al lang en breed besproken dat dit artikel NIET van de DB afkomstig is en ook dat de DB NIET tegen paardrijden is. Frusty
[/quote]

Nou dan nog vind ik het een rare organisatie!

Volgens mij zijn er wel beter dingen om je druk over te maken dan de paardenSPORT.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:29

Ik ben lid van de dierenbescherming en heb zelf een paard. Als je heel eerlijk bent voor jezelf dan zou je het toch wel een beetje eens moeten zijn met deze zienswijze. Kijk eens om je heen op wedstrijden en zo. Hoe vaak wordt er onnodig met de zweep getikt of zelfs geslagen? Hoeveel paarden worden onder dwang aan de teugel gedtrokken met een scherp bit in de mond? Hoeveel paarden staan de hele week in een donkere stal om alleen 's zondags, als het toevallig eens goed weer is, een buitenrit mee te maken van 5 uur? Hoeveel paarden moeten na een week rust aan de bijzetteugel of slofteugel anderhalf uur werken? Gebeurt echt nog wel vaak hoor. Ik zeg niet dat ik heilig ben, integendeel. Ik erger me ook regelmatig tijdens het rijden en gebruik dan de zweep of zo. Maar als ik dan afstap dan heb ik altijd spijt en neem ik me voor om paardvriendelijker te gaan rijden. En dat is best moeilijk.
Ik probeer zelf altijd met een goed gevoel van mijn paard af te stappen, het gevoel dat we samen er iets leuks van gemaakt hebben die dag.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:29

Maar dan gaat het natuurlijk niet over paardrijden!!!
Dan gaat het puur om de omgang en verzorging van het paard.En dat moet natuurlijk altijd voorop staan.
En als dat niet goed is,mag de DB er van mij best wat van zeggen
Maar dan niet zeuren over het paardrijden in het algemeen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 00:27

Ik meen serieus dat ik vind dat de paarden en ponys in Nederland het over t algemeen genomen goed hebben.
Zeker de sportpaarden. (!!!)

Daarom ben ik het ook niet eens met de stelling: verboden moet worden de paarden SPORT.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:54

Nee, en wat is dan sport?

Om mijn recreatiehobbelpony gezond te houden moet ze ook wel is goed aan het werk hoor. En ja, soms met een stukje dwang (Moet ze even gemotiveerd worden... Knipoog). Ben ik nu een dierenmishandelaar?

Ik probeer haar gezond en soepel te houden, maar of ze dat dan zelf op zo'n moment leuk vind....

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:01

Ik vind het echt heel dom. De meeste paarden hebben plezier in hun werk en dan zou je paardrijden gaan verbieden?¿?

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:44

Het blijft een leuk discussie onderwerp he!
Ik ben het er wel mee eens dat er in ieder geval strenger gecontroleed mag worden op wedstrijden enzo.
als je idd ziet hoeveel paarden er of een heel scherp bit hebben of met de zweep van te voren " bewerkt" worden dan ben ik het geheel mee eens dat hier strenger op gecontroleerd zou moeten worden.


Groetjes Floor Party!!

dewaalpony
Berichten: 0
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:47

jah onzin vind ik het!

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:59

Citaat:
jah onzin vind ik het!

wat vind je onzin dan?

Cowhorsegurl
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Dierenbescherming tegen paardrijden?Lees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:49

Even mijn mening:

Wat iedereen blijkt te vergeten is: om te zien of een paard gelukkig is moet je kijken naar:

1. goede gezondheid
2. normaal paardengedrag(oplettend naar omgeving, onrustig als hij eten moet krijgen(indien dit op vaste tijden gebeurt) ,enz.)
3. geen stalgebreken


Sommige paarden willen niet 24 uur per dag bij een ander paard staan, mijn paard bijvoorbeeld (een tinker! ) word helemaal depressief als ze 24 uur per dag (nouja 23 uur, ze word ook gereden) bij een ander paard in de paddock moet staan. Mijn actie was dan ook om dr meteen snachts in dr eigen stalletje te zetten. Nu is ze helemaal gelukkig. Een paard bij ons op stal wil na 1 uur in de wei alweer naar binnen en dat is echt niet omdat daar eten op hem wacht(dat heeft ie altijd al op), hij vind het in stal fijner.

wat we ook wel eens vergeten is dat onze paarden maar tot op een bepaalde hoogte paardengedrag kunnen vertonen. Tuurlijk weten ze hoe ze zich moeten gedragen als paard, maar ze zijn zo geevolueerd dat ze daarom een stal best tolereren. De meeste paarden die ik ken zijn hardstikke gelukkig als ze snachts in hun stalletje mogen staan.

Natuurlijk ben ik er voor om een minimaal aantal uren in te stellen dat een paard naar buiten moet, dat is gewoon beter voor spieren, gewrichten, weerstand, sociaal contact etc. Een grotere stal weet ik idd niet of zin heeft. groepstalling wel mits het paard daar ZELF gelukkig bij is.

tis maar een mening

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Dierenbescherming tegen paardrijden?Lees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:53

hoe kom je eraan Dit topic is al anderhalf jaar oud

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Dierenbescherming tegen paardrijden?Lees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:58

Idd hahahaha .

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Dierenbescherming tegen paardrijden?Lees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:13

Dit topic wordt preventief op slot gezet omdat het stof dat erop licht een direct gevaar voor de gezondheid is