paardrijden gevaarlijke sport?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:28

ja paardrijden is een gevaarlijke sport!!sommige kennen zeggen van het is nie gevaarlijk het IS gewoon gevaarlijk!!maar ik ken er niks aan doen dat ik toch nog steeds rij ik ben besmet met het paardenvirus:D

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:28

ja paardrijden is een gevaarlijke sport!!sommige kennen zeggen van het is nie gevaarlijk het IS gewoon gevaarlijk!!maar ik ken er niks aan doen dat ik toch nog steeds rij ik ben besmet met het paardenvirus:D

Elfie

Berichten: 776
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:13

Paardrijden IS inderdaad een gevaarlijke sport, je hebt zoals reeds aangehaald steeds te maken met een onvoorspelbare factor, het paard als levend dier...
Ik heb ooit eens een gesprek gehad met een chirurg, paardrijden zei hij, stond in de top 5 van gevaarlijkste sporten, maar persoonlijk vond hij paardrijden de gevaarlijkste sport die er bestaat, dit omdat bij ongelukken met paarden de vreselijkste letsels voorkomen. Zelf, zo zei hij, zou hij nooit of te nimmer op een paard kruipen, hij had wel genoeg gezien.

Nu moet ik zelf zeggen dat ik niet zo een grote held ben (oa op het gebied van paardrijden), dus ik zelf zal nooit onnodige risico's nemen (allé, ik probeer de risico's zo veel mogelijk te beperken). Heb me zelf al vaak afgevraagd waarom ik in godsnaam zo een gevaarlijke sport wil beoefenen, maar ik ben nu eenmaal verslaafd en afkicken is blijkbaar onmogelijk...

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:51

Ja, paardrijden is een gevaarlijke sport, je zit op de rug van een vluchtdier. Dus zonder risico in het nooit.

En dat verhaal wat de topicstarter vertelt over dat ongeluk met die friezen bewijst volgens mij juist dat het gevaarlijk is omdat het om dieren gaat.
Als je bij een hokeyveld een emmer naar beneden gooit oid, zal er niemand op hol slaan, en gebeuren er ook geen ongelukken.
Laatst bijgewerkt door ajbdhrtls138 op 12-04-04 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:59

Citaat:
Ik heb ooit eens een gesprek gehad met een chirurg, paardrijden zei hij, stond in de top 5 van gevaarlijkste sporten

klopt, ik moest een keer geopereerd worden door een neuro-chirurg, die vroeg wat mijn hobby's waren, toen ik paardrijden zei, nam hij me mee naar een afdeling waar allemaal comateuze mensen in tracties lagen........van de 15 die er lagen, waren er 10 slachtoffer van een ongeluk tijdens het paardrijden........

helaas heeft dit me niet kunnen weerhouden, ik heb weer een paard gekocht en ben weer aanhet rijden......

Zelf doet die chirurg aan ligfietsen, de grote vijand van mijn paard dus Clown

gabyfedde

Berichten: 11899
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:03

Als er wat mis gaat gaat het vaak ook goed mis.
Maar als je kijkt hoeveel er op een voetbalwedstrijd geblesseerd raken in verhouding tot een paardrijwedstrijd valt het vaak nog wel mee.
Ik heb ook een paar ongelukken gehad (met pony/paard) waardoor ik geblesseerd raakte, maar stoppen met rijden ho maar!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:03

Ja, paardrijden is gevaarlijk. Iedereen valt wel eens die paardrijdt, en je kan ongelukkig terecht komen. Daarbij komt dat paarden nou eenmaal levende wezens zijn, en je kan dan wel vaak weten wat ze willen gaan doen maar soms zijn ze toch wel onvoorspelbaar. Ze zien en horen dingen die wij niet opmerken, en het blijven vluchtdieren. En zoals hier ook al eens is gezegd; paardrijden staat in de top 5 van risicosporten.
Maarrr...dit alles wil niet zeggen dat paardrijden súpertof is en dat ik súper veel van paarden houd!!!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:57

Ik zit nu in het gips omdat ik 2 weken geleden van mij o zo lieve paard ben gelanceerd met opstappen... Pols op 2 plaatsen gebroken... En als kadootje hebben ze hem ook nog eens even flink gezet!! Huilen Beetje gevaarlijk kan het dus wel zijn ja, maar ja dat is het risico van het vak! Ach gut

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:03

Okkie1 schreef:
Paardrijden staat volgens mij in de top5 van risico sporten.


Ja dit zal best, maar die mensen weten er dus echt niets van .
Met hockey (bijvoorbeeld) heb je echt véél eerder écht een blessure als je een klap krijgt. Als je eraf valt van een paard, heb je echt niet altijd pijn.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:11

men kan wel zeggen van paardrijden is gevaarlijk, ik doe t niet meer..

maar alles is eigenlijk gevaarlijk. overal zit een risico aan.. aan alle sporten...

ik kan nu ook de weg op lopen en overreden worden.. als ik wil dat nix me overkomt.. kan ik beter dag en nacht in bed blijven liggen..

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:15

eefke schreef:
als ik wil dat nix me overkomt.. kan ik beter dag en nacht in bed blijven liggen..

Hmm dan kun je nog door je bed heenzakken om maar is een voorbeeld te noemen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:16

in bed gaan nog altijd de meeste mensen dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:21


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:33

sjaantje"]
[quote="Okkie1 schreef:
Paardrijden staat volgens mij in de top5 van risico sporten.


Ja dit zal best, maar die mensen weten er dus echt niets van .
Met hockey (bijvoorbeeld) heb je echt véél eerder écht een blessure als je een klap krijgt. Als je eraf valt van een paard, heb je echt niet altijd pijn.
[/quote]


Eerlijk gezegd lijkt me dat precies andersom. Bovendien zal een paard onverwachter reageren dan een mens.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:42

Ineke2"]
[quote="eefke schreef:
als ik wil dat nix me overkomt.. kan ik beter dag en nacht in bed blijven liggen..

Hmm dan kun je nog door je bed heenzakken om maar is een voorbeeld te noemen Haha!
[/quote]


jaaah okeej je heb t gelijk Knipoog

bij wijze van spreke dan Tong uitsteken

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:03

Paardrijden is een gevaarlijke sport. Maar neem als voorbeeld: Anky valt van paard en breekt been op twee plaatsen. Het hele nieuws staat op zijn kop en gelijk negatieve aandacht aan de paardensport.

Tuurlijk is het gevaarlijk, het zijn levende dieren met harde hoeven eronder en een zwaar gewicht, maar andere sporten zijn ook gevaarlijk. Neem rugby, of mensen die als hobby worstellen en boksen Verward Dat is zeker niet gevaarlijk???

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:07

Meestal realiseer je je niet hoe gevaarlijk het is, maar als het dan een keer goed fout gaat, zie je eigenlijk wat er allemaal kan gebeuren, en wat je er allemaal aan over kunt houden. Dat is natuurlijk met heel veel sporten zo, maar bij paardrijden is het risico toch wel wat groter. Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:21

sjaantje"]
[quote="Okkie1 schreef:
Paardrijden staat volgens mij in de top5 van risico sporten.


Ja dit zal best, maar die mensen weten er dus echt niets van .
Met hockey (bijvoorbeeld) heb je echt véél eerder écht een blessure als je een klap krijgt. Als je eraf valt van een paard, heb je echt niet altijd pijn.
[/quote]

WIE weet er niks vanaf? De mensen die dat onderzocht hebben (met officiële cijfers, waar dus nog niet eens alle ongelukken van genoteerd staan) of de mensen die ongelukken hebben gehad? Want dan zou zelfs Anky een leek zijn.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:42

Volgens mij is paardrijden op zich niet veel gevaarlijker dan veel andere sporten. Het hoge aantal ongelukken heeft voor mijn gevoel veel te maken met mensen die zichzelf overschatten of hun verstand niet gebruiken.
Als ik op een stal een meidje met een druk arabiertje aan de teugel hoor verzuchten dat ik toch zo'n lekker rustig paard heb en dat haar dat toch zo fijn lijkt. En dan blijkt dat zij nooit zo'n paard zou kopen, want iedereen zou haar uitlachen met een trekpaard. Moet ik het dan nog gek vinden als zij in de eerstvolgende les weer eens van haar paard kwakt?
En dergelijke figuren kwam ik op maneges regelmatig tegen!

Om nog maar te zwijgen van die mensen die na een half jaartje manegeles een eigen paard kopen (handiger, goedkoper), liefst een goed ingereden, minsten M..., hoog in het bloed staand paard. En dan daar vervolgens hooguit 1 a 2 keer per week mee gaan rijden en zo nu en dan een wedstrijdje of buitenrit doen.
En die vinden het dan gek als zo'n paard na een poosje minder goed en braaf blijkt te worden. Als of het een machine is, die je met bepaalde kwaliteiten koopt, in de kast kunt zetten en verwacht dat alles nog perfect werkt als je er eens even tijd en zin in hebt!
Zo krijg je dus ook veel ongelukken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 14:47

mee eens feufollet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:17

Dat gaf ik idd in het begin van het topic ook al aan.
idd een goed sportpaard, niet te oud, hoog in het bloed, 2x per week uit stal maar wel 6 kg krachtvoer per dag
Jippie ayoooh Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 17:20

dan vlieg je letterlijk en figuurlijk denk ik...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:43

Dat zijn alle goede ingredienten voor een meer dan gemiddeld durend ziekenhuisbezoek Haha! Haha!

En m dan als handelaar terugkrijgen want hij is niet zo braaf, en dan het vingertje naar de handelaar

Yessy

Berichten: 23039
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:39

runningkawa schreef:
Dat gaf ik idd in het begin van het topic ook al aan.
idd een goed sportpaard, niet te oud, hoog in het bloed, 2x per week uit stal maar wel 6 kg krachtvoer per dag
Jippie ayoooh Haha!

dat lijkt me leuk Haha!

om naar te kijken dan he Cool

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 02:19

paardrijden is i volgens mij inderdaad een gevaarlijke sport die niet voor niks bij die top 5 zit. Je hebt te maken met dieren en dan ook nog eens een vluchtdier je kan er denk ik heel lang over praten maar die combinatie blijft gevaarlijk niks zo onvoorspelbaar als een dier en hier zit je nog eens op dus bij onvoorspelbaar gedrag heb je als ruiter toch echt pech hoe goed je de rijkunst ook beheerst.
Rij nu ruim 20 jaar paard en ben er maar heel weinig afgevallen maar als het fout gaat gaat het vaak goed fout.