Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:37

Spannend! Ik volg ook mee. :j

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 18:16

Leuk dat je volgt Volte!

Skyla heeft vannacht en vanmorgen meer gelegen dan anders. En ze poept ook nog steeds veel! Toen ik haar mee wilde nemen voor een wandelingetje raakte mijn Haflinger ruin (de leider van de kudde) helemaal in paniek. Skyla vond het ook niet relaxed dus we zijn maar weer omgekeerd. Ik heb haar nog even los gelaten in de tuin en daar heeft ze nog even heen en weer gerend en ging toen zelf naar haar eigen stukje terug. Onze andere Shetlander blijft nu heel veel bij Skyla in de buurt en maakt veel contact met haar (terwijl ze nooit dikke vriendinnen waren em zij het het zwaarste te verduren had van Skyla's aanvallen).
Vandaag mocht ik ineens wel uitgebreid aan Skyla's buik voelen en tegen haar aan staan, ik heb het idee dat ik wel wat voelde maar ik weet het niet helemaal zeker...

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:19

Swift schreef:
Leuk dat je volgt Volte!

Skyla heeft vannacht en vanmorgen meer gelegen dan anders. En ze poept ook nog steeds veel! Toen ik haar mee wilde nemen voor een wandelingetje raakte mijn Haflinger ruin (de leider van de kudde) helemaal in paniek. Skyla vond het ook niet relaxed dus we zijn maar weer omgekeerd. Ik heb haar nog even los gelaten in de tuin en daar heeft ze nog even heen en weer gerend en ging toen zelf naar haar eigen stukje terug. Onze andere Shetlander blijft nu heel veel bij Skyla in de buurt en maakt veel contact met haar (terwijl ze nooit dikke vriendinnen waren em zij het het zwaarste te verduren had van Skyla's aanvallen).
Vandaag mocht ik ineens wel uitgebreid aan Skyla's buik voelen en tegen haar aan staan, ik heb het idee dat ik wel wat voelde maar ik weet het niet helemaal zeker...


Spannend! Het veranderende gedrag van de andere zegt ook wel wat denk ik?

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 18:27

Ik vind hun gedragsverandering wel opvallend. Mijn Haflinger heeft de dracht, geboorte en veulen tijd van ons Tinker veulen ook meegemaakt en was toen heel erg betrokken, lief en zorgzaam. Volgens de handelaar waar ik onze andere Shetlander gekocht heb is zij in het verleden altijd ingezet als fokmerrie.
Skyla zelf vind ik ook wel echt weer anders nu qua gedrag. Qua uiterlijk zie ik nog geen grote verschillen...

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:00

Als ik naar mijn merrie keek met haar drachten waren er een paar dingen die echt wel opvielen
* niet meer willen kroelen met andere paarden. Normaal deed ze niets liever
* juist zich afzonderen van de kudde
* moe en veel liggen
* narigheid, chagrijnig
* meer mesten
* minder hooi eten met vlagen of bunkeren als een malle


Daarnaast echt wel een uier aanmaken, lage ph etc. Maar goed bij mij geeft ze veulen 2 en 3 gekregen.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:20

Wat een leuk dier, ze lijkt mij zeker wel drachtig.

Als je het veulen wil voelen kun je dat het beste doen ( Als ze dit niet erg vind) onderaan haar buik.
Dus tussen de uier en haar navel zeg maar. Vooral goed te voelen tijdens/na het drinken.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 20:42

Wat een mooie opsomming kiki1976! Skyla heeft zich eerder dus wel heel duidelijk afgezonderd van de kudde maar staat nu dus wel regelmatig met onze andere Shetlander bij de draad (normaal echt niet haar vriendin). En chagrijnig was ze ook flink }:). Kroelen durft ze sowieso niet met andere paarden helaas. Ze at de laatste tijd heel weinig en vandaag juist weer veel maar dat kan ook aan het pak hooi liggen, deze zag er ook wel heel lekker uit :D Meer mesten en meer liggen dus wel.
Maar ze had gister echt nog helemaal geen uier. Zelfs met de grootste fantasie kun je daar niks van maken, er is gewoon nauwelijks iets te vinden onder al het haar. Dat brengt me dan wel weer aan het twijfelen want volgens mij maken verreweg de meeste merries wel uier aan van tevoren. Banden zijn ook nog totaal niet slap. Dus de optie "rare buik" ligt ook nog steeds op tafel :')

Dank je Elinaa! Ik ga ook eens proberen of ik onder aan haar buik mag voelen. Ze vindt het niet geweldig maar het gaat steeds een beetje beter dus wie weet!

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:52

Ik denk ook dat ze drachtig is. Ik volg. Wie weet wel een kerstveulentje.

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:21

Als ze nog niet eerder een veulen heeft gehad (maiden) dan kan een uier ook pas op het laatste moment volschieten.
Bij Bo vond ik het verschil in slappe banden bij haar vorige 2 drachten ook wel verschillend. Laatste keer waren se veel slapper dan de keer ervoor. Hele aanloop was anders. Maar misschien had dat ook met de medicatie te maken ivm 2x placentitis

Neon

Berichten: 4957
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:42

Zozo wat een leuk kopje heeft Skyla :) erg sneu hoe ze gehouden is, ze is nu in een goudel stal gevallen :)

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 10:44

Leuk dat je volgt Suzanne F.! Ik heb ook al steeds gezegd dat het een kerstveulentje wordt maar dan moet ze nu wel opschieten. En praktisch gezien zou later natuurlijk wel fijner zijn, hoe dichter bij het voorjaar beter.

Ik heb geen idee of Skyla al eerder een veulen heeft gehad kiki1976... Jeetje bij jullie ook een heel verschil dus en heel spannend met die placentitis... Ik hoop dat Skyla nog wel wat tekenen gaan laten zien, dat maakt het toch wat makkelijker. Vannacht stond Skyla elke keer dat ik op de camera keek te eten een heel ander beeld dan normaal want ze is normaal gesproken geen hele grote eter.

Ze heeft echt een super lief koppie inderdaad Neon. Door haar uitstraling had ik er ook vertrouwen in dat het wel goed zou komen ondanks alles.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:45

Ik wil ook wel gezellig meevolgen :j

Van het weinige dat ze van haar speentjes laat zien, zou ik ook gokken op een maiden.
Als een uier eenmaal uitgerekt is geweest, blijft er meestal wel een flubberzakje achter en hier lijkt alles nog redelijk strak, toch?

Ik herken ook wel wat binnenwaartse gymnastiekbewegingen van de kleine Silly Belly *\o/*

Blijft altijd spannend, maar Skyla mag in haar hoefjes wrijven dat ze zo'n zorgzaam thuis heeft gevonden!

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 23:21

Gezellig Shirley!
Ja het ziet er heel strak uit qua uiers, je ziet echt alleen maar speentjes.
Leuk dat je ook wat bewegingen herkent, ik zag vandaag haar buik ook weer heel heftig bewegen maar ik was bezig met een sessie en kon dus niet filmen of voelen.
Het is zeker heel spannend maar we doen inderdaad ons uiterste best voor haar!

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 18:49

Vandaag bezig geweest met het stuk van Skyla groter maken, we hadden wat tegenslag dus het is nog niet helemaal af helaas... Skyla was wel heel geïnteresseerd in wat er allemaal gebeurde. Ze heeft vandaag weer heel weinig gegeten maar dat kan ook komen omdat ze omdat in de gaten wilde houden.

Haar buik vind ik er nu weer wat dunner uitzien, heel apart. En we hebben weer een poging tot het maken van uier (speentjes) foto's gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:50

ow cute tietjes ;-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:55

Ik volg.

Lege tietjes staan vaak toch de spenen tegen elkaar dacht ik? Deze staan wat van elkaar af.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 19:08

Of de speentjes tegen elkaar zitten heeft volgens mij ook wel te maken met hoe ze staat. Het is sowieso heel lastig om te zien met al dag haar... En het is ook bijna niet te doen om op de foto te krijgen. En al helemaal niet om zelf te zien want dan moet je plat op de grond met je hoofd onder de buik en dat is niet echt een veilige optie met haar bitchie gedrag momenteel...
Maar als ik de foto's van eerder deze week en vandaag onder elkaar zet denk ik wel verschil te zien (bovenste is vandaag en onderste 10 december):

Afbeelding

Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:43

Laat dat beestje toch :D
Je zou bij mij ook niet elke keer met je koude handen onder mijn warme trui hoeven komen, hoor!

Dat haar buik van vorm verandert, kan ook te maken hebben met de ligging van het veulen.
Was dat toevallig na die heftige bewegingen?

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:50

Gezien de tietjes durf ik wel bijna met zekerheid zeggen dat ze drachtig is. Ze zijn zeker gegroeid.

Ben benieuwd of ik het goed heb :P :P

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 20:05

Hahaha :') daar zit ik ook niet op te wachten Shirley. Dit laat ze gelukkig wel goed toe ze kijkt ons alleen wel aan alsof we compleet gestoord zijn >;) Maar als ik met mijn hoofd onder haar buik ga liggen is dat natuurlijk wel een ultieme kans om wraak te nemen voor al die koude handen bij haar tietjes :D

Ik weet niet zeker of haar buik na die heftige bewegingen dunner was al, het viel me vandaag pas op. Ik had het topic van onze drachtige Tinker merrie even terug gekeken die had 2,5 week voor de bevalling ook ineens een veel dunnere buik maar het veranderde later ook wel weer naar dik bij haar.

Fijn dat jij het ook ziet Cowgirl! Soms kun je zo zitten staren dat je op een gegeven moment niet eens meer weet of er nou echt wat te zien is of dat het wishful thinking is...

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 00:50

Vanavond de hele avond in de weer geweest, er werd vlakbij vuurwerk af gestoken en de kudde ging op de kletter. Skyla wilde mee en knalde door de draden. Zag het al aankomen op de camera maar was net te laat. Helaas ging Skyla zodra ze in de kudde was meteen weer onze andere Shetlander in elkaar schoppen. Zo jammer want anders had ze best nog even bij de kudde mogen blijven in deze spannende tijd met vuurwerk. We hebben Skyla in de stal gezet, ik bleef met mijn dochter bij haar terwijl mijn man de omheining repareerde. Skyla was compleet gestresst en helemaal aan de diarree, super zielig...
We hebben nu overal extra hekken gemaakt en we hebben een stuk van de rest van de kudde afgesloten zodat ze niet meer zo ver van Skyla weg kunnen gaan.

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:41

Swift schreef:
Vanavond de hele avond in de weer geweest, er werd vlakbij vuurwerk af gestoken en de kudde ging op de kletter. Skyla wilde mee en knalde door de draden. Zag het al aankomen op de camera maar was net te laat. Helaas ging Skyla zodra ze in de kudde was meteen weer onze andere Shetlander in elkaar schoppen. Zo jammer want anders had ze best nog even bij de kudde mogen blijven in deze spannende tijd met vuurwerk. We hebben Skyla in de stal gezet, ik bleef met mijn dochter bij haar terwijl mijn man de omheining repareerde. Skyla was compleet gestresst en helemaal aan de diarree, super zielig...
We hebben nu overal extra hekken gemaakt en we hebben een stuk van de rest van de kudde afgesloten zodat ze niet meer zo ver van Skyla weg kunnen gaan.


He gadverdamme wat rot nou! Dat kan ze er echt niet bijhebben en jij ook niet. En wat jammer dat ze zo lelijk doet tegen de andere shet.
In mijn kudde van 4 heeft het een jaar geduurd eerdat de nieuwe pony niet meer lelijk deed. Ook jagen, in een hoek drijven, trappen. Nu is het goed en fijn, maar het kan lang duren.
Mogelijk als ze een veulen heeft dat haar karakter ten goede verandert t.o.v. de andere shet.

Sterkte ermee!

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 10:20

Ja was echt heel naar Monique1963, Skyla was ook zo gestresst... Vannacht heb ik weinig geslapen en veel gecheckt maar ze is gelukkig rustig gebleven.

Het ging tot een paar weken geleden heel goed met Skyla in de kudde. De kudde was heel fijn en stabiel. Skyla en onze andere Shetlander waren niet de beste vriendinnen maar konden prima bij elkaar staan of samen liggen slapen. Ze waren beide mild van karakter en conflict vermijdend. De andere Shetlander was wel de baas over Skyla maar daar legde Skyla zich heel goed bij neer en het kwam nooit tot ruzie of gedoe. Skyla is heel plotseling 180 graden omgedraaid in gedrag...

Beide dames samen in betere tijden:
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:35

Swift schreef:
Ja was echt heel naar Monique1963, Skyla was ook zo gestresst... Vannacht heb ik weinig geslapen en veel gecheckt maar ze is gelukkig rustig gebleven.

Het ging tot een paar weken geleden heel goed met Skyla in de kudde. De kudde was heel fijn en stabiel. Skyla en onze andere Shetlander waren niet de beste vriendinnen maar konden prima bij elkaar staan of samen liggen slapen. Ze waren beide mild van karakter en conflict vermijdend. De andere Shetlander was wel de baas over Skyla maar daar legde Skyla zich heel goed bij neer en het kwam nooit tot ruzie of gedoe. Skyla is heel plotseling 180 graden omgedraaid in gedrag...

Beide dames samen in betere tijden:
[ [url=m/X66zUi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel erg lieve foto! En als haar karakter zo veranderd is, tel daarbij op het schopje met bubbel, en de tietjes die iets uit elkaar staan, dan denk ik toch wel drachtig!

Ik wens je nog veel slapeloze nachte ;-) en een leuke baby!

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 10:49

Ik hoop nu maar dat ze drachtig is en dat dat een verklaring is voor haar gedrag want anders hebben we wel een groot probleem... Maar ik neig nu ook wel steeds meer naar wel drachtig dus slapeloze nachten zal ik nog genoeg hebben maar dat heb ik er graag voor over.

We hebben nu wel gezien dat in de stal met de deuren dicht heel spannend is voor Skyla (de omstandigheden waren natuurlijk ook heel spannend) dus daar moeten we ook nog een plan B voor bedenken. We zitten nu te denken om buiten nog maar een overkapping te bouwen zodat ze in iedergeval droog/beschut kan liggen en hopelijk wil ze dan zodra het veulen er is wel relaxt binnen staan. Maar dat vind ik alsnog niet optimaal in deze tijd van het jaar...